Sexbrottsling?

Medlem
Sexbrottsling?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5592410.ab

Vad tycker ni? En snubbe blir uthängd bland sina grannar som sexbrottsling.

Jag tycker det är bra. Jag tycker att han borde få sin titel instämplat i pannan så alla kan se vem de har att göra med.

Vad tycker du?

Ja, jag länkade till aftonbladet. Deal with it.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ser hellre någon hemsida för sådant. Om man vill veta, då kollar man där, men tycker inte man ska se posters över allt.

förresten: "Jag vågar knappt inte gå ut" ?

Medlem

den lilla empatiska delen av mig tycker det är ganska lågt att hänga ut honom bland hans grannar,
Meen till en viss del kan jag förstå att det är bra för grannarna att dem vet vem denna personen är och vad han gjort, specielt om sexbrottet nu skulle vara något väldigt lågt som våldtäckt av någon minderårig, kan ju icke vara kul för grannarna i såna fall specielt om det är barn familjer

men han har satt sig själv i sin egen position, det är något man tyvär får ta emot om man gjort något brott, you do the crime you pay the time and dont you dare whine

Medlem

Kan man inte bara upprätta ett nationellt arkiv där man spara data kring allting man någonsin gjort och sagt så att alla i din omgivning kan gå in där och se så att det går att lita på dig?

Medlem

Står ju inte i klartext vad han har gjort. Om han har antastat en minderårig så tycker jag att det är helt rätt att grannarna får reda på det, om han däremot blev tagen när han surfade barnporr så bör han få en chans till ett nytt liv.

Medlem
Skrivet av andymikel:

Står ju inte i klartext vad han har gjort. Om han har antastat en minderårig så tycker jag att det är helt rätt att grannarna får reda på det, om han däremot blev tagen när han surfade barnporr så bör han få en chans till ett nytt liv.

Jag håller med.

När det gäller våldtäkt tror jag att många killar är oskyldigt dömda för det är "tidens melodi". Det bästa vapen en fjortis-tjej har mot en auktoritet är att anklaga för sextrakaserier, våldtäkt och fan vet vad - samma sak när det gäller kändisar.

Folk som förgriper sig på barn borde dock förpassas till månen utan utrustning. Att kolla på porr och snubblar över en 17-årig tjej som lagt ut bilder på sig själv är inte barnporr i mina ögon. Det finns 30-åringar som ser ut som 17 (no pun intended) och 17-åringar som ser ut som 30 - hur skall man veta?

Det är skillnad på 16, 17, 18 och de under.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tycker det är fel. Sådant här riskerar bara att leda till lynchning och förr eller senare kommer någon oskyldig att drabbas. Vi har domstolar som ska sköta bestraffning av brottslingar. Huruvida dessa domstolar fungerar som de ska är ämne för en helt annan diskusion.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag tycker det är fel. Sådant här riskerar bara att leda till lynchning och förr eller senare kommer någon oskyldig att drabbas. Vi har domstolar som ska sköta bestraffning av brottslingar. Huruvida dessa domstolar fungerar som de ska är ämne för en helt annan diskusion.

Så där resonerar man tills dess man skaffar barn. Jag är laddad och redo att döda den som gör mina brorsdöttrar illa. Förövaren, hans familj, hans vänner stället han handlade på och allt han gillade. All gone. Dead.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Kan man inte bara upprätta ett nationellt arkiv där man spara data kring allting man någonsin gjort och sagt så att alla i din omgivning kan gå in där och se så att det går att lita på dig?

Finns väl inte direkt många människor som hållt sig till den ljusa sidan hela sitt liv och levt ett empatiskt och våldsfri/brottsfri vardag och det bör vara något inlärt i varje person att det absolut inte går att lita på varenda människa

dock går det inte heller att direkt jämnföra småbrott som snattning när man var 10 med tillexempel sexualbrott där man våldtagit en annan person

nu vet vi ju inte vad denna person gjort, så man kan ju bara spekulera

Medlem

Vill bara ställa mig bakom både Castorfiber och Fairfax. Avskum till människor skall förkastas och förtjänar det sämsta. Saken kommer dock till sin spets när det finns minsta risk att oskyldig blir utdömd. Något som är värre än att en skyldig tas för lätt, egentligen. "Sexbrott" är ett vitt begrepp och alltför vanligt för att man ska tro att det skjutit i taket som det sägs, när det lika väl kan handla om enbart mer vågade anklagelser.
Har inte läst artikeln i ren trots, men jag vill stämpla fallet som fel.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Kungbla:

Kan man inte bara upprätta ett nationellt arkiv där man spara data kring allting man någonsin gjort och sagt så att alla i din omgivning kan gå in där och se så att det går att lita på dig?

Finns väl inte direkt många människor som hållt sig till den ljusa sidan hela sitt liv och levt ett empatiskt och våldsfri/brottsfri vardag och det bör vara något inlärt i varje person att det absolut inte går att lita på varenda människa

dock går det inte heller att direkt jämnföra småbrott som snattning när man var 10 med tillexempel sexualbrott där man våldtagit en annan person

nu vet vi ju inte vad denna person gjort, så man kan ju bara spekulera

Du missade den uppenbara ironin i mitt inlägg?

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Du missade den uppenbara ironin i mitt inlägg?

jo jag tror nästan jag gjort det faktist

du är inte den enda som kan få ironi och sarkasm att funka idag tydligen:D

Medlem

Tror inte jag personligen hade hängt ut någon sådär. Känns inte helt rätt, vill grannarna kolla upp varandra så kan dom väl göra det själva.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5592410.ab

Vad tycker ni? En snubbe blir uthängd bland sina grannar som sexbrottsling.

Jag tycker det är bra. Jag tycker att han borde få sin titel instämplat i pannan så alla kan se vem de har att göra med.

Vad tycker du?

Ja, jag länkade till aftonbladet. Deal with it.

Tycker att det var bra gjort av dom som gjorde det.Skulle själv vilja veta om en peddo eller annat svin gick lösa i närheten av mina barn.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av CastorFiber:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5592410.ab

Vad tycker ni? En snubbe blir uthängd bland sina grannar som sexbrottsling.

Jag tycker det är bra. Jag tycker att han borde få sin titel instämplat i pannan så alla kan se vem de har att göra med.

Vad tycker du?

Ja, jag länkade till aftonbladet. Deal with it.

Tycker att det var bra gjort av dom som gjorde det.Skulle själv vilja veta om en peddo eller annat svin gick lösa i närheten av mina barn.

word.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Njaae, det tycker jag väll inte. Han behöver väll inte direkt ha hållit på med barnvåldtäkt för att bli dömd som sexbrottsling. En person som kliver in i en massagesalong som erbjuder... lite mer... och åker dit på det tycker jag nog ska ha möjligheten till ett liv efter straffet satt av domstol.

Skrivet av CastorFiber:

Ja, jag länkade till aftonbladet. Deal with it.

Stämpel i pannan ska du ha!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Tycker det är bra, men sådan information skall inte ges till allmänheten via Aftonbladet reklamfinansierade kanaler...

Medlem

Sexförbrytare har väl en ganska hög % av återfall? Tycker systemet i USA är bra där personen ifråga själv måste gå ut med att han är sexförbrytare i sitt område. Kommer ej ihåg om han måste personligen gå runt och säga det till alla eller om brev skickas ut till ett stort område runt förbrytarens bostad.

Har för mig att detta innefattar inte torskar o annat, utan våldtäktsmän och pedofiler.

Medlem

Don't do crimes...

Höhö, vem försöker jag lura. Don't do crimes som inte are datorrelaterade!


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Vigilantism är en jävla skamfläck på rättsväsendet.
Blir bara en enda jävla röra om pöbeln beslutarsig för att skipa sin egen form av rättvisa.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Samtidigt så är det naivt att tro att staten kommer skydda dig.

Svår fråga, svårt svar. Nån hybrid mellan det jänkarna har och vårat system hade nog varit rätt bra. Som nån sa är det väl ganska hög nivå av återfall bland sexbrottslingar, "repeat offenders" bör kanske hängas ut i viss utsträckning. Frågan är om det hjälper eller inte, kan inte vara bra för individens chanser att komma tillbaks in i samhället, men vissa människor är bara en konstant fara för samhället och då får man väl ta jobbiga beslut.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

I flera fall så har ju en våltäckt inte varit en våldtäckt,
oftast litar ju folk mer på kvinnan än mannens ord,
vid flera tillfällen har folk blivit häktade och sen har det kommit fram att tjejen bara hittat på det,

så flera personer har fått sitt liv mer eller mindre förstört av falska anklagelser.

Och alltid dras det fram mäns våldtäckter,
det var ju inte sålänge sen en 30 årig tjej våldtog en minderårig kille i sverige, men det blev bara en liten notis i tidningen och hon blev knappast uthängd av sina grannar.

Medlem

Men generellt sätt, i 99% av fallen är mannen förövaren, kvinnan offret, den statistiken går det inte att komma undan ifrån...

Medlem

Snubben har ju fått sitt straff. Han må vara en äcklig gubbe men ska han hängas ut för det? "Är inte det den äckliga gubben?" "I egen hög person... jag vet vart han bor"


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Inaktiv

Var som jag skrev i en kommentar i Aftonbladet om en liknande artikel:

Att hänga ut någon baserad på ett brott är sjukt, just med tanke på att man kan vara oskyldigt dömd eller att man ångrar sig och vill glömma och gå vidare.

Dock kan jag se att det finns en variant av att om man upprepar SAMMA typ av brott så som 3ggr, kanske 2 om det har med barn att göra så ska det finnas något sätt att i alla fall varna dom som bor i närheten, men absolut inget som vem som hellst kan ta del av.

Medlem

Jag ställer mig bakom Nestor ang. det här.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Helt rätt! Kanske aset får sitt rättmäktiga straff.

Mer sådant!

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Helt rätt! Kanske aset får sitt rättmäktiga straff.

Mer sådant!

Och om du hade fått bestämma hade du antagligen utvisat dom med, folket ska aldrig döma ut straff, och fan är det tur också att det är så!

Medlem
Skrivet av Kamp:

Helt rätt! Kanske aset får sitt rättmäktiga straff.

Mer sådant!

Men lägg av.
Pöbelrättvisa är bajs.
Rättmätiga straff kan enbart utdömas av en domstol.
INTE av något jävla pöbel vars enda juridiska kunskap kommer från Judys Court, CSI Miami och Beck.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Juno Reactor:

I flera fall så har ju en våltäckt inte varit en våldtäckt,
oftast litar ju folk mer på kvinnan än mannens ord,
vid flera tillfällen har folk blivit häktade och sen har det kommit fram att tjejen bara hittat på det,

så flera personer har fått sitt liv mer eller mindre förstört av falska anklagelser.

Och alltid dras det fram mäns våldtäckter,
det var ju inte sålänge sen en 30 årig tjej våldtog en minderårig kille i sverige, men det blev bara en liten notis i tidningen och hon blev knappast uthängd av sina grannar.

Personer som blivit oskyldigt dömda till våldtäkt är väldigt få, däremot är det många som blivit frigivna även fast det varit uppenbart att personen inte har gått med på handlingen. Men antingen varit för full eller utmanande kläd för att inte få skylla sig själv.

Där det kvinnliga könet begår en fullvärdig våldtäkt som blivit känt går nog att räkna på två händer de senaste 50 åren. Medan det händer ett par våldtäkter varje dag när positionerna är tvärt om, du ser inget problem i det resonemang att man ska lyfta fram våldtäkter där kvinnor är förrövarna?

Men som sagt, hoppas du skämtar eftersom det handlade om en pedofil i artikeln.

Skriv svar