Den bästa följeslagaren i ett spel?

Skribent
Den bästa följeslagaren i ett spel?

Detta har diskuterats tidigare vid ett otal tillfällen, men det är alltid kul att se om något förändrats.

Så hur ligger det till – är det Alyx från Half Life 2, Dogmeat från Fallout eller kanske Elizabeth från Bioshock som är vassast på att backa upp oss spelare?

Själv är jag svag för vampyren Serana från Skyrim (Dawnguard), men det är nog mest av nostalgiska skäl, även om det är behändigt att hon återupplivar zombier då och då.

Vilka är era favoriter när det kommer till användbarhet och personlighet?

Inaktiv

Rolig tråd! Jag tror dock många kan hålla med om att följeslagare många gånger kan vara ivägen, särskilt spel där det är någon form av eskortuppdrag där NPCn gärna gör allt tvärtom till det man själv vill. Jag kan i skrivande stund inte komma på någon favorit då jag oftast föredrar att spela solo om det är möjligt då jag som sagt mest finner att de är i vägen eller avslöjar ens position.

Releasehästryttare

Elizabeth från Bioshock

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Rolig tråd! Jag tror dock många kan hålla med om att följeslagare många gånger kan vara ivägen, särskilt spel där det är någon form av eskortuppdrag där NPCn gärna gör allt tvärtom till det man själv vill. Jag kan i skrivande stund inte komma på någon favorit då jag oftast föredrar att spela solo om det är möjligt då jag som sagt mest finner att de är i vägen eller avslöjar ens position.

Haha, helt klart. Just Serana var en jävel på att börja gå bärsärkagång när jag försöker smyga i Skyrim.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Atreus, Kratos OP-son. Kul att få bestämma lite över hur han ska agera. Tillförde mycket när det kom till gameplay, vilket gjorde det lite unikt.

Hans personlighet däremot... Men är en viktig del i storyn.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot

Den bästa följeslagaren är nog den som man behöver bry sig om minst. Som @Grukk: var inne på är nog Atreus det bästa exemplet då han varken tar skada så man måste skydda honom jämt och ständigt samt att han är lätt att kontrollera.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kelgar Ironfist!

"Being a monk is more than just punching things.
Kelgar: you mean like headbutting someone? I already know how to do that."


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Minsc


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Clank.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Traveller in time:

Kelgar Ironfist!

"Being a monk is more than just punching things.
Kelgar: you mean like headbutting someone? I already know how to do that."

Helt klart det bästa med hela Neverwinter Nights 2.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

Midgardsormr i FF XIV. @almblad knows what i'm talkin' about.

Fragtjuv

Sitter här och funderar men kommer bara på följeslagare som gjort mig förbannad som till exempel snubben Chris Redfield har med sig i RE6. Det spelet var verkligen utvecklat med tanken att två personer skulle spela tillsammans.

Visst är både Elizabeth från Bioshock Infinite och Alex i HL2 bara karaktärer att ha med sig.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Atreus (BOI) helt klart. Han har ju t.o.m. ett helt eget skill-tree.

Men det är näst intill så att han får dela platsen med Ellie (Last of Us), hennes story är snäppet starkare.

Atreus och Ellie helt klart!

Medlem

Lakitu - Super Mario 64

Medlem

Ser man till gameplay är nog Atreus i God of War min favorit. Som många är inne på tillför han en hel del - samtidigt som det är fantastiskt befriande att slippa tänka på hans hälsa hela tiden.

Mest känslor har jag emellertid för Ellie i Last of Us. Henne är det svårt att inte älska.

Roach i Witcher 3 förtjänar även ett omnämnande. Bättre sällskap finns inte när man är hög*.

*I spelet alltså. Har man missat det questet är det väl värt att boota upp spelet igen bara för att uppleva Roachs personlighet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Kelgar Ironfist!

"Being a monk is more than just punching things.
Kelgar: you mean like headbutting someone? I already know how to do that."

Second that. Kelgar gör typ halva spelet!

Wheatley från Portal 2 är ju också helt klart en favorit.

Yoshi måste ju ändå va följeslagarnas följeslagare.

Medlem

Min personliga favorit måste nog vara Clank.

Medlem

Om man menar följeslagare som en lite mer underdånig sådan och inte en kompanjon med egna initiativ, så röstar jag på ED-E från Fallout: New Vegas.

Medlem
Medlem

HK-47 alla dagar i veckan.

Glory, Shadowrun: Dragonfall
Issun-boshi, Okami
Midna, Twilight Princess
Nanaki, FFVII
Freya & Vivi, FFIX
Garrus, Mass Effect
Rush, Mega Man
Max, Sam & Max
Agro, SotC
Potatis-GlaDOS, Portal 2
Morte, Planescape
Ashley med munkavle & riddarrustning, RE4
Och sist men inte minst:
Det moraliska stödet från den banjospelande, white trash hillbillyn i Phalanx

Medlem

För mig är det Ian från Fallout 1 utan tvekan. Han struntade i min karma, och även om jag var världens ondaste människa så hade han alltid min rygg andraplats blir väl djuret man valde som kompanjon i Torchlight.

Medlem

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Nomman:

Roach i Witcher 3 förtjänar även ett omnämnande.

Jaa, förutom att ridmekaniken typ är det svagaste i det spelet... Men Roach är viktig!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Espresso_Bengt:

Yoshi måste ju ändå va följeslagarnas följeslagare.

https://vignette.wikia.nocookie.net/yoshi/images/8/8d/Yoshi_S...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Ingen. Ensam är stark.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
123
Skriv svar