Kommer bara köpa äldre konsoler i fortsättningen

Inaktiv
Kommer bara köpa äldre konsoler i fortsättningen

Jag känner att det inte är så kul att spela nyare spel längre, eller snarare sagt nyare spel på Switch.

Nintendo Switch är en fantastiskt bra konsol och det är jättekul att Nintendo har tänkt steget längre och gjort en hybrid konsol istället för en ordinarie stationär eller bärbar konsol. Men sen styrningen har börjat att krångla för mig och den visar att man rör vid spakarna trotts att man inte gör det så har det blivit mycket tråkigare att spela spel på Switch.
Jag tror att det kan bero på att jag gjorde ren skärmen på vår Switch med glasögon spray, funderar på om det kan ha kommit in något i båda kontrollerna då. Men det brukar fungera ett tag i alla fall när jag har använt spray burken mot damm i elektronik. Men bara ett tag efteråt så börjar det krångla igen och jag blir så trött på det. Funderar på att ställa undan vår Switch i garderoben och ta fram den igen när man har fått tag på nya Joy-con kontroller.
Det känns ju väldigt tråkigt eftersom jag är väldigt sugen på att skaffa Super Mario Maker 2 när det släpps, men nu känner jag att jag hellre vill satsa på att få råd med kontrollerna istället i första hand.

Sen köpte vi ju en tredjepart Gamecube controller adapter på tradera, vet inte märket, och den har fungerat jätte bra till Switch tills för någon vecka sedan då den slutade att känna av första och tredje kontrollen, den andra bräddrar själv på skärmen men den fjärde porten fungerar fint. Men man vill ju kunna spela fler på Super Smash Bros Ultimate än bara en.
Så vi försöker nu få tag på en original GameCube controller adapter istället.

Sen det sista som krånglar som faktiskt hade blivit bättre ett tag är att GamePaden på Wii U tappar kontakten med konsolen, så där måste man försöka få tag på en WiFi sensor till GamePaden och gärna ett nytt batteri med.

Så nu för tiden så blir det mest att jag spelar äldre spel istället. Det är ju kul det med, så jag försöker att inte bli för sugen på något nyare spel, eftersom jag ändå blir så besviken när teknologin krånglar så att känslan i spelen blir förstörda.

Money, money, money, allt kostar pengar, men det blir billigare på lång sikt att hålla sig till äldre spel istället för nyare. Så Nintendo Switch kommer helt klart vara den sista nyare konsolen som jag köper, i fortsättningen kommer jag strunta helt i nyare generationers konsoler, kommer bara köpa när någon äldre konsol återsläpps som exempelvis mini konsolerna. Har inte råd annars.

Moderator | Testpilot

Joy-cons har överlag haft strul med styrningen så det varit problem med själva "anslutningen" mellan Joy-con och konsol. Många har ju behövt skicka in dem till Bergsala för att bli kalibrerad om så att de funkar ordentligt. Jag har lite samma problem att lägger jag ena joy-con bakom ryggen så reagerar inte konsolen alls att jag tycker.

Sedan att det blir billigare att köpa äldre spel, både ja och nej. Beror på hur långt bakåt man åker och vilket spel det gäller givetvis. Ska man spela "retro" och vill ha de populära och "bra"-spelen så kommer det nog bli lika dyrt om inte dyrare än moderna spel. Hur som så brukar det ofta bli billigare om man väntar ett tag, men lite av spänningen med nya spel är ju att de är nya också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Joy-cons har överlag haft strul med styrningen så det varit problem med själva "anslutningen" mellan Joy-con och konsol. Många har ju behövt skicka in dem till Bergsala för att bli kalibrerad om så att de funkar ordentligt. Jag har lite samma problem att lägger jag ena joy-con bakom ryggen så reagerar inte konsolen alls att jag tycker.

Sedan att det blir billigare att köpa äldre spel, både ja och nej. Beror på hur långt bakåt man åker och vilket spel det gäller givetvis. Ska man spela "retro" och vill ha de populära och "bra"-spelen så kommer det nog bli lika dyrt om inte dyrare än moderna spel. Hur som så brukar det ofta bli billigare om man väntar ett tag, men lite av spänningen med nya spel är ju att de är nya också.

Jo, det finns stunder där det blir betydligt billigare att köpa nytt. Ta exempelvis Rare Replay till Xbox One. Det är betydligt billigare att köpa det spelet med konsol än vad det är att köpa alla de spelen separat till vardera konsol.

Men när jag spelar så vill jag ju att det ska vara så lite problem som möjligt, helst inga alls.
Som du sade så har det ju varit en del problem med just Joy-Conen till Switch så egentligen vore det bättre att köpa en nyare modell av Switch längre fram eller en ny bättre modell av Joy-Con om det kommer i framtiden, ungefär som Wii remote plus var en bättre modell av Wii remote.

Men det är ju lättare att få tag på dagens spel lite billigare i framtiden än vad det kommer vara att få tag på äldre spel billigare, många spel blir ju som sagt bara dyrare. Så då är det bättre att försöka få tag på de spelen nu, innan de blir allt för dyra för ens plånbok.

Det som jag funderar på att göra med de gamla Joy-Con kontrollerna när jag har fått tag på nya är att försöka få tag på nya styrspakar längre fram och byta ut i de. Eller så lämnar jag in till Bergsala om jag känner att jag har råd. Det är svårt att veta vad som är bäst och vad som lönar sig mest i längden.

Inaktiv

Jag har ju lagt undan Nintendo Switch nu men det var ganska styggt innan jag lade undan den. Spelade Dragon Quest Builders och hade gjort ett slott som jag höll på med taket på när den som jag spelar som bestämde sig för att försöka begå självmord genom att hoppa från taket medan jag byggde. Blev så irriterad över att den bara kan börja att gå helt självmant så där, så jag kände att nu orkar jag inget mer.

Lite synd för jag har lust att spela Skyrim med, men men. Synd att jag sålde det till PlayStation 3. Får väl spela lite Oblivion istället någon dag.

Ambassadör
Xbox

Är mycket nöjd med Pro controllern till Switch! Inte haft något strul, sitter bra i händerna.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Mortaigne:

Är mycket nöjd med Pro controllern till Switch! Inte haft något strul, sitter bra i händerna.

Switch Pro controller tycker jag ser väldigt bra ut på de bilder som jag har sett.
Den har väl vanliga styrspakar som det har varit på tidigare konsoler? Hur ska jag förklara, ingen sådan styrspak som på Joy-Conen med ett litet tunt plastskydd som går att lyfta på mellan spaken och dosan.

Funderar på att skaffa en sådan kontroll, men jag gillar egentligen mest att spela bärbart.

1
Skriv svar