Den bästa följeslagaren i ett spel?

Medlem

Katten i Wizball. Utan den skulle man inte få mycket färg på världen.

Medlem

Svårt att säga, har gillat många karaktärer från Kotor och Mass Effect t.ex. En som sticker ut lite är ju HK-47, bjöd in till många skratt när det begav sig. Gillar Solas i Dragon Age: Inquisition också, en av de bra sakerna med det spelet, knepig snubbe.

Medlem

Haha, sant de!

Medlem

BT i Titanfall 2

Medlem

Cortana i Halo 1 var riktigt bra.
Är även fan av en höglevlad Quiet från MGS V

Quake-konnässsör

Alyx från Half Life 2 var väl den första följeslagaren som kändes levande och som man brydde sig om

Portal 2 Wheatley var den roligaste

Mest känslosamma var Skyrim: Lydia
Ramlade ner från ett högt berg under en fajt, trodde hon dött men ett bra tag senare och många andra companions senare så stod hon och som åskådare och tittade på nån ceremoni jag gick igenom

Hon var den bästa


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Mitt alternativ är nog lite kontroversiellt men måste nog ändå säga Xana the succubus i Dark Messiah of Might and Magic. Hennes ständiga kommentarer tillför spelet en mörkare charm och humor.

Alternativt Serana från Skyrim : Dawnguard som är den absolut mest utvecklade följeslagaren i spelet.
Hade Liara haft en större roll i Mass Effect 2 så hade hon givetvis tagit topplaceringen.

Inaktiv

Bastila Shan (Star Wars: Knights of the Old Republic)

Andra nämnvärda favoriter är HK-47 från ovan nämnda spel. Faktiskt nästan så bra så han kan ta förstaplatsen från Bastila. Cassidy, Vic och Sulik är en oslagbar trio i Fallout 2. Började kalla dem Sid, Vic och Sulan och det gjorde även resten av kompisgänget som spelade Fallout.

Som en Joker så måste även Nick Valentine från Fallout 4 nämnas. Välskriven och intressant karaktär.

Medlem

Tess i The Last of Us.

Medlem

Finns så många, men spontant så tänkte jag direkt på Minsc från BG1-2, kanske med anledning till att det ryktas om ett BG3...


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

RmK
Medlem

Delilah i Firewatch

Medlem

Tails i sonic 2/3 på megadrive var en grymt bra följeslagare så länge man inte spela bonusbanorna för då kunde han själpa mer än hjälpa


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Ellie.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Alyx i Half-life 2 är ju klassisk men annars bloodwing i borderlands, var ju en fantastisk kompanjon till Snipern Mordecai. Speciellt när bloodwing kunde uppgraderas i skill tree så att fienderna han attackerade tog mer skada eller tappade mer loot osv.
Sen var det nåt med hans fågel skrik o dykande manövers man blev glad av att se när han gjorde.

Medlem

Blir nog att rösta på Ellie i Last Of Us. Hon kan ta hand om sig själv och känns aldrig riktigt som ett bihang. Oftast är jag jävligt trött på att ha NPC karaktärer som följeslagare i spel. De är mest i vägen och segar ner spelupplevelsen tycker jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Behöver man säga mer?
Sen kan man diskutera hurvida han är "the leading man" eller en sidekick men det finns få jag hellre hade haft sällskap av på ett äventyr.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Companion Cube i Portal.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av smuts:

https://i.imgur.com/RvGgrxH.png

Behöver man säga mer?
Sen kan man diskutera hurvida han är "the leading man" eller en sidekick men det finns få jag hellre hade haft sällskap av på ett äventyr.

Balthier är en av de bästa FF-karaktärerna någonsin, i kombination med Fran är de de bästa! Jag vet att @loevet håller med mig!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag måste nämna något från världens bästa spel genom tiderna "GTA 4". Han kanske inte hjälper till något men jag älskar den snubben och hans personlighet. Roman Bellic is his name. Kanske Gay Tony från GTA: Episodes From Liberty City (The Ballad of Gay Tony). Där man spelar som Luis Lopez.

Annars gillar jag Ellie i The Last of Us. Även Tess från samma spel. Mona Sax från Max Payne 2 var väl ok.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Detta har diskuterats tidigare vid ett otal tillfällen, men det är alltid kul att se om något förändrats.

Så hur ligger det till – är det Alyx från Half Life 2, Dogmeat från Fallout eller kanske Elizabeth från Bioshock som är vassast på att backa upp oss spelare?

Själv är jag svag för vampyren Serana från Skyrim (Dawnguard), men det är nog mest av nostalgiska skäl, även om det är behändigt att hon återupplivar zombier då och då.

Vilka är era favoriter när det kommer till användbarhet och personlighet?

Bäst: Liche King i titan quest-IT
Sämst: Claptrap i borderlands 2. Vill bara döda den lilla tjatmostern.

Medlem

Shodan i system shock 2.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@smuts @Grukk: av de två är Fran min favorit, men ja, Fran och Balthier är mitt favoritpar i serien, och bland spel överlag. Deras berättelse, och avslutningen på den, är smått fantastisk. Lite OT kanske, men ett sidospår som berättar Fran och Balthiers ursprungsberättelse hade ju varit fantastiskt intressant. Han och Chewie har ju fått det i Solo-filmen, nu kan väl FF-seriens Han och Chewie få sitt egna spel


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kanske inte är min favorit (för det är Atreus, som redan är nämnd), men någon man inte glömmer och som behöver nämnas:


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av T.Mani:

Kanske inte är min favorit (för det är Atreus, som redan är nämnd), men någon man inte glömmer och som behöver nämnas:
https://i.imgur.com/QRkavaf.jpg

Spenderat många timmar med att på kreativa sätt döda sitt största fan 😀


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

@KeyserSoze: Är Shodan en regelrätt följeslagare? Isf motivera gärna

Medlem

Act 2 merc från Diablo 2 med fortitude och infinity.

Annars var väl Tomi Undergallows från Neverwinter nights underhållande


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Elena Fisher!

"Uncharted"-spelen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@KeyserSoze: Är Shodan en regelrätt följeslagare? Isf motivera gärna

Inte helt osannolikt. Hon kontaktar dig och ger dig meddelanden hela tiden. Något som verkligen stod ut när jag spelade SS1 för första gången, här var det ett spel med en onding som du lärde känna under spelets gång, istället för att bara vara någon du möter för första gången vid sista bossfighten.

123
Skriv svar