Nintendo 64 klon kommer till E3

Inaktiv
Nintendo 64 klon kommer till E3

Hyperkin ska tydligen visa upp sin nästa klon konsol att spela på din moderna tv nu under årets E3.
Den här gången handlar det om en konsol som kan spela dina Nintendo 64 kassetter.

Så den som inte orkar vänta på att Nintendo ska släppa sin Nintendo 64 Classic Mini kanske ska kolla upp detta.

Inaktiv

Jag tycker det här verkar jätte intressant.
Det brukar inte (kan inte komma på någon tidigare) komma konsoler som kan spela Nintendo 64 kassetter.
Jag har redan en Nintendo 64 men jag blev ändå sugen på den här eftersom den kopplas via hdmi istället för scart. Det gör att det skulle bli lättare för mig att spela äldre Nintendo 64 spel utan att behöva använda den gamla teven.

Äntligen börjar det hända saker!

Men jag vill ändå ha en Nintendo 64 Classic Mini också om det kommer.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Hyperkin har tidigare tagit andras kod utan medgivande och gjort produkter med denna kod för att säljas.

De är inte ett företag jag personligen skulle vilja stödja på grund av deras oärliga beteende i exemplet ovan, samt att jag inte tycker att deras produkter är speciellt kvalitativa.

Jag tycker att det är synd att inget annat företag har tagit på sig uppdraget att mata de hungriga N64-entusiasterna.

Får se om det kan komma ett FPGA-baserat N64 framöver, kanske av Analogue? Beroende på hur denna säljer kanske andra tillverkare kan hoppa in i leken.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

De är inte ett företag jag personligen skulle vilja stödja på grund av deras oärliga beteende i exemplet ovan, samt att jag inte tycker att deras produkter är speciellt kvalitativa.

Samlade en hel del retro, NES och Super NES, men gjort mig av med stora delar av samlingen. Mig veterligen så står väl Hyperkin bakom Retron serien och typ Retron 5 är väl en av de populärar konsolerna att använda hos samlare. Vet att många inom retro-youtube sfären dessutom använder Retron(Folk som äger t ex kompletta samlingar av NES m.m.). Tycket konsolen inte kändes billig eller plastig när jag ägde den.

De där med att sälja kod som inte är ens egen verkar ju vara mer regel än undantag i denna sväng. Är väl lite så när man programmerar saker som lite inom gråzonen även fast det finns domar kring t ex Nintendo/Sony som gjort det lagligt.

Inaktiv
Skrivet av Grukk:

Hyperkin har tidigare tagit andras kod utan medgivande och gjort produkter med denna kod för att säljas.

(...)

Jag tycker att det är synd att inget annat företag har tagit på sig uppdraget att mata de hungriga N64-entusiasterna.

Får se om det kan komma ett FPGA-baserat N64 framöver, kanske av Analogue?
(...)

Okej. Själv vet jag inte så mycket om detta företaget.
Har företagen patent på sina koder så kan jag förstå det, men annars så är det väl helt okej att använda sig av de koder med mera som finns. Jag tycker ju att i sådana här lägen så gör det inget, kopierar man ett spels koder och gör det till sitt eget så är det en helt annan sak, annars ska man ju kunna använda sig av det som finns för att kunna återutveckla produkter och leda det framåt.

Men jag hoppas också att detta får fler att våga komma på banan och utveckla nya Nintendo 64 basenheter.
Det behövs för att hålla dessa spel vid liv när scart har börjat bli en allt för uråldrad metod och det går mer och mer mot HD i de moderna hemmen. (sorgligt)

Analogue? Var det inte de som gjorde en egen NES som kunde spela NES kassetter och en SNES som kunde spela SNES kassetter efter att NES och SNES Classic Mini hade släppts?
Riktigt snygga konsoler enligt mig i så fall. Hoppas verkligen att de också släpper en egen Nintendo 64.

Inaktiv

Jag har kollat på Youtube och om ni kollar tio sekunder in på videon som jag lade upp i huvudinlägget så ser man en skärm ovanför tunneln där man ska se sig själv i. Men istället är den svart och vit i denna videon. Ett problem som jag hörde att emulerade spel av Mario Kart brukar ha.

Så på något sätt så känner den av att det inte är en original hårdvara och spelen uppför sig som om de vore olagligt nedladdade fast man spelar de från original kassett.

Tråkigt, men jag hoppas ändå att detta snart leder till att fler vågar att försöka göra sina egna versioner av Nintendo 64, så kanske vi tillslut får en modern Nintendo 64 som spelar upp spelen helt perfekt.

1
Skriv svar