Epic Games Store ökar takten – delar ut gratisspel varje vecka året ut

Robot
Epic Games Store ökar takten – delar ut gratisspel varje vecka året ut
Medlem

"If it's free, you're the product" stämmer väl ganska bra på EGS.

Medlem

Bra spel. Rekommenderas!

Medlem
Skrivet av kebbe:

"If it's free, you're the product" stämmer väl ganska bra på EGS.

Öh va? Hur stämmer det bra? Det är ett gratis spel, ingen tvingar dig att köpa nått av deras andra spel.

Medlem

Det hade nog varit mer gynnsamt för dem i fall de höll sig till detta istället för att köpa exklusivitet av efterlängtade spel. Tidsexklusivt innehåll i form av DLC hade varit en proffsigare approach om de känner att exklusivitet behövs för att konkurrera med Steam. Istället så framstår både Epic och utvecklarna som giriga skitstövlar som bara bryr sig om pengar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"If it's free, you're the product" stämmer väl ganska bra på EGS.

Stämmer för personer som inte kan tänka med egen hjärnkraft.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Öh va? Hur stämmer det bra? Det är ett gratis spel, ingen tvingar dig att köpa nått av deras andra spel.

Genom att använda deras launcher så betalar du med din personliga integritet, som dina surfvanor, intressen, vart du befinner dig osv. Detta gäller inte bara Epic, utan så gott som alla gratistjänster. Information är pengar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det hade nog varit mer gynnsamt för dem i fall de höll sig till detta istället för att köpa exklusivitet av efterlängtade spel. Tidsexklusivt innehåll i form av DLC hade varit en proffsigare approach om de känner att exklusivitet behövs för att konkurrera med Steam. Istället så framstår både Epic och utvecklarna som giriga skitstövlar som bara bryr sig om pengar.

Bara bryr sig bara om pengar för att dom tar mindre pengar från utvecklare och ger ut gratis spel?
Får gärna berätta hur du tänker där

Medlem
Skrivet av Loxus:

Bara bryr sig bara om pengar för att dom tar mindre pengar från utvecklare och ger ut gratis spel?
Får gärna berätta hur du tänker där

När ska ni lära er? Det är inte utvecklare som tjänar mer pengar, utan UTGIVAREN. Det är folk som Patrik Söderlund och likasinnade som får större bonusar om de säljer via EGS. De stackarna som sitter och programmerar får nog inte se mycket av dessa procent i många fall.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Bara bryr sig bara om pengar för att dom tar mindre pengar från utvecklare och ger ut gratis spel?
Får gärna berätta hur du tänker där

Epic är giriga och ute efter pengar på lång sikt, medan utvecklarna är giriga och ute efter pengar på kort sikt. Alla som har gjort sina spel Epic-exklusiva har motiverat pengarna som anledning, så det är inget som de ens försöker dölja. Sen har ju så gott som alla spel som Epic ger bort varit indiespel där försäljningen är död. Oftast spel som redan har varit på Humble Bundle en eller ett flertal gånger, och därmed redan finns i mångas spelbibliotek. Det aktuella Kingdom: New Lands är ju t.ex. 4 år gammalt, och har varit med i både Humble Jumbo Bundle och Humble Monthly. Så även om det är en fin gest att bjuda på gratis spel så bjuder de på spel som ingen vill ha längre, och baktanken är oftast att få folk intresserade så att de köper en uppföljare. I det här fallet Kingdom: Two Crowns som är relativt nytt. Så när de bjuder på spel så får du något som inte säljer längre, och som möjligen är reklam för ett nyare spel.

Medlem

Är Enter the Guantele bra på PC och tangentbord? Liknande spel tycker jag har tappat i kontrollerna,typ Helldivers som var kanon på konsoll

Medlem
Skrivet av Loxus:

Bara bryr sig bara om pengar för att dom tar mindre pengar från utvecklare och ger ut gratis spel?
Får gärna berätta hur du tänker där

Varför använder du dig av ett irrelevant argument?

Medlem

Satan, jag köpte detta för inte så länge sen på Switch. Ångrar det ännu mera nu

Medlem
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Varför använder du dig av ett irrelevant argument?

Det var ett relevant svar, dock kanske originalinlägget var irrelevant

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Genom att använda deras launcher så betalar du med din personliga integritet, som dina surfvanor, intressen, vart du befinner dig osv. Detta gäller inte bara Epic, utan så gott som alla gratistjänster. Information är pengar.

Jag har ärligt talat aldrig förstått det här argumentet. Varför skulle jag bry mig om Epic, Google eller Satan vet var/när/hur jag porrsurfar? De kan rikta reklam mot mig, vilket är fine. Men vad är skadan? Förstår det verkligen inte. Känns som att man antingen måste sitta på en mille i svarta pengar eller ha foliehatt för att bry sig.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag har ärligt talat aldrig förstått det här argumentet. Varför skulle jag bry mig om Epic, Google eller Satan vet var/när/hur jag porrsurfar? De kan rikta reklam mot mig, vilket är fine. Men vad är skadan? Förstår det verkligen inte. Känns som att man antingen måste sitta på en mille i svarta pengar eller ha foliehatt för att bry sig.

"Jag har inget vettigt att säga så vi behöver ej yttrandefrihet"
"Jag har inget att dölja så vi behöver ingen personlig integritet"

Listan går att göra längre, men jag tror du fattar poängen, bara för att DU inte bryr dig om den personliga integriteten så betyder det inte att den inte är viktig, och minst just nu när data på hur människor använder produkter/tjänster är mer värd än någonsin...

Om företagen får härja fritt, vad blir nästa mål? Är det ok att de börjar samla in medicinsk information om dig? Är det ok att veta var du är hela tiden på dygnet? Bör din platsinfo vara publik så vem som helst kan använda den?
Det är dessa gränser som måste finnas, sen att DU inte bryr dig spelar faktiskt mindre roll i det hela, men försök tänka i ett större perspektiv, snälla...

Medlem

Trevligt för de som använder. Måste ju gå sämre än väntat för Epic Games Store när det kommer till att locka folk till plattformen annars hade Epic knappast ändrat takten på gratisspelen.

Medlem

Inte värt ni förhandsbokar CP2077 på Steam, för ni vet inte om det faktiskt kommer på Steam vid det datum dom tänker släppa spelet, eller när spelet faktiskt släpps.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Detta är ytterligare ett exempel på hur mycket bättre och generösare Epic är än girigbukarna Valve.

Man tycker att Steam borde ha råd att dela ut tre gånger så många spel gratis med tanke på deras skyhöga avgifter. Men nej, hos Valve är Gabens lön det som kommer främst.

Det är bara att tacka Epic för att vara alternativet som sätter spelarna främst.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Detta är ytterligare ett exempel på hur mycket bättre och generösare Epic är än girigbukarna Valve.

Man tycker att Steam borde ha råd att dela ut tre gånger så många spel gratis med tanke på deras skyhöga avgifter. Men nej, hos Valve är Gabens lön det som kommer främst.

Det är bara att tacka Epic för att vara alternativet som sätter spelarna främst.

Epic gör det ju bara för att vinna mark, dom skulle ju inte göra det annars. Finns säkert fler spel som är gratis på steam än vad det finns spel totalt hos epic.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Epic gör det ju bara för att vinna mark, dom skulle ju inte göra det annars. Finns säkert fler spel som är gratis på steam än vad det finns spel totalt hos epic.

EGS skulle inte existera om Valve lät utvecklarna behålla 88% av intäkterna. Om Valve brydde sig det minsta om spelarna så hade de åtminstone fortsatt göra spel istället för att skapa en monopolställning med Steam.

Epic är det bästa som hänt spelbranschen på flera år.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

EGS skulle inte existera om Valve lät utvecklarna behålla 88% av intäkterna. Om Valve brydde sig det minsta om spelarna så hade de åtminstone fortsatt göra spel istället för att skapa en monopolställning med Steam.

Epic är det bästa som hänt spelbranschen på flera år.

Det har inget med det att göra. Det har att göra med att Fortnite är ett av dom ohotat största spelen i världen och kommer så vara ett bra tag säkert, det drar in så sjukt mycket pengar att Epic var tvungna att göra något stort. Hade dom inte lagt sig lägre och köpt in massa exklusivitet så hade ju ingen köpt spel i deras butik och ingen utvecklare hade brytt sig.
Den här gratissaken dom kör är ju bara för att folk skall installera deras program och sedan kanske även köpa ett annat spel eller två där, det är så EA och UBI gör med, EA kör typ Red Alert gratis för dom tjänar ändå inget på det men kanske köper någon ett Sims på rabatt eller whatever.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Om Valve brydde sig det minsta om spelarna så hade de åtminstone fortsatt göra spel istället för att skapa en monopolställning med Steam.

Epic är det bästa som hänt spelbranschen på flera år.

Känns som att det argumentet börjar bli lite gammalt. Det är inte direkt som så att Steam krossat andra butiker eller tvingat något monopol. Monopolet har skett eftersom ingen aktör kommit till skott (förutom nu med GoG och Epic). Monopol för mig är Systembolaget där ingen annan får öppna en butik och sälja alkohol. Steam har aldrig sagt att de har ensamrätt på att sälja spel, något Epic däremot gladeligen gör med sina tidsexklusiva deals. Där säger Epic "vi är de enda som får sälja Metro" men Valve har aldrig sagt något liknande med de spel som finns i deras katalog.

Jag tycker det är bra att Epic finns och likaså GoG, konkurrens är bra! Men Epics metoder är högst tvivelaktiga och deras launcher är verkligen dålig. Tittade i butiken häromdagen och insåg att det inte ens står hur många spelare man kan vara på ett spel eller om det har stöd för Co-op osv. Sådant är...rätt så basic. Jag har sett Epics roadmap och de verkar ha planer på att lägga till allt det som saknas idag (tex en kundkorg) så det är ju bra.

Cyberpunk 2077 kommer ju att säljas på GoG, Epic och Steam - exakt så som det ska vara dvs valmöjlighet!

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Känns som att det argumentet börjar bli lite gammalt. Det är inte direkt som så att Steam krossat andra butiker eller tvingat något monopol. Monopolet har skett eftersom ingen aktör kommit till skott (förutom nu med GoG och Epic). Monopol för mig är Systembolaget där ingen annan får öppna en butik och sälja alkohol. Steam har aldrig sagt att de har ensamrätt på att sälja spel, något Epic däremot gladeligen gör med sina tidsexklusiva deals. Där säger Epic "vi är de enda som får sälja Metro" men Valve har aldrig sagt något liknande med de spel som finns i deras katalog.

Jag tycker det är bra att Epic finns och likaså GoG, konkurrens är bra! Men Epics metoder är högst tvivelaktiga och deras launcher är verkligen dålig. Tittade i butiken häromdagen och insåg att det inte ens står hur många spelare man kan vara på ett spel eller om det har stöd för Co-op osv. Sådant är...rätt så basic. Jag har sett Epics roadmap och de verkar ha planer på att lägga till allt det som saknas idag (tex en kundkorg) så det är ju bra.

Cyberpunk 2077 kommer ju att säljas på GoG, Epic och Steam - exakt så som det ska vara dvs valmöjlighet!

Microsoft köpte på 90-talet en stor del av Apple som var på väg att gå i konkurs. Detta för att Microsoft var under utredning för monopollika förhållanden och skulle Apple ha gått i konkurs så hade Microsoft varit tvungna att dela på företaget till två konkurrerande aktörer.
Det handlar således inte om något förbud mot andra aktörer utan att en har blivit för dominant.

På tal om gammalt, argumenten som Steamanvändare har emot Epic saknar substans och hittills har de blivit konstant motbevisade av Epic's framfart.
Jag spelar för övrigt Metro: Exodus sedan ett par dagar tillbaka utan Epic Games Store så det var verkligen en marginell tidsexklusivitet i det fallet. Dessutom så är exklusivitet ingen nackdel om man inte behöver betala någon extra kostnad för att få ta del av det.
Shenmue var exklusivt till Dreamcast i 19 år, varför gnäller inte Steamanvändarna om det? Det är endast för att 3'an släpps på Epic Games Store som tårarna kommer. Kanske börjar du förstå hur löjliga Steamförespråkare är? Ren sandlådenivå på deras argument.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Man tycker att Steam borde ha råd att dela ut tre gånger så många spel gratis med tanke på deras skyhöga avgifter. Men nej, hos Valve är Gabens lön det som kommer främst.

Steam har råd att ge bort alla spel gratis, det är ju inte de som betalar för spelen.
När ett spel varit gratis på humblebundle så träder en 'billigast' klausul in och de måste köra det gratis en dag på steam.
Det kontraktet kanske är en sak som inte är kompatibelt med epic.

När det gäller pengar så får ju alla på steam sälja sina nycklar själva och ta hela vinsten,
haken är ju att de måste ta samma pris som på steam (som jag förklarade ovan)
och alla konservativa tjurskallar väljer att köpa på steam istället och ge valve det mesta av pengarna...

Så visst är steam bättre, men bara om ni köper nyckeln direkt från utvecklaren.
Tänk på hur du väljer vart pengarna går i humblebundle.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Microsoft köpte på 90-talet en stor del av Apple som var på väg att gå i konkurs. Detta för att Microsoft var under utredning för monopollika förhållanden och skulle Apple ha gått i konkurs så hade Microsoft varit tvungna att dela på företaget till två konkurrerande aktörer.
Det handlar således inte om något förbud mot andra aktörer utan att en har blivit för dominant.

På tal om gammalt, argumenten som Steamanvändare har emot Epic saknar substans och hittills har de blivit konstant motbevisade av Epic's framfart.
Jag spelar för övrigt Metro: Exodus sedan ett par dagar tillbaka utan Epic Games Store så det var verkligen en marginell tidsexklusivitet i det fallet. Dessutom så är exklusivitet ingen nackdel om man inte behöver betala någon extra kostnad för att få ta del av det.
Shenmue var exklusivt till Dreamcast i 19 år, varför gnäller inte Steamanvändarna om det? Det är endast för att 3'an släpps på Epic Games Store som tårarna kommer. Kanske börjar du förstå hur löjliga Steamförespråkare är? Ren sandlådenivå på deras argument.

Förstår inte relevansen gällande det du skrev om Apple, hursomhelst...

Det kanske stämmer men ge gärna något exempel på argument som saknar substans.

Så du skaffade Metro via Xbox Game Pass till Win10? Förövrigt finns det en press release från Deep Silver där de säger att "Metro Exodus will return to Steam and “other store fronts” after Feb. 14, 2020" men nu dök det trots allt upp på M$ Store fyra månader efter release. Vad kan det bero på? Antagligen att spelet sålde dåligt på EGS och nu behöver Koch Media hitta andra vägar att håva in pengar. Lustigt att tidsexklusivitet plötsligt inte spelar någon roll när den är "marginell".

Att börja dra in konsolerna i detta är som att jämföra äpplen och päron. Steam är en plattform där det finns möjlighet för konkurrens.

Och EGS förespråkare svarar inte på argument de inte har en chans att vinna

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Förstår inte relevansen gällande det du skrev om Apple, hursomhelst...

Det kanske stämmer men ge gärna något exempel på argument som saknar substans.

Så du skaffade Metro via Xbox Game Pass till Win10? Förövrigt finns det en press release från Deep Silver där de säger att "Metro Exodus will return to Steam and “other store fronts” after Feb. 14, 2020" men nu dök det trots allt upp på M$ Store fyra månader efter release. Vad kan det bero på? Antagligen att spelet sålde dåligt på EGS och nu behöver Koch Media hitta andra vägar att håva in pengar. Lustigt att tidsexklusivitet plötsligt inte spelar någon roll när den är "marginell".

Att börja dra in konsolerna i detta är som att jämföra äpplen och päron. Steam är en plattform där det finns möjlighet för konkurrens.

Och EGS förespråkare svarar inte på argument de inte har en chans att vinna

Det är mycket relevant men har du ingen kommentar på det så gör det detsamma.

Tredjepartsnycklar finns hos Epic, den enda jag har köpt var från en tredje part.
Epic tillåter "Offline Play" detta är upp till utvecklaren vilket är bekräftat.
Visa gärna en officiell trovärdig källa på att "Chi-Com" spionerar via Epic Games Store men inte via Steam.
Visa gärna en trovärdig officiell källa på att Epic Games Store har "Monthly Security Breaches" men inte Steam.

Epic Gamers - Steamboys : 4-0
Varför ljuga om konkurrenten om nu Steam är så överlägset? Kan det vara så att EGS är lika bra och det därför måste tas till propaganda?

Precis, Deep Silver sa att spelet kommer vara exklusivt den tiden, inte Epic.

Tidsexklusivitet spelar ingen roll på PC för alla med en PC kan installera både Steam och EGS kostnadsfritt.
Konsolexklusivitet är extremt relevant då det är en riktigt vidrig metod. Du måste lägga flera tusenlappar på ytterligare hårdvara för att kunna spela det spelet som är exklusivt där. Att Shenmue 3 släpps till Epic Games Store är ju fantastiskt. Man behöver inte köpa en specifik konsol för att kunna spela det. PC-spelare behöver betala någonting extra utöver spelet i sig för att kunna spela det.
Epic öppnade upp för cross-play på riktigt mellan alla relevanta plattformar och nu ordnar de tidigare konsolexklusiva spel till PC.
Konsolexklusivitet talas det tyst om bland Steamanvändare. Många ser det som en fördel när de väljer konsol till och med, extrem dubbelmoral. Om jag fick en PS4 Pro med obegränsad PS+ utan extra kostnad när jag köper Gran Turismo så hade jag inte klagat. Detta trots att jag måste ha ytterligare en maskin i TV-bänken. På PC behöver jag ha en extra ikon på min startmeny, helt oacceptabelt!!!

Medlem
Skrivet av justhitx:

När ska ni lära er? Det är inte utvecklare som tjänar mer pengar, utan UTGIVAREN. Det är folk som Patrik Söderlund och likasinnade som får större bonusar om de säljer via EGS. De stackarna som sitter och programmerar får nog inte se mycket av dessa procent i många fall.

Det stämmer ju bara inte.
Mvh spelutvecklare.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det är mycket relevant men har du ingen kommentar på det så gör det detsamma.

https://i.imgur.com/SynNfar.jpg

Tredjepartsnycklar finns hos Epic, den enda jag har köpt var från en tredje part.
Epic tillåter "Offline Play" detta är upp till utvecklaren vilket är bekräftat.
Visa gärna en officiell trovärdig källa på att "Chi-Com" spionerar via Epic Games Store men inte via Steam.
Visa gärna en trovärdig officiell källa på att Epic Games Store har "Monthly Security Breaches" men inte Steam.

Epic Gamers - Steamboys : 4-0
Varför ljuga om konkurrenten om nu Steam är så överlägset? Kan det vara så att EGS är lika bra och det därför måste tas till propaganda?

Precis, Deep Silver sa att spelet kommer vara exklusivt den tiden, inte Epic.

Tidsexklusivitet spelar ingen roll på PC för alla med en PC kan installera både Steam och EGS kostnadsfritt.
Konsolexklusivitet är extremt relevant då det är en riktigt vidrig metod. Du måste lägga flera tusenlappar på ytterligare hårdvara för att kunna spela det spelet som är exklusivt där. Att Shenmue 3 släpps till Epic Games Store är ju fantastiskt. Man behöver inte köpa en specifik konsol för att kunna spela det. PC-spelare behöver betala någonting extra utöver spelet i sig för att kunna spela det.
Epic öppnade upp för cross-play på riktigt mellan alla relevanta plattformar och nu ordnar de tidigare konsolexklusiva spel till PC.
Konsolexklusivitet talas det tyst om bland Steamanvändare. Många ser det som en fördel när de väljer konsol till och med, extrem dubbelmoral. Om jag fick en PS4 Pro med obegränsad PS+ utan extra kostnad när jag köper Gran Turismo så hade jag inte klagat. Detta trots att jag måste ha ytterligare en maskin i TV-bänken. På PC behöver jag ha en extra ikon på min startmeny, helt oacceptabelt!!!

Vad är relevansen isf? Har Epic eller Steam köpt någon konkurrent som precis skulle kursa eller vad tänkte du på? Återigen, Steam startades och har gått skitbra. Varför det har tagit så lång tid för konkurrenter att ploppa upp kan varken du eller jag svara på men man kan väl säga att det började med Origin/Uplay osv som bestämde sig att sälja sina egna spel på sina plattformar.

Du får det att låta som att jag skrivit den där listan vilket jag inte har. Jag håller dessutom inte med om alla punkter, tex just de som du tar upp. Däremot är det intressant att du cherry pickar just de punkterna men inte nämner något om de andra - kanske för att de stämmer? Slutligen är väl den listan rätt gammal nu och EGS har ju uppdaterats lite grann.

Epic kommunicerar ju aldrig om att något blir exklusivt, det är ju alltid utgivaren som gör det. Och det gör väl inte saken bättre/sämre? Själva faktumet att det blir tidsexklusivt är det som debatteras.

Varför är alla sura på Epic om tidsexklusivitet, enligt dig inte spelar någon roll?

Att Shenmue släpps på PC innebär att man måste köpa en PC, alla har inte PC utan väljer en eller två konsoler. Hur konsolerna gör spelar ingen roll just pga det du säger, att på PC har du valfrihet att ha en launcher eller flera launchers. Men för bekvämlighetens skull är det bäst att ha en enda men tyvärr är ju allting så utspritt på många olika launchers (själv har jag nog 6st installerade) precis som det är med streamad TV (Netflix, HBO, Prime osv). Det är ju mer bekvämt att bara öppna ett program än många vad du än säger (och här handlar det inte om Epic utan generellt).

12
Skriv svar