Vårdar Sony sina äldre konsoler bättre än Nintendo?

Kontot avslutas
Vårdar Sony sina äldre konsoler bättre än Nintendo?

Igår så blev min sambo sugen på att spela Kula World men vi sålde hennes spel för några år sedan, och då kom jag på att jag faktiskt hade sett det spelet någonstans nyligen men visste inte riktigt vart.
Var det ett av spelen på Playstation Classic? Nej, det var det inte, det var ju inte så länge sedan den konsolen släpptes så jag tänkte att det kunde ha varit den.

Jag funderade vidare och började googla efter Kula World ända tills jag såg att det var ett av spelen som hade släppts som en PS One klassiker till PlayStation 3.

Tyvärr så kan man inte hitta äldre spel lika lätt på PlayStation Store längre direkt via sin PlayStation 3 även om de finns kvar på butiken men via webbsidan så kan man handla dessa spel och sen ladda ner till sin PlayStation 3.

Så jag gick ut på nätet och köpte Kula World och laddade sen hem det så vi kunde spela.

Men sen började jag fundera lite.
PlayStation 3 och Nintendo Wii släpptes ju nästan samtidigt. PlayStation 3 kom tre månader efter Wii här i Europa.
Men på Wii har ju Nintendo lagt ner både möjligheterna till online spelande och möjligheterna till att köpa nya spel via Wii Shop. Det enda som fortfarande går är att ladda ner där är de spel som man redan har köpt.

På Playstation 3 så har jag inte spelat online på många år men det borde ju gå fortfarande eftersom man blev varnad att ens gamla användarnamn fortfarande kan synas på PlayStation 3 om man byter användarnamn och spelar online.
Sen kan man ju fortfarande köpa spel via PlayStation Store och skulle spelen inte finnas där så kan de fortfarande finnas via webbsidan.

Så nu är frågan, vad kommer det sig att Sony fortfarande låter spelarna få köpa och spela online på Playstation 3 men att Nintendo inte kan låta sina kunder få använda online delen på Wii längre?

Jag gillar ju Nintendo mer än Sony eller något annat spel företag oavsett hur Nintendo har gjort med sina tidigare konsoler, troligtvis för att jag har växt upp med Nintendo och att deras spel betyder mer för mig än vad spelen på Sony's konsoler gör.

Men istället för att vara nostalgisk så kan man ju gå in på när det kommer till digitala spel och online, där så har ju både Sony och Microsoft legat långt före Nintendo länge.
Det kanske kan vara därför som Nintendo har valt att lägga ner online delen på Wii långt före att Sony lägger ner det på PlayStation 3.

Det är riktigt tråkigt hur som helst, för det kom ju en massa bra spel på Wii Shop som det nu endast är de som redan har köpt spelen som nu kan fortsätta att njuta av dessa spel på sina Wii konsoler.

Istället hade ju Nintendo kunnat lagt över hela sitt bibliotek med spel från Wii Shop till konton istället.
Se på Nintendo 3DS exempelvis. Där började det exakt som på Wii att spelen var låsta till konsolen (som de i princip fortfarande är) men sen kom konto systemen från Wii U även till Nintendo 3DS och alla spelen som man har köpt registrerades på kontot.
Så tidigare om man skulle formatera sin Nintendo 3DS så förlorade man alla sina spel som man hade köpt men nu när man formaterar sin Nintendo 3DS så försvinner alla spel, men loggar man in på sitt konto igen så kan man fortfarande ladda ner de till konsolen

Så egentligen skulle det väl ha gått och gjort något liknande med Wii via en uppdatering?!

Det som Nintendo i så fall skulle ha gjort med både Nintendo Wii, Wii U och Nintendo 3DS vore att låta sina kunder få kunna använda sitt konto på mer än bara en 3DS, Wii eller Wii U.

Jag kommer inte ihåg exakt, men Sony har väl att man bara kan använda sitt konto på max tre PlayStation 3 åt gången, men vill man använda det efter detta på en ny konsol så måste man gå in på deras hemsida och avregistrera en av de andra konsolerna.

Nintendo kunde ha gjort exakt samma sak själva egentligen.
Skulle en Nintendo konsol gå sönder idag och man måste köpa en ny så måste man ringa till Bergsala och säga till så att de kan föra över ens licenser till den nya konsolen (är den gamla hel så brukar man kunna göra det själv på både 3DS, Switch och Wii U)

Så när det kommer till att vårda sina äldre konsoler så är Sony mycket bättre än Nintendo.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Dina inlägg får mig att tänka på loading.se där varje forumdel var full av folk som var helt inne i just sin konsol. Tyvärr finns inga bloggar eller så dedikerad community här än, men du kanske skulle ha fixat kula-world och gjort en medlemsrecension på FZ

Jag köpte en Playstation Classic för 350:- och det finns väl kvar på Gamestop / Power / elgiganten (prismatchning), det verkar ju som om man kan lägga till nya spel och emulatorer på USB-sticka utan att behöva modifiera den - så kula-world är säkert en möjlighet.
Om du kan klara dig utan dualshock ger mini-konsollerna rätt retrokänsla.

Kontot avslutas

Jag skrev ju mycket inlägg på gamla loading och jag är väl som du säger en person som är mest inne på Nintendo.
Kollar man helheten här på FZ på sådant som jag har skrivit så handlar det väldigt ofta om just Nintendo 64.

Men annars har jag också intressen för Playstation fram till trean, för Xbox men då mest just nu för att jag älskar det med att kunna köpa både xbox och xbox 360 spel på xbox one. Sen försöker jag intressera mig mer för Sega med.

När det kommer till att softmodda konsoler så är det upp till var och en. Själv gör jag inte sådant längre, skulle jag göra något liknande så köper jag i så fall delar till en egen konsol.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@ZeldasCastle: Får du tag på spelet, så går det ju spela ps1 spel i emulatorer på pcn också. ups, såg först nu efteråt att du redan köpt det till ps3.

Kontot avslutas
Skrivet av xdrive:

@ZeldasCastle: Får du tag på spelet, så går det ju spela ps1 spel i emulatorer på pcn också. ups, såg först nu efteråt att du redan köpt det till ps3.

Jaha, det kanske var därför den förra började snacka om att softmodda PlayStation Classic och sådant

Det var ju därför jag skrev om ifall Sony var bättre än Nintendo eftersom dessa spel går att få tag på och ladda ner fortfarande till PlayStation 3 något man inte kan göra på Wii.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Jag har ändrat lite i min blogg och hoppas att den är mer lättläst nu.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar