Låst på 26 fps i alla spel

Medlem
Låst på 26 fps i alla spel

Hejsan, hade en tråd uppe förut om att jag var låst på 26 fps i the division 2 och vi kom fram till att det var IGPU som var på. Har stängt av det men är fortfarande låst på 26 fps i andra spel som, Destiny 2 och Cod, blir galen snart haha.. någon som har nått tips? har tvingat så att alla program så gå på GPU i både bios och Nvidia kontrollpanel. alla delar är nyköpt och byggt för nåfon månad sedan. Har en AOC 144HZ skärm om det är intressant att veta.

Speccs

Cpu i5 9600K 3.70 GHZ
Gpu Gtx geforce 1071 TI
Ram 16GB TridentZ
Moderkort Asus Prime Z390-A

Medlem

Har du en monitor med G-sync support? Om inte, kolla så att G-sync är satt till av i Nvidia kontrollpanelen. Jag vet inte om det är problemet men värt att prova.


signatur

no remorse

Inaktiv
Medlem

Har inte G-Sync

Vad är Cinematisk ?

Medlem
Skrivet av Bshmurda:

Har inte G-Sync

Vad är Cinematisk ?

Ok, antar att stänga av G-synk inte fungerade?
Tror grollo syftar på att det blir nära fps:en som filmer vanligtvis är inspelade i - 24fps


signatur

no remorse

Medlem

Nepp det gjorde det inte. Aha okej

Medlem
Skrivet av Bshmurda:

Nepp det gjorde det inte. Aha okej

Ok, antar att du kollat detta också, dvs satt hz på skärmen till 144:

Annars är nog mitt tips att köra DDU och installera drivrutinerna till grafikkortet på nytt.

https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...


signatur

no remorse

Gnällkuk

Låter sjukt märkligt att det låser sig just på 24fps, det är en så ologisk siffra. Om det hade varit problem med någon form av vsync så borde det låsa sig på antingen samma refreshrate som skärmen är inställd på, 60, 120, 144Hz etc, eller halva det värdet.

Ställer mig också väldigt tveksam till om det är Gsync som låser spelet på 24fps då Gsync inte låser en fps, den är adaptabel då det är hela tanken med modulen. Gsync har inget med grafikkort att göra, det är en separat fysisk modul tillhörande bildskärmen. I senare versioner av grafikdrivrutiner har dock Nvidia låst upp motsvarande simulering för nyare bildskärmar, är till 99% säker att TS bildskärm inte är en av dessa.

Gsync är heller inget som man slår på inne i spel, det finns som tidigare visat i Nvidias kontrollpanel och sedan slår du av och på det med en fysisk knapp på skärmen om du har en Gsync-skärm.

Skicka ett PM så kan jag assistera dig ikväll och hjälpa dig lösa problemet, det är ju spelhelg snart!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem

Jag tror på det @Kvadruppelmas skrev, att skärmens refresh rate är låst till en låg siffra. Dock skrev du 26fps vilket är en underlig siffra.

Medlem

Tycker också att det är jätte konstigt, sänker jag alla grafik inställningar till minimum även upplösningen ingame så kan jag hamna runt 40 haha men det löser ju inte problemet, har endå en high end pc som ska klara av det mesta

Inaktiv

Defekt hårdvara? Skicka tillbaka!

Medlem

Låter konstigt att du får mer FPS när du sänker grafikinställningarna om det skulle vara ett problem med låst FPS.
Vad är det för temperaturer på grafikkort CPU osv när du spelar?

Du har kopplat monitor i grafikkortet och inte i moderkortets bildskärmsport?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vet inte riktigt vad du menar med defekt hårdvara ? spel som tex world of warcraft och cs go fungerar felfritt, visst att cs go arbetar mest på cpun men tycker att det borde väl märkas mer och det är någonting som är defekt ?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter konstigt att du får mer FPS när du sänker grafikinställningarna om det skulle vara ett problem med låst FPS.
Vad är det för temperaturer på grafikkort CPU osv när du spelar?

Du har kopplat monitor i grafikkortet och inte i moderkortets bildskärmsport?

Helt normala arbets tempraturer, vill du ha mer specifikt så jag ska idla och skicka precisa siffror ?

Medlem
Skrivet av Bshmurda:

Helt normala arbets tempraturer, vill du ha mer specifikt så jag ska idla och skicka precisa siffror ?

Nej det behövs inte.

Avinstallera nuvarande drivrutiner med DDU
och installera om med senaste från GeForce.com


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det behövs inte.

Avinstallera nuvarande drivrutiner med DDU
och installera om med senaste från GeForce.com

Har precis gjort det, ska se om det hjälper

Gnällkuk
Skrivet av Bshmurda:

Har precis gjort det, ska se om det hjälper

Låter som du stoppat in skärmkabeln i porten på moderkortet och inte grafikkortet. Den kör fortfarande på iGPU och inte ditt grafikkort.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter som du stoppat in skärmkabeln i porten på moderkortet och inte grafikkortet. Den kör fortfarande på iGPU och inte ditt grafikkort.

haha jaa ett tag så trodde jag det också, men så är tyvär inte fallet

Medlem

Är det någon skillnad om du kör spelen i Windowed mode istället för fullscreen?
Låter som att skärmen på något vis begränsar till 24p. Finns det inställningar i skärmens menyer?

Medlem

Samma problem om du pluggar in en annan skärm?

Medlem
Skrivet av Garibald:

Är det någon skillnad om du kör spelen i Windowed mode istället för fullscreen?
Låter som att skärmen på något vis begränsar till 24p. Finns det inställningar i skärmens menyer?

Japp det är samma problem...

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Samma problem om du pluggar in en annan skärm?

Har faktiskt inte testat, ska försöka leta reda på en annan skärm :=)

1
Skriv svar