95 % av Assassin's Creed Odyssey-spelarna har undertexterna på

Medlem

Kör nästan alltid med undertexter påslaget. Jag förstår att vissa upplever att det förstör inlevelsen lite men jag tror det nästan uteslutande är en vanesak. Jag tänker sällan på att läsa texten, jag tar bara in den samtidigt som jag lyssnar och upplever att jag hänger med bättre och inte behöver lyssna lika noga.

Medlem

Och första Assassin's Creed hade inte ens någon textning.

Jag är hörselskadad sedan födseln och sätter alltid på textningen. När jag växte upp under VHS-åren så brukade jag undvika att glo på svenska grejer för att det inte var textat. Sitter kvar lite grann, rätt sällan jag glor på svenska grejer nu trots det är textat.

Medlem
Skrivet av Quaft:

Kör nästan alltid med undertexter påslaget. Jag förstår att vissa upplever att det förstör inlevelsen lite men jag tror det nästan uteslutande är en vanesak. Jag tänker sällan på att läsa texten, jag tar bara in den samtidigt som jag lyssnar och upplever att jag hänger med bättre och inte behöver lyssna lika noga.

Tror det även finns andra förklarliga orsaker till varför vissa väljer att helt rata undertexter. Exempelvis dyslexi, som är en väldigt vanlig funktionsnedsättning (i olika grader). Texten kan då upplevas som störande och distraherande samtidigt som man har en sämre förmåga att förstå det som står.

Medlem

Tycker personligen att upplevelsen blir trevligare utan dem. I stället för att sitta och läsa texterna kan man fokusera på att kika på animationerna, karaktärerna och vad som sker mycket bättre. Det blir mer inlevelse. Detsamma när jag kikar på serier.

I något enstaka fall har jag dock slagit på dem för att det talas ett språk jag inte behärskar.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Oavsett om man vill ha subs eller inte så är det ett sattyg att lägga möjligheten att ändra en bra bit in i spelet. Tror det var i GTA v som man var tvungen att spela ett helt uppdrag + mängder av intro scener man fick ta sig igenom innan det gick att slå på text.
Det borde ligga på samma ställa om man ställer in kontrast osv...alltså innan spelet börjar.

12
Skriv svar