Recension – My Friend Pedro

Redaktör
Skrivet av Stephanie of Astora:

Borde öka betyg(systemet) till 10 istället. Känns rätt fjantigt att plompa på småsaker i indie spel.

Pedro gör någonting som inget spel gjort tidigare ++ innovation
det har bra känsla och flow ++spelglädje
och musiken är riktigt cool. Diggar det verkligen iallafall. Svenskar är så torra ibland

Steam: Rankning: 9/10 - ‎2 999 recensioner - ‎16,99 US$
CrazyGames: Rankning: 9,2/10 - ‎8 725 röster
IGN: Rankning: 8,5/10 - ‎Recension av IGN
MetaCritic: Rankning: 81% - ‎22 röster
PC Gamer: Rankning: 81% - ‎Recension av Jody Macgregor

Texten hade varit likadan oavsett vilken betygsskala vi använt.

3 av 5 betyder "Bra" hos oss, alltså ett betyg mitt emellan "Bäst!" och "Sämst!" (se definitionerna). Om vi direktöversatte till 10-skalan skulle det bli 5 eller 6, men i praktiken går inte det eftersom ingen använder 10-skalan så. Snarare är 1-6 olika grader av underkänt, 7 godkänt och 8-10 tre grader av riktigt bra.

Ännu skevare blir det när Metacritic översätter allt till 100-skalan. Där blir vår trea - "Bra"- siffran 60, som verklligen inte tolkas som "Bra". Dessutom täcker 3:an hela spannet mellan 40 och 60, så egentligen borde 3 översättas till 50, för att hamna i mitten. Och det är ju ännu längre från "Bra".

Man får helt enkelt läsa texten, plus hur varje site definierar sina olika betyg, innan man jämför. Det har du ju uppenbarligen gjort, och tycker att vår recension är betydligt mer kritisk än många andra. Vilket stämmer helt, och du har all rätt att inte hålla med om och kritisera.


signatur
Medlem

Tycker 3 var ett bra betyg för det här spelet. Det började bra, blev riktigt kul men sista banorna var jag bara trött på spelet. För mycket precisions plattform utan att kontrollerna hängde med blev riktigt irriterande. Spelet började på en 4:a och slutade på en 2:a, ergo betyg 3.

Med tanke på att det är en person som utvecklat spelet är det inget dåligt betyg alls. Jag hade riktigt kul med spelet emellanåt men avslutningen kunde varit bättre.

Gnällkuk
Skrivet av Stephanie of Astora:

Borde öka betyg(systemet) till 10 istället. Känns rätt fjantigt att plompa på småsaker i indie spel.

Pedro gör någonting som inget spel gjort tidigare ++ innovation
det har bra känsla och flow ++spelglädje
och musiken är riktigt cool. Diggar det verkligen iallafall. Svenskar är så torra ibland

Steam: Rankning: 9/10 - ‎2 999 recensioner - ‎16,99 US$
CrazyGames: Rankning: 9,2/10 - ‎8 725 röster
IGN: Rankning: 8,5/10 - ‎Recension av IGN
MetaCritic: Rankning: 81% - ‎22 röster
PC Gamer: Rankning: 81% - ‎Recension av Jody Macgregor

Jag tror man är ute på väldigt tunn is om man börjar bedöma spel olika beroende på om det är en stortitel eller inte, givetvis kan man förvänta sig mer av ett aaa-spel än en indieutvecklares första spel men de borde ju fortfarande recenseras efter samma premiss, att det är ett spel, bok eller vad det nu kan vara. Sen är det ju fortfarande recensentens egna intryck och betyg. Som det redan sagts, man bör inte bedöma ett spel på en enskild recension eller några få personers åsikter utan samla in ett helhetsintryck, först då kan man göra ett mer avvägt val om spelet fortfarande verkar lovande för inköp eller ej.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv

Nu är jag lite sen till festen men jag vill bara passa på att påminna alla om hur recensioner ALDRIG kan per definition vara objektiva. Visst, man kan säga att FZ/IGN osv gav ett spel X i betyg men det är alltid en person med smak och preferenser osv. Något som en person tycker är dåligt kanske en annan inte bryr sig om alls eller t.o.m. gillar.

Samma sak med öl; något som en person tycker är riktigt gott kan nån annan tycka smakar piss och ingen av dom har fel.

Anledningen att jag skriver detta är att jag blir ganska trött på hur ofta det ska diskuteras huruvida recensenten satt "rätt" betyg eller inte istället för att prata om spelet i sig.

Medlem

"Grunden är ändå densamma och det finns inte tillräckligt mycket djup för att lyfta upplevelsen till de där riktigt höga nivåerna."

Exakt så känner jag. Det tar aldrig riktigt fart. Blir repetitivt väldigt fort. Har svårt att se att jag öht kommer ta mig igenom spelet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av whoo:

"Grunden är ändå densamma och det finns inte tillräckligt mycket djup för att lyfta upplevelsen till de där riktigt höga nivåerna."

Exakt så känner jag. Det tar aldrig riktigt fart. Blir repetitivt väldigt fort. Har svårt att se att jag öht kommer ta mig igenom spelet.

Instämmer. Kämpar med vad jag tror är den sista delen så jag kan skriva av det för Community Summer Challenge.


signatur
12
Skriv svar