Final Fantasy XIV - Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Hedersmedlem

@xrihar22: Jag spelar på Omega

Medlem
Medlem
Skrivet av xrihar22:

Hej! vilken server spelar folk på? ^^

Jag spelar på Odin.

Medlem

Jag spelar också på Lich!

Hedersmedlem

Synd att det inte verkar finnas något system för att köra t ex Duty Roulettes tillsammans med spelare från andra servrar(?)

Över till något helt annat – jag blev level 80 igårkväll! Hur går det för er andra?

Medlem
Skrivet av Gurt:

Synd att det inte verkar finnas något system för att köra t ex Duty Roulettes tillsammans med spelare från andra servrar(?)

Över till något helt annat – jag blev level 80 igårkväll! Hur går det för er andra?

Du kan köra tillsammans, om du slänger upp party finder så kan andra i hela data centret se dig. Man kan också lägga till varandra som vänner. Minns inte exakt hur man gjorde, om man skrev servernamet först eller efter namnet på spelaren typ. Annars kan man kolla i contacts efter en grupp i pf och bara högerklicka på spelaren som joinat dig.

Jag blev 80 också igår, på min BLM.

Hedersmedlem
Skrivet av Preath:

Du kan köra tillsammans, om du slänger upp party finder så kan andra i hela data centret se dig. Man kan också lägga till varandra som vänner. Minns inte exakt hur man gjorde, om man skrev servernamet först eller efter namnet på spelaren typ. Annars kan man kolla i contacts efter en grupp i pf och bara högerklicka på spelaren som joinat dig.

Jag blev 80 också igår, på min BLM.

Aha, såpass! Då kan jag ju spela med @loevet ändå

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Gurt: ja! Hur mycket behållning du nu får ut av att spela med en level 22-newb som fortfarande är i startgroparna med ARR Men det skulle vara kul att bara göra någon dunge ihop, bara för upplevelsen och det sociala!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hedersmedlem

@loevet: Det finns massor att göra! Jag ska börja levla upp min AST nu till maxlevel, och då kan vi köra Duty Roulette Leveling tillsammans. Vi kanske kan få ihop ett light party med några härifrån!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Gurt: det vore ju grymt najs om vi kunde få till!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Va? Har du börjat att lira nu?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: japp, en väninna som bearbetat mig i år och dar har nu till slut fått mig att falla dit. Har riktigt kul så här långt, men jag hets-spelar inte, måste ju hinna med mina offline-spel också.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Quake-konnässsör

@Zimpan:

När @Loevet sa att han hade börjat spelat så hörde jag en bekant musik i mina öron, en liten trudelutt som gjorde att man kände en vinst.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@almblad: när jag hörde en variant av den trudelutten efter den första större avklarade questen utstötte jag ett glädjerop, för att i nästa sekund tänka "fan, nu är jag fast"


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Quake-konnässsör

@Loevet: Så mycket underbar musik väntar på dig igenom spelet

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@almblad: har hört ett flertal finfina slingor redan, dels modifierade varianter av existerande musik från serien och dels nya alster för FFXIV. Jag har ju lyssnat på musik från spelet även när jag inte spelade det, och det är ju överlag fenomenalt bra! <3


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Spelar på Odin, om än ganska casual, och är bland uppdragen mellan ARR och HW (BLM lvl 52). Har i princip spelat solo hela resan men nickar Neymin Vandool om ni vill lägga till i spelet!

Medlem

Vi har ju world visit och massa cross-world funktioner nuförtiden så det enda som egentligen spelar någon större roll är vilket datacenter man bor på. Inte som på ARR-tiden.

Jag och sambon är på Cerberus. Köerna är dock rätt intense, om de inte blir bättre snart så kanske jag flyttar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Quake-konnässsör

@Arzei: har köer på Odin som är cirka 720

Redaktör
Ponny

Jösses! Vilka sjuka betyg nya expansionen har fått. T.o.m. jag, min arma ensamvarg, blir sugen på att plocka upp Final Fantasy XIV. Och då ska vi ha i åtanke att min mmorpg-vana sträcker sig till cirka en månads WoW för många, många år sedan. Kan man så att säga spela det här mycket solo? Som ett Final Fantasy-ish? Eller försvinner en del av spelglädjen då?

(Hur jag ska få tiden att räcka till detta är ju också en historia för sig...)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Medlem

Har flera gånger velat ge FFXIV en chans men första gången var det problem med ooptimerad combat-system och de resterande gångerna ville launchern inte ens installera spelet. Flera som tydligen har stött på det problemet och i sinom tur gav jag bara upp på att försöka få det att funka.

Quake-konnässsör

@Fredrik Eriksson & @Freakon: Du kan spela majoriteten av Final Fantasy XIV solo, det finns vissa instanser som du måste spela i grupp med 4 respektiv 8 andra. Men att hitta spelare är väldigt enkelt via Duty Finder och tar inte så lång tid att hitta andra, beroende på vilken tid du spelar på dagen förstås.

Det tar en stund för storyn att kicka igång, början är relativt seg på grund av att de försöker lära upp nya spelare för MMO.

Men ja, du kan spela solo och storyn är helt fantastisk, och musiken... mums.

Kom ihåg också att spelet är gratis och spela upp till lv 35, med vissa restriktioner. Men man hinner införskaffa sig en uppfattning hur spelet fungerar.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jösses! Vilka sjuka betyg nya expansionen har fått. T.o.m. jag, min arma ensamvarg, blir sugen på att plocka upp Final Fantasy XIV. Och då ska vi ha i åtanke att min mmorpg-vana sträcker sig till cirka en månads WoW för många, många år sedan. Kan man så att säga spela det här mycket solo? Som ett Final Fantasy-ish? Eller försvinner en del av spelglädjen då?

(Hur jag ska få tiden att räcka till detta är ju också en historia för sig...)

Detta vill jag också ha svar på.

Spelade en del för längesedan, när spelet återlanserades om jag inte minns helt fel. Det kändes då riktigt bra, men av olika anledningar så tappade jag fokus och har inte provat sedan dess.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gnällkuk

Hmm, jag har varit sugen men blev så sjukt jävla avtänd av spelet när det efter en timme (typ) inte ens fått spela utan bara gått runt i staden och pratat med NPC's. "New user experience" kan vara ett av de sämsta jag någonsin upplevt. Suck.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

@trickeh2k: Svar ja, det är inte roligt. Tar en bra stund för storyn att kicka igång, ungefär när man får tillgång till alla tre städerna så börjar den komma igång. Men som du säger, så är det några timmar in i spelet.

Medlem

Aldrig lirat innan, men har fått upp ett lagom sug till semestern efter att ha kollat lite här i tråden. Är man good to go om man FFXIV Online Complete Edition?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Quake-konnässsör

@Priapsi: FINAL FANTASY® XIV ONLINE COMPLETE EDITION innehåller Realm Reborn (grundspelet), Heavensward (första expansionen), Stormblood (andra expansionen) och Shadowbringers (tredje expansionen). Så det är good to go, och får alla expansioner som är tillgängliga just nu. I alla fall när man kollar på Square Store, när jag kollar på Steam så blir jag lite fundersam om Stormblood följer med i FINAL FANTASY XIV Online Starter Edition. Men heller ser jag inte Stormblood någonstanns heller så

Men som jag har sagt så finns det en Free Trail upp till lv 35 ifall du testa spelet innan, och det finns ingen tidsbegränsning på det heller, men det kommer med vissa restriktioner.

Medlem

@almblad: Grymt, tack för svar!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Fixade ett trail konto för ett tag sen men kom aldrig riktigt in i spelet.. Tyckte verkligen inte om att det inte var openworld (kommer inte ihåg va de där heter som Final fantasy anv sig av)

Så nu är jag tillbaka i Black Desert och kan inte ha roligare

Men sjukt imponerad av tråden!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Skriv svar