Lunchrulle! Se spelförsäljningen visualiserad sedan 2004 tills idag - vecka för vecka.

Robot
Lunchrulle! Se spelförsäljningen visualiserad sedan 2004 tills idag - vecka för vecka.

Beviset för Nintendos dominans, endast hotad av GTA V och en viss actionserie.

#call-of-duty, #nintendo, #statistik, #wii-sports


Medlem

Siffrorna verkar lite tagna ur luften. GTA5 slutar som 64 miljoner i detta klipp, rekommenderad artikel under är GTA5 sålt 110 miljoner. Vet inte riktigt vad vgchartz baserar siffrorna på då. Gissningar?

Medlem

Vet inte om Wii Sports ens borde finnas med i listan.
Var är isåfall MS Röj och Harpan? Medföljande spel som medföljande spel.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Gen
Medlem

Ofta Wii Sports fortfarande säljer. Jag menar, det säljs väl inga Wii längre?

Skrivet av Hale2000:

Siffrorna verkar lite tagna ur luften. GTA5 slutar som 64 miljoner i detta klipp, rekommenderad artikel under är GTA5 sålt 110 miljoner. Vet inte riktigt vad vgchartz baserar siffrorna på då. Gissningar?

För att inte tala om Minecraft, med sina över 150 miljoner sålda exemplar över flera platformar borde man ha fått en plats på listan.

Medlem

Imponerande visualisering, synd att vissa titlar saknas i listan.

@eddie the eagle: Om man endast räknar PC versionen med sina 30miljoner så platsar den på 5:e plats i listan. Lägger man till alla konsol portar så kan den ta 2:a platsen.

Medlem

Måste ju vara baserat på bara fysik försäljning eller vara helt felaktig.
Tex så hade WoW 12 miljoner aktiva spelare vid 2009, vilket rimligtvis borde motsvara många mer faktiskt sålda ex?

Medlem

Undrar varifrån siffrorna på vgcharts kommer ifrån. På wikipedia hittar man följande: "VGChartz does not publish any sources on how they get their data."
VG_Chartz

Det verkar ju suspekt. De vägrar alltså tala om exakt varifrån de får statistiken. Varför mygla med sånt? 🙄

Tittar man på wikipedia så ser fördelningen lite annorlunda ut och där finns det åtminstone hänvisningar till källor som man kan kolla upp själv...
List of best-selling video games

Medlem

Wii Sports bör ju knappast va med på listan, då den aldrig "såldes" separat. Och World of Warcraft hade vid sin högtid runt 12 miljoner aktiva användare, då borde gissningsvis även själva bas-spelet legat på åtminstone 10-12 miljoner försäljningar.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

"and the interpolation has been improved to make things a bit more interesting"....

Jaha, har man slumpat fram värden då, eller varför är det mer "intressant"?

Känns ganska oanvändbar för någonting överhuvudtaget, den här videon...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Herpa derp, är väl självklart att de inte ränkat med digital försäljning, dvs ganska värdelösa och missvisande siffror.

Medlem

Totalt befängt att ha med Wii Sports.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Lite kul att se hur GTA5 gasar på lite under varje december.

(Ursäkta spoilern)

Medlem

Verkar vara väldigt lösa och opålitliga siffror de går på.

Se bara på WoW vid 1:45 in i videon. Troligt att de helt plötsligt skulle stanna av och bara sälja några få hundra i veckan?

Nä FZ ta bort den här länken, videon är ju uppenbarligen bristfällig och missvisande och oseriös.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av totalwarplayer:

Nä FZ ta bort den här länken, videon är ju uppenbarligen bristfällig och missvisande och oseriös.

Har uppdaterat nyheten med att det bara gäller fysisk försäljning. Håller med om att den är lite märklig, hans tidigare videos har inte haft liknande problem.


signatur
Medlem
Skrivet av Dunder:

"and the interpolation has been improved to make things a bit more interesting"....

Jaha, har man slumpat fram värden då, eller varför är det mer "intressant"?

Känns ganska oanvändbar för någonting överhuvudtaget, den här videon...

Interpolering betyder att man räknar fram ett okänt värde mellan två kända värden.

T.ex. om vi vet att ett spel sålt 5 miljoner exemplar vid en vecka och 5.1 miljoner två veckor senare så kan vi räkna ut att spelet sannolikt sålt 5.05 miljoner veckan mitt emellan.

Anledningen att det blir mer intressant är förmodligen för att inte staplarna skulle stå helt still längre tider där data saknas eller göra stora "hopp" direkt efter en sådan period.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Interpolering betyder att man räknar fram ett okänt värde mellan två kända värden.

T.ex. om vi vet att ett spel sålt 5 miljoner exemplar vid en vecka och 5.1 miljoner två veckor senare så kan vi räkna ut att spelet sannolikt sålt 5.05 miljoner veckan mitt emellan.

Anledningen att det blir mer intressant är förmodligen för att inte staplarna skulle stå helt still längre tider där data saknas eller göra stora "hopp" direkt efter en sådan period.

Varför antar du att jag inte vet vad interpolering är?

Du svarar inte heller på frågan jag ställde, vilket är självklart då han inte skriver vad det är han "förbättrat", vilket var hela min poäng.

Nej, det är inte därför det blir mer intressant, det hade man inte behövt "förbättra" interpoleringen för.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför antar du att jag inte vet vad interpolering är?

För att det var extremt tydligt att du inte hade någon aning om vad det betydde? Annars hade du inte forumlerat dig som du gjorde...

Medlem
Skrivet av Zerp:

För att det var extremt tydligt att du inte hade någon aning om vad det betydde? Annars hade du inte forumlerat dig som du gjorde...

Varför inte? Inget av det jag skrev går emot vad interpolering innebär.

Du väljer att inte bemöta det som skrivs, försöker hitta grammatiska fel istället, och sen misslyckas..?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför inte? Inget av det jag skrev går emot vad interpolering innebär.

För att förbättrad interpolering och "slumpat fram värden" är i princip raka motsatsen till varandra om vi ser till vad de båda betyder tekniskt.

Att slumpa fram är att få fram godtyckliga värden, medans interpolering är att räkna fram värden. En förbättrad interpolering innebär alltså att man räknar fram flera mellanliggande värden vanligtvis.

I detta specifika fall precis som jag redan förklarat ( men som du tydligen antingen inte läst eller förstått heller ) så innebär förbättrad interpolering färre "hopp" eller hackigheter och mer jämn ökning av staplarna.

Skrivet av Dunder:

Du väljer att inte bemöta det som skrivs, försöker hitta grammatiska fel istället, och sen misslyckas..?

Så nu väljer du att bevisa att du inte vet vad "grammatiska fel" är heller?... Öhm vad tror du dig vinna på det...

vilken sne vriden film. inget minecraft och infon verkar vara tagen ur luften


signatur

New life, New hope

Medlem

Tycker videon var rolig, dock håller jag med tidigare kommentarer. Den är helt felaktig...

Medlem
Skrivet av Zerp:

För att förbättrad interpolering och "slumpat fram värden" är i princip raka motsatsen till varandra om vi ser till vad de båda betyder tekniskt.

Att slumpa fram är att få fram godtyckliga värden, medans interpolering är att räkna fram värden. En förbättrad interpolering innebär alltså att man räknar fram flera mellanliggande värden vanligtvis.

I detta specifika fall precis som jag redan förklarat ( men som du tydligen antingen inte läst eller förstått heller ) så innebär förbättrad interpolering färre "hopp" eller hackigheter och mer jämn ökning av staplarna.

Så nu väljer du att bevisa att du inte vet vad "grammatiska fel" är heller?... Öhm vad tror du dig vinna på det...

Det var beskrivningen "för att göra det mer intressant" som jag kommenterade, och att lägga till fler punkter är knappast mer intressant. Du får nog läsa om och läsa rätt, helt enkelt.

Hur som helst, fortsätt gärna försöka märka ord eller grammatiska fel och sen misslyckas, det skapar ganska mycket komik när man läser dina inlägg

Glad sommar på dig, fortsätter du skriva enbart trams så lägger jag ner diskussionen här.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Zerp har helt rätt, samt så svarar han sakligt på varför förbättrad interpolering gör videon mer intressant. Sen att du inte tycker det är intressant är din sak.

Det är du som skriver trams, du förstår inte ens själv vad du pratar om. Du skriver saker som motsätter sig själva, sedan när Zerp förklarar för dig tar du dig illa vid och går till attack.

1
Skriv svar