Sega förklarar Alpha Protocol-DRM

Robot
Moderator | Testpilot
Sega förklarar Alpha Protocol-DRM

Ser tufft ut ;P


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Haha, när ingen vill köpa det längre tar de bort patchen, tack för det!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte intresserad av spelet personligen, men löften om bortpatchning är iaf bra. Då fråntas inte kunderna möjligheten att installera och spela spelet i framtiden när nostalgin gör sig påmind.

Medlem

*ler*


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Är knappast intresserad nu, med DRM absolut inget köp och om 18 till 24 månader är detta spelet ointressant och troligtvis bortglömt.

Inaktiv

Jag kan tycka det är okej med DRM så länge de inte är som Ubisofts, som bryter spelet direkt de tappar kontakten med deras servrar eller de inte krånglar. Sedan tror jag inte att det hjälper till med försäljningen nämnvärt ändå men...

Jag köpte tyvärr Silent Hunter (jag hade lovat mig själv att inte göra det) och även om det funkat 95% av tiden jag velat lira så är det brutalt störande när det inte gör det.
Ja, jag fick välja mellan Shaun White eller Prince of Persia som plåster på såren men det spelar mindre roll när det spelet jag köpte som krånglar.

Så jag skippade både Settlers 7 och Splinter Cell Conviction

Om det nu är fem *aktiva* installationer och man inte behöver ha en aktiv uppkoppling hela tiden, så tycker jag det låter rätt schysst? Om de dessutom lovar att patcha bort så man kan slänga in skivan om fem år och dra igång igen så är det väl okej.

Nu har jag velat fram och tillbaks om jag är sugen på Alpha Protocol så vi får väl se om jag köper det, i början var jag sugen, men sedan kändes det så överdrivet som jag hoppades att det inte skulle bli. Men dyker det upp på Steam eller något så lär det väl bli något impulsköp har jag en känsla av, om det inte blir helt sågat såklart.

Medlem
Skrivet av atiko:

Inte intresserad av spelet personligen, men löften om bortpatchning är iaf bra. Då fråntas inte kunderna möjligheten att installera och spela spelet i framtiden när nostalgin gör sig påmind.

Precis

Efter läst detta så förhandsbokade jag spelet, ser fram emot att spela det väldigt mycket, och att DRMet ska bortpatchas i framtiden gör att jag inte behöver oroa mig om det. Väldigt bra.

Medlem

Kan inte påstå att jag är speciellt intresserad av spelet men blir kanske att plocka det från steam om 18-24mån då när spelet är drm fritt och bara kostar 5€.

Medlem

Ett steg i rätt riktning.

Medlem

Vad kommer det ta för scenen att plocka bort skyddet? Förmodligen innan release, säkerligen inom en vecka. Varför skall köparna behöva bli pissade på?

Lova istället att det patchas bort när skyddet blir crackat. Det är väl ändå anledning att dom har det från början?

Inaktiv

TVÅ ÅR?!

Sega! 12 månader räcker mer än tillräckligt!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Att patcha bort det inom 18-24 månader kändes långt. Är inte sugen på spelet så mig berör det inte men brukar man inte säga att första månaden är den viktigaste ur försäljningssynpunkt? Spelet kommer ju ändå att finnas för nerladdning inom någon vecka från release så vad vinner de då på kopieringsskyddet? Kan de hålla första veckorna (som Ubi gjort med sitt nya skydd som ändå blev knäckt i slutändan) så borde de väl kunna släppa på det sen så potentiella kunder inte ska behöva välja bort ett lagligt köp pga att de får en version utan kopieringsskyddet (och gratis) om de laddar ner det. Tanken att lova bot och bättring är bra men inom 18-24 månader är det för sent, då har de redan missat tåget med det spelet.

/ LordDaimos

Skrivet av walter_iego:

Haha, när ingen vill köpa det längre tar de bort patchen, tack för det!

Töntigaste kommentaren jag sett.:down:


signatur
Medlem

Kommer ändå bli crackat så vem fan lär vänta så lång tid ? fail!

Medlem

Det är så här DRM ska vara. Hör du det Ubisoft?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Vägrar DRM, håller mej borta från sånt otyg. Köper jag mjukvara ska det fan vara fritt disponibelt för mej att använda hur jag vill.
Mina pengar, mina spel/program etc.


signatur

yolo

Medlem

Sjukt sugen på detta spel, solklart köp.

Sen DRM diskussionen, de som inte gillar det och därför ej köper kan jag förstå. De som däremot använder det som ursäkt för att piratkopiera får fan ta och växa upp. Är nog sämsta ursäkten för piratkopiering jag hört.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Sjukt sugen på detta spel, solklart köp.

Sen DRM diskussionen, de som inte gillar det och därför ej köper kan jag förstå. De som däremot använder det som ursäkt för att piratkopiera får fan ta och växa upp. Är nog sämsta ursäkten för piratkopiering jag hört.

Precis, lika bra att piratkopiera bara för att vara en snål dj*vel
Jag bojkottar hellre spelet tills det släpps en fix/uppdatering om det DRM som används är för jobbigt. Kommer ingen patch så lär jag nog avstå i de flesta fall, eller bara köpa det till min konsol (om det släpps). Aldrig att jag stödjer dålig DRM iaf

Medlem

För egen del (jag avskyr DRM och allt vad det innebär) så blir detta lite avigt. Jag tycker det är ett riktigt bra steg i rätt riktning att de lovar en patch som tar bort DRM'et efter ett tag men å andra sidan så lär jag inte köpa spelet förrän patchen är släppt så att de verkligen håller vad de lovat och inte ångrar sig. Detta i sken av bland annat att betalningsmodeller för spel har ändrats innan dess release (APB, inte så allvarligt) och Sony's slakt av linux-installering till PS3 (mer allvarligt). Plus att det är lite väl lång tid, finns ingen rim eller reson i varför det ska vara så lång tid som 18 till 24 månader.

Med andra ord, kommer de hålla vad de lovat eller kommer de skita i det två år efter release när de flesta som tänkt köpa spelet redan gjort det för längesedan och de inte förlorar särskilt mycket på att strunta i det ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Så konsumenterna ska lida i 18-24 månader.
Piraterna tar bort DRM skyddet efter några dagar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tror på det när jag ser det.

För övrigt lär en inofficiell patch som tar bort DRM-skadan komma ut strax efter release.

Skrivet av Neatherblade:

Så konsumenterna ska lida i 18-24 månader.
Piraterna tar bort DRM skyddet efter några dagar.

Vadå lida? Detta skyddet är knappast som Ubisofts. Dessutom håller detta spelet avsevärt mycket längre än SC:Conviction.


signatur
Medlem

Tyvärr så är det endast konsumenter som lider av DRM, inte pirater.
Men jag måste säga att det här är verkligen en utveckling åt rätt håll, även om 2 år känns lite lång tid.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Så konsumenterna ska lida i 18-24 månader.
Piraterna tar bort DRM skyddet efter några dagar.

Konstigt att de använder skyddet då:s förstår inte vad de håller på med !?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Får bli ett köp till PS3 senare.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Neatherblade:

Så konsumenterna ska lida i 18-24 månader.
Piraterna tar bort DRM skyddet efter några dagar.

Konstigt att de använder skyddet då:s förstår inte vad de håller på med !?!

Det är ju så att piraterna ska få lida. En person som köper spelet behåller ju skivan och när han installerar om spelet om 2 år eller senare är ju drm skyddet borta. Medans en pirat måste kämpa med en massa crackar hit o dit som alltför ofta gör spelet buggigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Döbringer:

Vägrar DRM, håller mej borta från sånt otyg. Köper jag mjukvara ska det fan vara fritt disponibelt för mej att använda hur jag vill.
Mina pengar, mina spel/program etc.

Du köper aldrig en mjukvara, du köper en licens för det. Det är helt upp till utvecklaren /utgivaren vad de vill ska ingå i avtalet mellan er (du vet, den där väggen av text som alla bara accepterar: EULAn).

Medlem
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Döbringer:

Vägrar DRM, håller mej borta från sånt otyg. Köper jag mjukvara ska det fan vara fritt disponibelt för mej att använda hur jag vill.
Mina pengar, mina spel/program etc.

Du köper aldrig en mjukvara, du köper en licens för det. Det är helt upp till utvecklaren /utgivaren vad de vill ska ingå i avtalet mellan er (du vet, den där väggen av text som alla bara accepterar: EULAn).

Jag köper rättigheten att använda mjukvaran, korrekt. Hinder att använda mjukvaran på det sätt jag kan begära (installera hur många gånger jag vill, på hur många datorer som helst) medför att jag avstår från mjukvaran. Jag kan ju ändå inte spela på mer än en dator åt gången så det spelar liksom ingen roll.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Döbringer:

Vägrar DRM, håller mej borta från sånt otyg. Köper jag mjukvara ska det fan vara fritt disponibelt för mej att använda hur jag vill.
Mina pengar, mina spel/program etc.

Du köper aldrig en mjukvara, du köper en licens för det. Det är helt upp till utvecklaren /utgivaren vad de vill ska ingå i avtalet mellan er (du vet, den där väggen av text som alla bara accepterar: EULAn).

Jag köper rättigheten att använda mjukvaran, korrekt. Hinder att använda mjukvaran på det sätt jag kan begära (installera hur många gånger jag vill, på hur många datorer som helst) medför att jag avstår från mjukvaran. Jag kan ju ändå inte spela på mer än en dator åt gången så det spelar liksom ingen roll.

Om du vill spela på mer än en dator åt gången får du ju köpa två licenser, det är ju inte svårare än så.
Och dessutom sa du ju emot dig själv, det är ju inte "Mina pengar, mina spel/program" som gäller.

Så du kan antingen köpa spelet med alla krångligheter om du vill, eller inte spela det alls. Inte så svårt.

12
Skriv svar