Hur jag kunde ha haft sönder mina Joy-Con handkontroller

Kontot avslutas
Hur jag kunde ha haft sönder mina Joy-Con handkontroller

Jag har haft stora problem med att mina Joy-Con handkontroller styr själv åt fel håll. Den vänstra uppåt och den högra åt höger.

Vi beställde nya Joy-con handkontroller i samband med när Super Mario Maker 2 släpptes som vi fortfarande väntar på, men jag stod inte ut med de gamla kontrollerna.

Så nu i dagarna valde jag att skruva upp båda, så jag har suttit i köket med tops, skruvmejslar och pincett.
Det var ett väldigt pilligt jobb och den högra hade mer små delar i sig än den vänstra.
Inget som jag rekommendera att man gör för jag kunde själv ha haft sönder mina kontroller.
(Jag är ju egentligen en amatör på detta så jag rekommenderar att man har mer erfarenhet än mig om man nu ska ge sig in på det)

En skruv slet jag lite eftersom jag tog en mejsel som jag inte fick något riktigt bra tag med, sen råkade jag tappa en skruv på golvet som jag inte hittade igen.

När jag hade lyckats att pilla upp styrspakarna, som är väldigt kompakta så torkade jag med en tops på några sensorer som ett par plastbitar med lite metall i trycker på men på den högra Joy-Conens spak så föll alla delarna ur spaken när jag skulle sätta ihop den igen, så jag tog fram en Youtube video för att se hur bitarna satt men när jag hade skruvat ihop den så fungerade inte den högra spaken alls, den gick åt vänster när jag styrde åt höger och ibland hoppade den runt själv på skärmen.
Men jag tog en paus och sen skruvade jag upp den igen för att se vad som hade hänt.

Det som hade hänt var att en metall bit i den ena plastbiten hade böjts uppåt och det såg ut som att detta inte kommer att gå att fixa men jag försökte trycka rätt den med pincetten så att den såg så lik ut som den andra plastbiten och sen skruvade jag ihop handkontrollen igen.
Tro det eller ej men det funkade, så nu verkar båda handkontrollerna fungera felfritt.
Men man ska inte ropa hej före man är över ån, så det vore nog klokt att köpa nya styrspakar till de gamla Joy-Con handkontrollerna ifall de börjar att krångla igen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det är sköj att pilla!

Man måste ju börja någonstans för att lära sig. Joy-Cons kanske inte är det bästa/billiga alternativet att börja med men om skiten ändå inte fungerar så är det väl lika bra att köra på.

Grattis!

Medlem

Nuförtiden sitter det iaf inte kvicksilverbrytare i kontrollerna som det gjorde på några förr i tiden

Kontot avslutas
Skrivet av Tiggaren:

Nuförtiden sitter det iaf inte kvicksilverbrytare i kontrollerna som det gjorde på några förr i tiden

Kvicksilverbrytare, vad är det för något?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Kvicksilverbrytare, vad är det för något?

Förr fanns inte så avancerad elektronik så för att spel-kontrollen skulle känna av om den lutades åt något håll så hade man brytare med kvicksilver (leder ström) som rann i en behållare så när man lutade kontrollen åt ena hållet så rann den på en kontakt så det aktiverades. Dessa vill man kanske inte mecka med då man kan få kvicksilver på sig om man råka paja dom

Medlem

Jag skulle varmt rekommendera att du kikar lite på Ifixit: https://www.ifixit.com/Device/Joy-Con

Hoppas det hjälper. Vid liknande situationer då jag själv inte vetat exakt vad som gått snett har det hjälpt att skruva isär igen och skruva ihop en gång till. Förhoppningsvis blir allt rätt andra gången.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Att Joy-Cons driftar är relativt vanligt tyvärr. Jag fixade det genom att spruta in en del https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha... i min så sluta den drifta. Funkat ett par månader nu, peppar peppar.

Kontot avslutas
Skrivet av piddau:

Att Joy-Cons driftar är relativt vanligt tyvärr. Jag fixade det genom att spruta in en del https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha... i min så sluta den drifta. Funkat ett par månader nu, peppar peppar.

Jag gjorde exakt samma sak själv först och det hjälpte några veckor men sen började det igen och efter det hjälpte det inte hur mycket jag än försökte spruta med den.
Så nu när vi ändå väntar på nya handkontroller så valde jag att öppna upp de efter att jag hade tittat på några Youtube videor.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av smuts:

Jag skulle varmt rekommendera att du kikar lite på Ifixit: https://www.ifixit.com/Device/Joy-Con

Hoppas det hjälper. Vid liknande situationer då jag själv inte vetat exakt vad som gått snett har det hjälpt att skruva isär igen och skruva ihop en gång till. Förhoppningsvis blir allt rätt andra gången.

Jo, jag vill ju försöka fixa det själv istället för att behöva skicka in på reparation.
Jag hoppas att det hjälper denna gången så att jag slipper skruva upp de något mer.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Den vänstra joy-conen började att krångla igår igen, så jag plockade isär den och putsade sensorerna ännu mer noga än sist och putsade även runt omkring.

Kommer det att börja krångla igen efter detta så kommer jag lägga undan de gamla Joy-Con handkontrollerna tills man har fått tag på nya spakar.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Igår när vi skulle spela Super Smash Bros Ultimate så kopplade jag in 2 av GameCube handkontrollerna och sen tänkte jag att min sambo skulle få spela trådlöst om hon ville. Men när jag kopplade ihop de gamla Joy-Con handkontrollerna så hade den vänstra börjat drifta extremt igen, detta trots att jag har varit extremt rädd om de och lagt ner de i sina plastfickor när de inte används.

Men som jag skrev tidigare så kommer jag inte göra något mer med den kontrollen tills jag fått tag på en helt ny spak istället, för det är ju ingen idé.
Som tur vad har vi ju två nyare Joy-con handkontroller och den högra gamla som fortfarande fungerar. Sen använder vi ju mest Hori Split Pad Pro nu för tiden när man spelar bärbart.

Funderar även på att skaffa en Switch Pro Controller längre fram när man spelar stationärt.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar