Vad hände med demos?

Medlem
Vad hände med demos?

Det är väldigt sällan spel har demos nu för tiden. Demoskivor var en stor nöjesfaktor för mitt spelande innan. Varför har man slutat med det? Är det på grund av att det finns så mycket streams och gameplay videos på youtube? Är det på grund av piratkopering? Final Fantasy XV som jag var lite sugen på hade ett demo. Spelade det och tyckte om det, köpte det sedan till fullpris. Konceptet fungerar ju fortfarande? Har många fler spel i önskelistan jag hade velat prova innan jag slänger ut pengar. Visst, man kan ju refunda spelen på steam men då är pengarna bara tillgängliga på Steam kontot. Är det bara utvecklare som är säkra på att de släpper ett grymt spel som vågar släppa Demos?

Medlem

Det undrar jag med. Länge leve demot till Skate 3!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Avstängd
Skrivet av Rackaren:

Det är väldigt sällan spel har demos nu för tiden. Demoskivor var en stor nöjesfaktor för mitt spelande innan. Varför har man slutat med det? Är det på grund av att det finns så mycket streams och gameplay videos på youtube? Är det på grund av piratkopering? Final Fantasy XV som jag var lite sugen på hade ett demo. Spelade det och tyckte om det, köpte det sedan till fullpris. Konceptet fungerar ju fortfarande? Har många fler spel i önskelistan jag hade velat prova innan jag slänger ut pengar. Visst, man kan ju refunda spelen på steam men då är pengarna bara tillgängliga på Steam kontot. Är det bara utvecklare som är säkra på att de släpper ett grymt spel som vågar släppa Demos?

Ja säger detsamma. Det är svårt att refunda ett spel på ps4 om man köpt det via PS-store, det går inte för dom har någon regel att om man laddat ner det kan man inte refunda det. Men vissa spel har ju demos än som t.ex FIFA och NHL-spelen har det varje år innan dom kommer.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Ahhh demos. Får en ju att minnas tillbaka till tiden då ett demo var en tredjedel av spelet t.ex Wolfenstein, Doom, Quake, Duke Nukem 3D osv.

Antar att det har att göra med pengar utgivarna tycker väl inte att ett demo ger tillräckligt med möjliga köpare kontra att få folk att köpa grisen i säcken med pre-order.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Ahhh demos. Får en ju att minnas tillbaka till tiden då ett demo var en tredjedel av spelet t.ex Wolfenstein, Doom, Quake, Duke Nukem 3D osv.

Antar att det har att göra med pengar utgivarna tycker väl inte att ett demo ger tillräckligt med möjliga köpare kontra att få folk att köpa grisen i säcken med pre-order.

Ja det var härliga tider ja det måste vara något sånt. Men då känns det som att utvecklarna som är säkra på att dom har gjort ett bra spel och lagt ner tid & kärlek på spel vågar släppa demos? De andra vill väl bara ha pengarna så fort som möjligt.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja säger detsamma. Det är svårt att refunda ett spel på ps4 om man köpt det via PS-store, det går inte för dom har någon regel att om man laddat ner det kan man inte refunda det. Men vissa spel har ju demos än som t.ex FIFA och NHL-spelen har det varje år innan dom kommer.

Ja och trots att Fifa spelen nästan är likadana varje år så har de alltid demos, och säljer ändå bra.
Har för mig att det brukar vara fler demos på Konsol, stämmer det? ;o

Medlem

Åh, saknar verkligen när man fick nöta ett demo ut och in tills man äntligen fick spelet i födelsedagspresent eller julklapp... gladast någonsin blev jag nog över Donkey Kong Country på julafton 96/97. Hade testat spelet hos en avlägsen kompis innan.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Rackaren:

Det är väldigt sällan spel har demos nu för tiden. Demoskivor var en stor nöjesfaktor för mitt spelande innan. Varför har man slutat med det? Är det på grund av att det finns så mycket streams och gameplay videos på youtube? Är det på grund av piratkopering? Final Fantasy XV som jag var lite sugen på hade ett demo. Spelade det och tyckte om det, köpte det sedan till fullpris. Konceptet fungerar ju fortfarande? Har många fler spel i önskelistan jag hade velat prova innan jag slänger ut pengar. Visst, man kan ju refunda spelen på steam men då är pengarna bara tillgängliga på Steam kontot. Är det bara utvecklare som är säkra på att de släpper ett grymt spel som vågar släppa Demos?

Man kan välja att få tillbaka pengarna till det betalsätt man använde för att köpa spelet om man ber om en återbetalning på Steam.

Om jag inte missminner mig så genomförde man en undersökning på Xbox-spel och kom fram till att spel som släpptes med demos sålde mycket sämre än spel som inte släpptes med demos. Det kan nog ha ett finger med i spelet.

Medlem

Jag misstänker att det finns flera orsaker:
1.) Demos tar tid att utveckla på ett bra sätt, och deadlines är svåra nog att hålla i spelutveckling som det är.
2.) Att låta någon faktiskt spela spelet innan köp är riskabelt om spelet inte håller bra kvalitet / kan ta ned hype på jorden igen.
3.) Tidigare var huvudsättet att markandsföra ett spel en fet artikel i en spel tidning + medföljande demo på skivan. Fanns inget demo valde spelarna något annat spel.
4.) Vi kan nu välja att provspela hela spelet en timme på steam och få full refund. Detta är i princip exakt vad man vill åstadkomma med ett demo och det kräver 0 extra utveckling.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag gillade Octopath-travelever sätt att hantera demo.

Du fick 3 timmar att spela av det färdiga spelet. När de timmarna var över fick du spara och om/när du köpte det fulla spelet fick du ta vid där du slutade i demot.

Jag skulle gärna se mer såna demos. På så vis blir inte vissa delar av ett spel söndernötta innan spelet kommit ut.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

För jobbigt att göra demos nu av AAAspel. Dom moderna systemen är för intrikata. Det funkar typ i Doom, men inte i GTA. Dessutom är det som sades en stor risk och även det kopplat till hur avancerade spelen är. Det var ju tur att inte No Mans Sky hade en demo, men det funkar ju för doom, för det går helt enkelt inte att misslyckas med what you see is what you get -doom style.

Man får nöja sig med betor av mpspel, som t ex Battlefield annars, eller demos till mindre spel, indiespel och så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Rackaren:

Ja och trots att Fifa spelen nästan är likadana varje år så har de alltid demos, och säljer ändå bra.
Har för mig att det brukar vara fler demos på Konsol, stämmer det? ;o

Jag vet inte om det är fler demos, vet bara att FIFA och NHL har demos varje år. Har faktiskt inte kollat andra spel men ska hålla utkik.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Resident Evil 7 hade ett bra demo. Fanns tre slut och uppnå, bad, infected och true ending. Men det är väl så att de inte säljer lika bra om de släpper demon. Folk nöjer sig med att spela demot och köper inte hela spelet.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Refund har mer eller mindre gjort det meningslöst med demos.

Ärligt talat, förespråkar ni faktiskt en begränsad version gratis istället för att köpa spelet och lämna tillbaka det om man inte gillade det eller fortsätta där man var om man uppskattade det och ville behålla det?

Demos har spelat ut sin roll lika mycket som "medföljande cd-skiva" har gjort på "datatidningar".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Refund har mer eller mindre gjort det meningslöst med demos.

Ärligt talat, förespråkar ni faktiskt en begränsad version gratis istället för att köpa spelet och lämna tillbaka det om man inte gillade det eller fortsätta där man var om man uppskattade det och ville behålla det?

Demos har spelat ut sin roll lika mycket som "medföljande cd-skiva" har gjort på "datatidningar".

Det är min tanke också. Om man nu kan spela spelet i 2 h och testa det så borde det vara tillräckligt. (Även om en del laddar ned det olagligen då 2 h tydligen inte är tillräcklig testtid...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Multiplayer demos var min stora fäbless.
Det kunde jag spendera hutlösa timmar med, behövde inte ens köpa hela spelet i fråga.

Ett par googlingar "mp demo", en chipspåse och Coca-Cola så var min helg räddad.

Medlem

Demo-skivorna som följde med Playstation-magasinet var trevliga. Euro-demo/OPSM-demo. Som liten grabb brukade jag spela demos flera gånger om, man hade inte så många spel då.

Idag så kikar man ju på mängder av recensioner på Steam och videos på Youtube innan man bestämmer sig för att köpa en titel. Det kunde man inte då på samma vis. Som tidigare nämnts så är det även via exempelvis Steam enkelt att ordna en återbetalning på ett spel och då ha testat det i två timmar. Att det sedan är billigare för utvecklarna som slipper utveckla en demo-version är ju bara ett plus.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Kane:

Refund har mer eller mindre gjort det meningslöst med demos.

Ärligt talat, förespråkar ni faktiskt en begränsad version gratis istället för att köpa spelet och lämna tillbaka det om man inte gillade det eller fortsätta där man var om man uppskattade det och ville behålla det?

Demos har spelat ut sin roll lika mycket som "medföljande cd-skiva" har gjort på "datatidningar".

Har man otur så är spelets inledning seg vilket kan leda till en felaktig refund. Ett demo som tydligt lyfter fram vad spelet handlar om/fungerar är att föredra, även om det är ovanligt idag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: Det bygger samtidigt på att du kan hoppa in "mitt i" spelet utan att spoila nåt och utan att ha eventuellt tränat upp något.

De flesta spel har trots allt ökande svårighetsgrad så att börja mitt i verkar samtidigt lite dumt.

Handlar det dessutom om någon sorts lore så missar man ju detta.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

2 timmar på steam är allt jag behöver i demoväg. Har refundat minst 20 gånger och det har aldrig varit nått problem, tar dessutom oftast under 1 timme sen är pengarna på kontot igen.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Kane:

Refund har mer eller mindre gjort det meningslöst med demos.

Ärligt talat, förespråkar ni faktiskt en begränsad version gratis istället för att köpa spelet och lämna tillbaka det om man inte gillade det eller fortsätta där man var om man uppskattade det och ville behålla det?

Demos har spelat ut sin roll lika mycket som "medföljande cd-skiva" har gjort på "datatidningar".

Skrivet av Snabeltorsk:

2 timmar på steam är allt jag behöver i demoväg. Har refundat minst 20 gånger och det har aldrig varit nått problem, tar dessutom oftast under 1 timme sen är pengarna på kontot igen.

Får ni tillbaks pengarna på kontot? Inte som pengar på Steam kontot? Jag måste ha gjort fel isåfall ;o

Medlem

@Rackaren: Man kan välja. Antingen tillbaks till kortet, eller tillbaks i Steam Wallet.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Får ni tillbaks pengarna på kontot? Inte som pengar på Steam kontot? Jag måste ha gjort fel isåfall ;o

jag betalar alltid med paypal och det är dit jag får pengarna när jag refundar.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Är jag den enda här som inte gillade demos? Läste tråden hastigt ifs.

Tyckte de bara var onödiga och samlades på hög och jag kommer inte på något spel jag köpte efter att ha kört demo på det, minns att någon kompis jag hade för längelänge sen var impad på att jag hade massa demoskivor hemma som äldre välvilligt gett till lille mig. Vad som var så fantastiskt vet jag inte än idag, det var säkert bra att kunna ladda ned demo om man ville testa ett spel i en genrer man aldrig fastnat för men ändå.

Medlem

Köpte mitt Playstation på release 1995 med ett demo skiva. Hade inte pengar för att köpa något spel, fanns inget heller som tilltalade mig 100%. Tror jag spenderade 50h på varje demo. Loaded, Desturction Derby, Jumping Flash, Toshinden, Xtreame.
Men motsvarigheten är idag Free to play eller Pay to win. Kvaliteten är mycket bättre, men visst saknar man demos, Blizzard brukar köra "sällsynta" gratis helger ibland.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Med refunds, gratishelger, Twitch och YouTube känns det som att demos spelat ut sin roll. Det är idag väldigt lätt att ta reda på om spelet är någonting att ha (eller relevant för ens egna smak) så behovet att spela en begränsad gratisversion för att nå ut till nya köpare känns spontant som ganska lågt. Kidsen som spelade demos i timmar för att de inte hade råd att köpa spelen sitter väl idag i free2play-träsket istället.

Gillade dock demos förr i tiden, såg alltid fram emot nästa CD-Gamer (och DVD-Gamer) för att spela sådant jag aldrig hade hört talas om utanför (i bästa fall) PC-Gamer. Bäst var tveklöst Jedi Outcast-demon där man fick ett unikt uppdrag/en unik karta som inte fanns i eller spoilade någonting för spelet men likväl demonstrerade gameplay är uppdragsstruktur på ett bra sätt:

Inaktiv
Skrivet av Zerp:

4.) Vi kan nu välja att provspela hela spelet en timme på steam och få full refund. Detta är i princip exakt vad man vill åstadkomma med ett demo och det kräver 0 extra utveckling.

Största anledningen utan tvekan. Totalt meningslöst med demos nuförtiden

Medlem

Bästa demot som kommit är dock Q3!
Hade bara behövt lägga till nån karta extra

Medlem
😮

Lirat Jedispelen fler gånger om än det finns celler i kroppen men aldrig sett detta demo. Tack för den inblicken! 😁

Skrivet av kebbe:

Med refunds, gratishelger, Twitch och YouTube känns det som att demos spelat ut sin roll. Det är idag väldigt lätt att ta reda på om spelet är någonting att ha (eller relevant för ens egna smak) så behovet att spela en begränsad gratisversion för att nå ut till nya köpare känns spontant som ganska lågt. Kidsen som spelade demos i timmar för att de inte hade råd att köpa spelen sitter väl idag i free2play-träsket istället.

Gillade dock demos förr i tiden, såg alltid fram emot nästa CD-Gamer (och DVD-Gamer) för att spela sådant jag aldrig hade hört talas om utanför (i bästa fall) PC-Gamer. Bäst var tveklöst Jedi Outcast-demon där man fick ett unikt uppdrag/en unik karta som inte fanns i eller spoilade någonting för spelet men likväl demonstrerade gameplay är uppdragsstruktur på ett bra sätt:

https://youtu.be/EBwfUvlhOXI?t=101

Medlem
Skrivet av Zerp:

Jag misstänker att det finns flera orsaker:
1.) Demos tar tid att utveckla på ett bra sätt, och deadlines är svåra nog att hålla i spelutveckling som det är.
2.) Att låta någon faktiskt spela spelet innan köp är riskabelt om spelet inte håller bra kvalitet / kan ta ned hype på jorden igen.
3.) Tidigare var huvudsättet att markandsföra ett spel en fet artikel i en spel tidning + medföljande demo på skivan. Fanns inget demo valde spelarna något annat spel.
4.) Vi kan nu välja att provspela hela spelet en timme på steam och få full refund. Detta är i princip exakt vad man vill åstadkomma med ett demo och det kräver 0 extra utveckling.

Bra sagt och jag instämmer. Jag tackar inte nej till ett demo men jag önskar mig aldrig ett heller längre.

12
Skriv svar