Veckans Xbox-nyheter #12 (v.28)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #12 (v.28)

Nyhetsflödet tuffar på i makligt tempo så här i semestertider men lite trevliga saker finns allt att rapportera runt Xbox ändå. Bland annat det stora MP-eventet för Gears 5 som gått av stapeln i helgen där det har spelats Versus för fullt, mystiska patent och invigningar i London.
För nytillkomna läsare så är det här är alltså en veckovis tråd där jag försöker samla ihop stort och smått som hänt runt Xbox och MS under den gångna veckan. Ambitionen är att det ska komma en tråd varje helg, men beroende på nyhetsflöde och tid så kan det bli längre intervall, dock så har det hittills blivit en tråd varje vecka sedan starten. Ofta är det nyheter som kanske inte tas upp på FZ i övrigt, men också saker som det skrivits om av Red eller på forumet dyker upp. Allt samlat på en plats! Förhoppningsvis ger det något för både Xbox-fans och allmänt nyfikna.
Vill ni kolla in förra veckans tråd så hittar ni den här.

Så... let's Jump in!

Gears 5

Under helgen så pågår ELEAGUE Gears 5 Invitational Tournament där det spelas Gears 5 Versus i olika former. Åtta lag deltar:

Under pågående turnering så kan man följa det på live.gearsofwar, Twitch och dylikt. Allt går att se i efterhand, och all info om Gears i ELEAGUE hittar ni här.
Ett par nya MP-kartor har visats upp i förhand också, Training Grounds och District:

Project xCloud

Xbox streamingtjänst, Project xCloud, testas för tillfället av utvalda insiders och en liten glimt av vad för spel som de kör för tillfället ges av Idle Sloth som teasar lite på sin twitter om Forza Horizon 4, Halo, Killer Instinct, Sea of Thieves, Hellblade mfl. Tydligen har de 17 spel att testa för tillfället! Betan för vanligt folk dyker upp i höst.

På samma ämne så har Microsoft utökat sina patent kring mobila kontroller nyligen. Det verkar vara en anpassningsbar lösning för olika typer av devices:

Vilket ser ut att stämma bra med de prototyper som Microsoft Research visade upp i höstas:

Det verkar alltså som om det kommer att finnas en uppsjö av valmöjligheter för kontroller till Project xClouds mobila varianter. Vanlig handkontroll, specialkontrollen ovan och touch overlay. Beroende på plattform och spel så bär man kunna hitta det som passar en sjäv bäst.
Project xCloud
Windowslatest om nytt patent

The Bard's Tale IV: Directors Cut Release info

The Bard's Tale IV: Directors cut släpps den 27 augusti och kommer direkt på Xbox Game Pass, både till konsol och PC. Det är också Play Anywhere vilket alltid är trevligt. Vill man ha fysiskt exemplar till konsol får man vänta till den 6 september.
inXile
The Bard's Tale IV: Directors Cut features

Psychonauts 2 släpps 2020

Psychonauts 2 som utvecklas av nyblivna Xbox Game Studios-utvecklaren Double Fine Productions skjuter på releasen till 2020. Ett mönster som många nyblivna Xbox Game Studios följer är att mer resurser, pengar och tid ges till pågående projekt som kan putsas upp ett extra snäpp innan release när man inte behöver stressa ut saker. Wasteland 3 annonserade nyligen samma sak till exempel, där man bland annat har fått möjlighet till voice-over till hela spelet nu när inXile är en Xbox-studio med starka resurser bakom sig.
Tim Schafer delar med sig av sina tankar i en ny video:

Double FIne
FZ-artikel

Microsoft Flagship Store öppnat i London

Microsoft har nu öppnat sin första europeiska flaggskeppsbutik vid Oxford Circus i London. Det är ett rejält center som är väldigt mycket mer än bara en butik, snarare ett kommersiellt nav för Microsoft i UK och Europa. Med 150 anställda och över 2000 m2 yta fördelat på tre våningar är det en imponerande plats där allt Microsoft har att erbjuda visas upp; Surface, Hololens och så klart Xbox med en fet Gaming lounge och mycket mer. Det kommer att fungera som ansiktet utåt såväl mot privatkunder som företag och socialt engagemang.
Invigningen var ett spektakel som sig bör och ett Xbox Showcase streamade live i över fem timmar och det kan ni kika in nedan:

Ett par ingående och intressanta preview-artiklar från The Verge och Windows Central kan ni klicka er fram till också, med väldigt bra bilder och information om vad Microsoft Store London har att erbjuda:
The Verge-artikel
Windows Central-artikel

Sea of Thieves Dev Update

Veckans Sea of Thieves-inslag får avrunda tråden den här gången också, Joe Neate's dev update sitter aldrig fel! Den här veckan med info om kommande events ingame och en tillbakablick på GuardianCon.
Sea of Thieves

Det var allt jag hade den här veckan, hoppas att ni har en fortsatt trevlig sommar med mycket spelande!

#xbox #microsoft #gears-5 #project-xcloud #the-bards-tale #psychonauts-2 #sea-of-thieves


signatur

Jump in.

Medlem

Bra rapportering! Det enda jag saknar är att du taggar mig på discord


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Moderator | Testpilot
Skrivet av DKvarn:

Bra rapportering! Det enda jag saknar är att du taggar mig på discord

Får tagga dig här också


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av DKvarn:

Bra rapportering! Det enda jag saknar är att du taggar mig på discord

Skrivet av uberpwnage2.0:

Får tagga dig här också

Haha, jag får börja med vild taggning

Tack, bara kul att någon läser!


signatur

Jump in.

1
Skriv svar