Metroidvania 3D-spel

Medlem
Metroidvania 3D-spel

Hej,

Diggar metroidvania-spel i sidescrollformat men tänkte höra om det finns några bra 3D versioner.
Jag har spelat Metroid Prime-serien och tycker den var schysst, men finns det några fler guldkorn där ute?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Moderator | Testpilot
Skrivet av korvmos:

Hej,

Diggar metroidvania-spel i sidescrollformat men tänkte höra om det finns några bra 3D versioner.
Jag har spelat Metroid Prime-serien och tycker den var schysst, men finns det några fler guldkorn där ute?

Det enda jag kan komma på spontant är Batman Arkham Asylum och Supraland. Värt att notera är att Supraland också blandar in mycket pussel likt Portal.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Alla 3D Zelda spel innan Breath of The Wild.

DarkSiders har lite MetroidVania/Zelda stuk också.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det enda jag kan komma på spontant är Batman Arkham Asylum och Supraland. Värt att notera är att Supraland också blandar in mycket pussel likt Portal.

Lirat alla Arkham-spelen redan, ska kolla på Supraland

Skrivet av Earthscum:

Alla 3D Zelda spel innan Breath of The Wild.

DarkSiders har lite MetroidVania/Zelda stuk också.

Lirat alla Zelda-spelen och Darksiders 1 & 2 men har 3an kvar, tack för tipsen


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Gillar också backtracking i spel:

*** Sci-fi FPS spelet "Pray" från Arkane Studios och Bethesda är det massor av backtracking i.

*** Sedan har skräckspelet "The Dark Occult" (Tidigare: The Conjuring House) massor av backtracking. De negativa betygen har jag noll förståelse av på Steam. Spelet ligger på 64% blandade betyg. Jag skulle ge spelet en 8 av 10.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skribent

Pratar vi klassiker så slår jag ett slag för System Shock. Sedan tycker jag även Souls-serien kanske kan klassas som lite metroidvania-stuk.

Medlem

Soul Reaver kan jag rekommendera

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Pratar vi klassiker så slår jag ett slag för System Shock. Sedan tycker jag även Souls-serien kanske kan klassas som lite metroidvania-stuk.

Yes! System Shock 1 & 2 är FANTASTISKA! ❤

Medlem

Souls/Bloodborne spelen har ju en hel del metroidvania element i sig, även som ovan nämnt Darksiders (särskilt 3) har lite det stuket.

Resident Evil 1-3 (remakes inkluderade) är ju mer eller mindre ett skräck-metroidvania spel egentligen med låsta dörrar och backtracking kan jag tycka.

Subnautica kittlar även lite grann med den spelstilen också, då nya uppgraderingar gör att du kan ta dig längre och djupare!

Det är mina tips!

Flakmonkey

Bästa moderna exemplet som jag kan komma på är Prey. Jag diggar det stenhårt men det fick en hel del skit för sin backtracking då det ju inte är så vanligt i fps men då bör det ju å andra sidan passa dig som handen i handsken

Medlem

Tack för alla grymma tips, nu har jag en spännande höst framför mig


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Kommande Control ska vara rätt så metroidvania vad jag förstår det. Sen en helt vrickad story ihop med det, så kan det ju inte bli dåligt!


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem

Jag hade rätt kul med Castlevania - Lords of shadows.

Medlem

Beyond Good & Evil
Hob (fast det är mer isometriskt än riktigt 3d)
Overlord

Moderator | Testpilot

Som nämnt innan skulle jag kolla in Control om jag var dig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som nämnt innan skulle jag kolla in Control om jag var dig.

Tack för tipset! läst recensionen och det kommer bli ett köp när höstmörkret anländer


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

1
Skriv svar