Efter Kotaku-grävet: Rockstar ger sina speltestare heltidsanställning

Robot
Efter Kotaku-grävet: Rockstar ger sina speltestare heltidsanställning

Ett steg mot en sundare spelbransch?

#rdr2, #rockstar


Medlem

*Kollar på handels - SUCKAR*

Medlem

Låter inte som att det här kommer förändra mycket annat än att testarna får nu slita med sjuka tider och chefer i ett fast jobb gentemot ett kontraktarbete.

De har, minst sagt, ett gäng andra problem att ta i också.

Fantastiskt! Ett bra väg att gå.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Fiddi:

Låter inte som att det här kommer förändra mycket annat än att testarna får nu slita med sjuka tider och chefer i ett fast jobb gentemot ett kontraktarbete.

De har, minst sagt, ett gäng andra problem att ta i också.
https://www.youtube.com/watch?v=4xTDVlNGKng

I bästa fall innebär det åtminstone att speltestarna slipper oroa sig över ekonomin månad till månad. Om inte annat en ekonomisk plattform att leta andra jobb på?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

I bästa fall innebär det åtminstone att speltestarna slipper oroa sig över ekonomin månad till månad. Om inte annat en ekonomisk plattform att leta andra jobb på?

Ja, definitivt, det är ju fast jobb, på det viset är det jättebra, men förändrar däremot inte arbetsmiljön och det cheferna, som Jim tar upp i videon, har för sig. Så medan det här är bra i sig, är det lite som att spika i en av de hundra spikarna som krävs för att huset ska bli stabilt, jäkligt mycket mer att ta i.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ja, definitivt, det är ju fast jobb, på det viset är det jättebra, men förändrar däremot inte arbetsmiljön och det cheferna, som Jim tar upp i videon, har för sig. Så medan det här är bra i sig, är det lite som att spika i en av de hundra spikarna som krävs för att huset ska bli stabilt, jäkligt mycket mer att ta i.

Det är så man bygger ett hus - ett spik i taget. Ser man bara en stor helhet av skit framför sig är det lätt att man inte gör något alls för det känns övermäktigt, bättre fokusera på en del i taget och få någonting att hända. För att sen ta tag i nästa del osv.
Den svenska modellen på arbetsmarknaden byggdes inte upp över en natt utan det har tagit över 100 år av facklig kamp.

Medlem

Vet inte om det kommer bli bra för snubbarna i speltestar huset. Jag hoppas verkligen det. Allt jag kan säga är att jag HATAR giriga o snikna företag så fruktansvärt mycket. Usch.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Det är så man bygger ett hus - ett spik i taget. Ser man bara en stor helhet av skit framför sig är det lätt att man inte gör något alls för det känns övermäktigt, bättre fokusera på en del i taget och få någonting att hända. För att sen ta tag i nästa del osv.
Den svenska modellen på arbetsmarknaden byggdes inte upp över en natt utan det har tagit över 100 år av facklig kamp.

Kan ju tycka att skiten Rockstar skapat och satt sig i är helt och hållet deras eget fel. Det finns mängder av företag som inte behandlar anställda på det viset dem gör, så ursäkta mig om jag saknar den minsta sympati om nu cheferna på Rockstar finner situationen "övermäktig".

Min poäng var, tills Rockstar fixat de problemen som tagits upp, alla problem, förtjänar de absolut ingen fanfar för något sånt här, med tanke på att skifta kontrakt till fast jobb är det överlägset minsta de kan göra och kan ses lite som en undanflykt från de riktiga problemen (som inte borde funnits från början).

Medlem

Speltestare på heltid. Fler bolag borde nog ha detta som standard numera med tanke på en del AAA-spel som släpps med en mängd buggar. Vet inte alls hur arbetsgången är under utvecklingen av ett spel. Antar att de stora företagen har ett gäng "bugg jägare", eller åtminstånde ger uppdraget till någont bolag. Låt utvecklarna av spelet ängna sin tid åt det de skall göra. Låt andra jaga buggar istället. Om det nu är så det gå till. Tycker inte alls det vore en dum ide. Bara för att de får en tillsvidare anställning i stället för frilansjobb, innebär ju inte att det blir bättre vilkor per automatik, det är ju något facket får tillföra, om det finns sådant.

eld
Medlem
Skrivet av Moltoy:

Speltestare på heltid. Fler bolag borde nog ha detta som standard numera med tanke på en del AAA-spel som släpps med en mängd buggar. Vet inte alls hur arbetsgången är under utvecklingen av ett spel. Antar att de stora företagen har ett gäng "bugg jägare", eller åtminstånde ger uppdraget till någont bolag. Låt utvecklarna av spelet ängna sin tid åt det de skall göra. Låt andra jaga buggar istället. Om det nu är så det gå till. Tycker inte alls det vore en dum ide. Bara för att de får en tillsvidare anställning i stället för frilansjobb, innebär ju inte att det blir bättre vilkor per automatik, det är ju något facket får tillföra, om det finns sådant.

Det är mer så att de har en hel del anställda på projektanställning så de kan skala antalet anställda efter behov, dvs. testare behövs nog inte i början av projektet.

Nackdelen till detta är att människor blir en slit-och-släng resurs.

1
Skriv svar