2K skickade privatutredare på streamer

Medlem

Jag hade redan planerat att segla ut på dom sju haven men nu börjar jag tappa suget på Borderlands 3 helt och hållet. Är trött på Take-Two och Gearbox, tror att det blir en rättfärdig bojkott här.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Okej, svårt att hänga med.
Så var det information om han avslöjade först på nätet eller var det information som redan fanns som han sedan spred vidare från en läcka på Twitch???

den fanns redan, för alla att se, på twitch-kanalen de hade med namnet på i gameplay revealen. massor med folk som föjlt efter de namnen då de trott att de gjort som cyberpunk, skapat en skattjakt och man skulle hitta något skoj. men allt de sett är thumbnailen för den privata twitchstreamen.

100% helt och hållet take2/borderlands 3 - teamets egna fel.

Medlem

Remember kids, it's not piracy, it's surprise ownership


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Såg IGNs video på twitter där de förklarade, om jag förstod allt rätt. Att det inte bara handlar om Twich läckorna, utan att han 2018(?) flera månader innan TakeTwo gick ut om Borderlands 3, hade information om karaktärer och funktioner i spelet. Vilket troligen berodde på en läcka inifrån företaget, vilket skulle betyda att någon brutit mot ett NDA kontrakt. Så att de skulle betala detektiver att undersöka saken kanske inte är så konstigt. Speciellt när det kommer till NDA, vilket är seriösa grejer.

Även det där med att han hade en "leak infomation" kanal på sin discord, med 5 dollars inträdesavgift. I videon så förklarade de även att TakeTwo inte har tagit den där snubben till rätten heller. Men han "själv" bestämde sig för att ta bort flera av hans videos med läckt BL3 information utan nån förklaring.

https://twitter.com/IGN/status/1159314540959604738?s=20

Medlem

Han försökte tjäna pengar på att sprida innehåll som han inte ägde. Låter som att utgivarna hade rätt att ta i med hårdhanskarna. Men det som beskrivs är ju rena gangstermetoder med utpressning och hot som främsta medel. :/


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Helt ärligt nu folk, tror ni på riktigt att bara för han inte skrivit under en NDA så har han rätt att ge ut information han inte har rätt till?
Det är ju pinsamt att se hur vissa folk försäker rättfärdiga vad han gjorde. Så länge företaget kan bevisa att de tagit nödvändiga steg för att försöka hålla något hemligt och det kommer ut, så räknas det som att ha läckt hemlig information, vare sig det var du som grävde fram det eller inte. Det är jag ganska säker på att de kan bevisa, att de försökt hålla det hemligt.
Redan där har han gjort fel, sen utöver det så sålde han informationen för egen vinst? Herregud.

Du kan begå upphovsrättsintrång utan att ha skrivit under något alls, vilket är vad som har hänt här.

"Aa jag fick coca-colas recept ifrån en informatör, så jag kan sälja det nu utan att starta en rättslig process. Helt utan konsekvenser :)" På riktigt?

Gnällkuk

Föreslår att ni lyssnar på denna innan ni drar allt för många slutsatser.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spännande att så många var där på plats och kunde se vilka hot och ”myndighetsröster” som togs emot av denna streamer.

I övrigt helt rätt av 2K att ta i med hårdhandskarna. Folk som tycker annat är säkert samma som lånar sina spel och filmer på piratbay

Medlem
Skrivet av Spiff:

Världen skulle bli en intressant plats om fler tyckte att NDA inte var något att bry sig om, eller hur trickeh2k? Varför ska en skyddad plats vara en skyddad plats, hur man gör skadliga ämnen av olika slag eller något så pass simpelt som att skydda sin IP? Var drar ni gränsen?

Vet du vad en NDA är för nåt? Det är ju något man själv "skriver under", vilket snubben uppenbart inte har gjort.

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Helt ärligt nu folk, tror ni på riktigt att bara för han inte skrivit under en NDA så har han rätt att ge ut information han inte har rätt till?
Det är ju pinsamt att se hur vissa folk försäker rättfärdiga vad han gjorde. Så länge företaget kan bevisa att de tagit nödvändiga steg för att försöka hålla något hemligt och det kommer ut, så räknas det som att ha läckt hemlig information, vare sig det var du som grävde fram det eller inte. Det är jag ganska säker på att de kan bevisa, att de försökt hålla det hemligt.
Redan där har han gjort fel, sen utöver det så sålde han informationen för egen vinst? Herregud.

Du kan begå upphovsrättsintrång utan att ha skrivit under något alls, vilket är vad som har hänt här.

"Aa jag fick coca-colas recept ifrån en informatör, så jag kan sälja det nu utan att starta en rättslig process. Helt utan konsekvenser :)" På riktigt?

Det hela handlar om uppstått, i alla fall i svensk lagstiftning. Killen har uppenbart inte uppstått att skada företaget, därav skulle det vara väldigt svårt att driva något ärende. Vad är upphovsrättsintrångt menar du? Har har inte gjort något intrång på deras upphovsrätt. Du får nog vakna upp lite och komma in i matchen.

Medlem

@kaealy: *uppsåt.


signatur

I drank what?

Skrivet av kaealy:

Det hela handlar om uppstått, i alla fall i svensk lagstiftning. Killen har uppenbart inte uppstått att skada företaget, därav skulle det vara väldigt svårt att driva något ärende. Vad är upphovsrättsintrångt menar du? Har har inte gjort något intrång på deras upphovsrätt. Du får nog vakna upp lite och komma in i matchen.

"Vad är upphovsrättsintrångt menar du?"
Du är inte seriös va? Det är för mig orimligt att du ens tar diskussionen om du inte kan svara på den här frågan själv.

Den som exempelvis komponerar ett arbete är upphovsman till det verket. Om verket är originellt har upphovsmannen ett skydd, upphovsrätt, för sitt verk. Det krävs ingen registrering eller liknande för att det upphovsrättsliga skyddet ska gälla. Ett verk som omfattas av upphovsrätt får som regel inte användas utan upphovsmannens tillstånd.

Upphovsrätt består av två delar, ekonomisk rätt och ideell rätt. Den ekonomiska delen är den delen som gör att det är du som äger arbetet och endast din rätt att dela med dig av informationen eller produkten för allmänheten så vida upphovsmannen inte har givit dig tillstånd, vilket han inte har fått i det här sammanhanget. Där har han gjort upphovsrättsintrång.

Han pratade om och sålde information om spelet innan den informationen hade gjorts sedd för allmänheten av upphovsmannen.
Sen utöver det, så gjorde han det kommersiellt genom att han sålde informationen som han inte ägde, det är inte lagligt vad du än tror eller vill tro.

Kanske du som ska vakna upp och inte jag?

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Den som exempelvis komponerar ett arbete är upphovsman till det verket. Om verket är originellt har upphovsmannen ett skydd, upphovsrätt, för sitt verk. Det krävs ingen registrering eller liknande för att det upphovsrättsliga skyddet ska gälla. Ett verk som omfattas av upphovsrätt får som regel inte användas utan upphovsmannens tillstånd.

Upphovsrätt består av två delar, ekonomisk rätt och ideell rätt. Den ekonomiska delen är den delen som gör att det är du som äger arbetet och endast din rätt att dela med dig av informationen eller produkten för allmänheten så vida upphovsmannen inte har givit dig tillstånd, vilket han inte har fått i det här sammanhanget. Där har han gjort upphovsrättsintrång.

Förlåt, men va gör du då ens på FZ som även dem skriver/länkar till läckor titt som tätt? Så länge han inte vart under NDA eller på något sätt kom över informationen olagligt så ser jag inte något som helst fel med detta.

Skrivet av Kamaon:

Förlåt, men va gör du då ens på FZ som även dem skriver/länkar till läckor titt som tätt? Så länge han inte vart under NDA eller på något sätt kom över informationen olagligt så ser jag inte något som helst fel med detta.

Han kom ju över information han inte hade rätt att publicera och publicerade denna information och dessutom tog betalt för nöjet.
Det är ganska långt över gränsen till skillnad från när spelmedia skriver om att någon har läckt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Han kom ju över information han inte hade rätt att publicera och publicerade denna information och dessutom tog betalt för nöjet.
Det är ganska långt över gränsen till skillnad från när spelmedia skriver om att någon har läckt.

Jag har hittills inte sett några bevis på att han vart den första som hittat information och senare sålt den på sin discord server, utan mer pekar mot att han rapporterade på en ny läcka om nästa spel i en spelserie, en spelserie som han även dedikerat hela sin YT-kanal för. Sedan har han även en privat sub only discord server på vilken dem sedan har diskuterat läckorna vidare. Ser inget som tyder på att t2 ens försökt reda upp detta direkt med SupMatto utan gick direkt till privata utredare vilket känns väldigt fel enligt mig.

Skrivet av Kamaon:

Jag har hittills inte sett några bevis på att han vart den första som hittat information och senare sålt den på sin discord server, utan mer pekar mot att han rapporterade på en ny läcka om nästa spel i en spelserie, en spelserie som han även dedikerat hela sin YT-kanal för. Sedan har han även en privat sub only discord server på vilken dem sedan har diskuterat läckorna vidare. Ser inget som tyder på att t2 ens försökt reda upp detta direkt med SupMatto utan gick direkt till privata utredare vilket känns väldigt fel enligt mig.

Varför skulle de vilja dra ut på det och "reda upp det" när de enkelt kan utreda och snabbt få ett stopp på det?
Tid är pengar!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

"Vad är upphovsrättsintrångt menar du?"
Du är inte seriös va? Det är för mig orimligt att du ens tar diskussionen om du inte kan svara på den här frågan själv.

Den som exempelvis komponerar ett arbete är upphovsman till det verket. Om verket är originellt har upphovsmannen ett skydd, upphovsrätt, för sitt verk. Det krävs ingen registrering eller liknande för att det upphovsrättsliga skyddet ska gälla. Ett verk som omfattas av upphovsrätt får som regel inte användas utan upphovsmannens tillstånd.

Upphovsrätt består av två delar, ekonomisk rätt och ideell rätt. Den ekonomiska delen är den delen som gör att det är du som äger arbetet och endast din rätt att dela med dig av informationen eller produkten för allmänheten så vida upphovsmannen inte har givit dig tillstånd, vilket han inte har fått i det här sammanhanget. Där har han gjort upphovsrättsintrång.

Han pratade om och sålde information om spelet innan den informationen hade gjorts sedd för allmänheten av upphovsmannen.
Sen utöver det, så gjorde han det kommersiellt genom att han sålde informationen som han inte ägde, det är inte lagligt vad du än tror eller vill tro.

Kanske du som ska vakna upp och inte jag?

Han har bevisligen inte kommit över informationen olagligt och det finns inget bevisat att han ha sålt den, så lägg ner din clown. Han har inte gjort något som inte t ex spelsidor som t ex FZ eller Kotaku gör flera gånger årligen. Så han har absolut inte gjort något upphovsintrång och hade han gjort det så hade dom stämt röven av honom.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Varför skulle de vilja dra ut på det och "reda upp det" när de enkelt kan utreda och snabbt få ett stopp på det?
Tid är pengar!

För det är grisigt att skicka privata gorillor på andra människor som kanske inte ens ha gjort något fel? Är din syn på hur man beter sig mot medmänniskor förenlig med försvarsmaktens värdegrund?

Skrivet av kaealy:

För det är grisigt att skicka privata gorillor på andra människor som kanske inte ens ha gjort något fel? Är din syn på hur man beter sig mot medmänniskor förenlig med försvarsmaktens värdegrund?

Likt delgivningsmän i Sverige?
Du kan också se det som att företaget skickar sina representanter för att ta sig en diskussion. Huruvida det är gorillor vet vi ju inte.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Kamaon:

Förlåt, men va gör du då ens på FZ som även dem skriver/länkar till läckor titt som tätt? Så länge han inte vart under NDA eller på något sätt kom över informationen olagligt så ser jag inte något som helst fel med detta.

Skrivet av kaealy:

Han har bevisligen inte kommit över informationen olagligt och det finns inget bevisat att han ha sålt den, så lägg ner din clown. Han har inte gjort något som inte t ex spelsidor som t ex FZ eller Kotaku gör flera gånger årligen. Så han har absolut inte gjort något upphovsintrång och hade han gjort det så hade dom stämt röven av honom.

Fast nu är det ju till och med så att deras advokater har gått ut och sagt att han har begått upphovsrättsintrång så ni båda kan ju bara lägga ner nu.

“Take Two and 2K take the security and confidentiality of trade secrets very seriously. The action we’ve taken is the result of a 10-month investigation and a history of this creator profiting from breaking our policies, leaking confidential information about our product, and infringing our copyright,” a 2K Games representative said.
"Infringing our copyright"

"copyright infringement
Type: noun;
upphovsrättsintrång { noun neuter }
"

Vem är clownen nu?

Ni kan ju inte lagen dock så varför lägger ni er ens i en diskussion ni kan noll om?
NDA behöver man inte skriva under för att begå upphovsrättsintrång, trodde jag förklarade det tidigare men ni är ju uppenbarliga inte kapabla till att läsa ordentligt.

Men ni tror väl deras advokater har fel när man slänger upp det i näsan på er så det är ju helt onödigt att ha den här diskussionen med er, jag ger upp. Bryr mig inte vad ni tror, det ni tror är fel hur mycket ni än tror/hoppas annat.
Jag är klar här för ni är förblindade av eran egna åsikt, objektivitet betyder noll för er uppenbarligen så detta är meningslöst.

Tack och hej.

12
Skriv svar