Walmart tar ned reklam för våldsamma spel, men fortsätter sälja skjutvapen

Avstängd
Skrivet av Alienshade:

Handlar igentligen bara om pengar som vanligt. Dom tjänar ofantliga pengar på vapen. Om man slutade att sälja vapen och förbjöd vapen till civila och minimerade handel med vapen mellan länder+la på skatt så att vapen försäljning inte blev så lönande att det är värt att gå över sin döda mammas lik.

Självfallet. I många pengagenererade industrier i USA går lönsamheten före människoliv: försäkringsindustrin, läkemedelsindustrin, privatvårdsindustrin, vapenindustrin, kolindustrin, och så vidare.

Även, mer relevant, spelindustrin är ju drabbad med giftiga MTX och lootboxes som åtminstone "dödar" köplusten hos många spelare, bland annat mig.

Bara faktumet att ordet "fack" (no pun intended) anses vara ord från djävulen själv hos storföretag där visar ju på hur de värderar lönsamhet före människoliv.

"Profits at all costs, yes, literally at all costs, even human lives" - USA.

P.S. Walmart, om ni läser detta: det är svårt att sälja varor till döda kunder.

Medlem

Snälla FZ.se, kan ni sluta med dessa politiskt laddade artiklar?
Inte heller hjälper det att ni rapporterar med er egen vinkling för att skapa extra mycket "klick" och knuffa samhället än djupare i detta polariserade helvete vi har hamnat i.

Idag tog jag bort FZ.se från min vitlista i adblock då jag inte längre vill stödja dessa skitartiklar.

Skrivet av Roughack:

Snälla FZ.se, kan ni sluta med dessa politiskt laddade artiklar?
Inte heller hjälper det att ni rapporterar med er egen vinkling för att skapa extra mycket "klick" och knuffa samhället än djupare i detta polariserade helvete vi har hamnat i.

Idag tog jag bort FZ.se från min vitlista i adblock då jag inte längre vill stödja dessa skitartiklar.

Måste vara jobbigt att vara tvingad att läsa alla artiklar på en sida.

Själv så läser jag bara dom som intresserar mej.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Roughack:

Snälla FZ.se, kan ni sluta med dessa politiskt laddade artiklar?
Inte heller hjälper det att ni rapporterar med er egen vinkling för att skapa extra mycket "klick" och knuffa samhället än djupare i detta polariserade helvete vi har hamnat i.

Idag tog jag bort FZ.se från min vitlista i adblock då jag inte längre vill stödja dessa skitartiklar.

På vilket sätt polariseras det svenska samhället av att skriva artiklar om Walmart och USA’s vrickade vapenlagar?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

På vilket sätt polariseras det svenska samhället av att skriva artiklar om Walmart och USA’s vrickade vapenlagar?

Bara att kolla i den här rykande skithögen till kommentarsfält.

Tror inte det är någon här som har tillräcklig koll på varken amerikanska vapenlagar (statliga och federala) eller de svenska för att överhuvudtaget kunna tillföra något mer än "min pappa är starkare än dig" till diskussionen.

Avstängd
Skrivet av Roughack:

Bara att kolla i den här rykande skithögen till kommentarsfält.

Tror inte det är någon här som har tillräcklig koll på varken amerikanska vapenlagar (statliga och federala) eller de svenska för att överhuvudtaget kunna tillföra något mer än "min pappa är starkare än dig" till diskussionen.

Upplys då diskussionen med vad du till synes verka veta istället för, ironiskt nog, leka översittare med den där kommentaren!

Inaktiv

Så mycket falsk information som sprids för att pusha agendan mot usas 2nd amendment... tragiskt

Medlem

Behövs bara denna bilden. Case closed.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Kan ju vara värt att notera att de vapen som Walmart säljer är samma typer av vapen som XXL säljer, dvs repetergevär. Walmart har också en del airsoft vilket jag inte vet om XXL har, å andra sidan kan du köpa ett hagelgevär på XXL det verkar inte Walmart ha i sitt sortiment om man söker.

Jag har en gång för ca 10 år sedan varit inne i en Walmart-butik. De sålde definitivt "riktiga" vapen.

Var har du fått en annan uppfattning från?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har en gång för ca 10 år sedan varit inne i en Walmart-butik. De sålde definitivt "riktiga" vapen.

Var har du fått en annan uppfattning från?

Jag har inte sagt nåt annat? Repeter är mekanismen (dvs du måste dra slutstycket fram och tillbaks själv för att mata in en ny patron).

https://www.xxl.se/vildmark/jakt/skytte/studsare/c/22020608

https://www.walmart.com/search/?cat_id=0&query=rifle

Medlem

Såg detta klipp häromdagen, tyckte den var intressant.
https://youtu.be/ZloQM4Cw0gQ

Medlem

Lite info om Sverige och skjutvapen.
Sverige har runt 1,9 miljoner legala skjutvapen.
Allt från farfars gamla carl gustaf älgstudsare till, AR15, Heckler & Koch G3, MP5, AK47or,
,50bmg och allt däremellan legalt ägda.
Själv pangar jag lika gärna Lerduva, övar skytte som att lira dator
eller åka enduro.


signatur

Mastercase5 pro. I7 6700k 4,8GHz .Z170 ASUS MAX Hero VIII. Kraken X62 . ASUS 1080ti Strix oc. 32Gb Corsair Vengeance LPX 3200MHz. Samsung 950 pro 256GB. EVGA SuperNova 850 G2.
AMD FX-8350 4,5GHz. Asus Sabertooth 990FX R2.0 . Asus GTX670 4Gb SLI. 16Gb Corsair Dominator Platinum 2400mhz. Samsung 840Pro 128GB

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Snyft, är det en orättvis dragning av var regeln går för masskjutning?
Bryr mig inte för fem öre, de kan gott dra gränsen vid mer än en person skjuten.

För granatattack tycker jag att minst två döda är rimligt rekvisit för att räknas som en "granatattack". Hur många har vi haft då?

Hoppas du vaknar i morgon och inser hur fenomenalt dumt det där inlägget var.

Medlem

Schweiz har så vitt jag vet väldigt liberala vapenlagar och där kan man till och med köpa automatvapen vilket inte är fallet i USA. så att skylla massskjutningar på vapenförsäljningen är inte hela sanningen. Det så klart att om det finns färre vapen omkring så skjuts ju färre folk också, men det handlar ju mer om varför USA lyckas framkalla så många knäppskallar, vilket jag inte tror någon riktigt kan förklara , än mindre lägga fram en rimlig lösning på.

Men jag håller med om att förbjuda dataspel är en väldigt dålig idé och kommer knappast att göra någon skillnad.

Inaktiv
Skrivet av snubben:

Schweiz har så vitt jag vet väldigt liberala vapenlagar och där kan man till och med köpa automatvapen vilket inte är fallet i USA. så att skylla massskjutningar på vapenförsäljningen är inte hela sanningen. Det så klart att om det finns färre vapen omkring så skjuts ju färre folk också, men det handlar ju mer om varför USA lyckas framkalla så många knäppskallar, vilket jag inte tror någon riktigt kan förklara , än mindre lägga fram en rimlig lösning på.

Men jag håller med om att förbjuda dataspel är en väldigt dålig idé och kommer knappast att göra någon skillnad.

Det är för att det inte är vapnen som är det störsts problemet. Det är mental sjukdom som är djupt rotad i usas hantering av sjuka i landet.

Tack för ett insiktsfullt svar i en skog av dumheter

Medlem
Medlem
Skrivet av snubben:

Schweiz har så vitt jag vet väldigt liberala vapenlagar och där kan man till och med köpa automatvapen vilket inte är fallet i USA. så att skylla massskjutningar på vapenförsäljningen är inte hela sanningen. Det så klart att om det finns färre vapen omkring så skjuts ju färre folk också, men det handlar ju mer om varför USA lyckas framkalla så många knäppskallar, vilket jag inte tror någon riktigt kan förklara , än mindre lägga fram en rimlig lösning på.

Men jag håller med om att förbjuda dataspel är en väldigt dålig idé och kommer knappast att göra någon skillnad.

Schweiz har troligtvis de liberalaste lagarna i Europa. Även Tjeckien och Österrike har liberala lagar. Dessa länder har ungefär hälften så många mord per 100k invånare som Storbritannien som har relativt strikta lagar (striktare än våra). Norges lagar är liknande våra och de har också hälften. Vi ligger ungefär på samma nivå som Storbritannien också.

Du kan dock köpa helautomatvapen i USA också, så länge de är tillverkade och registrerade innan 1986. Det kommer att kosta mycket pengar; räkna med nånstans runt $20k USD för en M16.

Där är andra faktorer som gör att de har problem i USA. Datorspel är ju som du säger inte en av dem...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så vad är "det sanna problemet" ni hänvisar till? För inte är det tillgången på vapen eller bristen på frihetskränkande reglering. Brottslingar och terrorister struntar fullständigt i vad lagen säger, därav är många av attentaten utförda med olagliga eller olagligt införskaffade vapen. Det finns över 390 miljoner vapen i ett USA med drygt 330 miljoner invånare. Hade rätten att försvara sig varit problemet hade det varit betydligt mer omfattande än hur situationen ser ut idag.

Med det sagt ser jag spelvåldsdebatten som lika eller mer fjantig än videovåldsdebatten,

Stämmer inte för fem öre, sluta sprid lögner.
11 masskjutningar 2017
12 masskjutningar 2018
7 masskjutningar 2019
https://www.motherjones.com/politics/2012/12/mass-shootings-m...

Siffrorna du hänvisar till följer oärliga definitioner där man bakar in gängvåld, rån och våld inom hemmet samt definierar dessa som masskjutningar så länge ett vapen är direkt eller indirekt inblandat och minst 4 personer inklusive gärningsmannen skadats. Finns ingen som helst opolitisk anledning att blåsa upp de redan för höga siffrorna till fantasinivåer. Sverige med våra fantastiska lagar har haft fler granatattacker sedan 2015 än vad USA har haft masskjutningar.

Snacka om oärligt när du själv använder statistik där man kallar det "attacker" fast statistiken innefattar folk som hittat granater och skadats/dött när den oavsiktligt detonerat för att motbevisa en annan oärliga statistik.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det är för att det inte är vapnen som är det störsts problemet. Det är mental sjukdom som är djupt rotad i usas hantering av sjuka i landet.

Tack för ett insiktsfullt svar i en skog av dumheter

Sverige har ett katastrofalt system för att ta hand om folk med mentala sjukdomar, ligger i toppen på självmordsstatistiken samt har en mycket "humanare" syn på människor där man inte låser in dom i mentalsjukhus längre som man gör i USA och därav har flera "galna" människor ute på gatorna. Fast det är inte vapnen som möjliggör masskjutningarna som är det största problemet? Jag är djupt skeptisk över din logik.

Inaktiv
Skrivet av kaealy:

Sverige har ett katastrofalt system för att ta hand om folk med mentala sjukdomar, ligger i toppen på självmordsstatistiken samt har en mycket "humanare" syn på människor där man inte låser in dom i mentalsjukhus längre som man gör i USA och därav har flera "galna" människor ute på gatorna. Fast det är inte vapnen som möjliggör masskjutningarna som är det största problemet? Jag är djupt skeptisk över din logik.

Var sa jag att det ENBART hade med mental sjukdom att göra? Nej just ja. Ingenstans.

Låt oss plocka ut en sak och fokusera på det för att få fram en poäng istället för att se på helhetsbilden.

*gäsp* Lägger ner här för det är ungefär lika produktivt som att diskutera svensk invandringspolitik.

Dvs.. helt dödfött bland folk som är hjärntvättade.

Tack och hej

Medlem
Skrivet av kaealy:

Snacka om oärligt när du själv använder statistik där man kallar det "attacker" fast statistiken innefattar folk som hittat granater och skadats/dött när den oavsiktligt detonerat för att motbevisa en annan oärliga statistik.

Använder den statliga propagandakanalens egna term för det (som det står i länken), eftersom de inte går in på detaljer i statistiken tänker jag inte heller sitta och spekulera för att kunna spela ned antalet attacker. Det om något vore lika oärligt som att ta till låtsas-definitioner för att få upp USAs masskjutningar till fantasinivåer.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Skillnaden mellan USA, kina och ryssland är att USAs medborgare inte riskerar diktatur

Ne, dom riskerar inte diktatur, dom lever redan i ett sådant samhälle där dom är styrda och kontrollerade.
Ja förutom när det handlar om vapen, då är dom hur jävla fria som helst, men allt annat håller dom hårt i

Medlem

Det är svårt att se hur något ska ändras. Det är så självklart med ägande av vapen i USA. Ser man automatiskt staten som en fiende så är det ju cementerat.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

På det stora gör det egentligen ingen skillnad att göra det enkelt för sig. Masskjutningar inträffar främst i de stater där vapenlagarna är lösare.

Nej det stämmer inte.
Obama fick frågan precis innan han skulle lämna ämbetet till Drumpf.
https://www.youtube.com/watch?v=6imFvSua3Kg

Chicago, striktaste vapenlagar men mest skjutningar etc enligt gubben som ställer Obama frågan.
Inför bakgrundskontroll eller sluta sälj vapen. Fucking välj!

Medlem

Väldigt många som har väldigt mycket fel om väldigt mycket i denna tråd, fast så är det ju alltid när svenskar ska applicera sin egen åsikt och samhällsmodell på ett annat land.

Medlem
Skrivet av Komured:

Väldigt många som har väldigt mycket fel om väldigt mycket i denna tråd, fast så är det ju alltid när svenskar ska applicera sin egen åsikt och samhällsmodell på ett annat land.

Några exempel på vad som är fel?

Medlem
Skrivet av nils45:

Några exempel på vad som är fel?

Typ halva tråden. Bara läsa själv, väldigt få verkar ens veta vad som gäller när det kommer till vapenlagar i USA och dess delstater, tycker nog att man iaf kan börja med att sätta sig in i det innan man sätter sig ner och diskuterar om lagarna är rätt eller fel. Väldigt många påståenden i denna tråd hade kunnat skippas helt om de som skrev dem bara tagit sig 2 minuter att googla.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Du kan dock köpa helautomatvapen i USA också, så länge de är tillverkade och registrerade innan 1986. Det kommer att kosta mycket pengar; räkna med nånstans runt $20k USD för en M16.

Även möjligt i Sverige med rätt licens (Dock endast på 5 år om den är personlig). Dock är det för närvarande endast möjligt att köpa M45B och en sådan får man för ett par tusenlappar. Vill man veta hur (är inte helt enkelt) så är det bara att höra av sig till Idrottsförbundet eller Skyttesportförbundet.

Medlem

Självklart så förnekar dem det riktiga problemen, men man kan inte förvänta sig nåt annat från ett så verklighetsfrånvänt land.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Komured:

Typ halva tråden. Bara läsa själv, väldigt få verkar ens veta vad som gäller när det kommer till vapenlagar i USA och dess delstater, tycker nog att man iaf kan börja med att sätta sig in i det innan man sätter sig ner och diskuterar om lagarna är rätt eller fel. Väldigt många påståenden i denna tråd hade kunnat skippas helt om de som skrev dem bara tagit sig 2 minuter att googla.

Om nu halva tråden är fel, berätta då gärna vad som är tokigt. Känns lite dumt att skriva att folk inte förstår lagarna, tar 2 minuter att googla, och sedan inte egentligen bidra med något.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar