Apex Legends-utvecklare ryter ifrån mot giftig kritik

Medlem

Spelare är arslen, speciellt alla kids i battle royal spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"I've been in the industry long enough to remember when players weren't complete ass-hats to developers and it was pretty neat..."

Det har tyvärr länge funnits rövhattar som går för långt. Tror utvecklarna bakom Heroes 3 fick mordhot när de planerade en expansion med steampunk-tema, det var för typ 20 år sedan. Den tragiska sanningen är nog att blir något bara tillräckligt populärt får man räkna med ett visst antal arslen.

"..I forged a bunch of long lasting relationships from back then. Would be awesome to get back there, and not engaging with toxic people or asking "how high" when a mob screams "jump" is hopefully a start."

Tja men förr fanns också bättre community-stöd, mod-stöd, level-editors, privata servrar, samt allmänt mer konsumentvänliga principer.

Medlem

Att skrika tillbaks som pr snubbe är ju inte särskilt bevågat. Fel personer kommer ta åt sig och dom enda som ryggdunkar dig är dom som du aldrig behövde övertala från första början.

Med det sagt så går vi väl mer och mer åt hållet att det endast är valarna, hyperkonsumenterna och suckerna som betyder något. Och det kanske är så här man attraherar sådana personer. Är övertygad om att det finns gott om personer som känner sig lite rebelliska och lojala när dom köper lite extra krimkrams för att visa att dom står bakom sin homeboy EA.

Det är en ny tid vi lever i gott folk och vem vet vad som fungerar idag.

Medlem

"I've been in the industry long enough to remember when players weren't complete ass-hats to developers and it was pretty neat..."

Ptja, testa släppa spel med liknande business practices som på den tiden så hade troligen hela denna situationen aldrig ens uppstått.

Snacka om att ha söndriga fönster i glashuset

FM-guru
F.d. Sisyr

Finns två sidor på myntet, som någon skrev. Ja, många gamers har (likt folk i allmänhet på internet) blivit otroligt gnälliga och aggressiva. Ja, många AAA-utvecklare har blivit otroligt pengakåta och konsumentfientliga.

Medlem
Skrivet av whoo:

Det festliga är ju att det är spelarbasen som forcerat fram den här skiten med F2P och lootlådor själva.
Eftersom "folk" , generaliserat, är så kåta på att spela gratis och inte vill håva ut pengar up-front så tvingas ju tillverkarna ge bort spelen F2P....

Vet inte riktigt om jag håller med dig där. Hade tillverkarna släppt spel-demon som dom gjorde förr, och ge spelare smakprov innan eventuellt köp, hade man sluppit dessa problem. För vem fan vill lägga ner 600 spänn på ett spel som kanske inte alls är bra, och som man inte får återlämna till butiken efter man "brutit" (öppnat) förpackningen.

Skrivet av Sapiens:

Tja men förr fanns också bättre community-stöd, mod-stöd, level-editors, privata servrar, samt allmänt mer konsumentvänliga principer.

Helt korrekt.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Nu föder fan basen developers, Men samtidigt kan jag mycket väl förstå developers. Dom får ta emot enormt mycket skit säger dom A vill folk ha B säger dom B är lik förbannat folk inte nöjda.

Kan tycka det är bra dom hugger ifrån, nog måste vara nog. Playerbase kan precis som han säger vara jävla ass hats. Man vet ju själv på nätet man träffar ena dåren efter den andra.

principles of game är ju liksom Apex är gratis, ska du lipa röven av dig för lootlådor mm gör det då, ingen tvingar dig att spela? gå vidare i livet och gråt i ett annat spel. Vet många spel som kostat pengar som gnällig riktig piss Community tog död på.

Ultima Online någon? Community grät floder om PK(player killing) GUD HAN DÖDADE MIG OCH TOG ALLA SAKER!!! Buhu buhu. Devs lirar om spelet 2 spegelvärldar (facets) Folk drog dom asen som gnällde mest för changes drog, kvar var ett carebear spel med skit Community och liten playerbase.

Tyvärr sett detta i spel efter spel, detta Crying.

Devs Borde vara mer på, Inte otrevliga men som Apex köp inte skiten om du anser det är för dyrt PUNKT.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Ja, många gamers har (likt folk i allmänhet på internet) blivit otroligt gnälliga och aggressiva.

Word. Helt sinnessjukt vad toxic vissa gamers är nuförtiden. Pinsamt!

Fattar inte hur folk kan gnälla så mycket på cosmetics. Ger absolut inget som helst övertag. Gnällrövar bara för att ha något att gnälla på.

Releasehästryttare
Medlem

Respawn borde snegla åt Fortnite hållet... ingen som klagar där, men det är för att priserna är acceptabla & själva skinsen / produkterna i sig är jäkligt fina/varierade och pumpas ut i snabb takt. Det går alldeles för långsamt för apex.. menar, i detta "iron crown"-eventet finns det inte ens nått fett skin till den legenden jag spelar. O den svindyra yxan för 1500 spänn kan bara användas av 1 karaktär... lmao vilket skämt till event. Jag tror denna biten också ligger till grund för en del av allt hat. Hade det varit massvis med feta skins, lite oftare, o sen en utstickande då som i detta fall dyr yxa, hade det känts okej.. men nu är det så jäkla lite att välja på o det till svindyrt pris.

Medlem

''I've been in the industry long enough to remember when players weren't complete ass-hats to developers and it was pretty neat. I forged a bunch of long lasting relationships from back then. Would be awesome to get back there, and not engaging with toxic people or asking "how high" when a mob screams "jump" is hopefully a start.''

Det han glömt bort är dock att förut köpte man ett spel och fick allt på köpet. Nu kräver EA att man ska betala ungefär 1500-2000 kronor för att få ta del av något exklusivt ''en yxa'', visst att spelet är gratis men 1500-2000 kronor för skins? Apex har sedan ett Battle-Pass och alla skins som ser nogolunda bra ut lade de i eventet medan Battle-Pass bara fick tråkiga skins. EA hade planerat att lägga in detta event och tjäna storkovan men när saker låses bakom 1500-2000 kronor så är det inte konstigt att spelare reagerar.

Medlem

Designar man ett event där målet är att få folk att spendera pengar på lootlådor och låsa kronjuvelen bakom att man måste köpa lootlådor tills man låst upp allt för att ens få "äran" att köpa kronjuvelen för eventet så kan det bara sluta med dålig PR. De måste ju inse hur dåligt beslut det är?

Hade varit bättre om kronjuvelen var låst bakom challenges / achievements men ha kvar så man kan köpa resten om man vill.

Folk verkar inte förstå att ju mer man låter utgivarna göra som de vill utan att kritisera dem speciellt med dessa betalmodeller så kommer det bara bli värre och värre. De testar något nytt lite mer aggresivt, ingen klagar? Nästa spel blir lite mer aggresivt, ingen klagar? Etc etc. De försöker hela tiden normalisera mer och mer sånt här.

Istället för att kunna låsa upp saker via gameplay så ska man nu för tiden betala för features som var standard förut. Nu pratar jag i allmnänhet inom spelindustrin.

Det måste gå att utveckla ett system för en live-service att ta betalt utan att behöva ta till psykologiska knep och tricks. Nån sorts moral måste väl finnas kvar hos uvecklarna / utgivarna???

Genom att kalla sin spelarbas för "Freeloaders" och "Ass-hats" och "Dicks" etc. så sjunker de ju lika lågt som de som är omogna med sin kritik. För folk som bara ser på diskussionerna så kommer utvecklarna ses som arroganta, löjliga och inte kunna ta åt sig kritiken.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Håller med följande Reddit-kommentator till fullo:

Källa: Reddit

Loot-lådor och Micro Transactions, behöver dö! Om man köpte spel förr för 4-500kr, så fick man ett fullständigt spel. Idag har man tur om man får halva spelet för det priset, eftersom det blivit allt vanligare att man måste betala ytterligare flera hundralappar till DLCs, Expansioner och allehanda "micro" transaktioner.

Som kommentatorn skrev på Reddit, Köper man en ny bil så förväntar man sig mer än bara ratten och 4 hjul. Man förväntar sig hela bilen.

Men i detta fall handlar ju allt om kosmetik? Precis som att köpa nya fälgar eller annan styling till sin bil.
Har man inte råd att köpa fälgarna så låter man bli, precis som lådorna.

Ingen tvingar ju nån att handla. Spelet fungerar ju precis lika bra utan allt skit man kan köpa till

Medlem
Skrivet av cyppa:

Men i detta fall handlar ju allt om kosmetik? Precis som att köpa nya fälgar eller annan styling till sin bil.
Har man inte råd att köpa fälgarna så låter man bli, precis som lådorna.

Ingen tvingar ju nån att handla. Spelet fungerar ju precis lika bra utan allt skit man kan köpa till

Är mycket införstådd i vad detta gäller. Men nog måste det vara uppenbart även för den mest hängivne Free-to-play spelaren, att det inte bör vara acceptabelt att lägga ner flera tusenlappar på nåt som tidigare kallades för "mikro" transaktioner.

Spelet må vara gratis att ladda ner och spela. Men blir snabbt dyrare än fullpris spel, om man får för sig att köpa nåt roligt skin nån gång då och då. I många spel med liknande upplägg, så får man bas-skins gratis och som i regel ser ganska torra och tråkiga ut, medans alla snygga skins finns i lootlådor eller liknande system.

Minns allt "monocle" fiaskot med EVE Online för några år sen. Då var det ett jävla ramaskri från alla möjliga håll. Har vi gått från det, till att tycka att liknande beteende är acceptabelt?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Samtidigt finns det folk som slösar 10 000 tals kronor i mobilspel.
Klart EA vill ha en del av den kakan.

Vad är det att gnälla över. Skit inatt spela spelet eller fortsätt lika enkelt som det var tidigare då sakerna inte ger några fördelar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är bra att det finns en dialog. Och kritik kan resultera i mycket gott. Jag upplever det som att utvecklarna måste bli tydligare i sin kommunikation ut till oss spelare då alla olika betalmodeller och onlinekrav etc existerar. Allt har sin gräns såklart, det får inte gå över styr från något håll.

Men jag anser att man behöver inte köpa något bara för att det går? Och då tycka att det är dyrt.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av EGS8877:

"I've been in the industry long enough to remember when players weren't complete ass-hats to developers and it was pretty neat"

Låt mig gissa... Kan det ha varit tiden innan microtransaktioner och loot-lådor implementerades i spel, som man kanske även redan har spenderat fullt pris för? Som konsument tycker jag allt sånt är konsument-fientligt och bör kämpas mot där det uppstår.

Eller tiden innan folk tyckte att en protest mot försäljningen av kosmetiska tjänster i ett free-to-play spel faktiskt var en bra ide.

Medlem

"So it's fine for you all to call us liars, full of shit, and other personal attacks when we communicate an apology and update to the event but we're "immature" when we call people out on it. Got it."

Ouff Martyrskap, det är så sexigt!

Säga vad man vill om hur Respawn har skött Apex Legends, men det är väl lite onödigt att vara så himla oskön ifrån båda håll? Folk borde lära sig att "klaga" på rationella, kontruktiva sätt och utvecklare bör vara redo att ta kritik (inom ramarna för vad som är vänlig ton) utan att slänga tantrums och kalla folk för dumheter? Jag är gammal märker jag............

Medlem
Skrivet av Meurik:

Är mycket införstådd i vad detta gäller. Men nog måste det vara uppenbart även för den mest hängivne Free-to-play spelaren, att det inte bör vara acceptabelt att lägga ner flera tusenlappar på nåt som tidigare kallades för "mikro" transaktioner.

Fast hade tillräckligt många kunder hållit med dig och mig om detta så hade den här typen av erbjudande väldigt sällan dykt upp.

Skrivet av Meurik:

Spelet må vara gratis att ladda ner och spela. Men blir snabbt dyrare än fullpris spel, om man får för sig att köpa nåt roligt skin nån gång då och då. I många spel med liknande upplägg, så får man bas-skins gratis och som i regel ser ganska torra och tråkiga ut, medans alla snygga skins finns i lootlådor eller liknande system.

Fast är "felet" ditt som får för dig att köpa ett skin eller säljarens för att de säljer det till dig?

Medlem

Lösningen är enkel men att komma dit är svårare än att moppa torrt i ösregn
Notera det viktiga, att det är bara möjligt när typ 90%+ slutar med nedan vilket inkluderar de som spenderar mest.

1. Förboka inga spel alls. Att man får med saker är enbart för att folk förbokar så det är inget incitament för att förboka. Slutar man så kommer dessa hamna i spelet istället för under pre-orders.
2. Köp INGA saker in-game med micro transaktioner. Speciellt kosmetiska saker eftersom problemet finns då vi skapat det. "Double-edged sword".
3. F2P blir gratis om folk slutar spendera pengar på det. Då vinner alla på det och vi kan spela oss till saker men då folk anser att det är värt att spendera pengar istället för tid så blir det en ond cirkel.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Meurik:

Håller med följande Reddit-kommentator till fullo:

Källa: Reddit

Loot-lådor och Micro Transactions, behöver dö! Om man köpte spel förr för 4-500kr, så fick man ett fullständigt spel. Idag har man tur om man får halva spelet för det priset, eftersom det blivit allt vanligare att man måste betala ytterligare flera hundralappar till DLCs, Expansioner och allehanda "micro" transaktioner.

Som kommentatorn skrev på Reddit, Köper man en ny bil så förväntar man sig mer än bara ratten och 4 hjul. Man förväntar sig hela bilen.

Håller med om konceptet att köper man spelet ska man få hela spelet direkt. Inga DLC eller mikrotransaktioner!

MEN! Problemet är att spel har kostat 500-600kr i måååånga år vid release. De priserna har inte hängt med inflationen som alla andra saker har gjort. Så jag förstår att spelskapare får det svårare idag. Jag antar att dagens spel, speciellt AAA-spel kräver större utvecklarteams som kostar mer i lön osv osv.

Nu är ju Apex ett gratisspel så förstår att de behöver ha någon form av inkomst, men de får nog justera sina priser en del..


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Taskman:

<snip bra punkter>

3. F2P blir gratis om folk slutar spendera pengar på det. Då vinner alla på det och vi kan spela oss till saker men då folk anser att det är värt att spendera pengar istället för tid så blir det en ond cirkel.

F2P finns (i princip) för att folk spenderar pengar på det eller hur tänker du att utvecklingsarbetet skall finansieras?

Medlem
Skrivet av ProPain:

F2P finns (i princip) för att folk spenderar pengar på det eller hur tänker du att utvecklingsarbetet skall finansieras?

Lite så jag menade om otydligt.
Om vi inte spenderar pengar på F2P spel som ger mer men vi får mindre är det win-win. Men då gäller det ju som sagt att alla gör det och man är beredd att betala för spel som förr.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Gnällkuk
Skrivet av Taskman:

Lite så jag menade om otydligt.
Om vi inte spenderar pengar på F2P spel som ger mer men vi får mindre är det win-win. Men då gäller det ju som sagt att alla gör det och man är beredd att betala för spel som förr.

Jag fick svåra slaganfall av att försöka avkoda det här meddelandet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Jag fick svåra slaganfall av att försöka avkoda det här meddelandet.

RIng 112!

12
Skriv svar