Bandai Namco gillar Epic Games Store, men inte exklusivitets-vurmen

Robot
Bandai Namco gillar Epic Games Store, men inte exklusivitets-vurmen

Bandai Namco ser inte Epic som en bra deal i nuläget.

#bandai-namco, #epic-games, #epic-games-store


Medlem

Helt rätt. Exklusivitet på PC är inte rätt väg att gå. Skapar bara problem. Valfrihet är framtiden.

Medlem

Intressant uttalande, med tanke på att alla deras spel på PC är exklusivt tillgängliga via Steam. Lite lagom dubbelmoral där.

Medlem

@Fiddi: Dom säljer spel i deras egen butik med.

Medlem
Skrivet av Keneralen:

@Fiddi: Dom säljer spel i deras egen butik med.

Och de kräver inte Steam för att kunna spelas? För om de gör det så är det fortfarande exklusivitet.

Medlem

@Fiddi: Jo du aktiverar ju det på steam, men steam tar väl ingen vinst ifrån det eller?

Medlem
Skrivet av Keneralen:

@Fiddi: Jo du aktiverar ju det på steam, men steam tar väl ingen vinst ifrån det eller?

Nej, tror inte det. Förändrar dock inget, är fortfarande exklusivt i det att man måste ha Steam oavsett vart man köper spelet ifrån.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nej, tror inte det. Förändrar dock inget, är fortfarande exklusivt i det att man måste ha Steam oavsett vart man köper spelet ifrån.

Steam har antagligen inte betalat för det. Sen så använder dom väl enbart steam då dom flesta som har andra launchers även har steam. Sen vem vet, dom andra launchers kanske inte vill ha bandais spel, så att så mycket fokus som möjligt läggs på deras egna spel. Nu har jag ju iofs inte kollat så noga, men origins och uplay t.ex, säljer inte dom överlag enbart sina egna spel? Som sagt, har ej kollat så noga, så kan ha väldigt fel. Sen gog kan vi nog räkna bort då jag inte tror bandai skulle vilja köra drm fritt

Gen
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Intressant uttalande, med tanke på att alla deras spel på PC är exklusivt tillgängliga via Steam. Lite lagom dubbelmoral där.

Har Steam någon gång någonsin skrivit att "Alla Dark Souls är exklusiva på Steam"? Nej, just det.
Darksiders 3 finns tex både på Steam och på Origin store. Varför finns den även på Origin? Jo, EA kände för det och då blev det så. Jag ville lira Metro Exodus på Steam men fick inte för pappa Sweeny.

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Har Steam någon gång någonsin skrivit att "Alla Dark Souls är exklusiva på Steam"? Nej, just det.
Darksiders 3 finns tex både på Steam och på Origin store. Varför finns den även på Origin? Jo, EA kände för det och då blev det så. Jag ville lira Metro Exodus på Steam men fick inte för pappa Sweeny.

Och jag ville spela Destiny 2 på EGS men det fick jag inte för Gaben

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Steam har antagligen inte betalat för det. Sen så använder dom väl enbart steam då dom flesta som har andra launchers även har steam. Sen vem vet, dom andra launchers kanske inte vill ha bandais spel, så att så mycket fokus som möjligt läggs på deras egna spel. Nu har jag ju iofs inte kollat så noga, men origins och uplay t.ex, säljer inte dom överlag enbart sina egna spel? Som sagt, har ej kollat så noga, så kan ha väldigt fel. Sen gog kan vi nog räkna bort då jag inte tror bandai skulle vilja köra drm fritt

Förmodligen inte, men vare sig om det är betald exklusivitet eller inte så har man inget annat val än att använda Steam för deras spel, vilket gör deras uttalande att de vill "hitta till den bredast möjliga publiken" lite ironiskt då de själva gör sina spel exklusiva. Origin säljer ganska många tredje-part spel, Uplay är det nog inte så många, jävligt tråkigt att GOG fortfarande inte ses som ett seriöst alternativ för storgossarna.

Skrivet av Gen:

Har Steam någon gång någonsin skrivit att "Alla Dark Souls är exklusiva på Steam"? Nej, just det.
Darksiders 3 finns tex både på Steam och på Origin store. Varför finns den även på Origin? Jo, EA kände för det och då blev det så. Jag ville lira Metro Exodus på Steam men fick inte för pappa Sweeny.

Så vitt jag vet, nej, Steam har nog inte sagt det, förändrar dock inget alls, deras spel är exklusiva till Steam oavsett, punkt slut.
Darksiders 3 är inte från Bandai Namco så ser inte varför det skulle vara relevant till ämnet överhuvudtaget (för den delen är Darksiders 3 tillgängligt på Good Old Games och Epic Games Store också, även Discord). Och det var ju synd för dig att du inte "fick" spela Metro Exodus via Steam, men det är inte heller relevant i frågan.

Medlem

@anon_319742: Såklart du fick, men utgivaren ville eller fick inte lägga det på EGS.

Inaktiv
Skrivet av Keneralen:

@veckans: Såklart du fick, men utgivaren ville eller fick inte lägga det på EGS.

Du menar precis som med Metro Exodus?

Medlem

@anon_319742: Ja, dom valde ju EGS.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Du menar precis som med Metro Exodus?

Nej. Valve hindrar inte andra från att ha spel på egs/uplay/origin osv.
Egs kräver att du enbart har spelet där. Det är inte bra om nått.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag ser inte dubbelmoralen i att folk inte gillar EGS vs Steam. Grejen är ju att utvecklare/utgivare väljer Steam frivilligt och kan välja att lägga det på andra plattformar också. EGS betalar utgivare för att LÅSA dom till sin plattform i ett år. Det är det som folk blir förbannade över. Eller har jag missat något?

Inaktiv
Skrivet av Snabeltorsk:

Nej. Valve hindrar inte andra från att ha spel på egs/uplay/origin osv.
Egs kräver att du enbart har spelet där. Det är inte bra om nått.

Fel, Metro Exodus släpptes ju även på Microsoft Store, PS4 och Xbox One. Finns gott om ställen att spela det på. Det är heller inte Sweeney som har bestämt att spelet inte skulle släppas på Steam, det är utgivarens val.
Så Metro Exodus är lika exklusivt som Destiny 2.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag ser inte dubbelmoralen i att folk inte gillar EGS vs Steam. Grejen är ju att utvecklare/utgivare väljer Steam frivilligt och kan välja att lägga det på andra plattformar också. EGS betalar utgivare för att LÅSA dom till sin plattform i ett år. Det är det som folk blir förbannade över. Eller har jag missat något?

Exactamento. Dock så kommer vi få upprepa detta femtioelva hundra gånger till innan alla förstår.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Alt är redan exclusive till Steam, Origin, Battlenet och Uplay så vad är det för dubbel moral av alla PC spelare helt plösligt med Epic gamestore?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Nej, tror inte det. Förändrar dock inget, är fortfarande exklusivt i det att man måste ha Steam oavsett vart man köper spelet ifrån.

Tycker dock man kan ta det lugnt med anklagelserna innan vi vet varför. Känns snarare som de använder Steam som ett DRM i det här fallet än att göra det exklusivt. Vi har dessutom ingen information om de kan, får, eller i ditt fall ens vill finnas på andra plattformar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag ser inte dubbelmoralen i att folk inte gillar EGS vs Steam. Grejen är ju att utvecklare/utgivare väljer Steam frivilligt och kan välja att lägga det på andra plattformar också. EGS betalar utgivare för att LÅSA dom till sin plattform i ett år. Det är det som folk blir förbannade över. Eller har jag missat något?

Det är ju fortfarande utgivarens/utvecklarens val att acceptera exklusivitetskontraktet, det är inte så att Epic Games hotar eller tvingar dem att göra något, så utvecklarna håller i alla korten, i båda fallen. Epic Games lägger ju bara fram ett attraktivt erbjudande.

Sen om exklusiviteten beror på att utgivaren valt, utan erbjudande, att vara exklusivt är det, för spelare, precis samma sak som om de fått betalt för det, slutresultatet blir detsamma oavsett, att spelaren är bunden till en viss plattform.

Men det är inte det som är dubbelmoralen (i det här sammanhanget åtminstone), det är att Bandai Namco med ena handen säger att exklusivitet är dåligt och vill nå så många som möjligt medan med andra handen har alla sina spel helt exklusiva till en plattform. Lite kul faktiskt, för både Metro Exodus (som nämnts i tråden) och tex. The Outer Worlds, är mindre exklusiva än Bandai Namcos spel.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker dock man kan ta det lugnt med anklagelserna innan vi vet varför. Känns snarare som de använder Steam som ett DRM i det här fallet än att göra det exklusivt. Vi har dessutom ingen information om de kan, får, eller i ditt fall ens vill finnas på andra plattformar.

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl ändå inte använda Steam's DRM utanför Steam? Och det är inte så att det inte finns mängd "universella" typer av DRM som inte låser en till en viss plattform. Och om det nu är DRM som hindrar dem från att släppa sina spel på andra plattformar är det ännu värre. Hur som helst är deras spel exklusiva till Steam, oavsett anledning.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl ändå inte använda Steam's DRM utanför Steam? Och det är inte så att det inte finns mängd "universella" typer av DRM som inte låser en till en viss plattform. Och om det nu är DRM som hindrar dem från att släppa sina spel på andra plattformar är det ännu värre. Hur som helst är deras spel exklusiva till Steam, oavsett anledning.

Nu menade jag dock att de möjligen använder sig av steam just för att få någon typ av DRM. Steam av sig själv är DRM då man måste aktivera spelet via deras tjänst för att kunna spela.

Även om spelet i sig blir exklusivt så kan ju deras tanke bara vara att använda Steam som en typ av DRM. Därav min text om att, kanske ska vi lugna ned oss med att döma dem innan vi vet hur det ligger till.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu menade jag dock att de möjligen använder sig av steam just för att få någon typ av DRM. Steam av sig själv är DRM då man måste aktivera spelet via deras tjänst för att kunna spela.

Även om spelet i sig blir exklusivt så kan ju deras tanke bara vara att använda Steam som en typ av DRM. Därav min text om att, kanske ska vi lugna ned oss med att döma dem innan vi vet hur det ligger till.

Sen är ju Steamworks helt optional att använda
Så du kan ha DRM fria spel på Steam, utgivare/devs kan använda steam som en affär enbart om dom så vill


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu menade jag dock att de möjligen använder sig av steam just för att få någon typ av DRM. Steam av sig själv är DRM då man måste aktivera spelet via deras tjänst för att kunna spela.

Även om spelet i sig blir exklusivt så kan ju deras tanke bara vara att använda Steam som en typ av DRM. Därav min text om att, kanske ska vi lugna ned oss med att döma dem innan vi vet hur det ligger till.

Såklart det är möjligt att det är så, men de kanske inte borde göra sådana uttalanden om det nu är fallet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Såklart det är möjligt att det är så, men de kanske inte borde göra sådana uttalanden om det nu är fallet.

Om fallet är att de väljer att bara köra Steam, då är dett konstigt. Men gissning är väl att så inte är fallet.

Gjort lite research och kan bekräfta att de i synnerhet använder Steam som DRM. Du kan köpa t ex Dark Souls på diverse olika butiker som oftast leder tillbaka till Steam i form av DRM, men vill du inte ge Steam pengar/så lite pengar som möjligt kan du välja mellan olika butiker. Borde det räknas om exklusivitet på samma sätt då? Du kan ju köpa det från vilken butik du vill som tar in spelet, men du måste ju spela på Steam i slutändan. Som sagt innan ser jag det mer som DRM.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om fallet är att de väljer att bara köra Steam, njae det är det konstigt. Men gissning är väl att så inte är fallet.

Gjort lite research och kan bekräfta att de i synnerhet använder Steam som DRM. Du kan köpa t ex Dark Souls på diverse olika butiker som oftast leder tillbaka till Steam i form av DRM, men vill du inte ge Steam pengar/så lite pengar som möjligt kan du välja mellan olika butiker. Borde det räknas om exklusivitet på samma sätt då? Du kan ju köpa det från vilken butik du vill som tar in spelet, men du måste ju spela på Steam i slutändan. Som sagt innan ser jag det mer som DRM.

Jag tycker det är exklusivitet samma sätt, kan ju köpa många Epic-exklusiva spel på tex. GreenManGaming och Humble Store också.
Jag kanske är ensam om det, men om man ska prisa någon för valfrihet så kan man ju göra det för någon som faktiskt släpper sina spel fritt, inte för den pseudo-valfriheten att köpa en Steam-nyckel.

Sen ogillar jag DRM i alla former, så att det skulle vara pga. det de endast har sina spel via Steam är det äckligt ändå.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Jag tycker det är exklusivitet samma sätt, kan ju köpa många Epic-exklusiva spel på tex. GreenManGaming och Humble Store också.
Jag kanske är ensam om det, men om man ska prisa någon för valfrihet så kan man ju göra det för någon som faktiskt släpper sina spel fritt, inte för den pseudo-valfriheten att köpa en Steam-nyckel.

Sen ogillar jag DRM i alla former, så att det skulle vara pga. det de endast har sina spel via Steam är det äckligt ändå.

Sant. Det är ju en annan sak om man kan köpa nyckeln men den funkar t ex på Steam, Ubi, Origin och många ställen. Har vi dock något bra exempel på en utvecklare vars spel är så? Som man kan köpa på många ställen?

Alltså inte bara specifikt ett spel eller en serie, men alltså en publisher som väljer att släppa på flera plattformer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sant. Det är ju en annan sak om man kan köpa nyckeln men den funkar t ex på Steam, Ubi, Origin och många ställen. Har vi dock något bra exempel på en utvecklare vars spel är så? Som man kan köpa på många ställen?

Alltså inte bara specifikt ett spel eller en serie, men alltså en publisher som väljer att släppa på flera plattformer.

Inte på rak arm, men CD Projekt Red släpper ju sina spel på de flesta plattformar, men de är ju ingen stor utgivare precis. Det är oftast indie-scenen mest som man ser har spel tillgängliga på flera ställen. Humble har ju vissa DRM-fria spel att ladda ned, men också mest indiespel.

De flesta tredje-parts säljare säljer ju oftast endast Steam-nycklar ändå, oavsett om spelet finns på andra plattformar. Där finns det enormt utrymme för förbättring.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det är heller inte Sweeney som har bestämt att spelet inte skulle släppas på Steam, det är utgivarens val.
Så Metro Exodus är lika exklusivt som Destiny 2.

Jo det är det då Sweeny gav utgivaren en massa pengar för att spelet skulle bli exklusivt på deras plattform. Det var inget som bara råkade hända eller att utgivaren inte hade något val. De blev helt enkelt köpta och tog dealen.

Skrivet av Fiddi:

Jag tycker det är exklusivitet samma sätt, kan ju köpa många Epic-exklusiva spel på tex. GreenManGaming och Humble Store också.
Jag kanske är ensam om det, men om man ska prisa någon för valfrihet så kan man ju göra det för någon som faktiskt släpper sina spel fritt, inte för den pseudo-valfriheten att köpa en Steam-nyckel.

Sen ogillar jag DRM i alla former, så att det skulle vara pga. det de endast har sina spel via Steam är det äckligt ändå.

Vad har nyckelförsäljare med något att göra?

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad har nyckelförsäljare med något att göra?

Du kan ju börja med att läsa konversationen så bör det vara ganska klart hur och varför.

12
Skriv svar