Metro 2033 blir äntligen till film

Medlem
Skrivet av Popski:

IBåde spelen och böckerna kan omöjligen vara kanon samtidigt i samma värld, vad nu än Gluchovskij anser.

Jaja, om du nu tror dig veta bättre om Metro 2033 än vad Glukhovsky gör så är det så klart din fulla rätt. Du kan dock aldrig tvinga mig att hålla med dig...

Skrivet av Popski:

I artikeln med Gluchovskij som du länkade till så ser jag inte att det nämns något alls om att spelen skulle vara kanon i relation till böckerna. .

Du och jag verkar uppenbarligen ha lite olika definition på vad som är canonical. Med canonical menar jag att information om världen i Metro 2033 är canonical om den kommer från upphovsmannen. Dvs, om nu informationen om att kriget skulle börjat i Mellanöstern faktiskt kommer från Glukhovsky eller något som han ställer sig bakom så kan man kalla denna information canonical. Att som sagt spelen och böckerna inte följer varandra ordagrant har ingen ifrågasatt, även där har dock Glukhovsky en bra förklaring. Och när det gäller att Melnik först är rullstolsbunden och sedan inte är det i Metro Exodus (vilken för övrigt inte är skriven av Glukhovsky) finns en förklaring på i spelet, något du kanske missat?

Men men, jag orkar inte tjafsa mer om det här. Du får som sagt tycka vad du vill, det är helt ok för min del...

Medlem

Jag tror mig inte veta mer än Gluchovskij om Metro. Däremot så är jag 100 % säker på att två totalt motstridiga berättelser om samma händelse inte kan vara sanna samtidigt.

Eftersom Gluchovskij varit inblandad i både spelen och böckerna så kan man förmodligen säga att sånt som händer i spelen men inte tas upp i böckerna kan vara kanon. Det kan dock bara gälla så länge de inte motsäger böckerna. Att ttedje världskriget startade i Mellanöstern motsäger dock inget i böckerna och kan därmed säkert vara kanon. Nu är jag dock rätt säker på att just den uppgiften inte förekommer i själva spelen (har kört dem många gånger då jag skarpt gillar dem) utan endast i något slags inför-materiel till Last Light. Om jag inte minns gel finns det en kort onlineserietidning som kom innan Last Light.

Saker i spelen som däremot totalt motstrider böckerna kan inte vara kanon i böckernas universum. I böckernas universum klev Artiom ut på ytan först vid Polis. Hans knatande där med Bourbon kan därför inte vara kanon i böckernas universum utan endast i spelens.

Melnik i Exodus kan omöjligen vara kanon i böckernas universum. I 2035 så är han fiende till Artiom och Anna och följer absolut inte med på resan från Moskva. Han är dessutom betydligt mer skadad i 2035 än han är i Exodus. Han saknar en arm och är rullstolsbunden. Några lösben hade inte fått honom att kunna gå.

Vi får väl helt enkelt vara överens om att mycket i spelen mycket väl kan vara kanon även i böckernas värld.

Medlem

Lyckades hitta källan till Mellanöstern. Det var inte, som jag trodde, den där serietidningen. Den nämnde bara Artioms liv. Det var istället en lite kort animerad film som heter Enter the Metro. Finns på Youtube.

Medlem
Skrivet av Popski:

Däremot så är jag 100 % säker på att två totalt motstridiga berättelser om samma händelse inte kan vara sanna samtidigt.

Det är fiktion vi pratar om, inte vetenskaplig fakta, så att prata om vad som är sant eller inte känns lite malplacé Glukhovsky kan ju när som helst skriva en till bok där det faktiskt framkommer att man har hittat bevis för att det i Metro-universumet existerar flera dimensioner och att Artyom lyckats warpa till en dimension där Melnik aldrig suttit i rullstol ens en gång Om du gör spel måste du nästan tillåta flera tidslinjer för att ett spel ens ska vara spelbart, hur kul skulle det vara med ett spel som till exempel alltid gjorde exakt samma sak oavsett hur man spelade?

Skrivet av Popski:

Vi får väl helt enkelt vara överens om att mycket i spelen mycket väl kan vara kanon även i böckernas värld.

Ja, som sagt, jag har aldrig motsagt att böckerna och spelen i viss mån berättar olika berättelser, däremot ser jag alla dessa som erkända och vedertagna (canonical) berättelser inom Glukhovskys Metro-universum.

Medlem

Ditt påpekande om parallella världar är inte så dumt när det gäller bokserien. Faktum är att böckerna (eller i alla fall en av böckerna) inte nödvändigtvis skildrar det som verkligen hände (i den fiktiva världen). Stora delar av Metro 2034 verkar snarast vara ihopdiktade lögner av gubben Homeros. Detta framgår i Metro 2035. Hunter framställs i 2034 som någon slags hjälte när han i "verkligheten" slaktade en massa oskyldiga människor.

Givetvis måste man i spel som bygger på filmer/böcker frångå handlingen till viss del. Det skulle bli väldigt konstiga spel annars. Grejen är då att spelen nästan aldrig räknas som kanon, eftersom det blir en massa motsägelser jämfört med originalet. Ofta brukar man istället säga att spelen utspelar sig i ett annat "universum" och det som är kanon i spelet gäller enbart spelserien och inte böckerna/filmerna. Arkham-spelen funkar t.ex. så och även Gudfadern-spelen.

Sen finns det spel som Telltales The Walking Dead. Dessa har en annan handling än serietidningarna (även om vidda från tidningarna dyker upp i spelen). Så vitt jag vet motsäger inte spelen serien och det är möjligt att även spelen kam sägas vara kanon. Tv-serien kan dock inte vara kanon på samma sätt.

12
Skriv svar