Förväntade datum försvinner från Epic Games Stores roadmap

Robot
Förväntade datum försvinner från Epic Games Stores roadmap

Erkänner att man inte nått tidsmålen.

#epic-games, #epic-games-store


Gnällkuk

Utöver att man missat många mål har man ju snyggt skjutit på dem också. Obegripligt hur man kan vara så otroligt långsamma på att utveckla. En timer för speltid, hur svårt kan det vara egentligen? Det är ju inget garageföretag som lever på patreon och mån av fritid direkt...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Användarerecensioner borde de skippa helt. Steam har redan visat hur värdelös de är


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Fan, de borde inte lägga till eget modstöd i klienten. Det kommer bli precis som Steam Workshop, dvs. askasst. Bättre att de jobbar ihop med Nexusmods och integrerar det istället.

Hur som helst, ska bli skönt med listläge, alla dessa gratisspel har fyllt biblioteket något enormt.

Medlem

Denna blev nyss ännu mer relevant.
Är någon förvånad? Nej. Just sayin...


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Helt fantastiskt att misslyckas så totalt med mängden pengar dem har. Sanslöst.
Hur svårt kan det vara att koppla diskussioner till ett spel eller en timer på antal timmar man spelat.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av SilvaH:

https://www.youtube.com/watch?v=B8VKNyrphXA

Denna blev nyss ännu mer relevant.
Är någon förvånad? Nej. Just sayin...

Jimquisition är riktigt bra !

"Everyone gets a roadmap !"

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Användarerecensioner borde de skippa helt. Steam har redan visat hur värdelös de är

Även om många så kallade "review bombs" kan ses som icke konstruktiva för hur bra eller dåligt ett spel är, så anser jag att reviews på Steam utgör faktiskt en bra platform för individer att nå ut med missnöje, vilket i mångt och mycket försvinner idag.

Spelutvecklare förtjänar ibland den kritik de får, men förutom reddit, så saknas många ställen där missnöje och positiv feedback kan ges, där spelar Steam reviews en stor och bra part.

Så nej, jag håller inte med dig, i en tid där censur börjar bli vardag så anser jag att Steam reviews är någonting underbart och bör stå kvar.

Ambassadör
Xbox

Jag tycker att det verkar lite töntigt att ö.h.t ha en roadmap till en...affär?


signatur

Jump in.

Skrivet av Mortaigne:

Jag tycker att det verkar lite töntigt att ö.h.t ha en roadmap till en...affär?

De måste hålla kvar illusionen om att de tänkt konkurrera med sin plattform och inte köpa exklusivitet år ut och år in.
Då måste man kunna dämpa kritik med att säga att man faktiskt tänkt fram en massa funktioner.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Spelarrecensioner är bra. Men det missbrukas ibland. Ett mycket tragiskt beteende.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem
Skrivet av SilvaH:

https://www.youtube.com/watch?v=B8VKNyrphXA

Denna blev nyss ännu mer relevant.
Är någon förvånad? Nej. Just sayin...

Den där är klockren.
Konstaterade tidigare för mig själv att jag personligen inte lurats av alla dessa företag som släpper ofärdiga spel och köpa skiten för att sen titta på roadmappen och vänta
Fallout 76, Anthem mm endast spel gjorda för att lura av folk så mycket pengar som möjligt tidigt.
Sjukt hur lågt spelbranschen sjunkit på vissa områden.
Nåja lättare att solla bort skiten och köpa kvalité, tyvärr är det för många som köper skiten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tycker att det verkar lite töntigt att ö.h.t ha en roadmap till en...affär?

Har du en seriös utveckling, så har du en roadmap. Oavsett projekt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Fan, de borde inte lägga till eget modstöd i klienten. Det kommer bli precis som Steam Workshop, dvs. askasst. Bättre att de jobbar ihop med Nexusmods och integrerar det istället.

Hur som helst, ska bli skönt med listläge, alla dessa gratisspel har fyllt biblioteket något enormt.

Vad är dåligt med Workshop? För mig är det klockrent om man ska spela ett spel med kompisar och vill använda ett gäng moddar. Bara att skicka länkarna och be alla trycka Subscribe. Superenkelt.

Att en butik skulle låta någon annan sköta moddarna ser jag som extremt osannolikt.

Skrivet av Mirage:

Har du en seriös utveckling, så har du en roadmap. Oavsett projekt.

Nja, på sätt och vis. Projektbeskrivning/projektplan är förstås en nödvändighet i vilket projekt som helst.
Men att ha en övergripande roadmap är inte alls nödvändigt. Varje funktion kan vara ett enskilt projekt och kan startas/stoppas oberoende av andra projekt.

En roadmap har blivit mer av ett PR-verktyg för att lugna aktieägare och kunder, än ett användbart verktyg för projektledning.
Särskilt eftersom det uppenbart inte finns ett behov av utsatta deadlines, vilket det finns i en projektplan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Brona:

Vad är dåligt med Workshop? För mig är det klockrent om man ska spela ett spel med kompisar och vill använda ett gäng moddar. Bara att skicka länkarna och be alla trycka Subscribe. Superenkelt.

Att en butik skulle låta någon annan sköta moddarna ser jag som extremt osannolikt.

Till exempel, att användare inte har någon som helst kontroll över hur moddar installeras/används/placeras, att Workshop har enorma problem med flertal filer och att det är illa tvunget att skapa flertal modsidor för varianter av modden. Sen är sökning, UI och liknande också extremt undermåligt, men det är mer en smaksak än objektivt dåligt, till skillnad från det andra.
För folk som inte kan något om moddning kan man argumentera att det kanske är smidigt, men för de flesta andra är det bara dåligt, helt enkelt.

Sen för att inte tala om hur urkasst det är för de som faktiskt gör moddarna, ständiga stölder där Valve är lika apatiska som med allt annat (Kan inte bli sämre, så Epic kommer onekligen bli bättre hur som helst), minimal kontroll över sin mod, standardlicenser på själva moddarna är skitdåliga och man måste skaffa egen för att ens behålla äganderätten till sin mod (och det inuti) och även då är det inte garanterat att det inte blir stulet, samt att man har minimal tillgång till någon form av statistik.

Allt detta och mer gör Nexusmods (och de flesta andra tredje-parts modsidor som finns) mycket bättre, samt att de ger chansen för moddare att bli betalda för sitt arbete. Plus att universella lösningar alltid, alltid är bättre än integrerade stängda lösningar. Tycker det inte är för mycket begärt att användarna ska klicka 2 gånger istället för 1 gång för att installera en mod.

Hoppas det svarade på frågan.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tycker att det verkar lite töntigt att ö.h.t ha en roadmap till en...affär?

Som hannes.theorell redan vart inne på så publicerade dom denna roadmap enbart för att bekämpa kritiken dom fick att dom inte ens hade grundläggande funktioner som steam hade för 10 år sedan.

Patetiskt nog fungerade det då flera av dom stora nyhetssidorna köpte detta helt och slog ner all legitim kritik som deras läsare/lyssnare hade och sa att funktionerna är på väg, kommer bara om någon månad.
Problemet är att ingen följer upp sedan. Epic nådde inte ett enda mål dom satt upp i tid, men rapporterades detta i någon större utsträckning? Nej, för vi vill inte göra företaget som säljer fortnite annonser på vår sida upprörda.
Det är en av dom få sakerna som har vart positivt med Epic store, att se vilka nyhetssidor som inte går att lita på för deras åsikter och vad dom skriver till är helt bundna till annonsförsäljarna.

Medlem

Det var ju rätt uppenbart från dag ett att Epics konsumentfientliga ultrakapitalistiska girigbukar inte ämnade bli en seriös aktör, deras ända mål är, som alla andra storbolag, att göra nya snabba vinster. Vem trodde på fullaste allvar att ett företag med sådant kapital behövde sex månader för att "utveckla" en kundvagn?

Som Jim sagt: "om en ny telefonproducent börjar sälja knapptelefoner ala Nokia5110 2019, skulle dom då ursäktas med 'det tog ju dom andra typ 20 år att ta sig till smarttelefoner..."

Sen det här med användarrecensioner, dom är ju faktiskt det mest grundläggande i kundsumenträtt, utan dem fråntar man ju kunder rätten att göra ett jävfritt-påläst val inför ett köp. Det borde vara ett tvång snarare är en debatterad detalj att tillhandahålla användarrecensioner.

Skrivet av MammaMuu:

Som hannes.theorell redan vart inne på så publicerade dom denna roadmap enbart för att bekämpa kritiken dom fick att dom inte ens hade grundläggande funktioner som steam hade för 10 år sedan.

Patetiskt nog fungerade det då flera av dom stora nyhetssidorna köpte detta helt och slog ner all legitim kritik som deras läsare/lyssnare hade och sa att funktionerna är på väg, kommer bara om någon månad.
Problemet är att ingen följer upp sedan. Epic nådde inte ett enda mål dom satt upp i tid, men rapporterades detta i någon större utsträckning? Nej, för vi vill inte göra företaget som säljer fortnite annonser på vår sida upprörda.
Det är en av dom få sakerna som har vart positivt med Epic store, att se vilka nyhetssidor som inte går att lita på för deras åsikter och vad dom skriver till är helt bundna till annonsförsäljarna.

Det är ju alltid kul att någon håller med en, men drar du inte lite för stora växlar på annonskonspirationen?
Missade deadlines är ju definitivt vardagsmat inom spelbranschen och knappast något större nyhetsvärde.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell:
Du kan dra dina egna slutsatser om dom är bundna till annonsförsäljning eller ej. Vi kommer ju aldrig få veta helt eftersom dom alltid kommer neka till att det finns en intressekonflikt i att ta pengar från ett företag och sedan skriva nyheter om samma företags aktiviteter.
Exempelvis pcgamer.com som skrev flertalet artiklar där dom försvarade Epics affärsmetoder och hur fantastisk Epic store var för alla involverade. Samtidigt så har dom ett aktivt arbete med Epic som ger dom annonspengar och dessutom sponsrade deras live event.
https://www.pcgamer.com/uk/pc-gaming-show-livestream-2019/

Själva säger dom givetvis att det inte finns någon intressekonflikt och att dom inte påverkas av detta. Men när deras artiklar är enbart positivt inställda till Epic i en miljö där det vart enormt mycket kritik mot Epics affärsmetoder är misstänksamt tycker jag.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

@hannes.theorell:
Du kan dra dina egna slutsatser om dom är bundna till annonsförsäljning eller ej. Vi kommer ju aldrig få veta helt eftersom dom alltid kommer neka till att det finns en intressekonflikt i att ta pengar från ett företag och sedan skriva nyheter om samma företags aktiviteter.
Exempelvis pcgamer.com som skrev flertalet artiklar där dom försvarade Epics affärsmetoder och hur fantastisk Epic store var för alla involverade. Samtidigt så har dom ett aktivt arbete med Epic som ger dom annonspengar och dessutom sponsrade deras live event.
https://www.pcgamer.com/uk/pc-gaming-show-livestream-2019/

Själva säger dom givetvis att det inte finns någon intressekonflikt och att dom inte påverkas av detta. Men när deras artiklar är enbart positivt inställda till Epic i en miljö där det vart enormt mycket kritik mot Epics affärsmetoder är misstänksamt tycker jag.

Inne på foliehatt-nivå nu lite, förtal till och med, om du hade faktiska bevis så hade det varit en sak men det här är ju bara irrationellt tänkande. Bara för att "stora nyhetssidor" inte delar din, stundtals petiga, syn på ämnet betyder det verkligen inte att de på något sätt blivit mutade.

För den delen, PCGamer har skrivit mängder både neutrala, positiva och negativa artiklar (mestadels neutrala) om Epic Games Store, bara för de inte sågar dem helt eller delar din synpunkt på ämnet betyder det såklart inte att de har blivit mutade på något vis. Antar att du inte hade sagt att de var mutade av Valve om de skrev extremt negativa artiklar om Epic.

Tex. om jag sade att FZ skriver allt för positiva artiklar om Rockstar, gett deras spel alldeles för höga betyg, och att de måste blivit mutade så hade du förmodligen inte trott på mig, eller hur? Nej, för det finns något som kallas åsikter, och att förvänta sig att nyhetssidor av något slag kommer vara helt opartiska är löjligt och helt orealistiskt, så även om någon skriver positivt om något jag tycker är negativt betyder det såklart inte att de blivit mutade eller att det finns någon intressekonflikt.

Med samma resonemang, eftersom FZ har annonser om Gears of War 5 måste det finnas en intressekonflikt och därmed gäller inte något de skrivit om spelet eller recensionen som fick för tok för högt betyg. Du märker själv hur löjligt det låter?

Skrivet av MammaMuu:

@hannes.theorell:
Du kan dra dina egna slutsatser om dom är bundna till annonsförsäljning eller ej. Vi kommer ju aldrig få veta helt eftersom dom alltid kommer neka till att det finns en intressekonflikt i att ta pengar från ett företag och sedan skriva nyheter om samma företags aktiviteter.
Exempelvis pcgamer.com som skrev flertalet artiklar där dom försvarade Epics affärsmetoder och hur fantastisk Epic store var för alla involverade. Samtidigt så har dom ett aktivt arbete med Epic som ger dom annonspengar och dessutom sponsrade deras live event.
https://www.pcgamer.com/uk/pc-gaming-show-livestream-2019/

Själva säger dom givetvis att det inte finns någon intressekonflikt och att dom inte påverkas av detta. Men när deras artiklar är enbart positivt inställda till Epic i en miljö där det vart enormt mycket kritik mot Epics affärsmetoder är misstänksamt tycker jag.

Självklart kan jag inte dra några slutsatser när det inte finns något som direkt kan ge stöd för en slutsats.
Att en helt annan aktör möjligtvis kan ha känt sig pressade att skriva positiva nyheter, på grund av ett obekräftat omfattande ekonomiskt stöd, kan självklart inte ge någon slutledning angående en helt annan aktör och dennes förutsättningar. Absolut inte för en hel bransch.

Därtill skulle jag passa mig från att måla ut det som "en miljö där det vart enormt mycket kritik mot Epics affärsmetoder" då det till största del har varit spelare som drivit kritik i sociala media. Men knappast enhälligt åt något håll där heller.
Mitt intryck av årets händelser har dessutom varit att spelmedia överlag försök att hålla sig undan att gå in med åsikter åt något håll i frågan, för att helt enkelt slippa att dras med i olika drev.

Därtill har intresset från välrenommerade ekonomiska journalister varit mycket svalt. Antingen har inte EGS introduktion orsakat någon större förändring inom spelindustrin (de är helt enkelt för små i förhållande till industrin) eller så finns det inga pengar att tjäna för allmänheten (varken Valve eller Epic är börsnoterade).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart kan jag inte dra några slutsatser när det inte finns något som direkt kan ge stöd för en slutsats.
Att en helt annan aktör möjligtvis kan ha känt sig pressade att skriva positiva nyheter, på grund av ett obekräftat omfattande ekonomiskt stöd, kan självklart inte ge någon slutledning angående en helt annan aktör och dennes förutsättningar. Absolut inte för en hel bransch.

Därtill skulle jag passa mig från att måla ut det som "en miljö där det vart enormt mycket kritik mot Epics affärsmetoder" då det till största del har varit spelare som drivit kritik i sociala media. Men knappast enhälligt åt något håll där heller.
Mitt intryck av årets händelser har dessutom varit att spelmedia överlag försök att hålla sig undan att gå in med åsikter åt något håll i frågan, för att helt enkelt slippa att dras med i olika drev.

Därtill har intresset från välrenommerade ekonomiska journalister varit mycket svalt. Antingen har inte EGS introduktion orsakat någon större förändring inom spelindustrin (de är helt enkelt för små i förhållande till industrin) eller så finns det inga pengar att tjäna för allmänheten (varken Valve eller Epic är börsnoterade).

Jag påstod inte att det var en hel branch, jag sa ett urval av dom större sidorna och poängterade specifikt på amerikanska pcgamer. Men ja, formuleringen kunde vart att jag finner pcgamers rapportering om just Epic store exklusiviteter inte tillräckligt nyanserad. Dom rapporterade för Epics fördel i alla artiklar jag läste senaste halvåret och skrev inget om anledningarna till varför en del människor blev upprörda. Ja kritiken har inte vart enhällig, troligtvis inte ens i en majoritet, men tillräckligt stor för att rapportera om.

I den typen av nyhetsartiklar där det finns två sidor med olika åsikter så ser jag personligen hellre att man rapporterar om hela händelsen och vad som hände i form av eventuell kritik i samband med detta. Annars kan man lika gärna läsa en officiell pressrelease. I vissa fall ser det mer ut som att branchen som rapporterar om spel och står den mest nära bara håller företagen om ryggen och inte ser till konsumenternas åsikter, vilket är deras läsare.
Andra sidor har lyckats mycket bättre med detta och jag läser hellre mina nyheter där.

Anledningen till detta kan ju givetvis bero på flera saker. Att dom inte kan ge en nyanserad bild av nyheten dom rapporterar om, eller att dom inte vill pga egna åsikter eller som jag syftade på, kanske inte vill göra sig ovän i onödan med företaget som har det största spelet på marknaden just nu och som har mycket annonspengar.

1
Skriv svar