Vad är egentligen Ghost Recon Breakpoint?

Robot
Vad är egentligen Ghost Recon Breakpoint?
Medlem

Någon som testat betan och gillar? Ser intressant ut men är lite skeptisk då de verkar alldeles för likt Ghost recon wildlands.

Medlem
Skrivet av Naida:

Någon som testat betan och gillar? Ser intressant ut men är lite skeptisk då de verkar alldeles för likt Ghost recon wildlands.

Har testat betan och gillar det inte värst mycket. Är i beta förstås, så förväntar mig en del förbättringar, men kort sammanfattat så kändes världen plastig och rätt tråkig. Rent grafiskt förväntade jag mig mer.

Medlem

Spelade betan och gillade det jag spelade. Tyckte om Wildlands väldigt mycket och tycker ännu bättre om nu när man inte TVINGAS in i co-op med tre stycken andra (eller AI). Visst, upptäckte efter många om och men att man kunde stänga av AI:n i Wildlands, men det tar ändå bort en del av idéen med det spelet. Redan från start i Breakpoint så kan man spela helt på egen hand.

Visst, det fanns vissa problem i betan, främst i form av kontroller som inte kändes helt 100 och vissa grafiska problem, men i övrigt hade jag väldigt roligt med det. Blir definitivt att skaffa en månad UPlay+ för att spela det när det kommer ut.

Medlem

@Naida: Det är i princip Wildlands 2.

Det sagt så är spelet lite segare den här gången, känns lite mer "Tom Clancy" och lite mindre "Just Cause". Karaktärerna rör sig inte lika fort och känns tyngre. Det gillar jag men kan också se hur det hade varit något negativt för många. Spelet förövrigt är väldigt mycket som Wildlands, oinspirerade missioner som känns grindiga efter 3-4 stycken. In, tagga alla fiender, börja ta ut en efter en så tyst man kan. Rinse and repeat.

Spelet i co-op kan nog vara skoj, precis som Wildlands var, men inget jag hade spelat på egen hand. Så bra är det inte.

Medlem

Spelat BETAn ett par timmar. Till en början kändes styrningen klumpig och jag störde mig på hur karaktären rörde sig. Det gick dock över efter ett tag när man har vant sig. Dock är det ett handkontrollsgränssnitt med främst hur man ser sitt inventory och skall equipa saker som är skit. Som vanligt kan man inte använda hela tangentbordet, utan det är samma knappar till allt. Tryck X för en sak, håll den snabbt inne för en annan, "item wheels" osv osv. Grafiken är riktigt bra, tycker miljöerna i stort är genomarbetade, ljudet känns Ok. Totalt sett måste jag nog spela lite till för att kunna ge något slags betyg, men just nu så känns det som ett spel som jag köper efter ett tag då prislappen har gått ned.

// edit

Jahopp, såg nu att BETAn är slut. Då blir det att invänta recensioner istället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Game as a service ooo, nej tack


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ibland undrar jag hur utvecklare inte kan sitta och testa sitt spel och säga, "hmm, spelet är nog lite buggigt och trasigt fortfarande, och så har det inte så mycket djup, rätt så upprepande. Jag undrar om denna fienden är död, han verkar röra på läpparna. Oj, nu körde mina rebeller över mig. Har vi gett fienderna ögon i nacken?".

Återstår och se om Breakpoint har något att erbjuda.

Medlem

Extremt dåligt skriven nyhet, skriven under stress?

Medlem

Tyckte spelet var en hybrid av Wildlands och Division på ett ganska bra sätt. Körde dock endast ”prologen” tills man kom till Social Area. Var mest ute efter att prova motoriken i rörelse och fordon.

Den nya kameravinkeln i Breakpoint var intressant. Gör att spelet känns lite segare och klumpigt men jag tror man vänjer sig. När man tar fram siktet så smälter kameran in bättre än i tidigare spel.

En grej taget från Division är levelsystemet. Dvs din utrustning gör att du ökar i level och kan därmed ta dig ann tuffare fiender. (Hoppas bara att detta system inte påverkar PvP som i Division, då ratar jag spelet direkt)

Vapen och utrustning har blivit uppgraderade och ger mer punch än i tex Wildlands, tycker även att det är riktigt bra att de gjort så att man måste hitta nya kläder etc för att få utseenden upplåsta.
Craftingsystemet har jag inte hunnit prova på än men det är ju alltid trevligt med nån form av crafting, fanns även mat men jag gick aldrig in på vad det gjorde för skillnad.

Ville prova nya Ghost War men det verkade inte upplåst än. Hoppas att den är mer som Wildlands än darkzone i Division.

Inaktiv

Gillade allt utom scifi drönar-grejerna och att det verkar luta åt looter shooter stuket. Hade hellre sett ett realistiskt scenario typ Mellanöstern eller dylikt.

Jag tycker det mer eller mindre ser ut som "The Division 2: Landskap Edition" med fordon och funktionsbyxor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tycker det mer eller mindre ser ut som "The Division 2: Landskap Edition" med fordon och funktionsbyxor.

Får hålla med här, arkadig fordonsstyrning men kan vara kul i Co-op ändå.

Dock osäker på hur bra optimeringen är, datorn har iofs några år på nacken.

Medlem

Spelat alla alphor och betor och allt jag kan säga är spelet är sjukt kul älskar menyer upplägget allt kan knappt vänta på 4de oktober

Medlem

Det jag körde av alfan/betan kändes väldigt oinspirerat miljömässigt. I wildlands kändes miljöerna intressanta från första början. Levlat loot kändes inte heller speciellt intressant.

Medlem

Testade technical Alpha i i juli (mindre än tre månader innan release, 4 oktober).
Testade nu också betan och många problem finns fortfarande kvar.

Spelet är en jävla katastrof. Det började jättebra med introduktionen och hur man hamnar på ön, man börjar gå vidare till nästa kraschade helikopter och hittar bandage och granater vilket var helt okej. Hittar sin första låda mitt ute i ingenstans och får ett vapen, lite konstigt att den ska vara mitt ute i ingenstans men ok. Går igenom några vrak tills man kommer till en med en mellansekvens. Sekvensen spelar och man kommer också i kontakt med en okänd person via radio som ger dig beskrivning hur du hittar honom/henne.

När sekvensen är över så har du ett dussin tal Wolves framför dig (Kom ihåg de elaka förrädarna med coola hjälmar?)
De har nu en dödskalle över sig för att indikera att de är farliga och man absolut inte borde slåss emot dem. Kasta iväg några granater och de som stod nära varandra är nu döda, skjut ihjäl resten eftersom de verkar oförmögna till att skjuta på något högre än din bröstkorg. Så mycket för RPG moment och att gear ska spela roll...

(I betan så var de lite svårare, men de var ändå Gearscore 150 som var rekommendation. Sköt dem två till höger först, ingen av de andra märkte något. Sköt de tre längst till vänster, samma visa där. Fyra i mitten reagerade men fyra snabba huvudskott med prickskyttegevär så var de också döda. Så svårt var det...)

Nu kan du springa vidare och leta reda på dina okända kontakter du pratade med på radion..
Du vill ju hitta dina vänner och återbygga någon struktur i anfallsstyrkan som du hade befälet över.

Du kan springa hela vägen dit men du får också möjligheten att välja bland flera markfordon för att ta dig vidare.
Fordon beter sig precis lika illa som i början av GR: Wildlands och att försöka att inte träffa något är en utmaning. Kom ihåg att du har inga AI vänner i detta spelet så vill du använda en kulspruta på fordonet så måste du hoppa ur och hitta interaktionen på fordonen för att hoppa upp i skyttetornet. Jaja, du möter inte så mycket motstånd på vägen och kan bara köra över motstånd du stöter på.

Du hittar dem i en grotta uppe på ett berg med fin stor grus parkering. Du går in i grottan och GRATTIS!!!!
Du är nu i en social hub med 20 andra efterblivna spelare som alla spelar Nomad. (Här dog all inlevelse för mig.) Du får träffa din kontakt som visar sig vara öns befolkning som gömmer sig från skurkarna. De presenterar sig själva och berättar vad som händer. Du kan gå runt social hub och får också ett uppdrag att träffa en kvinnlig karaktär som tidigare introducerat sig.
*Drum roll* Hon har en butik som du kan köpa saker ifrån (Mikrotransaktioner kanske? Japp, absolut, kommer 100% vara där).
I butiken kan du köpa vapen, vapen accessoarer, kläder, huvudbonader, knivar och fordon för skeld (Kor.), vilket är spelets ingame valuta som du kan hitta. Du har också den dummaste konversationen hittills där Nomad som är en Tier 1 operator frågar en civil vad vapen accessoarer är....

Nu kan du äntligen springa ut i den öppna världen där du möts av uppdrag med endast fyra motståndare, horribla helikopter kontroller, klipp och klistra uppdrag och RPG mekanik som endast funkar på det sättet att du får bättre gear med ett högre level värde men samma stats. T.ex. en level 4 HK416 och en level 30 HK416 kommer ha samma värde...
En annan idiotisk sak är att safe spots är markerade med en brinnande eld och du kan ska hitta dem igenom den väldigt tydliga rökpelaren som inte alls kan användas av fienden för att hitta rebeller. Eftersom spelet också är byggt att kunna spelas själv utan AI vänner (De var ändå värdelösa i Wildlands) så är allt i princip för lätt och fiende AI är inte direkt revolutionerande. (Jag spelade på näst svåraste nivån). (Spelade på svåraste nivån på i betan).

De kommer aldrig fixa alla problem med spelet som jag har (de gjorde det inte med Wildlands heller) och de kommer aldrig att fixa det inom en månader. Ghost Recon är inte Ghost Recon längre, det har gått ifrån att vara ett riktig taktiskt skjutspel där du måste planera och flankera fienden för att bekämpa dem på bästa sätt. Varje felsteg kunde bestraffas genom att du förlorade trupper och fick börja från din senaste sparpunkt till vad det är idag. Ett open world (Det gillar jag) tredjepersonsskjutare med klippa klistra uppdrag överallt utan någon direkt svårighet där du istället gråter över den katastrofala AI:n hos dina egna trupper eller fienden. Du bestraffas heller inte för misstag då du börjar om precis utanför uppdraget du försökte göra med alla dina trupper intakta.

Jag har också exakt samma problem med multiplayer som i tidigare Ubisoft titlar där den inklistrade nätkoden får igen för sig att sätta mina NAT inställningar till Strikt vilket begränsar enormt vem jag kan spela med. Jag har haft samma problem med Siege, For Honor och Wildlands. jag har spelat spelet själv p.g.a av denna anledning.

(I betan spelade jag med en vän, vi hade inga problem att gå med varandra men däremot har spelet problem att vara i sync med din medspelare. Ofta så visas inte interaktions animationer eller när någon går in eller ur ett fordon.)

Jag kommer ge ett betyg redan nu för vi vet alla att de inte kommer fixa majoriteten av gameplay eller göra om spelet från grunden till vad det borde vara.

Spelet gör få saker rätt och många saker fel precis som sin föregångare, de har också försökt att utveckla spelet vidare genom att klippa och klistra in spelmekanik från andra Ubisoft spel, t.ex. social hub. Ghost Recon har inte varit en riktig taktisk shooter ett bra tag nu och Breakpoint går vidare på den linjen genom ta funktioner från The Division och Assassins Creed istället för att gå tillbaka till sina rötter.

+ Den öppna världen är vacker att gå runt i, men tom.
+ Massor med vapen
- Social hub
- Mikrotransaktioner
- Fiende AI
- Fordonsfysik
- Helikopter kontroller
- Meny system är en katastrof av under menyer.
- Klippa klistra uppdrag
- Roleplaying mekanik som inte gör något.
- Multiplayer nätkod (Funkar med kompisen, inte med Ghost War).


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Medlem

Testade betan under helgen (Tack FZ!)
Jag är försiktigt positiv. Hade lite invändningar emot hur man rör sig, och det kändes inte helt intuitivt men jag tror att spelet kan vara kul i co-op. Jag spelade enbart första delen och ensam.

Jag kommer vänta till launch och läsa lite recensioner innan jag bestämmer mig. Lite upp till om jag får några vänner med också. Ensam känns inte spelet speciellt lockande.

Pansarknekt

Kommer hålla koll på det här, tack för info alla.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Wildlands hade jag (solo) jävligt kul med. Detta? Testat 2 betafaser och som föregående talare sagt; det känns plastigt, oinspirerat och allmänt "meh".

Jag var taggad tills jag testade betan. Nu är det ett spel från reabingen om 1-2 år där du får hela spelet + season pass för billigare än vad spelet kostade vid launch.


signatur

I drank what?

Medlem

Hörde att spelet skulle ha raids och gear level, näe... sånt är inget för mig.

Vill spelet vara Ghost recon eller The division?

Frilansare
Skrivet av laban005:

Extremt dåligt skriven nyhet, skriven under stress?

Nä? Hittade ett två stavfel som jag har ändrat nu. Kanske inte mitt magnum opus, men "extremt dåligt skriven"? Ja kanske. Avgår nu.

Frilansare
Skrivet av eddie the eagle:

Vill spelet vara Ghost recon eller The division?

Eller hur, det vet kanske inte Ubi själva, därav sådana här videos.
Minns att The Division också led av problemet att inte kunna kommunicera vad det var.

Medlem

Jag trodde det var sista expansionen till Wildlands.

Är detta en ny del i GR överlag?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag hade väldigt kul med Wildlands när jag till slut kom in i det! Jag ser fram emot detta och siktar på dag ett.

Medlem

@Joakim Bennet: Huh? Alla visste ju att the division var en loot shooter från start, det var ju sjukt obvious?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nä? Hittade ett två stavfel som jag har ändrat nu. Kanske inte mitt magnum opus, men "extremt dåligt skriven"? Ja kanske. Avgår nu.

Ber om ursäkt för extremt, tar tillbaka den 😉 MEN du har ett stavfel kvar och alla tre var i samma stycke, därför jag reagerade starkt tror jag 😋

Medlem
Skrivet av laban005:

Ber om ursäkt för extremt, tar tillbaka den 😉 MEN du har ett stavfel kvar och alla tre var i samma stycke, därför jag reagerade starkt tror jag 😋

Tänk att det ska då behöva gnällas om tamefan allt jämt.

Medlem
Skrivet av Sippil:

Tänk att det ska då behöva gnällas om tamefan allt jämt.

Nu bidrog du till gnället!


signatur

I drank what?

12
Skriv svar