Tecknings tråden

Medlem
Tecknings tråden

Släng upp din teckning.
Ta en bild bara och visa oss.

Här kommer första i tråden, som är ett work in progress (wip).

Medlem

En kamelko för dom som inte ser det hehe

Medlem

En ww2 soldat. Kursprojekt. Photoshop.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

@Techtronix med Sam Fisher, Photoshop


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Jag ser att konstnärstalangen finns på forumet:)

Riktigt snygga bilder Blackbeard, CastorFiber och Sniper.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Den här gjorde jag för ett tag sedan; Photoshop + Poser + Painter IX...

Skivomslag...

Avstängd

Finfina bilder. Har alltid velat ha den talangen. Jag kan föreställa mig grejer, men jag är inte bra på att lyfta ut dem på ett papper. :/

Medlem
Skrivet av EliasN:

Finfina bilder. Har alltid velat ha den talangen. Jag kan föreställa mig grejer, men jag är inte bra på att lyfta ut dem på ett papper. :/

kan rekommendera det, det kräver träning och är kanske inte alltid så snyggt, men samtidigt som man börjar finna sin teckningsstil så börjar man även finna lite teknik.
Kan säga att jag är urusel på att teckna, men det är skoj att rita sina fantasier på papper.

Fina teckningar alla har förresten


signatur

thank you, come again

Avstängd

Rekommendera vad? Att försöka? Ja, det går antagligen att träna upp till en viss punkt, men jag har det inte medfött. Jag vet inte om det är värt tiden det tar att göra det. Jag har ändå andra kreativa talanger att vara nöjd med (även om jag aldrig har ansett mig vara en kreativ människa).

Medlem

Mer sånt här!

Svinroligt att kolla vad ni har gjort

Medlem

All slags konst (figurativ / abstrakt) börjar som ett inre behov att utrycka en slags känsla som inte går att förklara med ord; enbart träning, att öva upp ett sätt att föra pennan över ett papper genererar den rätta mekaniken, men då blir ofta känslan över, och utan känsla ingen genomslagskraft...

Medlem
Skrivet av depthless:

och utan känsla ingen genomslagskraft...

Precis, allmän fråga bara: Är en målning/teckning gjord utan känsla fortfarande ett konstverk eller faller det in i k*kmätartävlingen?

Blackbeard, vill gärna se den färdiga bilden sen

Medlem
Skrivet av EliasN:

Rekommendera vad? Att försöka? Ja, det går antagligen att träna upp till en viss punkt, men jag har det inte medfött. Jag vet inte om det är värt tiden det tar att göra det. Jag har ändå andra kreativa talanger att vara nöjd med (även om jag aldrig har ansett mig vara en kreativ människa).

Känner exakt samma sak som du Elias, har massa ideér men jag suger på att teckna, så de kommer aldrig riktigt ut. Tror också att det är något man måste ha medfött.:\


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Den kanske kommer bli färdig, får jobba på den lite idag.
Annars brukar en del projekt krascha innan de bli färdiga.

Att lära sig teckna är ju liksom bara att sätta sig ner o börja.
Själv började jag med streck gubbar.

Medlem

Ska ni börja teckna så kan jag rekommendera Andrew Loomis böcker. Väldigt basic men ett bra ställe att börja på.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Ja, det går antagligen att träna upp till en viss punkt, men jag har det inte medfött.

Skrivet av SeniiL:

Tror också att det är något man måste ha medfött.:\

Om det är till någon tröst så kan jag med all säkerhet säga att det är helt tvärtom. Intuitiv förmåga till att kunna teckna är medfött och man kan visualisera till en viss gräns men det räcker inte så långt. Du blir på sin höjd halvbra.

Det är ungefär där som jag står stilla. Jag har väldigt lätt för att rita av saker pga då har jag redan en "färdig bild" med rätt komposition, ljussättning, valör etc. Men ska jag sedan försöka få ner en idé som jag har i huvudet på papper eller i photoshop så blir det genast stora problem. Jag behärskar helt enkelt inte de grundläggande tekniker som krävs.

Och dom får du endast genom att lära och träna. Som jag skrev i förra inlägget så är Andrew Loomis böcker ett bra ställe att börja på för att lära sig teckna från scratch. Sen om man skulle vara intresserad av att teckna/måla digitalt så är det tveklöst The Gnonom Workshop som gäller. Bättre tutorials och DVD's får man leta efter.

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av EliasN:

Rekommendera vad? Att försöka? Ja, det går antagligen att träna upp till en viss punkt, men jag har det inte medfött. Jag vet inte om det är värt tiden det tar att göra det. Jag har ändå andra kreativa talanger att vara nöjd med (även om jag aldrig har ansett mig vara en kreativ människa).

Känner exakt samma sak som du Elias, har massa ideér men jag suger på att teckna, så de kommer aldrig riktigt ut. Tror också att det är något man måste ha medfött.:\

Ni har inte verktygen till att kunna pränta ner era ideér, vilket kommer senare då ni kan rita bättre


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

En uppdatering då, glort klart andra armen och håller på med benen nu.

Medlem

högerhanden ser lite väl platt ut, och inte helt välplacerad i proportion med resten av kroppen, fast resten av bilden är ruskigt snygg


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

coolt! kul när man får se hur duktiga folk det finns dä ute
bra jobbat gubbs!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jo, men den är lite platt av en anledning, men kanske får göra om den lite beroende på hur bakgrunden ska se ut

Medlem

Jag tror också att förmågan att teckna är något man måste födas med. Som med allt annat går det att öva upp till en viss gräns men saknar man talang kommer man inte hela vägen.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte nödvändigtvis måste se snyggt ut för att vara bra. Jag gillade t.ex. Robins kamelko här ovan. Den har personlighet.

Själv föredrar jag dock att uttrycka mig i text nuförtiden men tecknade mycket när jag var yngre. Inte på långa vägar lika bra som det som visats upp här men jag hade min egen stil som jag var nöjd med.

Medlem

Får vi se vad du har gjort då Fairfax?

Medlem

Allt är gjort på papper och nerstoppad i någon låda i källaren. Ska se om jag kan hitta något inscannat.

Medlem

Jag fick faktiskt ett sug för att rita lite nu, så jag ritade något (senaste gången var... typ i 8an på gymnasiet, vilket är lite mer än 6 år sen.)

Synd att man är helt inkapabel till att rita något bara, fast det är ju lite skoj faktiskt! :3


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

"Precis, allmän fråga bara: Är en målning/teckning gjord utan känsla fortfarande ett konstverk eller faller det in i k*kmätartävlingen?"

Svar:

Ordet "konst" idag har inte samma betydelse som det hade för exempel på 1700-talet. Konst måste stå i relation till sin samtid för att förstås och accepteras. Det är därför som konstvärlden idag svämmas över med installationer och videokonst, som egentlig mening inte är konst, de söker rätten till att kallas konst, men de flesta är skeptiska, och det är jag med.

Målningar eller teckningar som skapas utan känsla kan man placera i ett eget fack, i konstvetenskapen talar man ibland om estetikens värde, och det tycker jag man i så fall måste ta med i beräkning om man ska "döma" vad konst är. Ett värde av något är subjektivt, men konstnärligt sett så ska vissa kriterier uppfyllas. Du kan kanske inte säga varför du tycker om ett äpple eller en kvinnas form, du bara känner det, om det inte betyder något för dig då blir du likgiltig, och då har det inget värde.

För att konst ska uppskattas av den större massan måste man inrikta sig på en rad givna mallar, och det är nog där som den mekaniska konsten kom ifråga. Titta på reklampelare ut på stan, deras fotografier och grafiska upplägg är ofta kopior av varandra; tråkiga och intetsägande; så var det inte för ett par hundra år sedan...

Att man tävlar i hantverksskicklighet kan vara som en sorts fallossymbol, men de som är duktiga vet redan om det och behöver inte tävla...

Medlem

Ett annat skivomslag jag gjort, till bandet "Crystal Eyes"

Skivomslag...

Youtube-proffs

Fack mi! Castorfibre, de va vackert.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag tror också att förmågan att teckna är något man måste födas med. Som med allt annat går det att öva upp till en viss gräns men saknar man talang kommer man inte hela vägen.

Ta då och definera "talang". Vad är talang egentligen? Är det att man i det här fallet har fötts till att använda högra hjärnhalvan mer än den vänstra?

Jag skulle faktiskt kunna gå så långt och säga att talang bara är ett ord som används av folk utan motivation och dedikation fast det kanske skulle vara för hårt sagt. Så jag säger istället att det används av folk som inte är villig att lägga ner varken tid eller energi på något som dom tycker om att göra för att bli riktigt bra på det och istället svänger med frasen "så bra skulle jag aldrig kunna bli för jag föddes inte med talangen x".

Tiger Woods blev inte Tiger Woods för att han föddes med en "golftalang". Han stod ute på golfbanan med klubban i högsta hugg när han var bara några år gammal. 30 års (?) hårt arbete och vilja tog honom dit han är idag.

Michael Jordan blev inte Michael Jordan för att han föddes med en "baskettalang". Som ung hade han till och med förusättningarna emot sig då han ansågs vara för kort med sina 180 cm för att spela basket på högre nivå, så han började då bara träna ännu mer för att bevisa att han trots sin dåvarande längd faktiskt dög till att spela på den nivån.

Peter Forsberg blev inte Peter Forsberg för att han föddes med en "hockeytalang". Han hade ideala förutsättningarna att bli en riktigt grym hockeyspelare redan som liten med tanken på vem hans farsa är. Vem vill inte göra farsgubben stolt? Goda förutsättningar, dedikation och motivation tog honom dit han är idag istället för ett execptionellt och medfött "sinne" för hockey.

Sen att det finns miljontals människor som försöker livet ut, som brinner minst lika mycket för det dom håller på med men ändå aldrig lyckas ta sig hela vägen kan bero på många saker. Men brist på "talang" har jag svårt att se som den största anledningen.

Medlem

Nånting man knåpade ihop 2004..


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

123
Skriv svar