World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr

Robot
World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr

Sin City gick på bio, 50 cent var relevant (nåja) som artist, och strategimakarna Blizzard lanserade sitt efterlängtade mmorpg World of Warcraft. Dit ska vi tillbaka!

#blizzard, #world-of-warcraft-classic, #wow


Avstängd

Så resonerar jag med, orkar inte börja spela något som man redan gjort och slutat med för länge sedan. Nä då spelar jag hellre "nya" spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent

Jag är fascinerad över hur kul jag faktiskt tycker spelet är. La ned otroliga mängder timmar i vanilla WoW och trodde nog mest Classic skulle var kul för nostalgin i några timmar. Men det är nu så här i efterhand man ser vad som paradoxalt försvunnit när Blizzard introducerat sina uppdateringar och expansioner.

Med tanke på populariteten visar också att ett MMORPG måste behandlas på ett helt annat vis än vanliga spel. Det viktiga är kanske inte egentligen content, utan istället att uppmuntra de sociala interaktionerna. Ett MMORPG blir aldrig bättre än sina spelare helt enkelt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sämre än retail i nästan alla avseenden, men riktigt kul ändå

Medlem

Jösses, igenkänningsfaktorn på den artikeln slog igenom taket. Jag är lite småsugen på att plocka upp Classic också, bara för skojs skull...kanske uppleva lite av den känslan som bara är ett minne blott idag. Men jag vet redan nu att tiden jag en gång hade då var barnlös och periodvis "arbetssökande" helt enkelt inte finns längre.
Då kunde man intaga en pastamiddag framför datorn och bli sittande i sex timmar utan problem...nu kallar jag en timme utan några måsten för egen/kvalitets-tid, och känner mig nästan stressad över att det tagit 10 minuter av den bara på att välja vilket nöje jag ska prioritera över de andra.

Medlem

Har vart upotagen två kvällar irad. Känner exakt samma sak, hur fan i helvete kan jag fortsätta? Eller värsta fall: hur fan kommer detta sluta?

Medlem

Jag föredrar definitivt Classic, utan utmaning och nerv blir spel tråkiga. Om man inte gillar sånt kan man spela Candy Crush istället.

Medlem

Precis som du nämner, hur kul det än är att levla och questa så ligger den där jobbiga tanken av att man vet vilken tid det kommer att krävas när man väl blivit 60.

Kan inte hålla med om att det tar en evighet att göra dungeons, du behöver inte alls gå till en stad och leta i tradechat, finns /world chat för detta och du kan leta grupp medans du questar. Har man bara flightpaths så är det oftast frågan om några minuter att ta sig till instansen, och grupp skapar man rätt så snabbt då det är så många som lirar.

Medlem

Önskar att de kunde göra samma sak med SWG, släppa en officiell pre-NGE....vet att det finns hemmasnickrade...inte samma sak ändå på nåt sätt...

Medlem

Jag spelade aldrig vanilla när det begav sig utan jag missade det tåget. Dock plockade jag upp WoW under WoD och la ner en hel del tid innan jag till slut tröttnade. Nu när classic kom så ville jag testa spelet för att se vad all hype handlade om. Jösses vilket bra spel det är! Skit i grafik, snygga zoner eller bra funktioner. Det här spelet handlar till 100% om spelkänsla och social interaktion. Man måste prata med andra spelare, man måste hjälpa varandra och världen man springer omkring i fylls av liv och berättelser som ändå gör den trovärdig (utifrån ett lore-perspektiv). Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är men det är en speciell känsla som man får när man spelar Classic. Det är många små detaljer som gör det. Bara det att man måste springa i 15 (riktiga) minuter för att nå en liten hamnstad nånstans, för att ta en båt för att komma till ett questområde som ligger i en annan del av världen. Det känns livsfarligt hela vägen och när man kommer fram så känns det som en bedrift. Att bara ha sprungit... Underbart! 😊 Kommer troligtvis inte ha tid att raida pga jobb/barn/fru osv men vem bryr sig, resan till 60 är superkul.

Medlem

Kört just en troll mage till lvl 15 och instämmer helt.
Skitkul och nostalgiskt men sen kommer känslan "orkar jag upp till 60 och vad ska jag göra då".
Ska ge det en gäng levels till iaf


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Sämre än retail i nästan alla avseenden, men riktigt kul ändå

Lite nyfiken på vad du menar. Sämre i och med att många bekvämligheter är borta eller vad menar du?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jösses, igenkänningsfaktorn på den artikeln slog igenom taket. Jag är lite småsugen på att plocka upp Classic också, bara för skojs skull...kanske uppleva lite av den känslan som bara är ett minne blott idag. Men jag vet redan nu att tiden jag en gång hade då var barnlös och periodvis "arbetssökande" helt enkelt inte finns längre.
Då kunde man intaga en pastamiddag framför datorn och bli sittande i sex timmar utan problem...nu kallar jag en timme utan några måsten för egen/kvalitets-tid, och känner mig nästan stressad över att det tagit 10 minuter av den bara på att välja vilket nöje jag ska prioritera över de andra.

Igenkänningsfaktorn på ditt svar var nästan lika spot on som artikeln i sig... önskar att tiden fanns till att levla, raida, fixa professions, tjäna pengar på auktionshuset etc etc.

Att vara vuxen suger.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Största skillnaden mellan classic och retail är, i classic har jag roligt men de har jag inte i retail. Och då skall ändå sägas att jag har gjort det mesta i retail, har extremt bra gear osv. Men känns mer som att man blir forcad bad content i retail.

Avstängd
Skrivet av Johlor:

Jag är fascinerad över hur kul jag faktiskt tycker spelet är. La ned otroliga mängder timmar i vanilla WoW och trodde nog mest Classic skulle var kul för nostalgin i några timmar. Men det är nu så här i efterhand man ser vad som paradoxalt försvunnit när Blizzard introducerat sina uppdateringar och expansioner.

Med tanke på populariteten visar också att ett MMORPG måste behandlas på ett helt annat vis än vanliga spel. Det viktiga är kanske inte egentligen content, utan istället att uppmuntra de sociala interaktionerna. Ett MMORPG blir aldrig bättre än sina spelare helt enkelt.

+1337!

Det står ju till och med i namnet vart fokuset ligger, "Massive Multiplayer Online". Om det blir minimal verklig social interaktion i dessa spel så blir ju alla andra spelare bara "NPCs med egen vilja".

Jag minns när jag lirade SWTOR för ett par år sedan. Det roligaste var att spela med polarna och ha socialt häng medan man köttade main quests eller någon kortare 4-manna-instance. Att spela själv eller instance med randoms var inte lika kul och trots att man såg andra spelare så kändes de som sagt var, "NPCs med egen vilja".

Gamla WoW (av det lilla jag spela då) var verkligen banbrytande på sin tid och jag tror bannemig att utan det där sociala elementet så hade det aldrig fått samma genomslag på lång sikt. Igår hörde jag oxå Asmon gorma om hur han lärde sig om livet i gamla WoW än i sina tre års studier i ekonomi, haha.

Medlem

"World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr"

Eh, nej... Det är extremt föråldrat jämfört med dagens onlinerollspel


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av erson:

Största skillnaden mellan classic och retail är, i classic har jag roligt men de har jag inte i retail. Och då skall ändå sägas att jag har gjort det mesta i retail, har extremt bra gear osv. Men känns mer som att man blir forcad bad content i retail.

Mycket är för lätt i retail. Man får kämpa mer i classic vilket gör det mycket roligare. I retail får man verkligen söka efter utmaningar. Klart det finns i mythics och raids men övriga spelet utmanar alldeles för sällan. Levlandet i classic ger bra utmaning bara det.

Medlem

Läste igenom den 15 år gamla orginal recensionen och hur den avslutas, ååååh vilken ironi med vad vi tycker om hur nybörjarvänligt det är idag:

"WoW är väldigt nybörjarvänligt och kräver ingen större erfarenhet av tidigare MMORPG-spel"

Det får en att minnas riktigt hardcore MMO spel från svunna tider så som Asherons Call och EverQuest.

Medlem

Jag slog till på Battle for Azeroth, mest för att levla upp av nostalgi. Har ju ändå följt resan varenda exp, detta var första jag stod över.

Men herregud, allt som denna artikel beskriver är ju vad vanliga WoW inte är längre.
Helt dött i zonerna, mer eller mindre ensam att questa.
Inga nya spells eller talents verkar dyka upp, utan man ska köra sin 3-spell rotation i 10 levels av "döda x antal mobs", ensam.
Tänkte jag testar en dungeon istället. Springer rakt igenom hela skiten på typ 6 minuter. "Bossarna" var ju bara att stå och nöta ner som vanliga mobs.
Sist men inte minst är ju inflationen på AH så horribel att en casual gamer som jag inte verkar ha några andra alternativ än att köpa mig guld för att ha råd.

Verkligen ett givande MMO detta, snarare singleplayer. Så otroligt segt att se hur detta gått från något av det bästa jag någonsin spelat till total misär.

Grattis till er som har tid & ork till att spela Classic.

Medlem

Classic har verkligen bevisat att det är mycket bättre än flera expansioner av "förbättringar" genom åren. Älskar spelet i dess originalform och flera vänner kommer tillbaks och blir förvånade över hur mycket roligare det är igen. ^_^

Medlem
Skrivet av Dunder:

"World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr"

Eh, nej... Det är extremt föråldrat jämfört med dagens onlinerollspel

Jag uppfattade poängen som att det finns ett onlinerollspel, idag är ju alla onlinerollspel single player spel utan någon kontakt som helst med andra människor för det mesta. Tex wow retail.

Dagens onlinespel innebär att spela själv.

Medlem

Spelat upp till lvl 27. Orkar inte ta mig vidare då jag redan har gjort det och vet vad som väntar. Max level i classic är verkligen innehållslöst.

Medlem

@whoo: Prova kör m+ istället och se ifall du springer igenom det på 6-minuter. Det finns svårighetsgrader på vanliga instanser med på normal, heroic och mythic. Du kör inte igenom solo en mythic instans på 6-minuter om du inte har typ 1000 i iLVL.

Medlem
Skrivet av Dunder:

"World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr"

Eh, nej... Det är extremt föråldrat jämfört med dagens onlinerollspel

Bara för att det är gammalt så betyder det ju inte att det är dåligt dock

Medlem
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag uppfattade poängen som att det finns ett onlinerollspel, idag är ju alla onlinerollspel single player spel utan någon kontakt som helst med andra människor för det mesta. Tex wow retail.

Dagens onlinespel innebär att spela själv.

Nej, det stämmer inte. Du behöver nog testa annat än WoW, helt enkelt.

Skrivet av Instant:

Bara för att det är gammalt så betyder det ju inte att det är dåligt dock

För femton år sedan var det väl okej... Idag, not so much.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Fast det var ju bättre, nuförtiden är det så handhållet och lätt så man vill spy på skiten. Tror det är det dom syftar på lite med.

Battlegrounds och arenan "förstörde" mycket av PVP'n med, dom gjorde allt till en lätt grind som bara tog tid istället för skill.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det stämmer inte. Du behöver nog testa annat än WoW, helt enkelt.

För femton år sedan var det väl okej... Idag, not so much.

Haha ja alla tycker olika. Jag tycker det är bättre än retail tex. Det enda jag gillade med retail va mythic+. Det var kul ett tag men att byta en prefix(eller vad det heter) en gång i veckan som inte ändrar jätte mycket tröttande jag på.
Classic är mer en upplevelse med levlandet, en uppgrade är verkligen en uppgrade som du håller tummarna för att vinna rollen. Och gemenskapen är en helt annan sak när man spelar ute i världen.

Skribent

Jag såg 50 Cent live i Sandviken för 8 år sedan!

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Fast det var ju bättre, nuförtiden är det så handhållet och lätt så man vill spy på skiten. Tror det är det dom syftar på lite med.

Battlegrounds och arenan "förstörde" mycket av PVP'n med, dom gjorde allt till en lätt grind som bara tog tid istället för skill.

Vilket spel är det som är så enkelt? Lite svårt att svara när du skriver så luddigt. Jag jämför inte classic wow med retail wow.

Skrivet av Instant:

Haha ja alla tycker olika. Jag tycker det är bättre än retail tex. Det enda jag gillade med retail va mythic+. Det var kul ett tag men att byta en prefix(eller vad det heter) en gång i veckan som inte ändrar jätte mycket tröttande jag på.
Classic är mer en upplevelse med levlandet, en uppgrade är verkligen en uppgrade som du håller tummarna för att vinna rollen. Och gemenskapen är en helt annan sak när man spelar ute i världen.

Har inte brytt mig om wow på över 10 år, det jag jämför med är andra spel på marknaden.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar