World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr

Medlem

Dagens MMORPGs är inga MMORPGs. Det är anti-sociala singel player spel som endast fokuserar på strider och grafik.

Vill man ha ett MMORPG 2019 så finns det inget annat alternativ än Classic.

Blizzard borde skämmas över vad de har gjort med retail. Retail känns som ett spel för 8-åringar.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Dagens MMORPGs är inga MMORPGs. Det är anti-sociala singel player spel som endast fokuserar på strider och grafik.

Vill man ha ett MMORPG 2019 så finns det inget annat alternativ än Classic.

Blizzard borde skämmas över vad de har gjort med retail. Retail känns som ett spel för 8-åringar.

Låter som att problemet är dig. Försöker du hitta guild, knyta kontakter med randoms o.s.v? Eller är du en sån där som basunerar ut "varför pratar du inte?" när du själv sitter tyst?

Jag har inget problem att hitta folk att prata med i WoW. Varken classic eller retail.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Dagens MMORPGs är inga MMORPGs. Det är anti-sociala singel player spel som endast fokuserar på strider och grafik.

Vill man ha ett MMORPG 2019 så finns det inget annat alternativ än Classic.

Blizzard borde skämmas över vad de har gjort med retail. Retail känns som ett spel för 8-åringar.

Sicket struntprat....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Sicket struntprat....

Nä, jag håller med Skelögd. Den sociala interaktionen i nya MMO är väldigt begränsad jämfört med Classic. Jag har spelat de flesta och man kan se detta fenomen överallt. Om man inte behöver kontakta andra spelare, då gör man inte det. Människan är lat av naturen. Group finder-verktygen, hur bekväma de än är, har gjort att folk inte behöver prata med varandra. Nåt är fel när man känner sig ensam när man spelar ett MMO..

Medlem

Brukar va rätt mycket folk i början av varje exp eller större content patch i retail också, men när det gått ett tag blir det ju naturligt rätt dött i zonerna. Samma kommer gälla Classic om ett tag.

Glimret från nostalgibrillorna brukar vara ganska förblindande oavsett vad som gäller här i världen.

"Allt va bättre förr!"


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:

Brukar va rätt mycket folk i början av varje exp eller större content patch i retail också, men när det gått ett tag blir det ju naturligt rätt dött i zonerna. Samma kommer gälla Classic om ett tag.

Glimret från nostalgibrillorna brukar vara ganska förblindande oavsett vad som gäller här i världen.

"Allt va bättre förr!"

Får väl se!

Samma typ av kommentarer som "här kommer nästa wow-dödare", jag tror faktiskt Classic är här för att stanna, och med lite tur så blir det så att Blizzard släpper ny content efter fas 5.


signatur

IDKFA

Medlem

Jättekul att det alltid just är med wow det bara kan vara nostalgi, aldrig nån som nämner det om du lirar tex heroes 3, age of empires, starcraft , C&C CS 1.6 etc etc

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det stämmer inte. Du behöver nog testa annat än WoW, helt enkelt.

För femton år sedan var det väl okej... Idag, not so much.

Vilket MMO är bättre då? Lustigt att du inte kan nämna några.

Inaktiv
Skrivet av Draconis:

Vilket MMO är bättre då? Lustigt att du inte kan nämna några.

Finns inget. Därför 🤣

Medlem

Jag trodde också att det skulle vara lite mysig nostalgi, men inte så mycket mer. Men nu är jag helt hooked... ca 5 dygn nedplöjda sedan release. Så förbaskat mysigt!

Enda tråkiga är att den svenska guild jag gick med imploderade för snart en vecka sedan. Har gått med i en ny, men den sociala biten där är lite tråkigare. Men det ger sig väl. I värsta fall skapar jag en ny char på Gehennas om nån vecka.

(Tips på guild på Flamelash uppskattas... casual spelare)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Trevlig recension!

Jag gav upp kontot efter att min yngre bror "testade" en Tauren, warrior.
Det slutade med att jag satt bredvid och såg på när deras guild malde efter fire resist. föremål i molten core.
Orimligt ur ett tidsmässigt perspektiv? Det sa vi redan då

Trevlig helg

ps. du nämnde inte förbannade "resilience" ds.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Nä, jag håller med Skelögd. Den sociala interaktionen i nya MMO är väldigt begränsad jämfört med Classic. Jag har spelat de flesta och man kan se detta fenomen överallt. Om man inte behöver kontakta andra spelare, då gör man inte det. Människan är lat av naturen. Group finder-verktygen, hur bekväma de än är, har gjort att folk inte behöver prata med varandra. Nåt är fel när man känner sig ensam när man spelar ett MMO..

Nä, då måste man vara extremt lat... Inget problem jag stött på.

Skrivet av Draconis:

Vilket MMO är bättre då? Lustigt att du inte kan nämna några.

Varför skulle jag inte kunna det?

I princip det enda MMO:et jag spelat de senaste åren och egentligen kan uttala mig om har varit ESO, och det är långt bättre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nä, då måste man vara extremt lat... Inget problem jag stött på.

Varför skulle jag inte kunna det?

I princip det enda MMO:et jag spelat de senaste åren och egentligen kan uttala mig om har varit ESO, och det är långt bättre.

ESO är bra men det är inte bättre än Classic, det är inte ens bättre än BFA.

Medlem
Skrivet av Draconis:

ESO är bra men det är inte bättre än Classic, det är inte ens bättre än BFA.

Haha, alright.......


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Draconis:

ESO är bra men det är inte bättre än Classic, det är inte ens bättre än BFA.

Instämmer 100%.

Medlem

Ja man spelar ju inte classic om man vill ha en utmaning, för det är inte alls något utmanande spel på det sättet. Däremot kräver det sanslöst mycket tid.

Medlem

@Dunder: Vad är _INTE_ handhållet nuförtiden?

@Exxo: Mmm, förstår inte hur folk kan tycka det är intressant, allt är ju "löst" redan. Känns mera som att det är en månad eller två av nostalgi typ.

Medlem

Jag sällar mig till skaran som är besviken med retail wow och som länge suktat efter en vanilla-upplevelse. Classic är för mig hur WoW borde vara fortfarande även om jag i dag 15 år senare inte har samma tid att lägga ned på spelet. Till skillnad från 2004-2005 där jag stressade igenom allt levlande för att nå 60 så fort som möjligt och börja raida tar jag mig istället tid och ro att faktiskt läsa all quest text, njuta av vyerna, miljöerna och folket som spelar Classic. En gammal upplevelse i ny tappning helt enkelt. Jag är totalt såld. Igen.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Vad är _INTE_ handhållet nuförtiden?

Vet inte vad du menar, låter mest som det gamla uttjatade "det var bättre förr"-argumentet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=0Wrw3c2NjeE

This - Live är bättre än classic MEN, det finns saker i classic som görs bättre än live.

Medlem

Förstår inte hypen kring classic riktigt. Det har funnits piratservrar i åratals. Det bästa med classic wow kontra retail för mig är som tidigare nämnts interaktionerna med både med- och motspelarna. Det finns något i att känna igen folk som springer förbi en eller motståndare man har ihjäl i battlegrounds. Sen kom crossrealms och hela den biten..

Medlem
Skrivet av Jeans:

Förstår inte hypen kring classic riktigt. Det har funnits piratservrar i åratals. Det bästa med classic wow kontra retail för mig är som tidigare nämnts interaktionerna med både med- och motspelarna. Det finns något i att känna igen folk som springer förbi en eller motståndare man har ihjäl i battlegrounds. Sen kom crossrealms och hela den biten..

Anledningen till hypen är att privat servrarna har varit dåliga kopior oftast med P2W. Sen har hotet att den kan tvingas läggas ner av blizzard hela tiden funnits där, nu slipper folk tänka på de och allt gear du raidar dig till kan ingen gå in och köpa i en shop längre. Sen är det väl alltid en allmän hype för alla stora spel som kommer ut eller blir remastered.

Medlem

Vet inte vad jag ska tycka om classic. Vissa saker är väldigt frigjort designade och känns därigenom givande på ett sätt där vägen inte är utstakad för dig, och världen var utan tvekan större och mer utforskningsbar före moderna felsteg (provokativt?) som flygande rid-don.

Jag skulle vara oärlig mot mig själv om jag sade att allt är bättre; för många quests är en illusion för grind, många specializationer är dåligt designade, fajter är tragiskt simpla ibland - utmärkt exempel är att de flesta DPS-specs använder sig av 1-3 knappar i raids, trots det på papperet finns fler att välja på, tack vare felsteg som debuff limit. Det finns många felsteg i classic, men det är ju också så att spelet har sin charm igenom några av dem, så jag säger inte att allt är dåligt.

Det bästa med spelet är att det inte utgår från att spelaren inte är kapabel att lära sig. Nu talar jag inte ens om retail där det faktiskt finns rätt komplicerade system här och var, utan speldesign generellt, nuförtiden. Man är så fruktansvärt rädd för att designa inspirerande val, i tron att den klagande rösten på forum som vill ha handen hållen genom hela upplevelsen är majoriteten. Jag menar inte svårighetsmässigt där, bara generellt, autopilot uppmuntras över kreativt tänkande.

Medlem

Om jag hade en tidsmaskin och var en psykopat. Så skulle jag åkt tillbaka i tiden och dödat skaparna till WoW. Spelet förstörde allt annat blizzard höll på med tyvärr. Och säkert 50% av det jag väntade på till pcn. Jag skulle varit en pc spelare idag om starcraft 2 kom 5 år tidigare och dom släppte Warcraft 4 mm.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

"World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr"

Eh, nej... Det är extremt föråldrat jämfört med dagens onlinerollspel

Extremt mycket roligare än dagens också.

Medlem

Känns som att alla ni som påstår att MMOs som inte är WoW Classic är antisociala, är dem spelare som faktiskt är antisociala. Inser ni vilken mängd MMOs ni drar över en kant? Ignoranta är vad ni är.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Extremt mycket roligare än dagens också.

Japp, hamra på 2-3 knappar tills en datorstyrd motståndare dör, repetera en miljard gånger tills du kan möta en lite svårare motståndare... "Extremt mycket roligare"...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Japp, hamra på 2-3 knappar tills en datorstyrd motståndare dör, repetera en miljard gånger tills du kan möta en lite svårare motståndare... "Extremt mycket roligare"...

Du beskrev just 99% av alla spel någonsin typ 😅

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Du beskrev just 99% av alla spel någonsin typ 😅

Okej.......


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, låter mest som det gamla uttjatade "det var bättre förr"-argumentet.

Doftar straw man argument här. Classic har många delar i gameplay eller grafik som KAN kännas förlegade. Men däremot har det ett gameplay och en upplevelse som är genomarbetad och unik. Majoriteten av världen utforskas och konceptet är mycket starkare i Classic. Detta har inget med "det var bättre förr" att göra. Det är ett solidt och starkt koncept även i dag. Det finns många äldre spel som faktiskt är mer solidt byggda och/eller bättre genomtänka.

Skriv svar