World of Warcraft Classic visar att onlinerollspelet kanske faktiskt var bättre förr

Medlem

Bra artikel! Känner igen mig i det mesta. Har redan fastnat igen på samma sätt som för 15 år sen, även om jag bara lägger en bråkdel av tiden jag gjorde då. Är verkligen supermysigt att springa runt i Azeroth igen.


signatur

Nothing is true, everything is permitted.

Medlem

Vad vill ni som kommer in i dessa wow-trådar få ut av att säga att spelet är dåligt? Tror inte någon som tycker spelet är bra bryr sig det allra minsta om vad ni tycker. Ni kan lika gärna fortsätta "diskussionen" med en vägg eller dörr eller något annat icke tänkande föremål, då dem antagligen bryr sig ungefär lika mycket.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vad vill ni som kommer in i dessa wow-trådar få ut av att säga att spelet är dåligt? Tror inte någon som tycker spelet är bra bryr sig det allra minsta om vad ni tycker. Ni kan lika gärna fortsätta "diskussionen" med en vägg eller dörr eller något annat icke tänkande föremål, då dem antagligen bryr sig ungefär lika mycket.

Tydligen bryr du dig då du uppmärksammar det.

Wow Classic kommer dö ut inom en månad, de enda som stannar är 1%'en som fangirlat om det sen urminnes tider

Medlem

@Dunder: Inte bättre förr, men helt klart svårare, överlag.

Mega Man 2? Har du spelat det?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:

Nä, då måste man vara extremt lat... Inget problem jag stött på.

Varför skulle jag inte kunna det?

I princip det enda MMO:et jag spelat de senaste åren och egentligen kan uttala mig om har varit ESO, och det är långt bättre.

Du har lustigt nog skrivit väldigt mycket i tråden men inte fått mycket sagt. Dela gärna med dig av vad ESO gör som är så mycket bättre för att få en mer intressant diskussion.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Vad vill ni som kommer in i dessa wow-trådar få ut av att säga att spelet är dåligt? Tror inte någon som tycker spelet är bra bryr sig det allra minsta om vad ni tycker. Ni kan lika gärna fortsätta "diskussionen" med en vägg eller dörr eller något annat icke tänkande föremål, då dem antagligen bryr sig ungefär lika mycket.

Det är så det fungerar online vettu. Mängder forumanvändare som klagar och gnäller på att allt är dåligt.
Oftast för att verka coolare än andra forumanvändare genom att skita på saker som det är populärt att skita på...
Man blir nästan orolig över hur de mår IRL med tanke på hur jävla värdelöst ALLA spel är enligt deras kommentarer.

Skrämmande...

Skrivet av Nelfie:

Tydligen bryr du dig då du uppmärksammar det.

Wow Classic kommer dö ut inom en månad, de enda som stannar är 1%'en som fangirlat om det sen urminnes tider

Case in point!

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Tydligen bryr du dig då du uppmärksammar det.

Wow Classic kommer dö ut inom en månad, de enda som stannar är 1%'en som fangirlat om det sen urminnes tider

Som sagt, bryr mig inte om du tycker spelet är dåligt eller vad du nu tycker. Bryr mig bara om hur negativa trådarna blir av dess meningslösa kommentarer.

Du vet inte om spelet kommer dö ut, eller är du Saida?


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Japp, hamra på 2-3 knappar tills en datorstyrd motståndare dör, repetera en miljard gånger tills du kan möta en lite svårare motståndare... "Extremt mycket roligare"...

Hur roligt ett spel är hänger inte på antalet knappar.

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Inte bättre förr, men helt klart svårare, överlag.

Mega Man 2? Har du spelat det?

Har spelat något Mega Man, vet inte vad det tillför diskussionen dock... Helt fel genre...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Du har lustigt nog skrivit väldigt mycket i tråden men inte fått mycket sagt. Dela gärna med dig av vad ESO gör som är så mycket bättre för att få en mer intressant diskussion.

"Lustigt nog" så har svaren jag fått inte hållt någon högre nivå, finns inte jättemycket att göra då, tyvärr.

PvP-delen existerar (vilket egentligen räcker för att göra det bättre), och är faktiskt ganska bra utbyggd. Crafting-systemet är bättre, uppdragen är bättre, karaktärerna är bättre, striderna är bättre...

Går nog att komma på en hel drös saker till.

Skrivet av NiceAsBice:

Hur roligt ett spel är hänger inte på antalet knappar.

Nej, men det tillför till hur dåligt/tråkigt det blir, och du missade 80% av min kommentar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:

Har spelat något Mega Man, vet inte vad det tillför diskussionen dock... Helt fel genre...

"Lustigt nog" så har svaren jag fått inte hållt någon högre nivå, finns inte jättemycket att göra då, tyvärr.

PvP-delen existerar (vilket egentligen räcker för att göra det bättre), och är faktiskt ganska bra utbyggd. Crafting-systemet är bättre, uppdragen är bättre, karaktärerna är bättre, striderna är bättre...

Går nog att komma på en hel drös saker till.

Vilket jag personligen tycker är ett dumt tankesätt. Klart man kan vara en bättre person och skriva något vettigt istället för att haka på andra i olika trådar som inte gör det.

Hur är det bättre? Att saker är "bättre" säger inte så mycket. Det jag är intresserad av att veta är hur det är bättre rent spelmekaniskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Dunder: Kan du inte läsa eller? Mindre handhållet = svårare. Mega Man2 är helt klart brutalt mycket svårare än mycket av skiten som släpps idag. Precis som jag skrev i min post. Är du bara ute efter att argumentera? Skaffa en vän kanske? Vi två diskuterade handhållenheten i dagens spel. Eller snarare avsaknaden av det förr i tiden. Det vi pratade om hade INGET med genre att göra.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Tydligen bryr du dig då du uppmärksammar det.

Wow Classic kommer dö ut inom en månad, de enda som stannar är 1%'en som fangirlat om det sen urminnes tider

Det har nästan gått en månad nu sen release och spelet toppar fortfarande på twitch. För övrigt kan en arbetande människa inte ens nå max-level på en månads tid.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Kan du inte läsa eller? Mindre handhållet = svårare. Mega Man2 är helt klart brutalt mycket svårare än mycket av skiten som släpps idag. Precis som jag skrev i min post. Är du bara ute efter att argumentera? Skaffa en vän kanske? Vi två diskuterade handhållenheten i dagens spel. Eller snarare avsaknaden av det förr i tiden. Det vi pratade om hade INGET med genre att göra.

Okej, det är fortfarande en helt annan genre och därmed helt irrelevant...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Även om jag inte spelar classic så tycker jag att det är häftigt att det finns, jag tycker också att det skulle vara kul att se Blizzard införa saker från classic till retail, om det är så att de hittar nåt som spelarna verkligen gillar men har försvunnit på vägen.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har spelat något Mega Man, vet inte vad det tillför diskussionen dock... Helt fel genre...

"Lustigt nog" så har svaren jag fått inte hållt någon högre nivå, finns inte jättemycket att göra då, tyvärr.

PvP-delen existerar (vilket egentligen räcker för att göra det bättre), och är faktiskt ganska bra utbyggd. Crafting-systemet är bättre, uppdragen är bättre, karaktärerna är bättre, striderna är bättre...

Går nog att komma på en hel drös saker till.

Nej, men det tillför till hur dåligt/tråkigt det blir, och du missade 80% av min kommentar.

Fast du säger ju bara att det är bättre men du ger inte några konkreta exempel. Inte så lätt att diskutera det då och inte direkt en givande kommentar heller

Medlem
Skrivet av Instant:

Fast du säger ju bara att det är bättre men du ger inte några konkreta exempel. Inte så lätt att diskutera det då och inte direkt en givande kommentar heller

Nej, det tycker inte jag heller, borde vara mer sånt i ett diskussionforum.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Har en liten annan relation till Classic, nämligen ingen alls. Har aldrig spelat WoW innan, men började med några vänner i Classic. Som artikeln nämner, något oförlåtande i vissa delar, men det sociala väger upp för det, tycker jag. Passar bäst i små doser.

Medlem

@Dunder: Så vad är problemet då? Varför "tilltala" mig om du inte vill ha svar?

Kan ju dock tillägga att jag anser WoW, även classic att vara handhållet som fan, iaf med vad som föregångarna erbjöd. Iaf över vad EverQuest (originalet såklart) erbjöd. Om man gillade lite utmaning dvs.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det tycker inte jag heller, borde vara mer sånt i ett diskussionforum.

Okej. Så ska du sluta trolla och komma med några konkreta exempel på hur du tycker det är bättre?

Medlem

Jag är inte en inbiten spelare. Men jag var med ett år när spelet lanserades och portarna öppnades. Har spelat det lite då och då sedan dess, men inte mycket. Det var magiskt storslaget när jag mötte min kompis i det varma Ironforge. Hur som helst så skulle jag hellre se ett nytt MMO från blizzard, gärna Warcraft men med ny motor och nya system. Tror ni att det hade funkat idag? (Kanske inte precis idag måndag, några dagar efter Classic, men i nutiden).


signatur

Niet.

Inaktiv
Skrivet av Theade:

Jag är inte en inbiten spelare. Men jag var med ett år när spelet lanserades och portarna öppnades. Har spelat det lite då och då sedan dess, men inte mycket. Det var magiskt storslaget när jag mötte min kompis i det varma Ironforge. Hur som helst så skulle jag hellre se ett nytt MMO från blizzard, gärna Warcraft men med ny motor och nya system. Tror ni att det hade funkat idag? (Kanske inte precis idag måndag, några dagar efter Classic, men i nutiden).

Nej. Tror det enda de kan göra i mmo-genren är att fortsätta skapa nya expansioner och lägga till nyskapande funktioner till nuvarande WoW.

Ny motor och liknande ser jag gärna på en uppföljare till Warcraft, Starcraft eller Diablo dock.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Jag spelade aldrig vanilla när det begav sig utan jag missade det tåget. Dock plockade jag upp WoW under WoD och la ner en hel del tid innan jag till slut tröttnade. Nu när classic kom så ville jag testa spelet för att se vad all hype handlade om. Jösses vilket bra spel det är! Skit i grafik, snygga zoner eller bra funktioner. Det här spelet handlar till 100% om spelkänsla och social interaktion. Man måste prata med andra spelare, man måste hjälpa varandra och världen man springer omkring i fylls av liv och berättelser som ändå gör den trovärdig (utifrån ett lore-perspektiv). Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är men det är en speciell känsla som man får när man spelar Classic. Det är många små detaljer som gör det. Bara det att man måste springa i 15 (riktiga) minuter för att nå en liten hamnstad nånstans, för att ta en båt för att komma till ett questområde som ligger i en annan del av världen. Det känns livsfarligt hela vägen och när man kommer fram så känns det som en bedrift. Att bara ha sprungit... Underbart! 😊 Kommer troligtvis inte ha tid att raida pga jobb/barn/fru osv men vem bryr sig, resan till 60 är superkul.

Din kommentar summerar varför det hela känns så mycket mer värt, det som skapar mervärde för hela spelandets skull: och när man kommer fram så känns det som en bedrift.

Det kan nog vara kärnan av det hela. Det ska vara svårt, krångligt, man ska behöva integrera och läsa quest-texten för att veta Nord, syd, väst, öst och lösa ibland gåtan i quest-texten. Till exempel.

Skribent
Skrivet av Jonator:

Din kommentar summerar varför det hela känns så mycket mer värt, det som skapar mervärde för hela spelandets skull: och när man kommer fram så känns det som en bedrift.

Det kan nog vara kärnan av det hela. Det ska vara svårt, krångligt, man ska behöva integrera och läsa quest-texten för att veta Nord, syd, väst, öst och lösa ibland gåtan i quest-texten. Till exempel.

Jag tror nödvändigtvis det inte behöver vara svårt eller krångligt, däremot att man får tänka lite, läsa quest-texterna och faktiskt förstå varför man gör saker istället för att bara klicka förbi och få två ikoner på kartan. Utmana spelaren lite helt enkelt, plus att quest-texterna också ger lore till världen.

Sen som någon sa, WoW när det kom var ju bra mycket mer lättillgängligt än andra MMORPGs på den tiden, men tyckte själv det ändå var en bra blandning och att illusionen av en värld fanns ändå där. Idag så känns WoW som ett "spel", inte en levande värld du besöker...illusionen finns inte ens.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Så vad är problemet då? Varför "tilltala" mig om du inte vill ha svar?

Kan ju dock tillägga att jag anser WoW, även classic att vara handhållet som fan, iaf med vad som föregångarna erbjöd. Iaf över vad EverQuest (originalet såklart) erbjöd. Om man gillade lite utmaning dvs.

Problem? Det vet jag inte. Vi diskuterade dock olika MMO:n, och du börjar prata om Mega Man... Ska vi nu diskutera hur handhållen man blir så känns det konstigt att jämföra med ett spel där man bara kan springa åt ett håll.

Skrivet av Instant:

Okej. Så ska du sluta trolla och komma med några konkreta exempel på hur du tycker det är bättre?

Ser inte vad som skulle vara trollande, vad jag tycker är bättre har jag redan skrivit


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Nej, du frågade om ett exempel. Jag har tagit upp flera. EverQuest och Megaman 2 är väl jättebra exempel på spel där man inte blev guidad av spelet till endgame.

Och retail wow är ju så handhållet att det är pinsamt. Testade att lira en gratismånad någon expansion eller två tillbaka, tog 2 veckor att vara full raidgear. Utan att känna en jävel ingame. Man behöver ju inte ens bygga upp community nuförtiden. Inte öppna käften. Man bara trycker igång LFG tool och väntar på att looten ska poppa upp i inventoryt. PARTICIPATION TROPHIES! HANDHÅLLET!

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Nej, du frågade om ett exempel. Jag har tagit upp flera. EverQuest och Megaman 2 är väl jättebra exempel på spel där man inte blev guidad av spelet till endgame.

Och retail wow är ju så handhållet att det är pinsamt. Testade att lira en gratismånad någon expansion eller två tillbaka, tog 2 veckor att vara full raidgear. Utan att känna en jävel ingame. Man behöver ju inte ens bygga upp community nuförtiden. Inte öppna käften. Man bara trycker igång LFG tool och väntar på att looten ska poppa upp i inventoryt. PARTICIPATION TROPHIES! HANDHÅLLET!

Har inte spelat WoW på över tio år, så jag har ingen aning om hur handhållet retail WoW är.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har inte spelat WoW på över tio år, så jag har ingen aning om hur handhållet retail WoW är.

Vilka MMORPGs på markanden är så fantastiska just nu? Vilken är den senaste WoW Killern?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vilka MMORPGs på markanden är så fantastiska just nu? Vilken är den senaste WoW Killern?

Har i princip bara spelat ESO när det kommer till MMO:n de senaste åren, det har lyckats bra med både PvP och PvE, så det leder väl ligan just nu.

WoW har dödats av Blizzard för mig, så det behöver inget annat spel göra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tycker dom går ut för hårt för att göra spelen svårare och svårare för casuals och den stora mängden som spelar MMO är casuals/semi casuals.

det är vad jag tror mycket kortfattat!

Medlem
Skrivet av spikes:

@Dunder: Nej, du frågade om ett exempel. Jag har tagit upp flera. EverQuest och Megaman 2 är väl jättebra exempel på spel där man inte blev guidad av spelet till endgame.

Och retail wow är ju så handhållet att det är pinsamt. Testade att lira en gratismånad någon expansion eller två tillbaka, tog 2 veckor att vara full raidgear. Utan att känna en jävel ingame. Man behöver ju inte ens bygga upp community nuförtiden. Inte öppna käften. Man bara trycker igång LFG tool och väntar på att looten ska poppa upp i inventoryt. PARTICIPATION TROPHIES! HANDHÅLLET!

Märks att du inte spelat retail. Att skrika "handhållet" är inte direkt ett vettigt argument när du bara gör det lättaste spelet har att erbjuda (vilket är vad du gör när du använder LFG..).

Skriv svar