Hur RMA laptop med diffust fel?

Medlem
Hur RMA laptop med diffust fel?

Hej hae en laptop en asus rog scar II med wtt RTX 2070.. problemwt är att har väldigt diffusa fel som dyker upp efter ett tags användande av den.. känna aom de kommer o går när man flyttar den..

Det som aker är att de olika fläkt lägena inte fungerar som de ska.. tex armoury crate silent så går fläkten från 0 till 5100 rpm utan nån "stegring" o sen pang tillbaka till 0.. trots cpun endast håller 47 grader.. ibland visar den 0 rpm trots fläktarna går för full hals.. har även varit inne i bios som visat 0rpm trots fläkten gick på max.. har filmat lite när detta skett men hur "visar" man föe asus detta då de inte sker alltid? Misstänker de inte låter felsöka den i flera dagar samt flytta runt på den? Nån som upplevt liknande

Medlem

Hej

Om du lämnar in den på service bör felet gå att replikera på verkstaden för att man ska komma någonstans. Risken är att ett sådant här fel inte går att replikera på ett pålitligt vis och därav går ingen reklamation igenom.

Jag skulle rekommendera att se till att ha alla senaste drivers för mobo, kanske se om någon BIOS-update finns. https://www.asus.com/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/HelpDesk_BIOS/

Hjälper inte detta kan det vara bra att kontakta Asus support också och se vad de rekommenderar utöver ovan.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Har du kollat om du hittat fler som haft samma problem med deras datorer? Brukar alltid dyka upp trådar om det på olika forum då, och det kan vara ett bra komplement när man lämnar in den. Delvis för att visa att man inte ”inbillar” sig och att det kan hjälpa teknikerna att felsöka datorn

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Har du kollat om du hittat fler som haft samma problem med deras datorer? Brukar alltid dyka upp trådar om det på olika forum då, och det kan vara ett bra komplement när man lämnar in den. Delvis för att visa att man inte ”inbillar” sig och att det kan hjälpa teknikerna att felsöka datorn

Har installerat om den typ 10 ggr.. men den flippar alltid ut efter ett tag.. ibland direkt.. grejjen är att den "fungerar" ju egentligen.. jag har även 3 filmer jag spelat in då de sker.. tror ni inte de kollar lite på det? Hade de varit en laptop för nån tusing hade jag kastat den åt helv*ete o köpt en annan men nu gick den ju lös på över 20.000

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Har installerat om den typ 10 ggr.. men den flippar alltid ut efter ett tag.. ibland direkt.. grejjen är att den "fungerar" ju egentligen.. jag har även 3 filmer jag spelat in då de sker.. tror ni inte de kollar lite på det? Hade de varit en laptop för nån tusing hade jag kastat den åt helv*ete o köpt en annan men nu gick den ju lös på över 20.000

Menade bara att eftersom du var orolig över att dom vid en service inte skulle upptäcka felet så är det lättare att påvisa det om det finns fler som råkat ut för samma sak

Medlem

Vet ja inte.. jag e ju van att laptops blir "varma" men fläkten bör ju gå jämt .. typ först 2000 varv sen öka ju varmare den blir..nu går den på av o på o av.. jag får bäl helt enkelt vänta tills de sker igen o sen snabbt satan iväg med den

1
Skriv svar