Sea of Thieves sjösätter sin butik för mikrotransaktioner

Robot
Sea of Thieves sjösätter sin butik för mikrotransaktioner

Yaaargh, ge mig en apa för 60 spänn och ett Banjo-Kazooie-tema för 300!

#Rare, #Sea-of-thieves, #mikrotransaktioner


Medlem

Äntligen! Ses på sjön, fattiglappar!

Medlem

Då kommer det väll bli free to play snart?

Medlem
Skrivet av Yabba:

Då kommer det väll bli free to play snart?

Haha nej
Stora utvecklare har kommit på hur man kringgår det.
Kalla det för live service så kan du fortfarande ta betalt för själva spelet och samtidigt fylla den med mikrotransaktioner


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Så fint av Microsoft att göra såhär. Man blir jättesugen på att skaffa nästa Xbox

Medlem

Kölhalningen av sin egna produkt verkar bli en trend hos många, samt rikta mikrotransaktion kanonen mot sitt egna däck och ge fyr. Nej tack.

Medlem

Vad bra, ytterligare ett spel jag kan sluta spela så att jag kan fokusera på spel vars huvuduppgift inte är att försöka kräma ur dig varje krona...

"Live service"... pff. Spelvärldens största bluff och hån mot hela spelindustrin. Finns ingen "service" där förutom att ta betalt gång på gång för samma spel.

KoP
Medlem
Skrivet av maaex:

Så fint av Microsoft att göra såhär. Man blir jättesugen på att skaffa nästa Xbox

Shit. Då måste du bojkotta alla plattformar (PS, PC, Switch etc) om du lever efter dina principer att så fort ett spel erbjuder mikrotransaktioner så skall nästa gen minsann inte införskaffas. :'D

Ambassadör
Xbox

Haha, the hot takes som vanligt i de här trådarna...

Mikrotransaktionerna har varit utannonserade sedan release, Rare har spenderat ett helt år på att pumpa ut massor av content innan de introducerades. Det är kosmetiska tillägg utan några som helst inslag av P2W, och synnerligen frivilliga. Det finns inte heller några inslag av lootboxes.

Rare fortsätter att leverera content updates till spelet på månatlig basis, snart ett och ett halvt år efter release. Mikrotransaktioner är ett utmärkt sätt att garantera inkomster som motiverar ett levande spel.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Preacher81:

Kölhalningen av sin egna produkt verkar bli en trend hos många, samt rikta mikrotransaktion kanonen mot sitt egna däck och ge fyr. Nej tack.

Skrivet av mrpijey:

Vad bra, ytterligare ett spel jag kan sluta spela så att jag kan fokusera på spel vars huvuduppgift inte är att försöka kräma ur dig varje krona...

"Live service"... pff. Spelvärldens största bluff och hån mot hela spelindustrin. Finns ingen "service" där förutom att ta betalt gång på gång för samma spel.

Så bara för att man kan köpa kosmetiska saker som har ett Banjo-Kazooie-tema, och troligen liknande saker framöver, då är spelet skit?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det här är bara en liten tanke. Men vad sägs om att...... Inte handla något om man inte vill ha något?

Alltså jag vet. Det är lite crazy. Lite out-there. Men så funkar det också.

Medlem

Slappna av. Det här spelet har uppdaterats flitigt innan detta och vi talar bara om utseenden.

Ja, jag kommer att köpa nästa Xbox.

Medlem
Skrivet av KoP:

Shit. Då måste du bojkotta alla plattformar (PS, PC, Switch etc) om du lever efter dina principer att så fort ett spel erbjuder mikrotransaktioner så skall nästa gen minsann inte införskaffas. :'D

Jaså, varken Nintendo eller Sony fyller ju sina förstapartsspel med mikrotransaktioner som Microsoft gör. Jag hade trott att de lärt sig efter t.ex. Forza.

Inaktiv

Inget pay2win så det e mindre problem. Sea of thieves är det bästa spelet denna gen utan tvekan. Grym spelide som gör att man kommer tillbaka om och om igen. Ingen progression system mer än kosmetiskt gör att man kan spela med samma folk

KoP
Medlem
Skrivet av maaex:

Jaså, varken Nintendo eller Sony fyller ju sina förstapartsspel med mikrotransaktioner som Microsoft gör. Jag hade trott att de lärt sig efter t.ex. Forza.

Snack. Gran Turismo Sport fick mikrotransaktioner, som ett exempel. Just saying. ╮(′~‵〞)╭

Och så länge det rör sig om kosmetiska prylar så ser jag verkligen inte dilemmat, såvida det inte sitter en person bredvid dig med en pistol emot ditt huvud som ropar: -KÖP! KÖP! KÖP!

:'D

Medlem

@uberpwnage2.0: Ja, för det skapar ett väldigt dåligt beteende hos utgivarna. Istället för att man spelar och tjänar de extra sakerna i spelet, eller att man t.ex låter communityt skapa content som man kan ta ner gratis (Steam Workshop t.ex), så skapar de en trend där man först kan tanka ner hattar och annat krafs för en krona hit eller dit, och sedan tadaa! så kör man som Bethesda gjorde där man sätter spelfunktioner bakom en paywall. För Atom Store skulle ju bara ha kosmetiska saker som de lovade... jo tjena.

Det är ett dåligt beteende som börjar oskyldigt men som utvecklar sig till ett girigt och morallöst beteende där till slut spelen utvecklas runt hur man bäst tar betalt i form av mikrotransaktioner, för att sedan dölja det bakom ett fint ord, "games as a service".... Se på t.ex Bethesda, EA, Activision och hur de gör idag. Det är absolut avskyvärt. Som tur var så börjar myndigheter och lagstiftare få upp ögonen för detta. För det är verkligen ingen "service" för de som betalade för spelet, utan endast för aktieägarna och toppcheferna.

Det enda som kan rättfärdiga mikrotransaktioner är om spelet är helt gratis. Overwatch t.ex gjorde det rätt. Spelet är gratis, du betalar nada för att få access till det. Så det får inte gömmas bakom en 600kr prislapp eller hyrtjänst (typ Stadia, Xbox Game Pass etc) utan ska vara helt gratis att ta ner och spela, utan begränsningar. Och då är det också enkelt att särskilja spelen från dem som kostar pengar, men som inte försöker varje minut pracka på dig några hattar, bonusar, teman eller annat skit som inte hör spelet till.

Skrivet av Freeman79a:

Det här är bara en liten tanke. Men vad sägs om att...... Inte handla något om man inte vill ha något?

Alltså jag vet. Det är lite crazy. Lite out-there. Men så funkar det också.

Tyvärr är det inte så det funkar. Allt handlar om psykologi och beroenden. Alla med lite erfarenhet vet att det visuella i spel är oerhört viktigt, speciellt när man kör multiplayer, där alla spelarna försöker skapa en egen identitet. Inte bara i form av en avatar och skills osv, utan även utseendemässigt. Så om man lockar med ett snyggt skin som står ut så kommer folk lockas av att köpa det, bara för att försöka vara "speciell". Och då måste det komma nya grejer hela tiden som gör föregående grej mindre "cool" osv osv.... hade det dock varit gratis så hade det inte haft några biverkningar, men nu finns det i form av ekonomiskt spenderande. Du lägger riktiga pengar på texturer, och för de som inte kan kontrollera detta (läs: barn och spelare med faktiska beroenden) så är detta ett reellt problem. Finns en anledning till att det finns åldergräns på casinon osv då du måste i alla fall visa att du är myndig och vuxen för att acceptera konsekvenserna av att spendera riktiga pengar. Spel har dock ingen riktig åldersbegränsning och utgivarna vet om detta, och de vet att det finns en miljard barn där ute som mer än gärna spenderar pappas och mammas pengar på texturer och skit, utan att tänka på konsekvenserna. Instant profit.

Spelen skall i sådana fall designas på ett sådant sätt att du måste aktivt aktivera all form av miktrotransaktioner i spelet (efter någon form av ålderscheck genom att t.ex igen ange ett kontokortsnummer eller nåt), samt att du då får access till servrar där det finns spelare som använder content från dessa mikrotransaktioner. Annars så hamnar du på "no-microtransactions"-servrarna där du endast har tillgång till gratismaterialet som antingen utgivarna ger eller där communityt skapar fritt. Mikrotransaktioner skapar ett beroende som har faktiska konsekvenser för hela branschen, men främst för spelarna och de som inte kan kontrollera det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mrpijey:

@uberpwnage2.0: Ja, för det skapar ett väldigt dåligt beteende hos utgivarna. Istället för att man spelar och tjänar de extra sakerna i spelet, eller att man t.ex låter communityt skapa content som man kan ta ner gratis (Steam Workshop t.ex), så skapar de en trend där man först kan tanka ner hattar och annat krafs för en krona hit eller dit, och sedan tadaa! så kör man som Bethesda gjorde där man sätter spelfunktioner bakom en paywall. För Atom Store skulle ju bara ha kosmetiska saker som de lovade... jo tjena.

Det är ett dåligt beteende som börjar oskyldigt men som utvecklar sig till ett girigt och morallöst beteende där till slut spelen utvecklas runt hur man bäst tar betalt i form av mikrotransaktioner, för att sedan dölja det bakom ett fint ord, "games as a service".... Se på t.ex Bethesda, EA, Activision och hur de gör idag. Det är absolut avskyvärt. Som tur var så börjar myndigheter och lagstiftare få upp ögonen för detta. För det är verkligen ingen "service" för de som betalade för spelet, utan endast för aktieägarna och toppcheferna.

Det enda som kan rättfärdiga mikrotransaktioner är om spelet är helt gratis. Overwatch t.ex gjorde det rätt. Spelet är gratis, du betalar nada för att få access till det. Så det får inte gömmas bakom en 600kr prislapp eller hyrtjänst (typ Stadia, Xbox Game Pass etc) utan ska vara helt gratis att ta ner och spela, utan begränsningar. Och då är det också enkelt att särskilja spelen från dem som kostar pengar, men som inte försöker varje minut pracka på dig några hattar, bonusar, teman eller annat skit som inte hör spelet till.

Jag förstår vad du menar. Historien är allt annat än ljus när man tittar på mikrotransaktionernas historia, även när det gäller bara kosmetiska saker. Guild Wars 2 är ett annat exempel där vanlig loot i spelet ofta är väldigt tråkig och ful, medan all snygg och cool armor finns i cash-shoppen som kostymer istället.

Med det sagt tycker jag man ändå kan ge dem en chans. Med tanke på vad vi får nu i form av ett Banjo-Kazooie-tema så tror jag inte att det är en sådan väg det här spelet kommer att gå. Hela poängen med spelet är att samla på sig kosmetiska saker som inte ökar dina stats eller något. Charmen har varit att det är din skicklighet som bestämmer hur bra man gör i från sig, och att man via diverse kosmetiska ting kan visa hur mycket man spelat.

Min förhoppning är att "out there" kostymer är något som kommer finnas i affären. Kanske får vi någon Master Chief-kostym som hör till seglet och annat vi fick tidigare, medan saker som passar in i spelets värld är något vi får i spelet. T ex ett vapen byggt upp från delar av en haj du dödat eller liknande. På så sätt får vi mer roliga saker i affären och det vettiga får man ändå i spelet precis som vanligt.

Ska sägas att valutan man använder i spelets affär är något man kan få i spelet också. Dock okänt hur det går till exakt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Kanske inte, men det skapar en s.k "slippery slope" där utgivare blir lockade av de enkla pengarna och börjar införa det mer och mer, tills de passerar den där gränsen där det bara blir vämjeligt.

Sedan tycker jag inte sådana här "teman" osv passar i spel. Jag vill ha Banjo-Kazooie i ett piratspel lika mycket som jag vill ha Coca Cola-reklam i World of Warcraft, det passar helt enkelt inte in och ska hållas borta. Åter igen, om de inför "microtransaction servers" i sina spel där man får välja så kan det vara OK, men vill själv inte se eller uppleva det. Då lägger jag pengarna på någon annan som är mer seriös med sitt spel. Sedan kan man diskutera hur seriöst Sea of Thieves i sig är, men det spelar ingen roll, om en blir irriterad och väljer att spendera pengarna någon annanstans så finns det flera, och de blir fler och fler ju mer detta händer.

Som sagt, förhoppningsvis så kommer det komma lite lagar och regleringar som gör att företagen skalar bort denna skiten och istället börjar fokusera på att göra bra spel - ett bra spel säljer sig självt. Sedan finns det tyvärr alltid den stora hjärndöda massan som bara följer strömmen varthän det beger sig (*host*årliga*sportspel*packade*med*pay2win*host) men förhoppningsvis så vaknar de upp en dag också när de inser att de under året spenderat lika mycket pengar på texturer och progression som på bilen eller husamorteringen....

Personligen så köper jag endast spel som har ett intresse för mig och där mikrotransaktioner osv inte är in-your-face hela tiden. Och jag kan lätt säga att min spelbudget har minskat avsevärt de sista åren då fler och fler spel börjar få detta dravlet. Slutade spela t.ex Team Fortress 2 när de slutade med progression rewards och istället började med sina hattar och skit som inte passade in, och jag har inte betalat för ett enda spel som haft mikrotransaktioner som primär funktion i spelet. Vissa spel har lyckats hålla det relativt lugnt (senast jag spelat var Assassin's Creed-spelen), men jag är rädd för att de är på väg dit också. Alla spel från EA kommer ju vara körda nu när idioten bakom FIFA och NBA-spelen nu tar över Need for Speed och resten, då kommer allt det vara ospelbart också.

Jaja, slut på min wall of text, är bara förbannad att fler och fler spel får detta, och att folk inte fattar vart det är på väg då det inte bara är "om du inte vill köpa så köp inte" utan det är mycket mer allvarligare än så då man normaliserar ett dåligt beteende och sätter nya låga ribbor för hur långt girigheten får gå. På nätet kan jag filtrera reklam och oönskat skräp, men finns inget som filtrerar bort miktrotransaktioner och "LIMITED EDITION BUY NOW!!!!!"-skit i spelen och alla dess 19 utgåvor.

Ha en trevlig söndag!

Avstängd

Med tanke på Microsofts stora satsning på gamepass och GaaS så kommer vi nog i fortsättningen se mer och mer mikrotransaktioner och dylikt i Microsofts egna spel. Tyvärr tror jag också att det kommer att smitta av sig rejält till andra utvecklare också som planerar att släppa sitt spel på gamepass eller andra prenumerationstjänster. Speciellt då tänker jag på ea och ubi

Edit: Glass -> GaaS


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

1
Skriv svar