Rösta! Snacka! Vilket är det bästa Zelda-spelet som gjorts?

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Link to The Past och Twilight Princess.

Kan inte fatta att folk ens gillar Breath Of The wild. Tråkigare spel får man leta efter. Saker jag hatar i BTOW

1: Open World. Ja. Den öppna världen är snygg och kul att upptäcka i början sen fast-travlar man bara dit man vill. Den bidrar ingenting till spelet enligt mig.

2: Durability på alla vapen. Känns inte som man blir bättre eftersom dina starkaste vapen går sönder.

3: Tråkiga quests/side quests: Man får väldigt dåliga belöningar för att göra side quests. Så dåligt att den inte ens är värt att göra dom.

4:Tråkig loot. Allt dropar loot men används inte till mycket.

4b: Crafting. Ogillar att man måste samla denna loot för att få bättre armor istället för att hitta den i världen doungeons.

5: Bossarna. Det finns 5 bossar som är kopior av varandra. Borta är de unika boss striderna från de gamla spelen. Samma med alla mini bossa. Exakt likadana förutom att de är starkare eller har annan färg.

5: Shrines: 120 kopierade shrines som är nästan en måste att göra en majoritet av. De kunde ha skärt ner på Shrines med en fjärdedel. Så varje Shrine gav en uppgradering till Stamina eller Hearts plus expandera dom lite mer.

6: Man kan inte fiska längre. Finns inget fiskespö.

Det är verkligen det sämsta durability systemet jag sett. Man vill ju inte ens använda de nya vapnen man hittar... Shrines är också riktigt tråkiga.

Medlem

1. Ocarina of Time
2. Majoras Mask
3. A Link to the past
4. Link's Awakening
5. Wind Waker

Twillight Princess var för enformigt, Skyward Sword var för glättigt och tunt och Breath of the Wild för ofokuserat, fult och tomt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Den är svår, men tror jag landar på Ocarina of Time, då det var mitt första Zelda-spel som jag ägde själv. Hade tidigare spelat Link to the Past, men då bara genom att låna kassetten eller spela hos kompisar. Har oerhört starka nostalgiska minnen från Ocarina of Time.
Musiken är än idag bland mina favoriter när det kommer till spelmusik, och jag tror det är en stor del av varför Ocarina of Time hör till mina favoriter. Har till och med köpt det på vinyl, som i skrivande stund sitter prydligt på hyllan med mina andra Zelda-vinyler.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det blir alltid samma, A link to the past och sedan ocarina, eller tvärt om, de andra är ju aldrig i närheten och inget nytt stort zelda kommer vara så bra som dom gamla. Crafting paradise är vad det är.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Såg att @Earthscum har en lång lista på saker som BotW gör bra.

Men personligen blir det nog ändå Ocarina of Time som är det främsta Zelda-spelet. Till stor del nostalgi men har spelat igenom det närmast årligen sedan det släpptes och jag anser att det fortfarande håller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Tycker att det är synd att Four Swords Adventures är det enda spelet som ingen har röstat på än.
Ett väldigt bra spel i mitt tycke även att det inte ligger bland mina topp 5.
Det enda GameCube Zelda spelet som inte har återsläppts heller, skulle vara kul om det kom till Switch.

Det ser även ut som att det är ganska dyrt idag att få tag i svensk butik:

https://gameshop.se/product/spel/314052/zelda-four-swords-adv...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Såg att @Earthscum har en lång lista på saker som BotW gör bra.

Men personligen blir det nog ändå Ocarina of Time som är det främsta Zelda-spelet. Till stor del nostalgi men har spelat igenom det närmast årligen sedan det släpptes och jag anser att det fortfarande håller.

Nog mer en lista på vad som gör spelet obra

Hoppas du var ironisk. Annars kanske du bara skumma över den.

Mvh Earthscum


signatur

Den som vet vet.

Skrivet av Earthscum:

Nog mer en lista på vad som gör spelet obra

Hoppas du var ironisk. Annars kanske du bara skumma över den.

Mvh Earthscum

Jag menade mer att nästan allt det du radade upp är sådant jag uppskattar i BotW.

1. Den öppna världen bjuder alltid på något nytt vid varje genomspelning. Det är belönande att upptäcka.
2. Vapnens hållbarhet gör att spelaren tvingas att tänka igenom varje strid hela spelet igenom.
3. Side quests är av varierande slag och belöningarna kan variera med allt från en morot till en helt ny by.
4. Loot är så tråkig som man gör den, utnyttjar man crafting så utnyttjar man loot.
5. Bossarna ser visserligen lika ut men beter sig olika utefter den Divine Beast som den ockuperat. Tillräckligt för att fortfarande ge variation.
6. Gött att slippa något minispel varje gång man vill fiska eller svinga runt med en tom flaska. Bara att jaga efter fisken när man känner för det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

1. Breath of the Wild
2. Ocarina of Time
3. Wind Waker

Inaktiv
Skrivet av Lokander:

Gött att fz folket gillar lttp mer än ocarina, tidernas mest överskattade spel

Är det verkligen så då eller är det bara någon slags internetmeme?
Vad är det som gör OoT överskattat?
Är det inte bara salty PS1-ägare som aldrig fick uppleva spelet i dess fulla kraft?

Medlem

1: A Link to the past
2: Zelda 1
3: Ocarina of time

Jag har lite svårt att förstå att Wind Waker ligger så högt hos många.
Några av problemen med Wind Waker:
1: Sjukt tråkigt att glida omkring och fiska Triforce.
2: Sämsta slutstriden, som slutar konstigt.
3: Världens kändes fattig på innehåll.
4: Dåligt med intressanta karaktärer.
5: Dåligt med användbara items.

MM....

Jag skulle nog beskriva det som ett ganska oepiskt Zelda överlag.
Dom gick väl från ungdoms fantasy till barnprogram typ, och då menar jag inte just bara på grund av grafiken utan med temat i stort.
Kapten Splysch var väl det mest underhållande i spelet.

Med det sagt så tycker jag att det var ett okey spel, dock ganska långt ifrån ett tillfredsställande Zelda för egen del.

Medlem

Glöm inte bort Okami, jag rekommenderar det starkt ifall man gillar Zelda.

Medlem
Skrivet av Barak:

Blev i slutändan Wind Waker.
Har inte spelat det sedan GCN-dagarna och nu har jag det även till Wii U så jag får väl dra igenom det vid något lämpligt tillfälle.
Remastern av Twilight Princess har jag påbörjat.

1. Wind Waker.
2. Ocarina of Time.
3. Breath of the Wild.
4. A Link to the Past.
5. Twilight Princess.

EDIT: The Legend of Zelda verkar inte vara med på mångas listor. =P

Du kommer inte att bli besviken på Wind Waker HD. De har verkligen gjort ett redan bra spel ännu bättre.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Du kommer inte att bli besviken på Wind Waker HD. De har verkligen gjort ett redan bra spel ännu bättre.

Jag var glatt överraskad första (enda) gången jag spelade igenom spelet.
Jag var en av dom som var lite negativt inställd till det hela på grund utav den visuella biten. Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Jo jag har förstått att det är en bra version. Ser mest fram emot dom mindre havsarealerna. =P
Seglatserna var ju som att köra motorcykel på en rak väg...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Är det verkligen så då eller är det bara någon slags internetmeme?
Vad är det som gör OoT överskattat?
Är det inte bara salty PS1-ägare som aldrig fick uppleva spelet i dess fulla kraft?

Är nog så det är, folk brukar ju antingen välja oot eller lttp.
Självklart är det ett bra spel, problemet är väl att nostalgin tar över när folk pratar om oot, vilket märks ganska direkt, därför blir det överskattat.
Ja man är väl salty när man inte låter nostalgin ta över (:

Medlem
Skrivet av Fearnox:

1: A Link to the past
2: Zelda 1
3: Ocarina of time

Jag har lite svårt att förstå att Wind Waker ligger så högt hos många.
Några av problemen med Wind Waker:
1: Sjukt tråkigt att glida omkring och fiska Triforce.
2: Sämsta slutstriden, som slutar konstigt.
3: Världens kändes fattig på innehåll.
4: Dåligt med intressanta karaktärer.
5: Dåligt med användbara items.

MM....

Jag skulle nog beskriva det som ett ganska oepiskt Zelda överlag.
Dom gick väl från ungdoms fantasy till barnprogram typ, och då menar jag inte just bara på grund av grafiken utan med temat i stort.
Kapten Splysch var väl det mest underhållande i spelet.

Med det sagt så tycker jag att det var ett okey spel, dock ganska långt ifrån ett tillfredsställande Zelda för egen del.

Jag har också svårt att förstå det. Primärt ogillar jag spelet pga punkt 1, men även punkt 3. Början av spelet är däremot trevligt. Jag är inte heller särskilt förtjust i Breath of the Wild.

12
Skriv svar