Recension – Borderlands 3

Inaktiv
Skrivet av Barkbiten:

Jaha okay, jag förstår! Men du håller med om att något som är bra också kan vara objektivt eller? T.ex Story, gameplay etc?

För att ge dig en jämförelse så är The Room en objektivt dålig film men folk gillar den fortfarande subjektivt för hur absurd/rolig etc. den är.

Nej jag är med som sagt tankevurpa efter en lång vecka.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_319742:

3 är nära på skräp i med dagens betygssystem. Det har gått så kraftig inflation på betyg i spelvärlden att en 3:a inte är värt att ens titta på om man inte älskar genren. Att dessutom ge en 3'a gör att FZ inte kan ge något högre betyg till något spel i år utan extremt goda skäl. Sedan delar de ut högre betyg till spel som Gears 5, Super Mario Maker 2 och Division 2. Nej då saknar man trovärdighet.

Nu är vi ju på FZ och där tycker jag inte att det har gått någon inflation i betygen? Dessutom så säger inte enbart betygen så mycket, det är ju vad som faktiskt skrivs i recensionen som avgör. Hade jag bara tittat på betyget så hade en 3/5 på FZ för Borderlands 3 kanske fått mig att ändå skaffa spelet, men efter att ha läst recensionen så inser jag att det för mig och mina preferenser inte är något att ha och kanske snarare landar i en 2/5.

De exempel du tar upp är ju helt uppåt väggarna då både Division 2 och Gears 5 är riktigt bra och för sina respektive serier framåt i många aspekter, SMM2 kan jag inte uttala mig om då jag inte spelat det. Men som andra påpekat så är ju recensioner subjektiva och det gäller ju att som läsare ta till sig av det som skrivs och applicera det på sina egna preferenser och vad man lägger vikt vid.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag tog ju upp det största problemet med recensionen och det är inte det låga betyget. Utan att man har missförstått Borderlands om man listar storyn som någonting negativt. Därför är recensionen väldigt dålig. Den görs av någon som inte gillar genren eller förstår vad det är som gör spelen så omtyckta. Humorn och uppdragen är för övrigt precis på samma nivå som i föregångarna.

Redan på menyskärmen när jag gick igenom inställningarna vid första uppstarten så hittade jag exempel på precis den humor som kännetecknar Borderlandsspelen och visste att den skulle hålla samma nivå resten av spelet. Saker som "COOPETITION" och "Just vacuum all that loot and deny it existed in the first place" känns väldigt Borderlands.

Alltså jag förstår inte. Storyn är okej i sina bästa stunder, men överlag medioker. Det är ju bra information. Sen om man bryr sig om det eller inte är ju upp till var och en. Eller om man tycker att storyn var jättebra så är det också helt okej.

En recension är ju subjektiv, jag gissar att om du hade recenserat hade spelet fått 5/5?

Läs antingen fler recensioner eller så läser du inga alls är mitt tips. Fast nu verkar du helt såld på borderlands redan så kanske bäst att skippa recensionerna så du inte blir upprörd.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv
Skrivet av CliQue-SinneD:

Alltså jag förstår inte. Storyn är okej i sina bästa stunder, men överlag medioker. Det är ju bra information. Sen om man bryr sig om det eller inte är ju upp till var och en. Eller om man tycker att storyn var jättebra så är det också helt okej.

En recension är ju subjektiv, jag gissar att om du hade recenserat hade spelet fått 5/5?

Läs antingen fler recensioner eller så läser du inga alls är mitt tips. Fast nu verkar du helt såld på borderlands redan så kanske bäst att skippa recensionerna så du inte blir upprörd.

Nej spelet får inte 5/5 av mig, Det får inget borderlands. En stark 4/5 får det dock. Ska det komma upp i 5/5 så hade jag velat ha perfekt prestanda, lite bättre grafik, mer avancerat RPG med ytterligare stats och mer mekanik på bossar/minibossar.
Borderlands 3 är årets bästa co-op upplevelse så här långt och ett fantastiskt kul spel.

Jag blir besviken på att recenscenten inte ger spelet en rättvis bild.

Medlem

Problemen till trots, och Gearbox/2K:s totala oförmåga att förstå vad god PR är (flytt till Epic Store, Denuvo o s v.), måste jag ändå erkänna att detta med största sannolikhet är mitt GOTY 2019.

Bra coop-spel är svårt att hitta, och det här är sannerligen ett av dem. Lite buggfix och ett par matiga DLC framöver så har vi nog en värld vi BL-fans gärna lattjar runt i!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Hellspites:

Bra skrivet Gurra!

Vad hade du gett för betyg om prestandan var bättre Förresten ? Ja för storyn var ju förfärlig, nästan sämre en första borderlands. Avea lr vad hon hette hade dom ju kunnat tagit bort ur spelet, och kanske lagt ner lite mer tid på storyn.. och varför just streamers skurkar.. :S

Tack!

Prestandaproblemen finns där, men jag plågades inte jättemycket under min genomspelning, så fortfarande en trea.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Ambassadör
Xbox

@anon_319742: Vill också förtydliga att jag förstår var du kommer ifrån, det är definitivt inte alltid som man håller med en recensent. Det är snarare tonen och de vilda slutsatserna du drar som jag reagerar på.


signatur

Jump in.

Medlem

Alltid lika kul se folk bli kränkta över att ett spel för ett snäpp lägre betyg än vad de själva hade velat ge.

Det är just sånt här som får mig mer och mer önska efter betygsfria recensioner, eller en enkel trestegssystem med "undvik - köp om du gillar genren - köp" som visar ifall spelet är värt att spela eller inte. För i slutändan är allt annat bara personliga preferenser och vad man gillar/ogillar personligen och sånt gör sig bäst i en bra förklarande text.

Men men, bra recension och spelet kommer nog införskaffas nån gång i framtiden

Medlem
Spoilers!

Klarade nyss spelet! Måste ju säga det att storyn var väl helt okej för att ha såna dåliga bad guys! Så enligt slutet här nu, så bekräftar dom ju i stort sätt att det kommer en uppföljning (Borderlands 4) där vault hunters kommer leta efter Lilith, kanske inte exakt efter henne men just strålarna efter the fire hawk. Koncept bilderna med tennis sa så och Ava.....

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Alltid lika kul se folk bli kränkta över att ett spel för ett snäpp lägre betyg än vad de själva hade velat ge.

Det är just sånt här som får mig mer och mer önska efter betygsfria recensioner, eller en enkel trestegssystem med "undvik - köp om du gillar genren - köp" som visar ifall spelet är värt att spela eller inte. För i slutändan är allt annat bara personliga preferenser och vad man gillar/ogillar personligen och sånt gör sig bäst i en bra förklarande text.

Men men, bra recension och spelet kommer nog införskaffas nån gång i framtiden

Nej! Man ska gå på grund reglerna för ett spel. Spelmekaniken, gameplay, story, karaktärer om de är intressanta om det passar in i själva spelet. Ljud o musik och om spelet har flera i sin serie så kan man även titta på vad som har förbättras. Sen kommer det andra med prestanda om det är märkbar lr game breaking. Bugar osv. En patch bort. Storyn är ju redan där och den går ju inte ändra på i efter hand. Och sen så är det bara löjligt och dra av points för ett spel som använder fel "launcher" min åsikt iaf

Medlem

@Hellspites:

Tack för att du varnar för dina SPOILERS? Tänk, jag och många andra har knappt börjat på spelet?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Medlem

Spelet för mig är 8 av 10 eller 4 av 5.. Humorn var lite vassare i 2an. Buggarna kan vara lite små irriterande.. Men inget som hindrar mig.. Tycker detta var värt varenda krona. Allt är större och bättre gjort denna gången. Med väldigt mycket tanke bakom hur spelaren vill uppleva spelet..

Jäklar vad jag håller med om att det är för mycket pangpang. Så fort en våg är klar så kommer nästa. För lite andrum och fruktansvärt monotona uppdrag. Oavsett om det är main eller side så går allt ut på att skjuta våg efter våg efter våg fram till en boss.
Pangandet sitter där det ska och jag gillar världen men har redan ledsnat så uppdragsdesign och skjutande. Tyvärr.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Klarade nyss spelet! Måste ju säga det att storyn var väl helt okej för att ha såna dåliga bad guys! Så enligt slutet här nu, så bekräftar dom ju i stort sätt att det kommer en uppföljning (Borderlands 4) där vault hunters kommer leta efter Lilith, kanske inte exakt efter henne men just strålarna efter the fire hawk. Koncept bilderna med tennis sa så och Ava.....[/mark]

I framtiden så kan du använda [Spoiler] hehe


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Medlem
Skrivet av laban005:

Jag verkar inte kunna få golden keys till BL3, funkar bra till övriga spel och även vapen verkar funka att överföra till BL3, 2K support är den sämsta jag nånsin varit i kontakt med, de säger bara att de inte kan se att jag aktiverat några shiftkoder, ovilliga att gräva djupare i problemet.

Jo det går men av nån underlig anledning så efter att du har skrivit in Shift koden för nycklar, måste du inne i spelet (inte bara i start menyn) trycka på Esc, välja social, välja mail och där acceptera nyckeln.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jo det går men av nån underlig anledning så efter att du har skrivit in Shift koden för nycklar, måste du inne i spelet (inte bara i start menyn) trycka på Esc, välja social, välja mail och där acceptera nyckeln.

Måste de krångla till det så mkt? Kan dom bara inte skicka nycklarna till spelarna direkt utan att behöva trycka in koden :$

Medlem

Riktigt bra spel! Förtjänar lite bättre betyg kan jag tycka.

Personligen tycker jag att det är ett fruktansvärt snyggt spel som fungerar förvånansvärt bra på mitt skrutt PC. Humorn är på topp och allt från de tidigare spelen är förbättrat. Jag tyckte alla de tidigare spelen hade väldigt platta vapen och de kändes inte alls som de hade någon kraft bakom sig. Det är så mycket bättre nu, även ljuddesignen är på topp.
Massa bra humor som driver med dagens spel och spelkultur. Har en bit kvar sen ser jag fram emot vad de lägger till med DLC.

Medlem

@Wolfkin: jag vet, men jag får inga mail för nycklar... Vapen går bra däremot och det borde ju funka lika bra/dåligt om nåt är knas med mitt SHIFT

Medlem
Skrivet av laban005:

@Wolfkin: jag vet, men jag får inga mail för nycklar... Vapen går bra däremot och det borde ju funka lika bra/dåligt om nåt är knas med mitt SHIFT

Jo det borde ju fungera med allt eller inget, inte bara med vissa saker kan man tycka.
Suger att du blivit drabbad, vi får hoppas att det är något som blir fixat snabbt.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Måste de krångla till det så mkt? Kan dom bara inte skicka nycklarna till spelarna direkt utan att behöva trycka in koden :$

Ja onödigt krångligt nu i 3'an, i alla de tidigare spelen var det ju bara att skriva in Shift-koden och sen var det klart.
Och ja, tycker som du, om det nu ändå är något som de delar ut till spelet så kunde väl alla få det automatiskt istället för att riskera att gå miste om vissa saker i spelet.
Jag förstår att de vill engagera sitt community och så, men jag är inte direkt förtjust i denna iden.

Medlem

Solklar femma från mig jag kan inte få nog av det här spelet.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jo det borde ju fungera med allt eller inget, inte bara med vissa saker kan man tycka.
Suger att du blivit drabbad, vi får hoppas att det är något som blir fixat snabbt.

Ja jag hoppas det självläker när det blir mindre tryck på deras grejer, alternativt åtgärdat i nån patch, men just nu känns det mörkt, ett borderlands utan golden chest och en support som är helt värdelös.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Buhu, bara vissa sidor fick spelet innan släpp för rec men inte fz, fz Fick vänta till release dagen, Buhu. Nu ska spelet straffas. Poängavdrag för fz fick vänta, Buhu. B3 funkar perfekt på fz super dator men fz vill dra av poäng och hört andra har stabilitet problem så...
tR3 aV f3m!!

Pinsamt fz, pinsamt.... Skäms på er!

Står i recensionen att det inte funkade bra på deras dator? Antar att du bara är ute efter att klaga och egentligen inte bryr dig. Men ville bara uppmärksamma dig om att du hade fel i det argumentet.

Medlem

Aldrig förstått vad som är bra med Bordelands. Spelat ettan och tvåan och alla dess expansioner men aldrig gillat det. Skämten är tråkiga och världen är inte levande. Jag gillar grafiska stilen men inte ens den är gjord bra. Fail fail fail igen.

Inaktiv
Skrivet av DrDoom:

Alltid lika kul se folk bli kränkta över att ett spel för ett snäpp lägre betyg än vad de själva hade velat ge.

Det är just sånt här som får mig mer och mer önska efter betygsfria recensioner, eller en enkel trestegssystem med "undvik - köp om du gillar genren - köp" som visar ifall spelet är värt att spela eller inte. För i slutändan är allt annat bara personliga preferenser och vad man gillar/ogillar personligen och sånt gör sig bäst i en bra förklarande text.

Men men, bra recension och spelet kommer nog införskaffas nån gång i framtiden

Med tanke på hur kontroversiellt detta spel är så är det av yttersta vikt att betyget blir rätt. När FZ lägger ett onormalt lågt betyg så börjar man ju undra om Epic/Steam debaclet eller de sena recensionskoderna har inverkat på betyget.
När det låga betyget inte kan motiveras så är det klart det blir kritik. Speciellt när varenda person som har köpt och spelat det nästan uteslutande har goda saker att säga om det, i alla fall de jag har pratat med.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Med tanke på hur kontroversiellt detta spel är så är det av yttersta vikt att betyget blir rätt.

Att betyget blir rätt? Spelet har ju fått rätt betyg så som recensenten ser det.

Skrivet av anon_319742:

När FZ lägger ett onormalt lågt betyg så börjar man ju undra om Epic/Steam debaclet eller de sena recensionskoderna har inverkat på betyget. När det låga betyget inte kan motiveras så är det klart det blir kritik.

Vad menar du här? Det "låga" betyget motiveras ju i texten.

Skrivet av anon_319742:

Speciellt när varenda person som har köpt och spelat det nästan uteslutande har goda saker att säga om det, i alla fall de jag har pratat med.

Det är ju vanligt att omge sig med personer med samma intressen och smak som en själv, så när du snacker med folk omkring dig och får höra det du vill höra, så är det ju inte så konstigt. Går du lite utanför din egen personliga sfär så finns det tillräckligt med befogad kritik att läsa.

Har själv spelat BL3 en del och tycker det är en rätt så klen spelupplevelse. Har du en story i ditt spel ska du tåla att den kritiseras. Att det är en shlooter är inget som friger dig från kritik, bara för att enstaka inte tycker det är relevant, speciellt i en recension. Kan dock förstå att vissa förbiser detta och fokuserar på det andra i spelet de tycker är viktigt.

Skrivet av Solidtamam:

Buhu, bara vissa sidor fick spelet innan släpp för rec men inte fz, fz Fick vänta till release dagen, Buhu. Nu ska spelet straffas. Poängavdrag för fz fick vänta, Buhu. B3 funkar perfekt på fz super dator men fz vill dra av poäng och hört andra har stabilitet problem så...
tR3 aV f3m!!

Pinsamt fz, pinsamt.... Skäms på er!

Hmm har förej att dom skrivit att den inte funkar perfekt på datorn därav minus.. Och att dom inte sagt nåt minus poäng för vissa andra sidor fick släppa sin Recension tidigare..

Så kanske e mer buhu Fz tyckte inte som dej..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Att betyget blir rätt? Spelet har ju fått rätt betyg så som recensenten ser det.

Vad menar du här? Det "låga" betyget motiveras ju i texten.

Det är ju vanligt att omge sig med personer med samma intressen och smak som en själv, så när du snacker med folk omkring dig och får höra det du vill höra, så är det ju inte så konstigt. Går du lite utanför din egen personliga sfär så finns det tillräckligt med befogad kritik att läsa.

Har själv spelat BL3 en del och tycker det är en rätt så klen spelupplevelse. Har du en story i ditt spel ska du tåla att den kritiseras. Att det är en shlooter är inget som friger dig från kritik, bara för att enstaka inte tycker det är relevant, speciellt i en recension. Kan dock förstå att vissa förbiser detta och fokuserar på det andra i spelet de tycker är viktigt.

Spelet har ett onormalt lågt betyg då betydligt sämre spel har högre betyg. Det motiveras heller ej i recensionstexten vilket jag har påpekat tidigare. Faktum är att FZ'as betyg är det lägsta av alla jämfört med dem på Metacritic, en riktig outlier med andra ord.

Jag pratar om totala främlingar som köpt spelet på releasedagen och börjat spela det. Varenda en jag har pratat med har varit starkt positiva till spelet och tycker det är riktigt kul. Det handlar alltså inte om min personliga sfär på något sätt. Inom den så är det flera som inte ens är intresserade av looter shooters som Borderlands och helt ignorerar spelet.
Man får kritisera storyn så mycket man vill, bara det inte påverkar betyget. Allt under 4/5 är i detta fall oseriöst. Någonstans måste man som spelkritiker kunna vara lite objektiv.

Jag törs nog säga redan nu att FZ inte kommer ge Cyberpunk 2077 en 3'a. Om spelet är dåligt så blir det en 4'a, om det är bra får det en 5'a. Detta på grund av den kraftiga bias som finns på sajten.

Skriv svar