Recension – Borderlands 3

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, hur kan vi feltolka vår betygskala? Du behöver inte svara på den frågan. Jag tror vi hittat roten till hela diskussionen.

Nämen visst, släng ur dig lite anklagelser utan att backa upp dem med lite sund argumentation, eller bemöta de enkla motfrågor jag ställt. Och utan att ta till dig de spaltmeter med förklaringar varför Borderlands 3 fick det betyg det fick. För att inte nämna recensionen i sig. Du behöver inte svara på den frågan heller, eftersom du gång på gång visat dig oförmögen till det.

Ytterligare inlägg från dig kommer att bemötas med gulliga gif:ar.

Du tar ju inte till dig det jag skriver eller svarar på mina frågor. Jag har bemött de punkter du har tagit upp. De påstådda spaltmeterförklaringarna har fortfarande inte lyckats beskriva varför betyget ser ut som det gör, något som jag gång på gång beskrivit på olika sätt för att försöka förmå dig att förstå. Jag väl får se dig som ett hopplöst fall helt enkelt.

Fortsätt med de gulliga giffarna om det är den högsta nivån du klarar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jorå, läste inlägget, men svårt att bemöta när du uppenbarligen tycker att en trea är ett mediokert betyg.

"Vet inte exakt hur du definierar mediokert"
Det var därför jag klistrade in vår betygsmatris, just för att definiera det. Ett mediokert spel skulle med största sannolikhet få en 2:a (Tveksamt - Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.)

"...det överensstämmer ganska väl med min definition"
Se, vi har uppenbarligen olika definition av vad en trea på FZ betyder. Vilken tur då att vi har definierat hur vi använder skalan.

"Om inte betygsskalan är linjär..."
Vi har en betygsskala som är tydligt definierad vad de olika steget innebär. Se bild ovan.

"Grundkritiken är att ni sätter en 3a på ett spel som enligt er recensent levererar toppklass på allt som i grunden är viktigt för just denna genren. "
Läser man texten, och de finurligt nedskrivna punkterna i minuskolumnen ("Medioker handling",
"Smärtsamt enformiga uppdrag", "Humorn blir för mycket" samt "Prestandaproblem, även på PC") så är betyget enligt oss solklart. Eftersom vi har definierat en trea som "bra", inte mediokert.

Asså kom igen. Om jag förväntar mig 4+ i betyg på det här spelet och ni sätter en 3a så har väl jag all rätt att kalla betyget för mediokert. Särskilt med tanke på att betyget 3 ligger under ert snittbetyg för spel. Kan vi inte ens vara överens om det så vet jag inte ens varför ni har ett kommentatorsfält. Jag sa faktiskt aldrig att spelet för den sakens skull enligt er skulle vara dåligt. Jag sa att betyget var mediokert, inte spelet. Jag vet mycket väl att ni gillade det och tyckte det var bra. No hard feelings.

Vi har bara helt olika kriterier för den här typen av spel vad det verkar. Är det inte schysst att någon kanske läser det jag skrev om spelet och bestämmer sig för att köpa spelet av den anledningen. Någon som kanske aldrig hade rört spelet annars. Lite olika synviklar är bra ibland tycker jag.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_319742:

Du tar ju inte till dig det jag skriver eller svarar på mina frågor. Jag har bemött de punkter du har tagit upp. De påstådda spaltmeterförklaringarna har fortfarande inte lyckats beskriva varför betyget ser ut som det gör, något som jag gång på gång beskrivit på olika sätt för att försöka förmå dig att förstå. Jag väl får se dig som ett hopplöst fall helt enkelt.

Fortsätt med de gulliga giffarna om det är den högsta nivån du klarar.

Jag orkar inte räkna hur många gånger han svarat på dina frågor (samt upprepat svaret...om och om igen!)

Redaktör
Skrivet av snurrfint:

Asså kom igen. Om jag förväntar mig 4+ i betyg på det här spelet och ni sätter en 3a så har väl jag all rätt att kalla betyget för mediokert. Särskilt med tanke på att betyget 3 ligger under ert snittbetyg för spel. Kan vi inte ens vara överens om det så vet jag inte ens varför ni har ett kommentatorsfält. Jag sa faktiskt aldrig att spelet för den sakens skull enligt er skulle vara dåligt. Jag sa att betyget var mediokert, inte spelet. Jag vet mycket väl att ni gillade det och tyckte det var bra. No hard feelings.

Vi har bara helt olika kriterier för den här typen av spel vad det verkar. Är det inte schysst att någon kanske läser det jag skrev om spelet och bestämmer sig för att köpa spelet av den anledningen. Någon som kanske aldrig hade rört spelet annars. Lite olika synviklar är bra ibland tycker jag.

Fast det här handlar ju mer om att veckans har en helt annan syn på vad betyget 3 betyder än FZ. Vi har tydligt definierat vad betygen betyder, men veckans framhärdar med att säga att vi använder dem fel - vilket är smått bisarrt eftersom det är vi som skrivit definitionerna.

Alla har förstås rätt att kritisera våra recensioner och tycka helt annorlunda. Men att upprepade gånger säga att recensenten har fel, betyget är fel, betyget sätts utan motivering osv, då har man antingen inte läst recensionen, eller, misstänker jag, så är man inte intresserad av att förstå att det inte bara finns en åsikt.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

Du tar ju inte till dig det jag skriver eller svarar på mina frågor. Jag har bemött de punkter du har tagit upp. De påstådda spaltmeterförklaringarna har fortfarande inte lyckats beskriva varför betyget ser ut som det gör, något som jag gång på gång beskrivit på olika sätt för att försöka förmå dig att förstå. Jag väl får se dig som ett hopplöst fall helt enkelt.

Fortsätt med de gulliga giffarna om det är den högsta nivån du klarar.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det här handlar ju mer om att veckans har en helt annan syn på vad betyget 3 betyder än FZ. Vi har tydligt definierat vad betygen betyder, men veckans framhärdar med att säga att vi använder dem fel - vilket är smått bisarrt eftersom det är vi som skrivit definitionerna.

Alla har förstås rätt att kritisera våra recensioner och tycka helt annorlunda. Men att upprepade gånger säga att recensenten har fel, betyget är fel, betyget sätts utan motivering osv, då har man antingen inte läst recensionen, eller, misstänker jag, så är man inte intresserad av att förstå att det inte bara finns en åsikt.

Ja, någonting ni själva har skapat kan vara bristfälligt. Bara för att man själv har gjort någonting så betyder det inte att det är perfekt. Att argumentera mot kritiken på betygsskalan med "vafalls? det är ju jag själv som har gjort den, den måste ju vara perfekt!" är lite väl magstarkt kanske?
När jag säger att en 3'a är ett alldeles för lågt betyg så förklarar ni att er betygsskala inte är linjär utan är kraftigt ihoptryckt i toppen. Då undrar jag vad betyget 4 och 5 är till för? Om 3-5 alla är bra spel så borde skalan sluta vid 3 vilket jag förklarade tidigare men ingen läste, åtminstone ingen av de som kritiserar mig för att inte läsa svaren.

Att sedan den kanske mest uttjatade spelserien genom tiderna får en fyrapoängare kort efter Borderlands 3 trepoängare visar brist på metodiken. Jag ser t.ex. inga klagomål på den dåliga storyn eller humorn i Fifa 20, detta trots att den säkerligen är obefintlig. Varför gör man inte det? Jo för att det inte är särskilt relevant i ett Fifa-spel. Förstår ni nu vad jag menar med Borderlands 3 recensionen?

Fast ja, nu var ju nivån från vissa på redaktionen gulliga giffar för det är vad man tar till när argumenten tryter.

Inaktiv

Vad fint Calle! Postade du den där alldeles själv? Då ska du få en guldstjärna. När du blir stor så kanske du kan bli spelrecensent, men då gäller det att ha koll på hur många stjärnor man ger!

Skrivet av anon_319742:

Att sedan den kanske mest uttjatade spelserien genom tiderna får en fyrapoängare kort efter Borderlands 3 trepoängare visar brist på metodiken. Jag ser t.ex. inga klagomål på den dåliga storyn eller humorn i Fifa 20, detta trots att den säkerligen är obefintlig. Varför gör man inte det? Jo för att det inte är särskilt relevant i ett Fifa-spel. Förstår ni nu vad jag menar med Borderlands 3 recensionen?

nä och dom nämner ta mej fan inte heller fotbollsglädjen i Borderlands 3, så jävla dåligt av dom alltså att dom inte gör det..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Story mode i FIFA 20 har ju dock alltid varit ett skämt, så lite humor finns det ju i spelet


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör
Skrivet av anon_319742:

Ja, någonting ni själva har skapat kan vara bristfälligt. Bara för att man själv har gjort någonting så betyder det inte att det är perfekt. Att argumentera mot kritiken på betygsskalan med "vafalls? det är ju jag själv som har gjort den, den måste ju vara perfekt!" är lite väl magstarkt kanske?
När jag säger att en 3'a är ett alldeles för lågt betyg så förklarar ni att er betygsskala inte är linjär utan är kraftigt ihoptryckt i toppen. Då undrar jag vad betyget 4 och 5 är till för? Om 3-5 alla är bra spel så borde skalan sluta vid 3 vilket jag förklarade tidigare men ingen läste, åtminstone ingen av de som kritiserar mig för att inte läsa svaren.

Att sedan den kanske mest uttjatade spelserien genom tiderna får en fyrapoängare kort efter Borderlands 3 trepoängare visar brist på metodiken. Jag ser t.ex. inga klagomål på den dåliga storyn eller humorn i Fifa 20, detta trots att den säkerligen är obefintlig. Varför gör man inte det? Jo för att det inte är särskilt relevant i ett Fifa-spel. Förstår ni nu vad jag menar med Borderlands 3 recensionen?

Fast ja, nu var ju nivån från vissa på redaktionen gulliga giffar för det är vad man tar till när argumenten tryter.

Sluta lägga ord i munnen på mig, tack. Jag har inte sagt nåt om kvalitén på vår betygsskala, bara hur den fungerar. Calle också. Du har defintionerna här.

Du efterlyste motivering till betyget. Det finns här, gissningsvis 1500-2000 ord. Under det har en summering i form av plus och minus:

+ Förstaklassigt skjutande
+ Rätt mängd loot
+ Lyckad mix av FPS och RPG
+ Ice-T i rollen som Balex

- Medioker handling
- Smärtsamt enformiga uppdrag
- Humorn blir för mycket
- Prestandaproblem, även på PC

Allt det sammantaget (alltså inte bara "Medioker handling" - utan alla delar i hela texten) landar i ett spel Gustav upplever vara bra, fast det kunde varit bättre. Och det motsvarar betyget 3.

Om du tycker han lägger för stor vikt vid vissa saker, för liten vid andra eller något annat så är det fine - alla ska inte tycka samma. Och du får hemskt gärna uttrycka det också, det är ju det vi har forumet till. Men - när du istället sitter och hittar på massa skit bara för att försöka stärka dina argument om att spelet förtjänar högre betyg (typ "FZ kan bara kan singleplayer" (vi är tiotalet individer som skriver regelbundet, alla med olika tycke och smak) "FZ sänker betyg pga Epic"), då är du ute på djupt vatten. Skärpning.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det här handlar ju mer om att veckans har en helt annan syn på vad betyget 3 betyder än FZ. Vi har tydligt definierat vad betygen betyder, men veckans framhärdar med att säga att vi använder dem fel - vilket är smått bisarrt eftersom det är vi som skrivit definitionerna.

Alla har förstås rätt att kritisera våra recensioner och tycka helt annorlunda. Men att upprepade gånger säga att recensenten har fel, betyget är fel, betyget sätts utan motivering osv, då har man antingen inte läst recensionen, eller, misstänker jag, så är man inte intresserad av att förstå att det inte bara finns en åsikt.

Jag kan inte stå till svars för vad andra tycker och tänker. Vad jag menade när jag skrev att jag håller med veckans i grunden var att spelet förkänade ett högre betyg eftersom recensenten la för stor vikt på saker jag anser vara sekundära inom genren. Det är det enda och det framgick ganska tydligt av mitt inlägg. Sedan var det ni på redaktionen som snöade in på min formulering om ett "mediokert betyg".

Jag är supernöjd med ert betygsystem även om det kunde vara lite tydligare på just betyg 3. Ett spel som levererar det man kan förvänta sig kan likväl vara det bästa spelet som någonsin gjorts. Dvs om förväntningarna var skyhöga.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Betyg är fenomenala för att få en snabb uppfattning om vad recensenten tycker om spelet, så de kommer vara kvar. Dessutom tycker jag inte man ska tvinga folk att läsa texten om de inte vill.

Betyg funkar ju bra för alla andra underhållningsformer, jag ser inte varför spel ska vara ett untantag. Dessutom tror jag de funkar bra för de flesta, det är bara det att de inte hörs lika mycket. En del kommer alltid göra sina egna tolkningar, men jag är säker på att många både är nöjda med dem och kollar upp vad den som sätter betyget avser med det.

Säkert sant. Tack för svar Tomas.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Redaktör
Skrivet av snurrfint:

Jag kan inte stå till svars för vad andra tycker och tänker. Vad jag menade när jag skrev att jag håller med veckans i grunden var att spelet förkänade ett högre betyg eftersom recensenten la för stor vikt på saker jag anser vara sekundära inom genren. Det är det enda och det framgick ganska tydligt av mitt inlägg. Sedan var det ni på redaktionen som snöade in på min formulering om ett "mediokert betyg".

Jag är supernöjd med ert betygsystem även om det kunde vara lite tydligare på just betyg 3. Ett spel som levererar det man kan förvänta sig kan likväl vara det bästa spelet som någonsin gjorts. Dvs om förväntningarna var skyhöga.

Jag/vi läste kanske in för mycket och fel saker i det du skrev, sorry för det. Bra feedback om att lägga vikten på fel saker, saklig och bra kritik. Tumme upp!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag/vi läste kanske in för mycket och fel saker i det du skrev, sorry för det. Bra feedback om att lägga vikten på fel saker, saklig och bra kritik. Tumme upp!

Jag skulle aldrig ha blandat in veckans. Det skapade bara förvirring och den diskution som pågick kring honom var laddad. Jag kan fatta att mitt inlägg blev misstolkat av den anledningen. Man lär sig av sina misstag. Tack för en väskriven recension, även om jag inte håller med om betyget.

Avstängd
Skrivet av CARTMAN:

Hehe, "smärtsamt enformiga uppdrag". Precis hur jag kände med BorderLands 1 o 2. Fruktansvärt överskattade titlar, imo.

Nu har jag bara tittat på min 18-åriga brorson som lirat 2:an samt kollat speedruns på spelet. Spelen verkar lägga mest krut på att kötta fiender med kreativa vapen och den allmänna komiska atmosfären bland karaktärerna.

Känslouppslukande story med spelbranschbrytande uppdrag kan jag inte säga att spelet fokuserar på. Att hoppas på spännande och varierande uppdrag känns lite som att hoppas på samma sak i alla Doom-spelen.

Fragtjuv

Tänk att en betygsskala kan skapa sådan diskussion. Fascinerande. Själv föredrar jag exempelvis en tiogradig skala men när jag läser här på FZ får jag jul helt enkelt sätta mig in i hur ni tänker kring er skala.

Sen får man ju naturligtvis tycka att ett betyg är för lågt, eller i förekommande fall för högt, men det är ju en helt annat diskussion.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Moderator | Testpilot
Skrivet av AplAy:

Nu har jag bara tittat på min 18-åriga brorson som lirat 2:an samt kollat speedruns på spelet. Spelen verkar lägga mest krut på att kötta fiender med kreativa vapen och den allmänna komiska atmosfären bland karaktärerna.

Känslouppslukande story med spelbranschbrytande uppdrag kan jag inte säga att spelet fokuserar på. Att hoppas på spännande och varierande uppdrag känns lite som att hoppas på samma sak i alla Doom-spelen.

Doom lyckas dock bryta från all action via sina gömda collectibles, vissa av dem är till och med "skill points" som ger dig mer valmöjligheter i striderna. Det spelet har inga uppdrag och "quests" på så sätt, och det är en linjär upplevelse. Men tycker fortfarande att Doom är ett bättre spel i helhet då det är en bättre balans. Inte för mycket av något, men en lagom balans.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om man skulle dela upp den 5 skaliga betyg sättningen till % lite grovt så skulle vi 60% i betyg samma som pcgamer gav. Så prestandan i spelet kan hålla med om är ett problem för många 10% i minus bara där 30, humorn kan inte vara så allvarligt så 5%, tråkiga uppdrag 5% till, men det kommer en patch snart för prestandan. Så ska man verligen räkna med den? I sånt fall så har vi 20-30% minus på själva storyn. Vilket skulle betyda fall om skulle gå på 5 skaliga så når den knappt 2.......var den så dålig ?

Skrivet av Hellspites:

Om man skulle dela upp den 5 skaliga betyg sättningen till % lite grovt så skulle vi 60% i betyg samma som pcgamer gav. Så prestandan i spelet kan hålla med om är ett problem för många 10% i minus bara där 30, humorn kan inte vara så allvarligt så 5%, tråkiga uppdrag 5% till, men det kommer en patch snart för prestandan. Så ska man verligen räkna med den? I sånt fall så har vi 20-30% minus på själva storyn. Vilket skulle betyda fall om skulle gå på 5 skaliga så når den knappt 2.......var den så dålig ?

beror väl på hur man värdera humorn, tråkiga uppdrag, story osv


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Okej! Efter att jag har lagt 70-timmar på detta spel så kan jag förstå varför den bara fick 3:a i betyg. Gearbox har ju tydligen lagt lite tid på endgame men inte själva storyn, för att ta sig vidare i spelet så måste man ju lira igenom main storyn, och den är ju smärtsam dålig. Det gör ont. Så det blir ju sjukt svårt att börja om på ny class. Borderlands 2 var det både intressant och bra story vilket gjorde så att det var fullt möjligt att börja om med 20tal spel genomgångar. Medans B3 är ett crince och facepalm skript deluxe till story. Det förstör ju hela spel upplevelsen. Så nu kör jag bara med moze mayhem mode 2 normal och köttar bossar, finns det något annat i spelet som man kan göra? Borderlands 2 kunde du ju börja om och utforska kändes mer fritt.

Medlem

Herregud.......Det är inte konstigt att det är krig i världen när folk går igång så pass bara för att ett spel inte får det betyget man själv tycker är korrekt.

Humorn är en stor del av Borderlands och gillar man inte den så förstår jag att man kan ha svårt för spelet. Jag älskar den låga humorn och sitter och smågarvar mest hela tiden när jag lirar.

4/5 får det av mig i betyg

Medlem

Borderlands 3 blir allt sämre med tiden som går, nu har jag och brorsan spammat rampage bossen i 2 dagar på tvhm mayhem 2 och 3 och spelet vägrar att ge oss vapen som har högre dmg än 590 på assualt rifles shotguns typ 400x9 man gör ingen dmg med moze. Han är fl4k som använder nån skill som är som bore. Utan så hade det inte gått.. p.score 450 till 530 max.. man fick betydligt bättre vapen i borderlands 2 och där kunde du även öka till op 1-9 och loot efter det.. men inte här sjukt tråkigt.. ända sättet att göra dmg tydligen ta på sig en relic som ger dig 200% mer dmg om du spränger dig själv typ.. sjukt tråkigt..

Medlem
Skrivet av anon_319742:

En 3'a för att beskriva årets bästa spel? Du måste skämta. Nog för att spelåret har varit lite fattigt men det är att ta i.

Jag börjar se en trend. Både Control och Borderlands 3 fick en 3'a av FZ men snittar på 84 på metacritc. FZ's betyg är också denna gång lägst i världen. Det de har gemensamt är att de är Epic Games Store "exklusiva".

FZ's direktiv för betygssättning:

EGS "exklusivt": -1p
Multiplayer: -1p
CDPR: +2p
Tillgängligt på Steam: +1p
Quake: +1p
Playstationexklusivt: +1p
Bra gameplay: -1p

Ditt gnäll i detta fallet är alltså att FZs betyg är mer i stil med ANVÄNDARNAS betyg på metacritic? Är inte det helt fel sak att gnälla och bitcha om?
Välkomnar någon som lägger sig på oss stackars dödliga och oförstående individers (oförstående när det kommer till "bra" spel iaf) nivå, så vi får en, för oss, passande åsikt.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Borderlands 3 blir allt sämre med tiden som går, nu har jag och brorsan spammat rampage bossen i 2 dagar på tvhm mayhem 2 och 3 och spelet vägrar att ge oss vapen som har högre dmg än 590 på assualt rifles shotguns typ 400x9 man gör ingen dmg med moze. Han är fl4k som använder nån skill som är som bore. Utan så hade det inte gått.. p.score 450 till 530 max.. man fick betydligt bättre vapen i borderlands 2 och där kunde du även öka till op 1-9 och loot efter det.. men inte här sjukt tråkigt.. ända sättet att göra dmg tydligen ta på sig en relic som ger dig 200% mer dmg om du spränger dig själv typ.. sjukt tråkigt..

Det värsta med BL3 endgame är att de misslyckades totalt med progression. Man var redan nära lvl cap när man blev klar med första genomspelningen (borde varit typ halvvägs _max_). Sen strösslas det med legendaries vilket totalt förtar känslan som ska finnas där när man väl får en. Att man får en Lyuda OCH en Bekah i mailen för lite challenges liksom? Varför ge två av BL2s absolut bästa vapen på lätt? LVL progression gör att TVHM känns omotiverat, och att man dessutom får leggies så lätt tar bort moroten att min/maxa. Jag kan stå ut med att det återigen saknas endgame-innehåll vid launch, men att man inte ens lyckas balansera progression är mördande för spelets hållbarhet och dessutom extremt svårt att fixa till i efterhand.

Hade allt istället balanserats så det var lite för svårt att levla, att legendaries var ovanliga (!) kunde de ökat på lite bara i balanseringspatch. Vad gör de nu, rollback? Level cap increase till lvl51? Vem vet. :/

Skrivet av Weeks_death:

Ditt gnäll i detta fallet är alltså att FZs betyg är mer i stil med ANVÄNDARNAS betyg på metacritic? Är inte det helt fel sak att gnälla och bitcha om?
Välkomnar någon som lägger sig på oss stackars dödliga och oförstående individers (oförstående när det kommer till "bra" spel iaf) nivå, så vi får en, för oss, passande åsikt.

Det där är väl ändå ganska avklarat nu ändå? Han kan ju inte ens svara längre. Metacritics användarrecensioner är dessutom säkerligen rejält färgade av Epic Store Exclusive-debaclet och mycket annat.

Måste erkänna att jag verkligen börjar hålla med om 3/5 nu. Den satt hårt inne för en Borderlandsgalning att erkänna. F'låt Gurkan för eventuellt tvivel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Låter ju dock trevligt att det är lite högre drop-rate på legendaries, då man i tvåan spenderade åtskilliga timmar för att få ett halvkasst sådant vapen (oftast de sämre varianterna). Exempelvis farmade man "The Bunk3r" typ 20-30 gånger med Gunzerkern i tvåan och fick 1-2 legendaries totalt. OP levels osv som nämndes ovan kom väl som DLC i tvåan, så lär nog hända även här senare (typ att de lägger till UVHM mode samt OP levels). Blir i alla fall ett grymt köp om ett år till PS5, i en optimerad version som innehåller allt detta samt lite extra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av jonis:

Det värsta med BL3 endgame är att de misslyckades totalt med progression. Man var redan nära lvl cap när man blev klar med första genomspelningen (borde varit typ halvvägs _max_). Sen strösslas det med legendaries vilket totalt förtar känslan som ska finnas där när man väl får en. Att man får en Lyuda OCH en Bekah i mailen för lite challenges liksom? Varför ge två av BL2s absolut bästa vapen på lätt? LVL progression gör att TVHM känns omotiverat, och att man dessutom får leggies så lätt tar bort moroten att min/maxa. Jag kan stå ut med att det återigen saknas endgame-innehåll vid launch, men att man inte ens lyckas balansera progression är mördande för spelets hållbarhet och dessutom extremt svårt att fixa till i efterhand.

Hade allt istället balanserats så det var lite för svårt att levla, att legendaries var ovanliga (!) kunde de ökat på lite bara i balanseringspatch. Vad gör de nu, rollback? Level cap increase till lvl51? Vem vet. :/

Det där är väl ändå ganska avklarat nu ändå? Han kan ju inte ens svara längre. Metacritics användarrecensioner är dessutom säkerligen rejält färgade av Epic Store Exclusive-debaclet och mycket annat.

Måste erkänna att jag verkligen börjar hålla med om 3/5 nu. Den satt hårt inne för en Borderlandsgalning att erkänna. F'låt Gurkan för eventuellt tvivel.

Jo progression i Bl3 är sjukt dålig, jag var ju redan lv 50 i första gången jag spelade igenom spelet.. hur? Joina en kompis som var lv 12 osv... var ju hur lätt som helst att bli 50 så tvhm är ju nu sjukt tråkig och köra igenom nu när vi är max lv och har vapen som tydligen inte blir bättre o mayhem moden är ju en bra tanke men skulle det inte varit bättre att ha Bl2 progression fast med guardian rank iaf exp grejen.. så kunde dom ha gjort flera utstickningar i badass trädet, badass superbadass och ultimatebadass med olika passiva osv...

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Jo progression i Bl3 är sjukt dålig, jag var ju redan lv 50 i första gången jag spelade igenom spelet.. hur? Joina en kompis som var lv 12 osv... var ju hur lätt som helst att bli 50 så tvhm är ju nu sjukt tråkig och köra igenom nu när vi är max lv och har vapen som tydligen inte blir bättre o mayhem moden är ju en bra tanke men skulle det inte varit bättre att ha Bl2 progression fast med guardian rank iaf exp grejen.. så kunde dom ha gjort flera utstickningar i badass trädet, badass superbadass och ultimatebadass med olika passiva osv...

Håller helt med. Mayhem mode kändes som en kul idé innan man väl fick testa själv. Snabbt blev det istället en restart-fest i stil med Seraph Vendorn i BL2 när man försökte få en perfekt Antagonist.

TVHM är tyvärr sjukt tråkigt som du säger. Att man via mailen får en bössa precis innan man blir klar med normalkampanjen som potentiellt är bättre än något man kan få efter ytterligare en hel genomspelning av TVHM, hur tänkte dom där? OP-levels och den successiva reset som då ägde rum med varje steg avseende loot var helt rätt väg att gå.

Det är nästan konstigt hur ett företag kan få såååå mycket rätt, alltså i princip allt det komplexa som andra misslyckas med. Men sen totalt missa målet med det man i föregående del i spelserien redan lyckades med?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Det där är väl ändå ganska avklarat nu ändå? Han kan ju inte ens svara längre. Metacritics användarrecensioner är dessutom säkerligen rejält färgade av Epic Store Exclusive-debaclet och mycket annat.

Kan inte svara? Sorry hänger inte med. Det du sa om metacritics, tänkte jag inte på men är nog helt rätt.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kan inte svara? Sorry hänger inte med. Det du sa om metacritics, tänkte jag inte på men är nog helt rätt.

Om du kollar under hans namn så ser du "Avstängd". Det var det jag syftade på.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Om du kollar under hans namn så ser du "Avstängd". Det var det jag syftade på.

👍 Är nu med på planen igen... Behövdes kaffe 😄

Skriv svar