Recension – The Legend of Zelda: Link's Awakening

Robot
Recension – The Legend of Zelda: Link's Awakening

Ett av seriens mest unika spel återvänder i strålande vacker form. Men varför hackar den?

#nintendo, #switch, #zelda-links-awakening


Medlem

Inväntar patch för hackandet innan detta ska spelas.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag håller med dig om mer eller mindre allt. Det var en mycket trevlig och koncentrerad upplevelse. Den inkonsekventa frameraten är den nog den enda nackdelen, men den är däremot väldigt påtaglig.

Bra recension!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Minnet i switchen är anledningen varför det har prestanda problem.
Överklockning på cpu och gpu gör inget alls


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Bra recension! Precis fått en switch och detta är på min önskelista. Håller på med botw nu så får bli lite senare men då har de förhoppningsvis polerat upp prestandan. Synd bara att det ska vara så vid release...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Godofcheese: Minnesbandbredd är begränsad i Switch, absolut, men det är ju begränsningar Nintendo/Grezzo är mycket väl medvetna om. Prestandaproblem i spel som Breath of the Wild kan jag ursäkta mer eftersom det är ett nytt och tekniskt väldigt ambitiöst Zelda-spel, med en stor och för plattformen väldigt detaljerad spelvärld. Link's Awakening är en 3D-remake av ett 2D-original, då finns det ingen anledning till att sikta mot stjärnorna rent tekniskt. Det hade sett väldigt bra ut även med en mer dynamisk upplösning, och den högre bilduppdateringen hade gett mycket mer till helhetsupplevelsen än något mer detaljerad grafik. Det är väl osannolikt att Grezzo stuvar om spelmotorn helt i en uppdatering, men förhoppningsvis kan de optimera koden så att den svajiga bilduppdateringen dyker upp mer sällan.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Känns som att det är old school style zelda me nutid teknik typ ? eller ?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Blessus: definitivt, det här är en väldigt trogen tolkning av Game Boy-spelet från 1993 men med modern 3D-grafik. Spelmekanik och innehåll har justerats för att bli smidigare, men det är en old school Zelda-upplevelse med ny grafik (och musik, viktigt att påpeka!).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Jag äger ingen Switch ännu men en sån här spel frestar mig otroligt mycket att äga en swtich


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Kontot avslutas

Det var en bra recension.

Funderar över en sak bara, spelade du från kassett eller var den köpt via e-shop och spelades via konsol / SD kort?
Sen undrar jag om du testade att jämföra om det blev bättre om du spelade dockat eller bärbart?
Lite kul att veta om det kan vara något av det som gjorde att det hackade så för dig.

Min sambo beställde detta spelet idag så vi borde ju få det innan helgen.


signatur

ゼルダの城

Gen
Medlem

Testat spelet hos en kompis. Allt är fantastiskt! Grafiken, musiken, animationerna osv men prestandaproblemen är verkligen skitjobbiga. Fattar inte varför spelet kör Triple Buffering, det hade löst de frekventa dipparna ner till 30. Stuttering däremot är en annan femma och verkar bero på något annat, vem vet vad.'

Skrivet av ZeldasCastle:

Det var en bra recension.

Funderar över en sak bara, spelade du från kassett eller var den köpt via e-shop och spelades via konsol / SD kort?
Sen undrar jag om du testade att jämföra om det blev bättre om du spelade dockat eller bärbart?
Lite kul att veta om det kan vara något av det som gjorde att det hackade så för dig.

Min sambo beställde detta spelet idag så vi borde ju få det innan helgen.

Kollat DFs prestandavideo och där säger de att det inte spelar någon roll om man kör dockat eller bärbart, det är exakt samma problem i båda lägen.

Kontot avslutas
Skrivet av Gen:

Kollat DFs prestandavideo och där säger de att det inte spelar någon roll om man kör dockat eller bärbart, det är exakt samma problem i båda lägen.

Om man kör från kassett eller nedladdat då? Kan det göra någon skillnad?


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ZeldasCastle: prestandaproblemen uppstår inte när man laddar in ett område, så det bör inte ha något med lagringsformatet att göra. Jag har bara testat med kassett, men det bör inte spela någon roll. Prestandadippar uppstår lite här och var, när man svingar svärdet över buskar eller växlar skärm, och det lär vara relaterat till att systemet inte orkar rita upp bilderna snabbt nog för stabil bilduppdatering.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gen
Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Om man kör från kassett eller nedladdat då? Kan det göra någon skillnad?

Jag är ingen expert men det borde inte göra någon skillnad. NAND som NAND tänker jag

Avstängd
Skrivet av Subzero199:

Inväntar patch för hackandet innan detta ska spelas.

Hur kan ett sånt här spela hacka?! NotLikeThis

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Hur kort är spelet egentligen?

Prestandaproblemen verkar riktigt jobbiga, får lätt huvudvärk av sådant där tyvärr så jag hoppas att det är något de kan fixa.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag har aldrig blivit något inbitet Zelda fan än, men gillar detta, och skönt att det inte är för långt (passar mig)

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: Tack Morts! Jag skulle säga att det är en 10-12 timmar för den som är välbekant
med originalet, och kanske 15-16 timmar för den som inte spelat det tidigare. Vissa av de senare templen kan vara svåra att navigera och hitta lösningar på, vilket kan lägga till ett par timmar till upplevelsen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Kontot avslutas

Skulle behövas remake av Zelda: Oracle of Ages/Seasons med till Switch efter det här eftersom de spelen utspelar sig strax före Link's Awakening.

Om man spelar från kassett. Installeras något till konsolen då eller är det bara sparningar och hur mycket minne ungefär tar det?

(vill veta eftersom jag bara har 2 GB kvar)


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne jag och @Grukk har diskuterat just längden och svårighetsgraden. Några av de senare templen är ganska svårnavigerade, och spelar man för första gången kan man nog lägga en del tid där på att bara hitta rätt. Jag yrade runt en del i ett av templen för att det helt enkelt var så länge sedan jag spelade originalet (well, DX-versionen av originalet), och jag kan tänka mig att det kan lägga till ytterligare timmar om man inte har tidigare erfarenhet av deras generella upplägg.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@ZeldasCastle: Nej ingen installation faktiskt, det körs rakt från kassetten om man spelar den fysiska utgåvan.

Oh ja, men jag är nästan mer sugen på en remake av Minish Cap, älskar allt med det spelet. Spelmekaniken, berättelsen, design/musik ... verkligen superhärlig del i serien. En 3D-remake med mer "tecknad" grafisk stil än Link's Awakening hade för för jädra fint!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

@Mortaigne jag och @Grukk har diskuterat just längden och svårighetsgraden. Några av de senare templen är ganska svårnavigerade, och spelar man för första gången kan man nog lägga en del tid där på att bara hitta rätt. Jag yrade runt en del i ett av templen för att det helt enkelt var så länge sedan jag spelade originalet (well, DX-versionen av originalet), och jag kan tänka mig att det kan lägga till ytterligare timmar om man inte har tidigare erfarenhet av deras generella upplägg.

Har man spelat andra zeldaspel är det lätt att räkna vad man behöver göra eller se väggar som måste bombas. Men för en zelda-novis är det nog inte superlätt att lösa allt snabbt. Men spelet gör ett bra jobb att hjälpa en utan att det känns som handhållande. Speciellt vid introduktion av nya moment, vilket är rätt vanligt. Nytänkade spel på många sätt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

@Mortaigne jag och @Grukk har diskuterat just längden och svårighetsgraden. Några av de senare templen är ganska svårnavigerade, och spelar man för första gången kan man nog lägga en del tid där på att bara hitta rätt. Jag yrade runt en del i ett av templen för att det helt enkelt var så länge sedan jag spelade originalet (well, DX-versionen av originalet), och jag kan tänka mig att det kan lägga till ytterligare timmar om man inte har tidigare erfarenhet av deras generella upplägg.

Skrivet av Grukk:

Har man spelat andra zeldaspel är det lätt att räkna vad man behöver göra eller se väggar som måste bombas. Men för en zelda-novis är det nog inte superlätt att lösa allt snabbt. Men spelet gör ett bra jobb att hjälpa en utan att det känns som handhållande. Speciellt vid introduktion av nya moment, vilket är rätt vanligt. Nytänkade spel på många sätt.

Det låter ju bra, tack


signatur

Jump in.

MEG
Medlem

Ett av de få Zelda spel jag har klarat ut, kan varmt rekommendera spelet (iaf originalet).


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Om man kör från kassett eller nedladdat då? Kan det göra någon skillnad?

Spelar den nedladdade versionen och har inte märkt några prestanda problem överhuvudtaget. Flyter perfekt i mina ögon men är ingen expert på området.

Medlem

Tack för en bra text!

Håller med om mer eller mindre allt. Just att spelet hackar är under all kritik, speciellt när det kommer från Nintendo. Botw hade mindre problem med detta, att de har misslyckats så pass här är kasst.

Vill nästan gå så långt som att sätta 3/5 då det aldrig gick en längre stund med kontinuerligt flyt under mina ca 20 timmar.

Tråkigt när man köpte limited edition för 1495kr. Även om det patchas bort, så kommer jag alltid att veta att den dagen Nintendo stänger ner sina servar, den dagen har jag ett dyrt spel som hackar.

Trist.

Med allt det sagt så är det en underbar värld att besöka och utforska, templen är roliga och lagom långa, ljudbilden är fantastisk (metalliska ljud ❤️) och den grafiska stilen är mysig med fantastiskt design.

Edit: gillar starkt att striderna använder sig mer av skölden än vad originalet gjorde.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det var en bra recension.

Funderar över en sak bara, spelade du från kassett eller var den köpt via e-shop och spelades via konsol / SD kort?
Sen undrar jag om du testade att jämföra om det blev bättre om du spelade dockat eller bärbart?
Lite kul att veta om det kan vara något av det som gjorde att det hackade så för dig.

Min sambo beställde detta spelet idag så vi borde ju få det innan helgen.

Jag har spelat ca 10 timmar bärbart och lika många dockat.

I mina känsliga ögon så är det lika bedrövligt flyt oavsett. Sen säger säkert experter något annat.

Min äldre bror spelar och upplever inga hack, så är man inte så känslig så går det nog bra


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Freakon: Tack för de vänliga orden!

Ja det är extra onödigt när den här sortens spel med den här sortens presentation inte behöver fokusera på högsta upplösning eller avancerade effekter. Att Breath of the Wild hade vissa prestandaproblem vid lanseringen (det var ju relativt illa innan den första patchen) är mer försvarbart med tanke på den stora och detaljerade spelvärlden , men i Link's Awakening gör det varken till eller från, samtidigt som svajig bilduppdatering stör. Som helhet förstör det inte en väldigt bra nytolkning, men det känns väldigt onödigt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Kontot avslutas
Skrivet av Loevet:

@ZeldasCastle: Nej ingen installation faktiskt, det körs rakt från kassetten om man spelar den fysiska utgåvan.

Oh ja, men jag är nästan mer sugen på en remake av Minish Cap, älskar allt med det spelet. Spelmekaniken, berättelsen, design/musik ... verkligen superhärlig del i serien. En 3D-remake med mer "tecknad" grafisk stil än Link's Awakening hade för för jädra fint!

Tack för informationen
Jag älskar också det spelet, så skulle jag ha valt så hade jag helst sett en Minish Cap remake än en Link's Awakening remake.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Riktigt bra spel. Klara nyss kapitel 6. Bara plus på spelet. Men jävla piss dåligt att dom släpper ett spel som laggar så tydligt riktigt uselt gjort.

12
Skriv svar