Recension – Fifa 20

Moderator | Testpilot
Skrivet av Solidtamam:

Hahahaha B3 får 3a (för lite utveckling och för repetetiv enligt er) men Fifa får en 4a? Är ni seriösa?

HahHahahHahahHahaaHHAHAaha

Två helt olika personer som recenserade båda spelen. Alla har dessutom olika åsikter om vad som gör spelet bra och inte. Vilket känns ganska självklart, men som bevisligen ett par personer har problem att förstå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jäklar vad folk hatar på Fifa. Tycker det är ett roligt spel att ha som tidsfördriv. Och jättekul att spela med polarna. Har spenderat många timmar med Fifa utan att ha slösat en enda krona på mikrotransaktioner. Så jag förstår inte vad alla gnäller över. Det är ingen som tvingar dig att köpa kortpaket.

Avstängd
Skrivet av Kyrre:

Jäklar vad folk hatar på Fifa. Tycker det är ett roligt spel att ha som tidsfördriv. Och jättekul att spela med polarna. Har spenderat många timmar med Fifa utan att ha slösat en enda krona på mikrotransaktioner. Så jag förstår inte vad alla gnäller över. Det är ingen som tvingar dig att köpa kortpaket.

Det är för att ingen på det här forumet gillar sportspel, eller kanske 10% av användarna gör det. Sen kommer resten av dom 90% och hatar så fort det skrivs om ett sportspel.

FIFA är faktiskt en av världens största spel och finns en anledning till det. Det pissar på spel som borderlands när det gäller antal spel som säljs varje år.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Det är för att ingen på det här forumet gillar sportspel, eller kanske 10% av användarna gör det. Sen kommer resten av dom 90% och hatar så fort det skrivs om ett sportspel.

FIFA är faktiskt en av världens största spel och finns en anledning till det. Det pissar på spel som borderlands när det gäller antal spel som säljs varje år.

Det är bara så synd att majoriten väljer FIFA framför PES.
Då PES är en bättre serie, det säger alla recensenter och nästan alla som faktiskt ger spelen en ärlig chans tycker likadant.
FIFA har inget att sätta emot då.

Folk är "arga" för att många väljer år efter år köpa "samma" spel för fullpris.
EA kan gott o väl sänka deras priser, men varför, när det säljer som smör, runt 10 miljoner ex per år

"Jag vill ha alla riktiga lag, spelare" är mångas argument men struntar totalt att spelet reagerar lika segt som sirap.
Hur fucking svårt är det att ladda ner en fil till sin PS4? VIPS SÅ HAR DU ALLA RIKTIGA LAG & SPELARE!
Billigare spel rent prismässigt och såååååååååååååååååååååå mycket bättre.

År efter år får dom recensioner som "Världens bästa fotbolls-spel någonsin" 9,5 i betyg osv.
Medans FIFA får under 8 av de stora och mycket klagomål, med all rätt.
EA, gå o sug en bäver era jävlar...

Avstängd
Skrivet av JokerM6:

Det är bara så synd att majoriten väljer FIFA framför PES.
Då PES är en bättre serie, det säger alla recensenter och nästan alla som faktiskt ger spelen en ärlig chans tycker likadant.
FIFA har inget att sätta emot då.

Folk är "arga" för att många väljer år efter år köpa "samma" spel för fullpris.
EA kan gott o väl sänka deras priser, men varför, när det säljer som smör, runt 10 miljoner ex per år

"Jag vill ha alla riktiga lag, spelare" är mångas argument men struntar totalt att spelet reagerar lika segt som sirap.
Hur fucking svårt är det att ladda ner en fil till sin PS4? VIPS SÅ HAR DU ALLA RIKTIGA LAG & SPELARE!
Billigare spel rent prismässigt och såååååååååååååååååååååå mycket bättre.

År efter år får dom recensioner som "Världens bästa fotbolls-spel någonsin" 9,5 i betyg osv.
Medans FIFA får under 8 av de stora och mycket klagomål, med all rätt.
EA, gå o sug en bäver era jävlar...

Det får stå för dig att du tycker PES är bättre. Jag har spelat båda och FIFA har alltid varit klasser bättre enligt mig.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Det får stå för dig att du tycker PES är bättre. Jag har spelat båda och FIFA har alltid varit klasser bättre enligt mig.

Vad är bättre tycker du?
Kontrollmässigt, hur spelarna reagerar på ett knapptryck...dvs skott...FIFA kan det ta upp till 2 sekunder tills dåren passar, skjuter.
Spelkänslan till PES är mycket snabbare rent reaktionsmässigt.

Matcherna är mer unika, precis som riktigt fotboll.
I FIFA så kan du fortfarande hitta en (flera )punkt/er där man ALLTID kan göra mål ifrån.
Så till slut är varje match 7-0 medans så funkar det inte på PES.

Jag spelar också mer FIFA då vännerna köper det. Så vill man lira med vänner så måste man välja de sämre alternativet.

EA: Vad sägs om att fixa online mot sina vänner?
Sen när kan en säsong avgöras som oavgjort? Fixa så att man kan ställa in regler osv.
Jag menar, min polare kan spela som ett as, få fem röda kort en match. För att nästa match inte få något straff för sitt spelande.
Så jävla trist

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Jag menar, min polare kan spela som ett as, få fem röda kort en match. För att nästa match inte få något straff för sitt spelande.
Så jävla trist

Du kan ju alltid dela ut straff utanför spelet. Exempelvis kan du smutsa ner honom eller stjäla hans keps. Det är rimligare att du gör det än att EA Sports gör det.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Du kan ju alltid dela ut straff utanför spelet. Exempelvis kan du smutsa ner honom eller stjäla hans keps. Det är rimligare att du gör det än att EA Sports gör det.

Haha true.
Men allvarligt, hur svårt ska det vara o fixa onlineläget mot sina vänner? Inte så svårt, vad äre EA gör år efter år i produktionstid och utvecklingstid?
Det är fan inte okej att ta 600+ kr år efter år när man har lagt hur många timmar på vidareutveckling?

Medans Nintendo, Sony och andra företag utvecklar ett o samma spel över 3-5 år. Då ska man ha betalt för sitt arbete, varför betalar vi samma summor till EA när dom inte har arbetat för dom pengarna?

Medlem

Jag frågar som jag alltid brukar fråga: Hur är det med tjejerna? Fortfarande för svårt att flytta de befintliga kvinnliga lagen in i onlineläget?

Och har de svenska kommentatorerna kommit tillbaka? Bara att kopiera från fifa 13 och klistra in ju. Och hur är det med sydkorea och Japan? Fortfarande borttagna?

Avstängd
Skrivet av JokerM6:

Haha true.
Men allvarligt, hur svårt ska det vara o fixa onlineläget mot sina vänner? Inte så svårt, vad äre EA gör år efter år i produktionstid och utvecklingstid?
Det är fan inte okej att ta 600+ kr år efter år när man har lagt hur många timmar på vidareutveckling?

Medans Nintendo, Sony och andra företag utvecklar ett o samma spel över 3-5 år. Då ska man ha betalt för sitt arbete, varför betalar vi samma summor till EA när dom inte har arbetat för dom pengarna?

PES kommer väl varje år med? Jag spelar bara karriärläge i FIFA och det är rejält uppdaterat i år så därför köpte jag det. Hade nog hoppat över det i år om det inte gjorts.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Cedmoy:

Jag frågar som jag alltid brukar fråga: Hur är det med tjejerna? Fortfarande för svårt att flytta de befintliga kvinnliga lagen in i onlineläget?

Och har de svenska kommentatorerna kommit tillbaka? Bara att kopiera från fifa 13 och klistra in ju. Och hur är det med sydkorea och Japan? Fortfarande borttagna?

Haha ingen vill nog ha svenska kommentatorer.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Haha ingen vill nog ha svenska kommentatorer.

Mhmmm...

Minns när jag var inne i webhallen för några år sedan och det var något event för FIFA där de svenska kommentatorerna var närvarande och jag fick frågan varför jag ville byta spelet till en internationell version och jag svarade att jag ville ha riktiga kommentatorer.

Det blev alldeles tyst...

PS. Nu för tiden spelar jag PES. Kommentatorerna suger där med, men gameplayet är iaf grymt. DS.

Avstängd

Enda jag stör mig på i FIFA20 är att Juve inte heter Juventus, utan något helt annat men så går det väl när dom sålt sina rättigheter till konami. Det är riktiga namn dock vilket är bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Jag frågar som jag alltid brukar fråga: Hur är det med tjejerna? Fortfarande för svårt att flytta de befintliga kvinnliga lagen in i onlineläget?

Och har de svenska kommentatorerna kommit tillbaka? Bara att kopiera från fifa 13 och klistra in ju. Och hur är det med sydkorea och Japan? Fortfarande borttagna?

Skrivet av breahl:

Haha ingen vill nog ha svenska kommentatorer.

Skrivet av Hapl0:

Mhmmm...

Minns när jag var inne i webhallen för några år sedan och det var något event för FIFA där de svenska kommentatorerna var närvarande och jag fick frågan varför jag ville byta spelet till en internationell version och jag svarade att jag ville ha riktiga kommentatorer.

Det blev alldeles tyst...

PS. Nu för tiden spelar jag PES. Kommentatorerna suger där med, men gameplayet är iaf grymt. DS.

Alla jag känner föredrar svenska kommentatorer. Mycket mysigare i mitt tycke. Saknar "Hade den gått under ribban hade det blivit mål". Men även i fifa 13 kunde man välja engelska samt tyska och franska kommentatorer har jag för mig. Så varför inte låta användaren välja? Som sagt - det är ju bara att kopiera ifall man inte orkar spela in nytt,

Avstängd
Skrivet av Cedmoy:

Alla jag känner föredrar svenska kommentatorer. Mycket mysigare i mitt tycke. Saknar "Hade den gått under ribban hade det blivit mål". Men även i fifa 13 kunde man välja engelska samt tyska och franska kommentatorer har jag för mig. Så varför inte låta användaren välja? Som sagt - det är ju bara att kopiera ifall man inte orkar spela in nytt,

Och alla jag känner vilket är många genom mitt intresse för Manchester United och PL vill ha Engelska kommentatorer. Dom svenska som finns på viasat är totalt värdelösa. Holmgren t.ex, låter ju som att han kommenterar hockey när det är fotboll. Vi vill att man ska kunna välja även på viasat men förhoppningsvis kommer det en dag.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Förbättrad AI ? jag undrar vilken version ni spelat, min står iaf lika stilla som stolpar.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Alla jag känner föredrar svenska kommentatorer. Mycket mysigare i mitt tycke. Saknar "Hade den gått under ribban hade det blivit mål". Men även i fifa 13 kunde man välja engelska samt tyska och franska kommentatorer har jag för mig. Så varför inte låta användaren välja? Som sagt - det är ju bara att kopiera ifall man inte orkar spela in nytt,

Jag fick alltid höra: "Har han en ovän i publiken?"

Medlem

Håller inte med recensenten alls.. AIn är ju fortsatt efterbliven. Allt annat i spelet är ju i stort sett samma som FIFA 19. Gameplay är ju mer likt fifa street än riktig fotboll. Det är tydligt att man är ute efter den yngre generationen med tanke på hur lite fokus man lägger på realism.
2/5 får det av mig. Samma gamla vanliga fifa med fokus på FUT där EA tjänar sina pengar

Medlem

Har testat fifa 20 via ea access nu i 10h och spelet är en stor besvikelse. Att ea har mage att ta full pris för detta spel är obegripligt. Blir irriterad när dem år efter år släpper i stort sett samma spel utan någon som helst ansträngning och tro att folk köper det. Mina pengar går till pes 2020 iår, det känns iaf som spela fotboll på riktigt än fifas robotliknade rörelser. 4/10 är spelet värt inte mer undvik

Medlem

@Rydell1986:
Håller med dig, känns som spelarna glider runt på is på planen å animationerna är mer robotliknade än verklighetstroget.

Avstängd

Jävlar vad haters det var mot FIFA här, får ni betalt av Konami för att hata?

Jag tycker FIFA 20 är utmärkt och kan inte se varför ni kallar det "robotrörelser". Vad heter spelarna i PES förresten för vad jag vet får dom inte använda riktiga namn.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jävlar vad haters det var mot FIFA här, får ni betalt av Konami för att hata?

Jag tycker FIFA 20 är utmärkt och kan inte se varför ni kallar det "robotrörelser". Vad heter spelarna i PES förresten för vad jag vet får dom inte använda riktiga namn.

Spelarna i PES har riktiga namn. De enda med fejkade namn är vissa länders landslagsspelare. Det var nog närmare 15 år sedan klubblagsspelarna hette Zedani och Ranoldo. Det som framförallt saknas är rätt namn på vissa ligors klubbar och dräkterna till ännu fler lag. Detta fixas dock på en kvart genom att ladda hem och installera en s.k. option file.

De felaktiga lagen (som Juventus) och alla lag som helt fattas (de flesta landslag) i FIFA går dock inte att återskapa lika enkelt.

Vidare så är FIFA:s VM-spel mer eller mindre värdelösa. De verkar ha noll koll på reglerna utan tillåter bara 7 avbytare istället för 12 och dessutom kan motståndarna helt plötsligt ha en kille med nummer 47 på ryggen i uppställningen, trots att personen i fråga inte ens ska vara med i truppen. Enda fördelen med de spelen, jämfört med VM-läget på PES, är att alla arenor finns med.

Avstängd
Skrivet av Popski:

Spelarna i PES har riktiga namn. De enda med fejkade namn är vissa länders landslagsspelare. Det var nog närmare 15 år sedan klubblagsspelarna hette Zedani och Ranoldo. Det som framförallt saknas är rätt namn på vissa ligors klubbar och dräkterna till ännu fler lag. Detta fixas dock på en kvart genom att ladda hem och installera en s.k. option file.

De felaktiga lagen (som Juventus) och alla lag som helt fattas (de flesta landslag) i FIFA går dock inte att återskapa lika enkelt.

Vidare så är FIFA:s VM-spel mer eller mindre värdelösa. De verkar ha noll koll på reglerna utan tillåter bara 7 avbytare istället för 12 och dessutom kan motståndarna helt plötsligt ha en kille med nummer 47 på ryggen i uppställningen, trots att personen i fråga inte ens ska vara med i truppen. Enda fördelen med de spelen, jämfört med VM-läget på PES, är att alla arenor finns med.

En option file säger du? GLHF med att ladda ner en option file till PS4.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

En option file säger du? GLHF med att ladda ner en option file till PS4.

Det verkar ju inte vara så värst svårt att göra:
https://www.gamesradar.com/pes-2020-option-file-official-kits...

Spelar man på Xbox One verkar det däremot inte alls gå.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av breahl:

En option file säger du? GLHF med att ladda ner en option file till PS4.

Kul och kul, det var väldigt enkelt i alla fall. Laddade ner en option file till min PS4 några dagar efter att spelet släpptes och har i och med det alla korrekta matchställ, tränare, arenor (nåja, så gott de går att få till med de fejkarenor som finns) och reklambanners. Dessutom hade de lagt till Bundesliga över en fejkliga. Det tig allt som allt under 30 min, d.v.s. betydligt kortare tid än det tog att ladda ner själva spelet.

Det är, som sagt, bara de som har Xbox One som än så länge inte kan göra på detta viset.

Det har funnits option files till Playstation sedan PS2 (fråga mig inte hur det gick till på den tiden dock).

Medlem
Skrivet av Popski:

Det har funnits option files till Playstation sedan PS2 (fråga mig inte hur det gick till på den tiden dock).

Det var väl likadant på den tiden?
Bara o ladda ner någon Save-fil via internet

Avstängd
Skrivet av Popski:

Kul och kul, det var väldigt enkelt i alla fall. Laddade ner en option file till min PS4 några dagar efter att spelet släpptes och har i och med det alla korrekta matchställ, tränare, arenor (nåja, så gott de går att få till med de fejkarenor som finns) och reklambanners. Dessutom hade de lagt till Bundesliga över en fejkliga. Det tig allt som allt under 30 min, d.v.s. betydligt kortare tid än det tog att ladda ner själva spelet.

Det är, som sagt, bara de som har Xbox One som än så länge inte kan göra på detta viset.

Det har funnits option files till Playstation sedan PS2 (fråga mig inte hur det gick till på den tiden dock).

Vilken tur att jag sluppit hålla på med sådant då när jag spelat det bättre spelet FIFA som redan har allt orginal.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Det var väl likadant på den tiden?
Bara o ladda ner någon Save-fil via internet

Var det så enkelt? Jag vet att det gick, men det verkade så krångligt tyckte jag då att jag satt och ritade märken och logos själv istället.

Medlem
Skrivet av breahl:

Vilken tur att jag sluppit hålla på med sådant då när jag spelat det bättre spelet FIFA som redan har allt orginal.

Jag är rätt säker på att du har en kvart över i kalendern du också.

Grejen är ju den att FIFA inte alls har alla licenser. De saknar ju t.ex. Juventus licens och en jävla massa landslag. De licenser som fattas i PES kan man, som sagt, enkelt lägga till, medan de licenser som saknas i FIFA är något som du inte kan lägga till. Jag föredrar faktiskt ett spel med färre licenser om de licenser som saknas kan fixas till. Att PES, enligt mig, har ett betydligt mer realistiskt gameplay med fler typer av helt olika matchbilder gör bara att jag dras ännu mer till Konamis prodkut än EA:s.

Jag brukar köpa FIFA varje år det vankas VM, men blir lika besviken varje gång. Enda anledningen till att jag köpte förra årets spel var för att kunna försöka simulea damernas VM . Inte ens det gick så bra i och med att man, av någon outgrundlig anledning, inte kan fixa custom turneringar med damlag. F.ö. så fattades givetvis en massa damspelare och vissa lag (som Brasilien) hade bara fejspelare. Eftersom det är FIFA det handlar om så kunde man inte heller fixa till rätt namn och spelare.

Avstängd
Skrivet av Popski:

Jag är rätt säker på att du har en kvart över i kalendern du också.

Grejen är ju den att FIFA inte alls har alla licenser. De saknar ju t.ex. Juventus licens och en jävla massa landslag. De licenser som fattas i PES kan man, som sagt, enkelt lägga till, medan de licenser som saknas i FIFA är något som du inte kan lägga till. Jag föredrar faktiskt ett spel med färre licenser om de licenser som saknas kan fixas till. Att PES, enligt mig, har ett betydligt mer realistiskt gameplay med fler typer av helt olika matchbilder gör bara att jag dras ännu mer till Konamis prodkut än EA:s.

Jag brukar köpa FIFA varje år det vankas VM, men blir lika besviken varje gång. Enda anledningen till att jag köpte förra årets spel var för att kunna försöka simulea damernas VM . Inte ens det gick så bra i och med att man, av någon outgrundlig anledning, inte kan fixa custom turneringar med damlag. F.ö. så fattades givetvis en massa damspelare och vissa lag (som Brasilien) hade bara fejspelare. Eftersom det är FIFA det handlar om så kunde man inte heller fixa till rätt namn och spelare.

Jag måste ifrågasätta varför du vill spela med damer?

Det är ju inte ens samma sport haha


signatur

PS5 och inget annat.

123
Skriv svar