Diskutera – Hur sent får utvecklare försena spelet?

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Davwve: Ja om dom bara fick max 5 miljoner usd Skulle också bara va ett litet singleplayer spel.

Nej, ordet var inte "litet singelplayer spel" någonstans sedan kickstarter drog igång.
Budget var på över 20 miljoner USD oavsett vad de skulle få in.
Varför försöker folk ens förvränga det som sades gång på gång.
Presentationsvideon GDC på Youtube 2012-10-10 handlade om multiplayer upp till 100 spelare.
Kickstarter ett online spel, varför sälja Constellation om det bara är singelplayer?
Artiklar på internet.
Att man sedan säger Star Citizen och inte Squadron 42 alla gånger man pratar om detta projekt visar ju även att man pratar om multiplayer delen inte ett singelplayer spel.

Hur har CIG skött sig med förseningar, sämst av alla om man följt utvecklingen.

Generellt, att försena spel man inte följer, det har jag inte så mycket emot, säg bara till några månader i förväg. Det räcker ändå inte i vissa fall, exempelvis The Division sköts ju upp flera ggr och reades sedan ut några månader efter det kom, klart värt de pengarna då väldigt få spelade Dark Zone

En P3 dokumentär om Duke Nukem forever, om man vill höra mer:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1245927?programid=4090

Medlem
Skrivet av PontusT:

Men när vi ändå pratar duke nukem så anser jag att rallyspelet "death rally" där man bland annat kan möta duke nukem i hans feta bilmodell "devistater" är ett betydligt bättre spel än duke nukem forever 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

@Hajfena:
Inget annat spel är lika transparent heller i utvecklingen, oftast får vi inte veta någonting om spelen förrän dom nästan är klara. Finns många bra spel som har tagit över 7 år att utveckla. Tex Doom 4 tog över 8 år att göra.

Troligtvist får vi ser mer av squadron 42 vid citizencon i november. Vet inte varför dom blev försenade med allt i detta kvartalet, antar att de inte hade planerat in semestern eller något.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Men när vi ändå pratar duke nukem så anser jag att rallyspelet "death rally" där man bland annat kan möta duke nukem i hans feta bilmodell "devistater" är ett betydligt bättre spel än duke nukem forever 😁

Haha ja håller med dig, det spelet är än idag riktigt underhållande, tror jag lirade det för kanske tre år sedan sist, kom då fram till Duke, men fick pisk varenda gång.
Synd att det inte kan komma ett liknande spel som har samma underhållningsvärde. Eller det kanske finns, men då har jag missat det =p

Medlem
Skrivet av PontusT:

Haha ja håller med dig, det spelet är än idag riktigt underhållande, tror jag lirade det för kanske tre år sedan sist, kom då fram till Duke, men fick pisk varenda gång.
Synd att det inte kan komma ett liknande spel som har samma underhållningsvärde. Eller det kanske finns, men då har jag missat det =p

En annan klassiker angående duke nukem (ja vet, fett oftopic😆) är ju "ventil harrasment" på Youtube då nån snubbe just använder sej av ett soundboard av duke nukem och driver en guild ledare till vansinne i LOTRO 😆

https://youtu.be/eIBVxOcIgss


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det beror på omständigheterna helt enkelt. Jag tänker på Duke Nukem Forever som ex. Ett spel som skjuts fram alldeles för ofta och för mycket har mer problem än bara buggar och puts.

Medlem

@rmpyro:
Med facit i efterhand och vad jag upplever som transparant så var/är mycket av det öppna stor fokus på koncept idéer som sålde en vision de första åren, utan att backa upp det med programmerare som kunde verkställa det.
Ett exempel som sänkte förtroendet helt om öppenheten var en holiday stream utan vettigt innehåll, en vecka senare läser man i en utomstående artikel om motorbytet till Lumberyard. Och att de bytte till det ett år tidigare.

Sen om det kommer 40 eller 80 olika skepp modeller är mer försäljning än transparens om spelmekaniken inte finns där. En väldans tur folk ändå köper visionen som jag gjorde i början men det kommer ta många år innan det fyller ett allt om det ens går.

Så i slutändan är bestämda mål och inte lova så mycket kanske inte så illa beroende på vad man gör för spel, fördelen med CIG är ju att man lärt sig väldigt mycket om hur kostsamma och dyra stora visioner är, mer R&D än man vill tro och i slutändan måste alla begränsa sig.

Medlem

Minuter är förståeligt, timmar är ibland ok - men inte mer än så. Då blir det en sur kommentar i ett forum!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Den värsta förseningen jag sett var när SEGA, typ två dagar efter att Alpha Protocol skulle ha släppts, gick ut med att det försenats ett halvår eller så. Jag var rosenrasande.

Jag har inte följt ROR tillräckligt noga för att märka att det blivit försenat några gånger, men det känns ju märkligt. Speciellt två gånger i så snabb följd. Det ger ju inte enorma förtroendevibbar, men å andra sidan är Alpha Protocol lite av en gömd pärla...även om det gömstället, å tredje sidan, i huvudsak är under en hög av ofrånkomliga problem som inte ens flera förseningar hann räta ut.

Vi får väl se hur det går med ROR. Det är en massa gött folk som arbetar på det så jag hejar på det, men jag väntar definitivt på recensioner.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@rmpyro:
Med facit i efterhand och vad jag upplever som transparant så var/är mycket av det öppna stor fokus på koncept idéer som sålde en vision de första åren, utan att backa upp det med programmerare som kunde verkställa det.
Ett exempel som sänkte förtroendet helt om öppenheten var en holiday stream utan vettigt innehåll, en vecka senare läser man i en utomstående artikel om motorbytet till Lumberyard. Och att de bytte till det ett år tidigare.

Sen om det kommer 40 eller 80 olika skepp modeller är mer försäljning än transparens om spelmekaniken inte finns där. En väldans tur folk ändå köper visionen som jag gjorde i början men det kommer ta många år innan det fyller ett allt om det ens går.

Så i slutändan är bestämda mål och inte lova så mycket kanske inte så illa beroende på vad man gör för spel, fördelen med CIG är ju att man lärt sig väldigt mycket om hur kostsamma och dyra stora visioner är, mer R&D än man vill tro och i slutändan måste alla begränsa sig.

Dom nya streamsen har dom visat ganska mycket på, det var väl den för 2 år sedan som dom inte hann göra färdigt vertical slicen för squadron 42 om jag inte är helt ute och cyklar. Jo det var många som var tjuriga då för dom visade bara vad som skulle komma till starcitizen.
Den skulle visas på citizencon streamen i novemeber, dom blev inte färdiga med den så dom visade den i december istället.
Här är den https://www.youtube.com/watch?v=qcHAfaQh3QE
Sen var det någon några år innan med som stulade fast det är väl ingen som bryr sig över den streamen nu. Dom skulle visa starcitizen och squadron 42 då med, men visade bara starcitizen. Den i december 2017 tyckte jag var den bästa streamen dom hade visat av alla streams.

Lumberjard är samma som cryengine så det var inte så mycket dom behövde ändra där. Gick dåligt för crytek då så dom sålde sin motor till amazon för 50-70 miljoner dollar. Var något annat med lumberyard som lockade CIG så dom bytte till det istället. Sen kom det inte bra uppdateringar till cryengine heller när företaget krisade.
https://kotaku.com/sources-amazon-spent-big-bucks-on-cryteks-...
Crytek var inte glada att CIG bytte motorn så dom hotade att stämma dom, rättegången håller på fortfarande fast det ser ut som att Crytek håller på att förlora. Nu kämpar dom för att minska rättegång kostnaderna.

Allt på starcitizen som dom har visat på sina streams kan man göra nu på spelet. Spelet är rätt så bra nu efter dom lade till Object Container Streaming. Det är lite för mycket sandbox kanske för om man ska ha roligt i spelet så får man göra egna events. Rexzilla brukar streama starcitzen då dom starta olika events. https://www.youtube.com/watch?v=NylkGPXkDWc
Kanske blir bättre i 3.7 då dom lägger till player shared mission.

Kommer dröja länge innan spelet blir färdigt, men frågan är när spelet kommer till det stadiet då det blir roligt att spela för dom flesta. När dom blir färdiga med server side object container streaming och kanske kan öka spelar basen på servrarna. Hörde att någon sa att det var en liten chans att dom skulle släppa server side OBS i 3.8. Men jag skulle gissa på att det släpps efter 4.0. Sen med det kunna uppdatera spelet utan att radera all progression från spelarna.

Vi får väl veta mer i citizencon om två månader.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@rmpyro:
Det första inlägget här var ju lite av att jag tycker ändå man kan ändå komma ihåg hur projektet annonserades till allmänheten, Chris vision och där med fokus på multiplayer.
Sen finns det lite olika sätt att se på transparens, där jag är helt okej med att utvecklare säger att det här funkade inte vi måste göra om det, vilket flertalet gånger inte gjorts, exempelvis Lumberyard eller holo table. Eller hur de läser i forumet hur de ska förbättra designen av skepp men kommenterar inte ens så att vi backers vet att de noterat våra åsikter och förbättringar, Constellation 52 sidor 7000 visningar(I get the impression that the devs are ignoring you too.).

Så mina tankar om transparens är mer om CIG's arrogans de första fyra åren av utvecklingen eller så var det en strikt kommunikation.
Historien sedan dess har vi ju avhandlat här ett antal ggr(Crytek, Lumberyard och andra tekniska framsteg) så förstår inte varför det ska tas en gång till, när denna tråd handlar om helt andra saker.

På tal om att visa upp något, mer än just grafik, om nu SQ42 är beräknat till nästa år, då hade jag som spelutvecklare lagt in något i slutet av grottan när "glödstickan" kastades iväg, en rosa gris eller xenomorph. Med tanke på att just AI och npc brukar vara ett stort problem i många spel(när de släpps) borde det vara dags att lägga in lite npc om nu världen ska bestå av 90% annat än spelare så att man kan testa det. Nu kändes det bara jahapp... helt tomt. https://youtu.be/NHTvAUuHJrg?t=602

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så är det. Det är inte ett perfekt system men det möjliggör trots allt att spelproduktioner kan ligga i mångmiljonklassen.
Det kommer aldrig en stat att kunna matcha med offentliga medel. Se bara hur svårt det är när det kommer till film och konst.

Möjligtvis kan gräsrotsfinansiering lösa problemet men det är inte heller ett perfekt system för nyskapelser. Trots allt så dras även vi spelare till gamla beprövade koncept.

Å andra sidan har vi statligt subventionerad och finansierad filmproduktion i mångmiljonklassen. Annars hade vi troligtvis knappt haft någon svensk film alls och än mindre internationellt kända filmer och regissörer.

Bara att ge svensk spelbransch skattelättnader, sänkta arbetsgivaravgifter och spel samma momslättnader som övriga kulturproduktioner, hade varit en bra start.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@rmpyro:
Det första inlägget här var ju lite av att jag tycker ändå man kan ändå komma ihåg hur projektet annonserades till allmänheten, Chris vision och där med fokus på multiplayer.
Sen finns det lite olika sätt att se på transparens, där jag är helt okej med att utvecklare säger att det här funkade inte vi måste göra om det, vilket flertalet gånger inte gjorts, exempelvis Lumberyard eller holo table. Eller hur de läser i forumet hur de ska förbättra designen av skepp men kommenterar inte ens så att vi backers vet att de noterat våra åsikter och förbättringar, Constellation 52 sidor 7000 visningar(I get the impression that the devs are ignoring you too.).

Så mina tankar om transparens är mer om CIG's arrogans de första fyra åren av utvecklingen eller så var det en strikt kommunikation.
Historien sedan dess har vi ju avhandlat här ett antal ggr(Crytek, Lumberyard och andra tekniska framsteg) så förstår inte varför det ska tas en gång till, när denna tråd handlar om helt andra saker.

På tal om att visa upp något, mer än just grafik, om nu SQ42 är beräknat till nästa år, då hade jag som spelutvecklare lagt in något i slutet av grottan när "glödstickan" kastades iväg, en rosa gris eller xenomorph. Med tanke på att just AI och npc brukar vara ett stort problem i många spel(när de släpps) borde det vara dags att lägga in lite npc om nu världen ska bestå av 90% annat än spelare så att man kan testa det. Nu kändes det bara jahapp... helt tomt. https://youtu.be/NHTvAUuHJrg?t=602

Dom trodde väl från början att det räckte bara att göra ett spel, sen skulle allt funka perfekt. Dock så stötte dom på stora problem några år senare med cryengine som tvingade dom att börja jobba med grund pelarna i spelet. Blev lite bättre sen när utvecklarna från crytek gick över till CIG.

Grott systemet är inte jätte märkvärdigt än, det är en ny feature som dom ska börja bygga på mellan patcherna. Kanske tar 2-3 patcher tills det blir bra, tror inte dom lägger npcer i grottorna i 3.7.

Dom har lagt till scavenging väldigt sent på roadmapen, kanske har med att dom vill ha det i spelet efter serverside object container streaming då kan lägga till aliens i övergivna skeppsvrak. Så blir lite gameplay där.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@HYBRiS: Vore nice, kanske spel som inte säljs så bra i andra länder som passar bra för den svenska publiken. Som tex Svea Rike.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av HYBRiS:

Å andra sidan har vi statligt subventionerad och finansierad filmproduktion i mångmiljonklassen. Annars hade vi troligtvis knappt haft någon svensk film alls och än mindre internationellt kända filmer och regissörer.

Bara att ge svensk spelbransch skattelättnader, sänkta arbetsgivaravgifter och spel samma momslättnader som övriga kulturproduktioner, hade varit en bra start.

Det har vi inte riktigt. De produktioner som når upp i mångmiljonklassen är oftast ett samarbete mellan nordiska länder och/eller Tyskland.

Storbritannien har ju ett sådant program där tanken är att små utvecklare kan få subventioner. Något som bland annat Rockstar utnyttjade för att spara in drygt 70 miljoner pund på. Så även om vi gynnar spelbranschen så kommer pengarna ändå att hamna i klorna på de större drakarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Jag tycker de kan slopa specifika släpptdatum, utan snarare säga; "I slutet av 2020" (exempelvis). Gång på gång uppdagas det att spel släppts innan de är klara, och ofta beror det nog på att man gjort felräkning på tiden det tar att göra klart.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

OMG Half-Life 3 Confirmed


signatur

När allt kommer omkring hänger nog det mesta på kommunikation - hur och när förseningen kommuniceras ut till spelare. I fallet med Rain of Reflections så kommunicerades det ut i Sveriges radio P4 redan dagen före det tänkta release-datumet (i ett inslag om röstskådespelare) men dröjde till release-dagen innan det kom ut i spelmedia. Det här var då första gången det försenades med en vecka.

Lite väl sent, kan man tycka.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det har vi inte riktigt. De produktioner som når upp i mångmiljonklassen är oftast ett samarbete mellan nordiska länder och/eller Tyskland.

Storbritannien har ju ett sådant program där tanken är att små utvecklare kan få subventioner. Något som bland annat Rockstar utnyttjade för att spara in drygt 70 miljoner pund på. Så även om vi gynnar spelbranschen så kommer pengarna ändå att hamna i klorna på de större drakarna.

Alla svenska filmer är av ”mångmiljon budget”. Faktum är att en vanlig svensk skitfilm i genomsnitt har 28 miljoner i budget och då bara i stöd nationellt, även om det så klart blir mer när de får internationellt stöd.
Men vi når ju aldrig miljardbudget ala Hollywood.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av HYBRiS:

Alla svenska filmer är av ”mångmiljon budget”. Faktum är att en vanlig svensk skitfilm i genomsnitt har 28 miljoner i budget och då bara i stöd nationellt, även om det så klart blir mer när de får internationellt stöd.
Men vi når ju aldrig miljardbudget ala Hollywood.

Inte alls. Jag tittade igenom de svenska filmer som släpps i år och hittade bara en film som inte görs i samarbete med andra länder; Kungen av Atlantis.
Den har en budget på 600 000 SEK.

Den verkar skittrist.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar