Emuells lista över de bästa Zelda spelen

Inaktiv
Emuells lista över de bästa Zelda spelen

När Miiverse fanns till Wii U och Nintendo 3DS så gjorde jag en omröstning för vilket som var det bästa Zelda spelet.
Alla fick göra sin egen lista över de tre eller om det till och med var de fem bästa Zelda spelen. Sen gav jag varje spel poäng, högst poäng till det som listades som etta och lägst poäng till det som blev trea / femma. Sen när tiden hade gått ut så räknade jag ihop hur mycket poäng varje spel hade fått och fick en väldigt bra lista över vilka spel som var de bästa.
Jag kommer inte ihåg i dagsläget hur listan blev men det blev ju verkligen inte i den ordningen som jag hade satt de men det kändes ändå som en mycket mer rättvis lista eftersom flera fick vara med och säga sitt istället för bara en individ.

Men nu ska jag ändå göra en lista från mitt tycke och försöka förklara lite smått vad jag tycker om varje spel.

18. The Legend of Zelda: Tri-Force Heroes (3DS)

Anledningen till att jag väljer det här spelet sist är för att spelet är uppbyggt som det är.
Man kan spela själv med en Link och två dockliknande Link som man kan byta till ifall man behöver byta Link. Ja, det är svårt att beskriva, men spelet blir mycket roligare ifall man spelar det med två stycken andra eftersom det är väldigt uppbyggt på samarbete och problemlösning.
Jag kom aldrig riktigt in i detta spelet och tröttnade efter ett tag på det.

17. The Legend of Zelda: Four Swords (GBA)

För att kunna spela det här spelet överhuvudtaget så behöver man minst två Gameboy Advance och två kassetter med The Legend of Zelda: A Link to the Past till Gameboy Advance.
Det är roligt när man väl har någon att spela med men eftersom originalet kräver minst två spelare så är det inget spel man kan njuta av speciellt ofta.
För den lyckligt lottade så släpptes en jubileumsutgåva av spelet digitalt till Nintendo DSi under en begränsad tid där man kan spela hela spelet själv. Men om man inte skaffade den då så måste man idag försöka få tag på originalet.

16. Zelda II: The Adventure of Link (NES)

Det här är det första Zelda spelet som jag fick. Har klarat av det på min NES när jag var liten (med fusk) och nu senast klarade jag av det på min NES Classic Mini.
Det är ett riktigt roligt spel, trots RPG stuket där man måste levla upp sitt svärd, sin hälsa och sin magi för att bli bättre och starkare.
Det känns inte riktigt som ett riktigt klassiskt Zelda spel eftersom det är väldigt annorlunda från majoriteten av spelen.
Men det är kul, fast jag känner ändå inte att det har givit mig lika mycket som de flesta andra spelen.

15. The Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)

Jag gillar det här spelet samtidigt som jag avskyr det och anledningen är två. För det första så har jag svårt för att spela på Panflöjten genom att blåsa i micken, sen tycker jag att det blir för jobbigt i längden att styra Link med stylus pennan på skärmen.
Jag vill gärna se en remake av det här spelet med en mer traditionell styrning och att man kan spela låtarna som i exempelvis Ocarina of Time.
Då kan jag nog höja det här spelet på listan.

14. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (DS)

Jag gillar det här spelet också en hel del. Har svårt att säga vilket som är bäst av detta eller Spirit Tracks men anledningen till att detta får en bättre placering just nu av mig är för att den inte har med ett instrument där man måste spela med micken.
Tycker det är kul att äventyren fortsätter efter Wind Waker och jag skulle bli jätteglad om detta också skulle komma som en remake så småningom.

13. The Legend of Zelda (NES)

Det här var det första Zelda spelet som jag såg, på ett barnkalas när jag var liten.
Jag blev väldigt nyfiken på det och när jag fick veta vad det hette så önskade jag mig det. De lyssnade på min önskan och jag fick ett Zelda spel, bara att det var The Adventure of Link istället.
Men några år senare så köpte jag det själv till både GameCube, Gameboy Advance och original till NES, men på min NES klarade jag aldrig av det utan jag körde bara igenom det på GameCube.
När jag fick NES Classic Mini så spelade jag igenom det igen och för första gången på en NES.
Åren har gått och det har kommit mycket bättre Zelda spel sen detta släpptes, med bättre story med mera. Men som en klassiker så känns det synd att jag inte kan låta det komma högre på listan.

12. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U/Switch)

Jag har haft riktigt roligt med det här spelet och det är riktigt snyggt. Älskar utforskandet av Hyrule och att det är så öppet att man får chansen att gå precis vart man vill, ta vilken väg man känner för.
Men efter att jag har klarat av spelet så tror jag faktiskt inte att jag kommer att återvända till det här spelet så ofta.
Just nu ligger det bara i sitt fodral. Senast så var det min dotter som spelade det.
För det känns ändå som att det är något som fattas i spelet, får inte riktigt den känslan som jag gillar att få när jag spelar ett Zelda spel.

11. The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (GCN)

När det här spelet släpptes så lyckades Nintendo med det som de inte lyckades med i det första Four Swords. Ett Zelda spel med en hyfsat bra story, som man kunde spela själv men också ihop med kompisar.
Det som är synd är att man måste äga minst två Gameboy Advance för att kunna spela med någon kompis, men spelar man själv så kan man spela med GameCube handkontrollen.
Detta spelet skulle därför behöva få återsläppts till exempelvis Switch.
Ett bra spel som ibland kan kännas ganska bortglömt.

10. The Legend of Zelda: Oracle of Ages/Seasons (GBC)

Jag gillar storyn väldigt mycket och jag älskar att man kan resa i tiden i Oracle of Ages. Magiskt, bra spel som nu efter Link's Awakening remaken så förtjänar de samma typ av remake.
Det finns så mycket bra saker i dessa spelen men det tog mig ändå många år innan jag orkade att spela igenom de.
Det var först när jag hade köpt och laddat ner de till min Nintendo 2DS som jag tog tag och spelade igenom båda spelen.

9. The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

Musiken i spelet är magiskt bra, jag njöt av varje sekund av detta spelet. Musiken, storyn med mera. Ett riktigt mästerverk.
Men det tråkiga med spelet är det evigt svingandet med Wii remoten och att tajma nunchucken så att man skyddar sig med skölden.
Det är nog det enda minuset men det fick ändå detta spelet för mig att inte lyckats ta sig förbi många andra spel.

8. The Legend of Zelda: Link's Awakening (GB)

Nu börjar det bli svårare att veta vilket spel man ska välja. Men jag väljer ändå Link's Awakening.
Detta spelet har jag tidigare listat under Oracle of spelen men efter sin remake till Nintendo Switch så har detta spelet kommit upp till åttonde plats istället.
Remaken av Link's Awakening är mycket bättre än själva originalet, vissa fiender är svårare än från originalet men till största delen så är det lättare, men det är ändå inte för lätt.
Det känns mycket mer som att det har blivit det spelet som det var tänkt från början.
Jag har haft original kassetten av DX versionen men nu har jag det bara digitalt på min Nintendo 2DS.
Originalet till Gameboy har jag aldrig spelat men det är ju i princip samma spel som DX versionen bara att DX har vissa nya saker som man kan göra i spelet.

7. The Legend of Zelda: The Wind Waker (GCN)

När jag hörde talas om detta spelet från början så var jag väldigt skeptisk till det. Det dröjde även något/några år innan jag själv köpte det. Och jag köpte det endast för att Ocarina of Time Master Quest följde med den versionen.
Men när jag hade spelat det så gillade jag det mycket mer än vad jag trodde från början att jag skulle göra.
Fick ännu roligare med spelet när HD versionen kom till Wii U.

6. The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)

Första gången jag spelade det här spelet var när jag fick låna det av en person som jag kände när jag var 15 år.
Jag fastnade för det och jag spelade igenom hela spelet. Jag tyckte det var jätte kul att utforska och samla på mig alla masker. Det tog ett tag att hitta alla men det var det värt.
När det kom till Nintendo 3DS så blev det ännu bättre med förbättrade låtar på ocarinan och att det var lättare att spara när man ville vid fågelstatyerna.

5. The Legend of Zelda: The Minish Cap (GBA)

När det här spelet släpptes så fick det mig verkligen att fastna för det. Redan i inledningen när Zelda kommer hem till Link och de ska gå iväg på festivalen i stan tillsammans så fick det mig att leva mig in i spelet, något som inte många 2D spel har lyckats göra på samma sätt.
Det är ett spel som jag älskar att sätta mig ner och spela då och då.
Det var också verkligen kul att få det spelet gratis till Nintendo 3DS i och med ambassadörsprogrammet 2011.

4. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (3DS)

Det är inte många spel där man känner att man känner sig hemma redan när man spelar det första gången. Men i och med att Nintendo återanvände kartan från A Link to the Past i detta spelet så fick man ett helt nytt spel men där man ändå kände igen sig och hittade väldigt bra redan i början. Men med en ny story med mera så blev detta spelet något helt annat.
Det blev snabbt ett av de bästa Zelda spelen som jag har spelat.

3. The Legend of Zelda: Twilight Princess (GCN/Wii)

En bra story är väldigt viktigt för mig, det ska även finnas mycket att upptäcka i spelen och spelet ska kunna ge det jag förknippar med ett bra Zelda spel.
Detta spelet fastnade jag väldigt mycket för, den känslan som jag fick när jag spelade detta för första gången, trodde jag inte att jag någonsin skulle få uppleva igen.
Detta är enligt mig ett av de bästa Zelda spelen någonsin.
Jag köpte både GameCube versionen och Wii versionen när det begav sig men jag har inte köpt den till Wii U eftersom jag anser att jag ändå kan spela den på Wii U eftersom jag har den på skiva till Wii.

2. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

Varför gillar jag det här spelet?
Jag tycker att det är kul de gånger som jag spelar det. Sen finns det mycket nostalgi i det med.
Några av mina favorit filmer från när jag var barn var Tillbaka till Framtiden filmerna. Jag gillade väldigt mycket det med att resa i tiden och se vad som har förändrats nu från då. Sen är ju ett av mina favorit ämnen historia med så det kan väl kanske gå lite hand i hand.
Så när Link reser mellan att vara barn och typ vuxen och man kan se de saker som har förändrats på sju år när Ganondorf har tagit över Hyrule, jag vet inte vad jag ska använda för ord men det är en härlig känsla. Och att man själv kan påverka framtidens växtlighet genom att när man är barn kunna plantera magiska frön gör ju bara att det blir ännu bättre.
Sen älskar jag även remaken av spelet till Nintendo 3DS. Mycket mer detaljer i miljön så att man stoppar ofta till på olika ställen och bara tittar på saker på väggar eller i naturen som inte fanns med i original spelet.

1. The Legend of Zelda: A Link to the Past (SNES)

Jag ägde aldrig någon Super Nintendo som barn men testade detta spelet ibland när jag fick chansen och jag förtrollades på direkten av detta spelet.
Jag vet inte om det var till Super Nintendo eller om det var Gameboy Advance versionen som jag köpte först, men jag har spelat igenom det på båda.
Sen när det kom till Wii så köpte jag det även där, och till Wii U köpte jag det och om jag någon gång köper en New Nintendo 3DS så kommer jag säkert köpa det där med. För det är fortfarande ett helt fantastiskt spel som är värt att spela igenom om och om igen. Senast som jag spelade igenom det var till SNES Classic Mini.

Som en liten extra sak så kommer jag även ta med Nintendo Life's lista över de bästa spelen som jag hittade här om dagen och som gav mig inspiration till att skriva denna bloggen.

Medlem

va tusan va många det fanns. spelat bara det första till 8 gb nintendo

Quake-konnässsör

Men, men, det finns väl bara ett?.... The Legend of Zelda: A Link to the Past

Moderator | Testpilot

För mig sitter första spelet högst just för hur nyskapande det faktiskt var. Gillar också friheten i hur du kan gå lite var och hur du vill att utforska. Synd att story är tunn (NES så man får ha förståelse), men det funkar. Du ska samla ett par saker, ta det här svärdet och gör det hur du vill. It's perfect.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

För mig sitter första spelet högst just för hur nyskapande det faktiskt var. Gillar också friheten i hur du kan gå lite var och hur du vill att utforska. Synd att story är tunn (NES så man får ha förståelse), men det funkar. Du ska samla ett par saker, ta det här svärdet och gör det hur du vill. It's perfect.

Det första Zelda spelet är jätte bra.
Det som också är bra är ju att man får en skriftlig story direkt i början om man väntar vid start menyn.
Annars kanske den skulle behöva en remake så att de skulle kunna få in en story direkt i själva spelet med.
Hur många remakes man än gör av ett spel så finns ju alltid originalen kvar ifall man inte skulle gilla remaken.

Inaktiv
Skrivet av UggleMannen:

va tusan va många det fanns. spelat bara det första till 8 gb nintendo

Ja, det har kommit många spel sen NES tiden.
Jag tycker inte att jag har så många spel längre sen jag sålde av mig massor av spel för några år sedan men eftersom jag har varenda Zelda spel på listan antingen original eller digitalt så är det ju inte så lite spel man har ändå.

Nu kanske det låter som att jag bara har Zelda spel men jag har ju många andra spel också, bara att jag tror att de flesta spelen jag har är väl digitalt idag både på gott och ont.

Inaktiv
Skrivet av almblad:

Men, men, det finns väl bara ett?.... The Legend of Zelda: A Link to the Past

Hehe
Ja det är en riktig klassiker

1
Skriv svar