Hearthstone-proffs kickad från Blizzards turnering för ”befria Hong Kong”-uttalande

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

South Park har nu tydligen blivit banned in China för det här avsnittet. Som heter Band in China. När verkligheten överträffar dikten...

Har inte sett avsnittet, men det är typiskt South Park. Samma med deras Muhammed-avsnitt de gör där de INTE censurerar Muhammed i avsnitten (är två stycken avsnitt) men där hela avsnittet handlar om att Family Guy tänker visa Muhammed ocensurerad och där Comedy Central sedan gick in och censurerade även ljudet från Muhammed i avsnittet, utöver att de gjorde narr över att han redan var censurerad i avsnittet. De är väldigt meta på det sättet

Medlem
Medlem

Kan hålla med om att det sänder lite fel signaler från Blizzard här, men man ska inte glömma att detta är en turnering och handlar om spel. Att publikt börja jiddra massa politik på officiella streamingkanaler utan godkännande från kreatören är nog inget något företag hade haft överseende om oavsett vad det gällde för ämne.

Tycker inte det är konstigt att detta får konsekvenser för de inblandade, oavsett vart man står i ämnet.

Frilansare

Hmm:
Rod Breslau, @Slasher på Twitter:
"Reminder that Blizzard forces Taiwan to be called the 'Chinese Taipei' in the Overwatch World Cup and players are not allowed to use the Taiwan flag icon while competing."

Medlem

@Joakim Bennet: Så är det tyvärr i de flesta stora internationella evenemang inklusive OS.

Frilansare
Skrivet av Margy:

@Joakim Bennet: Så är det tyvärr i de flesta stora internationella evenemang inklusive OS.

Jo läste på om det nu. Tack!

Medlem

Så hemskt. Blizzard är hemska som stöder Kina.

*återgår till att njuta av alla produkter jag äger som är tillverkade i Kina*

Medlem

Om dom inte straffar detta vad skulle hända nästa gång? Ta som exempel när det är val i USA och spelare börjar säga sina politiska åsikter under intervjuer eller under matcher. Då skulle det ses som att Blizzard star ställning med vad deras spelare säger.
Om det varit i USA och personen tagit på sig en röd keps med texten "make america great again" tror jag att personen blivit bannad med.

Ett annat exempel är om du har arbetskläder på dig och blir intervjuad på gatan och säger dina politiska åsikter kan det skapa problem med ditt jobb då det kan tolkas som att det är det som ditt företag vill. Jag har själv sett att folk blivit avskedade för liknande händelser.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Om dom inte straffar detta vad skulle hända nästa gång? Ta som exempel när det är val i USA och spelare börjar säga sina politiska åsikter under intervjuer eller under matcher. Då skulle det ses som att Blizzard star ställning med vad deras spelare säger.
Om det varit i USA och personen tagit på sig en röd keps med texten "make america great again" tror jag att personen blivit bannad med.

Ett annat exempel är om du har arbetskläder på dig och blir intervjuad på gatan och säger dina politiska åsikter kan det skapa problem med ditt jobb då det kan tolkas som att det är det som ditt företag vill. Jag har själv sett att folk blivit avskedade för liknande händelser.

Håller med. Det finns forum och tillfällen som man ska ta upp sånt här i. Annars kan det misstolkas och man lägger ord i munnen på någon annan - oavsiktligt eller ej. Det är för mig uppenbart att klausulen i terms för Blizzard här ska ge dom möjligheten att strängt slå ner på de som inte håller sig till ämnet när det kommer till deras spel. Fullt förståeligt.

Dock tycker jag det är lite märkligt att casters åkte på en smäll här. Svårt att veta vad som sades exakt eftersom de pratade kinesiska, men intrycket var i alla fall att de mest satt och skrattade och tyckte hela grejen var rolig. Kanske inte professionellt beteende heller, och kanske rent av därför. Hade detta varit på TV så hade programledaren i fråga avlett bort eller gått till reklam liksom.

Men samtidigt, om man tittar på streams från SC2-tiden med iNControL så var det mycket vulgära saker och allt möjligt flams (roligt flams, som förhöjde allting, men fortfarande flams) så Blizzard har inte direkt varit konsekventa med vad de anser är okej och inte. Eller så är det av just den anledningen som de blivit hårdare med det SC2-streams är ändå ett par år gamla och marknaden har helt klart ändrats sen dess.

Medlem

Att företag är giriga kan jag förstå, men att man spottar på sånt här, som Blizzard nu gjort har jag lite förståelse för, (jag förstår varför men avskyr) att deras girighet är så stark.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Olympiska Spelen och andra världsmästerskap har ju samma inställning så man skall inte bara klandra Blizzard. Men visst är det märkligt när folk böjer sig baklänges i sin iver att tillfredsställa diktaturer?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Pansarknekt

Köbevärld.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Olympiska Spelen och andra världsmästerskap har ju samma inställning så man skall inte bara klandra Blizzard.

Många idrottsförbund har regler mot politiska budskap under tävlingar men straffen brukar sträcka sig till reprimander, lätta böter eller 1-2 matchers avstängning.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Så hemskt. Blizzard är hemska som stöder Kina.

*återgår till att njuta av alla produkter jag äger som är tillverkade i Kina*

Inte ens nästan samma sak.

Medlem

Jag läste "Donkey Kong" först och satt som ett frågetecken i flera sekunder.

Ambassadör
Xbox

Då kan jag med gott samvete låta bli att återaktivera mitt Blizzard-konto för att testa på WoW Classic.


signatur

Jump in.

Avstängd

Precis samma i fotboll. Spelarna får inte yttra sig politiskt då det inte har med själva sporten att göra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Blir man bannad från battle.net om man byter namn till FreeHongKong tro? Nästan värt att pröva med ett nytt acc.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Inte ens nästan samma sak.

Hur tänker du?

Medlem
Medlem
Skrivet av Corewin:

Om det varit i USA och personen tagit på sig en röd keps med texten "make america great again" tror jag att personen blivit bannad med.

Jag tror faktiskt inte det. I USA finns det ingen risk att spelen förbjuds från att säljas eller spelas om någon uttrycker sig politiskt. Det är också ett demokratiskt land där folk har rätt att uttrycka sig betydligt mer öppet om politik.

Det är dock möjligt att Blizzard blir betydligt hårdare efter detta även när det inte gäller Kina bara för att visa att man är konsekventa.

Frilansare
Skrivet av breahl:

Precis samma i fotboll. Spelarna får inte yttra sig politiskt då det inte har med själva sporten att göra.

Men som någon sa ovan, är det inte vanligare med reprimander eller kortare avstängningar där? Eller skulle en, säg Premier League-spelare bli avstängd ett år och förlora inkomst om han i en intervju efter en match sa något politiskt (som inte var lagvidrigt)?
Vet för lite om sport för att ha koll där.

Sen hävdar jag igen att det är den samlade bilden som upprör mer än det enstaka fallet. Diktaturkrypandet, liksom. Men ja, regler finns ju för att följas.

Medlem

Capitalism in action.

Inaktiv
Skrivet av Arahor:

Fyfan alltså, detta lämnar en dansk smak i munnen

Vad är en dansk smak i munnen?

Medlem

besviken på blizzard. vilka fega jävlar


signatur

Allätare

NuZ
Testpilot

Fega as alltså!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Så Blizzard stödjer den smutsiga kommunist diktaturen i Kina då blir det bojkott av deras skitspel i framtiden då.

phi
Medlem
Inaktiv
Skrivet av phi:

Dummaste jag läst idag och jag kollade ändå aftonbladet några minuter innan...

Medlem
Skrivet av jehuty:

Inte ens nästan samma sak.

Inte samma sak, men samma långsiktiga problem. Vi har flyttat så mycket produktion och arbetskraft till Kina att det praktiskt taget är omöjligt att vända ryggen till längre.

123
Skriv svar