Bekräftat - Playstation 5 släpps julen 2020

Medlem

Då är det bara att börja lägga upp strategi
-Creata ”budget2020.xls”
-Bjuda partner på spa-helg i någon för gammal stenkåk
-Börja en handskriven lapp med ”SNELA TOMTE JAG ÄR 38 OCH E SNEL”

Gnällkuk
Skrivet av zevile:

Visst är det bekräftat att PS5 ska vara kompatibel med PS4 spel?? Varit sugen på en PS4 Pro ett tag nu men lär ju vänta till Jul 2020 i sådant fall!

Japp. Den kommer vara bakåtkompatibel


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Gregerory:

Då är det bara att börja lägga upp strategi
-Creata ”budget2020.xls”
-Bjuda partner på spa-helg i någon för gammal stenkåk
-Börja en handskriven lapp med ”SNELA TOMTE JAG ÄR 38 OCH E SNEL”

Yasuragi på Hasseludden och saken är biff!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Måste säga att den nya DS kontrollen lät riktigt intressant. Länge tyckt att rumble funktionen ofta var mest störande, även om vissa spel använt den på ett bra sätt. Haptisk feedback låter som att det skulle kunna möjliggöra för utvecklare att ge en bra mycket bättre upplevelse. Men det som mest lockade mig var att kunna ställa in trögheten av L2/R2. Tänker mig att i en Horizon uppföljare ha olika tröga triggerknappar beroende på vilken båge man hoppar runt med till exempel, istället för att det bara tar Aloy längre tid att dra bågen kommer det ta mig längre tid och mer ansträngning att göra det.

Ser även fram emot vad jag utgår från kommer bli uppföljare till Horizon, God of War och kanske ett nytt Uncharted till PS5, samt att de gärna får komma en Last of Us 2 remaster då jag hoppat PS4 Pro och får nöja mig med gamla goda PS4 för det nu i vår.

Medlem
Skrivet av zevile:

Visst är det bekräftat att PS5 ska vara kompatibel med PS4 spel?? Varit sugen på en PS4 Pro ett tag nu men lär ju vänta till Jul 2020 i sådant fall!

Det är anledningen till att jag inte köpt någon PS4:a ännu, känns dumt när PS5 "snart" är här


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Meh, tråkigt men väntat att de fegar med vad som verkar bli en typisk kontroller.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Meh, tråkigt men väntat att de fegar med vad som verkar bli en typisk kontroller.

Som att släppa runda däck på årets nyaste bil, vart är nytänket?

Medlem
Skrivet av Johlor:

Ingen vill ha min jetmotor haha

Nä men jag köpte min på releasedagen så den har en del timmar på nacken, men nu låter den verkligen som en hårtork. Väntar som varje dag på att den bara ska dra sista andetaget.

Hade samma problem med min tjocka PS3, lät som en dammsugare. Efter det bestämde jag mig för att jag bara ska köpa energisnåla och tysta konsoler, så jag köpte inte en PS4 förrän PS4 Slim släpptes och den är fortfarande knäpptyst, hör den inte alls. Kommer nog göra samma sak nu och vänta på PS5 Slim i slutet av 2023 eller när det nu blir.

Medlem

Tänkte skriva "Det var då fan va tätt inpå PS4 nästa PS släpps"

Så insåg jag att det är sjuka 2013 det släpptes, alltså 6 år sedan...

Alla omkring 15-18 års åldern, ta vara på varje jävla dag, för plötsligt är det veckor, månader och år man räknar, inte dagar längre

Satan va tiden går fort

Avstängd
Skrivet av Gregerory:

Då är det bara att börja lägga upp strategi
-Creata ”budget2020.xls”
-Bjuda partner på spa-helg i någon för gammal stenkåk
-Börja en handskriven lapp med ”SNELA TOMTE JAG ÄR 38 OCH E SNEL”

Budgeten fixar sig själv för mig. Min bank har den smidiga funktionen att för varje gång jag använder mitt bankkort så sätts automatiskt 2 euro i en spargris (spargris pengarna kan jag ta ut när som helst). Så jag kan i alla fall skippa första steget från din strategi


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Förbokat! =D

Hade varit mysigt om laddstationen till 4ans dosor hade passat. Mycket trevlig grej istället för sladdar åt alla håll (vilket jag redan har nog av).


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Finns inget som helst att tveka eller fundera över... julen 2020 får en PS5:a ta plats i TV-bänken Frågan är väl om Sony tänkt släppa en PRO-version med. Skit samma brukar ändå alltid köpa 2-3 varianter av varje generation Playstation

Medlem

En av de mer intressanta nyheterna är att Bluepoint - som tidigare sagt att de jobbar på sitt största projekt någonsin - nu verkar bekräfta att det är för PS5.

Det har ryktats om Demon's Souls Remake (svårt att stava rätt) men är det verkligen större än en del av deras tidigare verk? Jag hoppas fortfarande på en remake av första Metal Gear Solid från dem.

Medlem

Är så taggad! Blir självklart en PS5 under teven vintern 2020. Men tänker inte köpa en launch konsol pga tidigare erfarenheter *host* Xbox 360 *host* så väntar nog till efter folk fått vantarna på launch konsolerna så man kan va säker på om de är godkända eller ej haha

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Då blir det ny TV och PS5 nästa år då, listan på PS4-spel att spela igenom då börjar bli lång nu.

Exakt min tanke. Stor jävla fläskig TV och en rykande färsk PS5!

Cant wait!

Medlem
Skrivet av eld:

Som att släppa runda däck på årets nyaste bil...

...som du styr med ett rep.

Medlem
Skrivet av zevile:

Visst är det bekräftat att PS5 ska vara kompatibel med PS4 spel?? Varit sugen på en PS4 Pro ett tag nu men lär ju vänta till Jul 2020 i sådant fall!

Ja. PS5 kommer att ha bakåtkompatibilitet till PS4 spel.

Skrivet av Sapiens:

Meh, tråkigt men väntat att de fegar med vad som verkar bli en typisk kontroller.

Ja? Varför inte vara så nytänkande som Steam var med sin kontroller (att skiten knappt gick att använda var hör ju inte hit)..

Skrivet av Sapiens:

...som du styr med ett rep.

Hellre det än med ens tankar.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Nä har som varit rädd om det där med garantin, men nu så spelar det ju ingen roll egentligen. Får se om jag tar tag i det någon dag när tid finnes...och fuckar man up...ja då kommer ju ps5 relativt snart så

Jo, exakt. Inget man håller på med om garanti finns kvar. Men köp en burk med tryckluft å blås ur din Ps4. Jag spelade Red dead 2 å hörde knappt ljudet för att ps4:an lät så förbannat högt. Nu låter den inget alls Finns guide på Youtube om du är osäker

Medlem

Låter bra det där med bättre batteritid i handkontrollerna. Det var ps4 kontrollernas lilla akilleshäl tycker jag. Det tog slut lite för fort.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av SunShine:

Låter bra det där med bättre batteritid i handkontrollerna. Det var ps4 kontrollernas lilla akilleshäl tycker jag. Det tog slut lite för fort.

Alltså jag köpte mina kontroller runt 2014 och dom är jävligt dåliga, en slutade funka till och med så köpte en ny kontroll förra månaden, alltså en orginal-kontroll. Den behöver man ladda max en gång i veckan så dom verkar ha gjort dom bättre.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Jo, exakt. Inget man håller på med om garanti finns kvar. Men köp en burk med tryckluft å blås ur din Ps4. Jag spelade Red dead 2 å hörde knappt ljudet för att ps4:an lät så förbannat högt. Nu låter den inget alls Finns guide på Youtube om du är osäker

Blås inte för länge bara för när burken blir riktigt kall kommer det luft med vatten i och det är riktigt dumt att blåsa i, oavsett garanti.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Ja? Varför inte vara så nytänkande som Steam var med sin kontroller (att skiten knappt gick att använda var hör ju inte hit)..

Att varken Sony eller Microsoft lyckas skapa nya kontrollers till deras konsoler som är bättre eller åtminstone lika bra som vad en kontorsdator erbjöd på 90-talet är patetiskt.

Fps, tps, rpg mfl har länge varit bland de populäraste genres på konsoler nu, dock har samtliga av dessa spel behövts vattnas ner pga undermåliga kontroller.

Du har mer rörelsefrihet och bättre känsla i exempelvis Quake 1996 och Max Payne 2001, än någon modern shooter. Dagens spel med all autoaim, autotarget och seghet blir som att designa en motorcykel att ha stödhjul med en hastighetsbegränsning på 30km/h.

Rpg-spel får klumpiga interface, istället för komplex mekanik har vi press x to win, vi har inga bland-genres som fps-rts då allt måste vara multiplatform. Alltså mus/tangentbord är absolut inte perfekta kontroller och jag trodde verkligen att det skulle finnas något bättre nu.

Varför många känner ett desperat behov att försvara multimiljardföretag att fortsätta stagnera utvecklingen kommer jag aldrig förstå.

Typ samma mentalitet som gjort att ni får betala för att lira online, något som var gratis under PS3-tiden.

Medlem

Någon som vet om de kommer göra en PS5/Pro variant igen?


signatur

I drank what?

Medlem

ny dator och VR låter bra mkt mer intressant för mig


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Mirage:

Någon som vet om de kommer göra en PS5/Pro variant igen?

Finns väl ingen anledning till att de inte skulle göra det?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av breahl:

Alltså jag köpte mina kontroller runt 2014 och dom är jävligt dåliga, en slutade funka till och med så köpte en ny kontroll förra månaden, alltså en orginal-kontroll. Den behöver man ladda max en gång i veckan så dom verkar ha gjort dom bättre.

ah gött det


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av monsterbenke:

ny dator och VR låter bra mkt mer intressant för mig

Jag kör på både och. Varför välja?

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Alltså jag köpte mina kontroller runt 2014 och dom är jävligt dåliga, en slutade funka till och med så köpte en ny kontroll förra månaden, alltså en orginal-kontroll. Den behöver man ladda max en gång i veckan så dom verkar ha gjort dom bättre.

Köpte trådbunden Nacon Revolution 2 för ett tag sedan och har aldrig spelat med någon annan kontroll sedan dess.
Helt fantastiskt bra!

Medlem

@Sapiens: Nu överdriver du något kraftigt. Hade själv en drös med kontroller till min PC på 90-talet och bara det faktum att PS4 och Xbox Ones kontroller är trådlösa gör att ditt påstående är felaktigt. Dessutom är det bättre utformade och sitter perfekt i handen. Så varför ändra något som fungerar? Att ändra på något bara för att man kan är inte alltid något positivt.

Angående RPG och liknande så ligger inte problemen i kontrollerna i sig utan i det faktum att de är mer lämpade för mus och tangentbord. Handkontroller är inte menade och kommer därför nog aldrig att kunna ersätta detta och därför måste man undra varför de ens finns på konsoler till att börja med.

Att jag skulle försvara dessa företag i fråga är bara en halmgubbe. Om något så kritiserar jag enbart ditt påstående eftersom kontrollerna duger till vad de är ämnade för. Det är inget försvar av företagen snarare än ett försvar av formfaktorn och framförallt kritik mot sagda påstående från din sida.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Sapiens: Nu överdriver du något kraftigt. Hade själv en drös med kontroller till min PC på 90-talet och bara det faktum att PS4 och Xbox Ones kontroller är trådlösa gör att ditt påstående är felaktigt. Dessutom är det bättre utformade och sitter perfekt i handen. Så varför ändra något som fungerar? Att ändra på något bara för att man kan är inte alltid något positivt.

Angående RPG och liknande så ligger inte problemen i kontrollerna i sig utan i det faktum att de är mer lämpade för mus och tangentbord. Handkontroller är inte menade och kommer därför nog aldrig att kunna ersätta detta och därför måste man undra varför de ens finns på konsoler till att börja med.

Att jag skulle försvara dessa företag i fråga är bara en halmgubbe. Om något så kritiserar jag enbart ditt påstående eftersom kontrollerna duger till vad de är ämnade för. Det är inget försvar av företagen snarare än ett försvar av formfaktorn och framförallt kritik mot sagda påstående från din sida.

Mitt argument är att det fungerar inte.
Typ ingen kan utföra merparten av det som görs i den här videon med en modern gamepad...

Varför kan inte Sony och/eller Microsoft erbjuda något markant bättre än en föråldrad kompromiss som kontrollmetod? För dagens gamepads är verkligen inte en kontroll som från grunden var utvecklad till många utav dagens populäraste genres. Exempelvis FPS-spel har varit bland den mest populära genren på konsol i över ett årtionde nu, trots det måste samtliga multiplatformspel fortfarande anpassas och designas efter gamepads, som i stor sett fungerar lika illa som de gjorde under för 20år sedan.

SPELkonsoler borde ha bättre anpassade kontroller för spel, inte sämre. Om Microsoft eller Sony inte fixar det grundläggande problemet spelar det ingen roll hur många Tflop/s nästa gen har eller om hur många exklusiva titlar man skryter med. Merparten utav spelen kommer fortfarande kännas lika stela, ytliga, fantasilösa, tråkiga och begränsade, eftersom de hela tiden måste designas efter hopplöst föråldrade och missanpassade kontroller.

Problemet verkar dock ligga i att Sony och Microsoft är lika fantasilösa och fega som deras apatiska konsumenter, ingen förväntar sig eller kräver något bättre och därför får man det inte heller.

12
Skriv svar