FragZåne - Tråden om pizza

Medlem
FragZåne - Tråden om pizza

Fredagen den 4 oktober 2019 sände @Joakim Bennet och @Carl Johansson-Sundelius plikttroget ett rafflande avsnitt av Fragzone-Fredag. Avsnittet handlade om… *mummel*, och.. pft.. spel? Kanske? Ingen vet egentligen vad Calle och Jocke pratade om i avsnittet för den viktiga diskussionen pågick i Youtube-chatten. Pizza! Heter det kall-såne, eller heter det cal-zoone? Lägger man till eller tar man bort från menyn när man vill komponera sin egen? Och vad innehåller egentligen den mytomspunna pizzan som går under namnet FragZåne? Någon nämnde i chatten att vi borde ha en pizzatråd på forumet och självklart ska vi ha det!

Fyll tråden med allt pizzarelaterat: Receptet på den perfekta pizzadegen, tips på bästa pizzaosten, en bild på din svulligaste fredagspizza med åtta sorters topping. Eller varför inte skapa en omröstning om bästa micropizzan? Och vilken är egentligen den bästa pizzan att äta när man spelar, om man vill undvika flott på sitt dyra tangentbord/handkontroll? Varför inte tipsa om bästa pizzerian?

Jag gjorde pizza hemma igår. Första gången jag försökte mig på att göra inbakad pizza. Den blev kanske inte så vacker, men faktiskt riktigt god. Fyllde med ost, skinka, liiite rödlök och färska champinjoner. Ska slänga i mig resterna idag till lunch.

Värsta med att flytta från norra Småland är att man inte kan få en vettig pizza längre. :'(


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag har börjat ha på cheddarost på pizzan tillsammans med mozzarella eller sån där pizza blandning. Tycker att det ger en god smak på osten.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Värsta med att flytta från norra Småland är att man inte kan få en vettig pizza längre. :'(

Lite samma sak för mig. Det finns OK pizzerior där jag bor nu, men ingen som verkligen utmärker sig. Saknar helt klart några av mina gamla favoritpizzerior. Fördelen är att jag börjat göra lite mer pizza hemma, något som kan vara både godare och billigare.

Releasehästryttare
Medlem

Förr var väl favoriterna

- Köttfärs, champinjoner, lök, bearnaisesås
- Köttfärs, champinjoner, bacon, skinka, lök, jalapeno, kebabsås

Men nu äter jag mer vegetariskt, kyckling och mer skaldjur för att få ordning på blodtryck och kolesterol. (Dom är fortfarande mättande, men man blir inte sådär övermätt. Lägger sig bättre i magen på något sätt.)

- Kyckling, banan, jordnötter, curry
- Champinjoner, paprika, lök, sparris, oliver, kronärtskocka
- Kräftstjärtar, räkor, krabba, vitlökssås

BTW, när ni gör pizza själva, gör ni då tomatsåsen själva? Tips på bra recept?

Och vad FragZåne innehåller vet jag inte mer än att den antagligen skulle smaka pure awsomeness.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent

Det känns nästan som att vi måste ha en officiell omröstning i framtiden om vad som faktiskt finns på en Fragzåne.

En ingrediens jag tidigare försummat och avfärdat å det grövsta är peperoni, men när jag till slut provade en peperonipizza så var den gudalik. Riktigt grym sälta och lätt att äta eftersom det inte finns en massa ingredienser som ska trilskas och ramla av.

Skägg.
10 Chambers

Gjorde pizza i veckan, den tidspressade vardagspizzan på färdigt pizzakit, riven hushållsost men med egenplockade, stekta kantaraller på. Toppades med bladspenat och några droppar Sriracha (extra vitlök). Inte äckligt!

Men, den bästa hemmapizzan görs på landet. Varm gjutjärnspanna (gärna med lite flott kvar efter att ha stekt kantareller eller lök), i med pizzadeg, topping och stuff. Ställ indirekt mot glödbädd, på med locket och vänta. Blir som en deepdish-pizza, med sjukt välgräddade och luftiga kanter. Frasig botten med smak från vad du nu stekte.

Magiskt.


signatur
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Värsta med att flytta från norra Småland är att man inte kan få en vettig pizza längre. :'(

...eller SÅS! Var är min Batman!

Gnällkuk

Något som fascinerat mig genom alla åren av pizzerior man avverkat är att man kan hitta samma pizzanamn med olika ingredienser beroende på vart man går. Indiana är väl en klassisk sådan som kan vara i princip allt möjligt.

Kebabpizza brukar vara det som generellt sett fungerar bäst överlag oavsett vilken pizzeria man besöker.

Åt för övrigt pizza till lunch idag, otroligt medioker pizza. Smaklös, trist deg. Fick salta pizzan och rejäla doser med tabasco för att locka fram någon form av smak i den :/ Annars är det ju svårt att ens komma i närheten av en vedungsbakad napoletansk pizza!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Finns inte mycket som slår en regnig höstdag när man är ledig, beställer onlinepizza och lirar spel

Skrivet av Gregerory:

...eller SÅS! Var är min Batman!

Sant!
Så kommer man till Stockholm och får en liten snål jäkla plastburk med någon vit smaklös kräm vid sidan av. :'(


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

All pizza blir bättre med banan och curry, det är min devis. Utom kebabpizza, möjligtvis.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag tänker inte avslöja eller hänga ut någon pizzeria, men höll på att skratta läppen av mig när jag kollade på menyn under "Klassiska pizzor" och pizzan "Sandra" står längst upp med ingredienser som känns komponerade av en slumpgenerator.
Frågade även vad "specialsåsen" var.......det var vitlök xD

Medlem

Brukar göra pizza rätt ofta med ICA's färdiga pizza kit, ingår deg och sås. Helt klart godkänt om man kryddar själv med lite pizza krydda och svartpeppar.

Blivit väldigt förtjust i att ha knäckta ägg på mina pizzor samt färst babyspenat.

Gnällkuk
Skrivet av hannes.theorell:

Sant!
Så kommer man till Stockholm och får en liten snål jäkla plastburk med någon vit smaklös kräm vid sidan av. :'(

För att inte tala om att det inte finns någon kebabsås?! Minns när jag åkte ned med mitt ex för att hälsa på hennes familj över julen. Käkade någon magisk jävla kebab med sås som var fantastisk. Varför har vi bara trött tomatsås och blaskig vitlökssås här?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För att inte tala om att det inte finns någon kebabsås?! Minns när jag åkte ned med mitt ex för att hälsa på hennes familj över julen. Käkade någon magisk jävla kebab med sås som var fantastisk. Varför har vi bara trött tomatsås och blaskig vitlökssås här?

Kebabsås i Småland är det bästa som finns. De åren jag bodde där så var det magiskt gentemot denna s.k. vitlökssås som vi har...
Riktig skit i jämförelse.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Skrivet av Taskman:

Kebabsås i Småland är det bästa som finns. De åren jag bodde där så var det magiskt gentemot denna s.k. vitlökssås som vi har...
Riktig skit i jämförelse.

Finns en grupp på Facebook som håller koll på vilka pizzerior som har sås som kan jämföras med Smålands kebabsås. Aldrig på en pizzeria nära mig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bor i Småland och kan bekräfta att vi definitivt har den bästa kebabsåsen i landet. Nu har jag inte ätit pizza i Norrland men jag sticker ut hakan ändå.


signatur

Burn in the light.

När det kommer till (hämt)pizza är jag tyvärr rätt tråkig, är betydligt mer "äventyrlig" med annan mat (till skillnad från andra som ENBART äter Big Mac på Mcdonalds eller Vesuvio). Har svårt för smaken kött kan få om det ligger i frysen för länge och har tyvärr varit med om pizzor som har varit rent av oätliga pga detta. Sen, vem litar på oxfilepizzan? Creutzfeldt–Jakobs sjukdom, nej tack!

Så jag håller mig på skinka, räkor, svamp och grönsaker, samt kebab.

Hemma gör jag pizzan på pizzakit, slänger tomatsåsen, tar cream fraiche istället, strimlad kokt skinka, färska champinjoner, skivade svarta oliver, lök, mozzarellaost och ICAs pizzaost. Rekommenderar verkligen cream fraiche!

Ang namn har jag också lagt märket till regionala skillnader. Så mitt säkra kort är skinka, champinjoner, räkor. Här i Norrköping går den som Nobel på flera restauranger. i Värmland(i Arvika i alla fall) går den som Jamaica. Har kunnat fler varianter men min hjärna verkar ha tappat denna oumbärliga kunskap.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Som smålänning vet jag att det enda rätta är en kebabpizza eller en Batman, givetvis med riktig kebabsås. För er som är bosatta utanför den riktiga kebabsåsens rike, rekommenderar jag istället en Vesuvio med kyckling, pommes och vitlökssås.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Releasehästryttare

För att vara en mat tråd så är det väldigt dåligt med bilder ...

@Fader Konungen: CJD genom oxfilén? Nu tar du ändå i.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare

Jag skulle vilja veta vad det kosta för lunch pizza där ni bor, själv höjde den bra lokala pizzerian precis lunch priset till 90 spänn.

Så vad betalar ni?

Edit: Glömde skriva Norra Göteborg (hisingen).

Gnällkuk
Skrivet av Taskman:

Kebabsås i Småland är det bästa som finns. De åren jag bodde där så var det magiskt gentemot denna s.k. vitlökssås som vi har...
Riktig skit i jämförelse.

Nu har jag iofs inte haft äran att testa småländsk kebabsås, detta var på västkusten men det är ett mirakel att det inte finns någon kebabsås här. Hur kan man vara Sveriges huvudstad när man inte ens har en sås till nationalrätten? Vitlökssås fungerar bra i det flesta avseenden, men det är ju lika ofta man får en bra vitlökssås som man vinner på triss. Avgå, alla.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av Devan:

Jag skulle vilja veta vad det kosta för lunch pizza där ni bor, själv höjde den bra lokala pizzerian precis lunch priset till 90 spänn.

Så vad betalar ni?

Oklart då jag precis flyttat och inte undersökt, men runt 95-110kr för luncherbjudande har varit vanligt tidigare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk
Skrivet av Devan:

Jag skulle vilja veta vad det kosta för lunch pizza där ni bor, själv höjde den bra lokala pizzerian precis lunch priset till 90 spänn.

Så vad betalar ni?

Var nog där någonstans i krokarna, var så otroligt länge sedan jag åt pizza lokalt dock, go-to placet stängde ned, byggnaden skulle rivas och renoveras eller något. Var väl inget att dö för, men helt okey pizza och det andra alternativet fungerar, men inte mycket mer än så. Iofs ingen förlust kanske då pizzaintaget gått ned radikalt senaste året


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ett tips för de som gillar att baka egen pizza är att skaffa en sån där stenplatta till ugnen, har haft en i flera år och både jag och de man bjuder upplever att bottnen blir så jäkla mycket bättre än på plåt.

Favoritpizzan att baka hemma är med tomatsås med rikligt med vitlök, och sen på med mozzarella och in i ugnen, när den kommer ut sprinklar man på rostade pinjenötter och riven parmesan, och färsk basilika då. Inte gratis men ack så gott när man vill lyxa till det lite. Har aldrig varit så mycket för att maxa mängden pålägg på pizzan, gillar att hålla det lite cleant.

Geeks Gaming

Har ingen aning vad den heter, men favoriten just nu är pizza med banan, kyckling, jordnötter och curry. Sjukt god!

Testpilot

Vore kul med en omröstning om favoritpizzor. Min är calzone så i mina ögon är en Fragzåne inte alltför långt bort jämfört med den!

Skriv svar