Medlem
Skrivet av kaealy:

Håller mig borta från det mesta som kinesiska företag äger och jag köper sällan kläder och annat som produceras där. Jag har börjat se över min konsumtion i allmänhet och att då undvika kinesiskt är inte svårt speciellt om man köper saker på andrahandsmarknaden så inga nya pengar pumpas in i deras system. Att undvika spel med anknytning är ju inte direkt heller svårt då det idag finns så mycket att välja på.

Jag gör samma sak. Det är inte speciellt svårt.
Köpte till exempel en ASUS-telefon nyligen, den är tillverkad i Taiwan. Alltså inte Kina. De flesta Samsung-telefoner är gjorda i Korea. I alla fall de gamla jag har.
Annars försöker jag köpa så mycket svensktillverkat som möjligt. Finns mer än man kan tro. Dock är kläder rätt svårt. Finns ett gäng friluftsmärken som fortfarande sys i Sverige men de är svindyra. Annars är det mesta gjort i Bangladesh eller Indien. Så på klädfronten är det superenkelt att inte köpa kinesiskt.

ELF
Medlem
Skrivet av dali:

Är bojkott rätt väg att gå? Är det inte lite sent att börja med det nu?

Det är aldrig för sent att agera utifrån sina egna värderingar eller ska man bara hänga med flocken och inte tänka själv?
Men bra skrivet förövrigt..

Skrivet av schmuttah:

Jag gör samma sak. Det är inte speciellt svårt.
Köpte till exempel en ASUS-telefon nyligen, den är tillverkad i Taiwan. Alltså inte Kina. De flesta Samsung-telefoner är gjorda i Korea. I alla fall de gamla jag har.

Är du säker på att alla delar inte kommer från Kina? Var kommer alla kretsar från?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Riktigt bra tråd. Tycker det är rätt skrämmande hur vi så villigt säljer ut delar av Sverige till andra länder överhuvudtaget, och även att kapitalstarka länder som Kina köper upp och investerar så mycket världen över. Kinesisk världsdominans känns bara ett kast med liten boll bort.

Medlem

Tyckte det var läsvärt tills du började svamla om 2010 och är det värt att bojkotta så sent. Det är alltid värt att bojkotta, när som. Stödjer inte kommunism och kommer aldrig göra.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Håller mig borta från det mesta som kinesiska företag äger och jag köper sällan kläder och annat som produceras där. Jag har börjat se över min konsumtion i allmänhet och att då undvika kinesiskt är inte svårt speciellt om man köper saker på andrahandsmarknaden så inga nya pengar pumpas in i deras system. Att undvika spel med anknytning är ju inte direkt heller svårt då det idag finns så mycket att välja på.

Du ska inte komma här med dina värderingar och absurd levnadsstandard som är omöjliga att uppnå.

Vad gör det om vår spel/film/musik-kultur påverkas av en diktatur som systematisk sätter minoriteter i fångläger?

Tänk istället på hur dåligt folk mår när du skriver ett sådant inlägg. Många vill ju bara "leva" som en apatisk dömört, men ändå helst fantisera att de simmar mot strömmen, och då kan man ju inte uttrycka sig på det viset, bryts ju hela fantasin sönder...

Medlem
Skrivet av kaealy:

Håller mig borta från det mesta som kinesiska företag äger och jag köper sällan kläder och annat som produceras där. Jag har börjat se över min konsumtion i allmänhet och att då undvika kinesiskt är inte svårt

Skrivet av schmuttah:

Jag gör samma sak. Det är inte speciellt svårt.
Köpte till exempel en ASUS-telefon nyligen, den är tillverkad i Taiwan. Alltså inte Kina. De flesta Samsung-telefoner är gjorda i Korea.

"Inte speciellt svårt". Ledsen att vara party poopern (jag tenderar att vara det, sorry) men bara för att det står Made in Taiwan eller Korea så betyder det inte att Kina inte är inblandat. Ta nästan all form av elektronik, bilar eller annat som består av många olika delar så tenderar de olika delarna vara från olika länder. Om man köper en mobil t ex så är kanske batteriet tillverkat i 1 land, chipet för ljud i ett annat, skalet i ett tredje osv. Slutligen står det bara "assembled in... ", men var de olika delarna är gjorda?.... ja, då måste man ta isär mobilen om det inte står på tillverkarens hemsida eller liknande. Samma med klädesplagg: tyget är gjort i 1 land, själva tröjan är sydd i ett annat. Hur vet man då var tyget kommer ifrån om det bara står "Made in Indonesia" på tvättlappen?

Visst kan man välja tillverkningsland och därmed dels minska lönsamheten och dels välja ett land med bättre arbetsvillkor för de anställda på fabrikerna. Men att det skulle vara aplätt vill jag inte riktigt hålla med om.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Inte speciellt svårt". Ledsen att vara party poopern (jag tenderar att vara det, sorry) men bara för att det står Made in Taiwan eller Korea så betyder det inte att Kina inte är inblandat. Ta nästan all form av elektronik, bilar eller annat som består av många olika delar så tenderar de olika delarna vara från olika länder. Om man köper en mobil t ex så är kanske batteriet tillverkat i 1 land, chipet för ljud i ett annat, skalet i ett tredje osv. Slutligen står det bara "assembled in... ", men var de olika delarna är gjorda?.... ja, då måste man ta isär mobilen om det inte står på tillverkarens hemsida eller liknande. Samma med klädesplagg: tyget är gjort i 1 land, själva tröjan är sydd i ett annat. Hur vet man då var tyget kommer ifrån om det bara står "Made in Indonesia" på tvättlappen?

Visst kan man välja tillverkningsland och därmed dels minska lönsamheten och dels välja ett land med bättre arbetsvillkor för de anställda på fabrikerna. Men att det skulle vara aplätt vill jag inte riktigt hålla med om.

😆 Du missade helt det jag skrev om andrahandsmarknaden? Det går kraftigt att begränsa hur mycket nya pengar man pumpar in i Kina, det är enkelt och bättre än att göra inget

Medlem
Skrivet av kaealy:

😆 Du missade helt det jag skrev om andrahandsmarknaden? Det går kraftigt att begränsa hur mycket nya pengar man pumpar in i Kina, det är enkelt och bättre än att göra inget

Nej, jag missade inte, jag valde bara att kommentera den delen av inlägget. Men för att bemöta det också:

Andrahandsmarknanden är ett sätt som är bra i vissa produktområden men mindre bra i andra. I vissa kanske inte ens tillämpbar. Man kan handla second hand när det kommer till skor, kläder och prydnadsföremål. Även fordon o dyl går bra. Men när det kommer till förbrukningsvaror, mat eller elektronik som slits och blir utdaterat relativt fort (jämfört med ett prydnadsföremål t ex) så har man inte alls samma möjlighet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

tror många som klankar på Tencent är mest sura på Epic för deras exklusiviteter på spel.

Då ska man veta att Tim Sweeney (som äger egen majoritet) öppet på sin Twitter sagt att han aldrig kommer bli en sellout till Kina. Epic har tagit emot pengar, ja det är sant - men Tencent har inget annat än ett ägarintresse. Dom kan inte påverka något (enligt Tim). Om dom surar över det får dom väl sälja sina 40%.

Oavsett bra att belysa den kommunistiska diktaturen Kina och dess roll i det globala samhället. Tyvärr är det ändå "money talks" som gäller och få multinationella företag lär väl sätta press på Kina. Rösta med er plånbok. Free HK!

Medlem

Jag vill inte vara negativ men ni kan ju räkna med fortsätter kina som dom gjort i 30 år till så har vi ett till världskrig där kina blir attackerade.

dom stryper ekonomi för alla andra länder för dom kör väldigt skeva löner m.m som gör att andra länder helt omöjligt kan Konkurera med dom, helt omöjligt.

Jobb som krävs långa utbildingar med sjukt låga löner om man jämnför med väst.
pressar andra länder.

Massa olagliga kopior m.m

ändras inget eller någon konvetion händer inom 30 år så räkna med det kommer gå åt helvete för dom stryper hela marknaden mer och mer.

kina är stort sätt ett mafia land mer eller mindre anledningen varför dom får in så mycket pengar.

Folk i landet är som infödda hjärntvättade slavar(inte alla såklart)

dock finns det några fina och bra saker med kina men i stora hela är dom som en böld som sprider sig.

Medlem

Håller mig undan från det mesta i den listan, så länge dom inte har majoritet så kan jag tumma på det lite med undantag för Blizzard, Epic har iaf tagit ställning emot Kinas mygleri, sen är det upp till bevis när det väl gäller.
Lite OT: Gjorde misstaget att köpa en Xiaomi lur nyligen, precis innan våldsamheterna tog fart i Hong Kong, funkar bra å så men ligger alltid i bakhuvudet att man indirekt stött en diktatur.

Medlem

Hmmm, kluven. Har många kollegor från och i Kina. Omställningen de har gjort har fått många att lyfta sin levnadsstandard närmare vår. Bojkott av Kina på grund av Hong Kong kan komma slå mot mina kollegor i just Hong Kong då det är där som många europeiska företag har sina kontor. Ponera om en bojkott skulle slå igenom så är det vanlisarna, som mångt i mycket vill ha demokrati och rättigheter som drabbas. Inte partitoppen.

Avstängd
Skrivet av Rurounin:

Lite OT: Gjorde misstaget att köpa en Xiaomi lur nyligen, precis innan våldsamheterna tog fart i Hong Kong, funkar bra å så men ligger alltid i bakhuvudet att man indirekt stött en diktatur.

Inget misstag tycker jag. Xiaomi levererar extremt pålitliga och bra produkter av hög kvalité till extremt läckra priser. Vilken modell blev det? Själv kör jag med Pocophone f1 och före det hade jag en mi5.

Till exempel mitt senaste inköp. Xiaomi roborock s50 robotdammsugare för ~300 euro. Slår de flesta 900€ robotdammsugare på fingrarna.

När västvärlden kan börja erbjuda liknande produkter till samma priser kanske jag börjar överväga att sluta köpa Xiaomi produkter.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skrivet av sebrock:

Då ska man veta att Tim Sweeney (som äger egen majoritet) öppet på sin Twitter sagt att han aldrig kommer bli en sellout till Kina. Epic har tagit emot pengar, ja det är sant - men Tencent har inget annat än ett ägarintresse. Dom kan inte påverka något (enligt Tim). Om dom surar över det får dom väl sälja sina 40%.

Oavsett bra att belysa den kommunistiska diktaturen Kina och dess roll i det globala samhället. Tyvärr är det ändå "money talks" som gäller och få multinationella företag lär väl sätta press på Kina. Rösta med er plånbok. Free HK!

Det är inte riktigt så enkelt. Eftersom Epic inte är börsnoterat går det inte att sälja deras aktier hur som helst. Skulle Tencent dra sig ur så hade Epic förmodligen varit tvungna att lösa ut 40% av bolagets värde i reda pengar och jag är osäker på om Epic faktiskt har denna likviditet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Ambassadör
League of Legends

Oj, den här tråden blåste upp under dagen. Det är bra. Kände att diskussion låg i luften.

Är man intresserad av Kinas ekonomiska influenser utomlands rekommenderar jag boken "The New Silk Roads: The Present and Future of the World" av Peter Frankopan som är enkel att konsumera men belyser många av de utmaningar som Kinas expansion har lett och kan leda till. Han tar dock inte upp spelbranschen vad jag kan komma ihåg.

Jag har läst alla inlägg men har inte tid att svara alla. Här är dock mitt svar till några:

@hannes.theorell:

Du har som ofta väl valda ord att säga. Får känslan av att våra ståndpunkter kring detta är snarlika. Jag har förstått det som att du är intresserad av det militära också, så jag vill passa på att slå ett slag för min egna hemsida/blogg där jag i en artikel visade en del (om än liten) av Kinas militarisering i Sydkinesiska havet. https://gonzobulletinen.com/artiklar/2019/5/8/d65varldo6d8d0w...

@Shadee:

Skrivet av Shadee:

Inte vet väl jag det. Det är väl du själv som vet vilken information du ger ut till alla företag där du väljer att nyttja deras tjänster.

Du får gärna påpeka vilken information du är orolig att ge bort till Kina (eller vem det nu kan vara) så att vi andra kan bli uppmärksamma på det. Tror jag och @Benii m. fl. gärna tar emot informationen.

@eld:

Nej du rättade inte, du förvrängde. Äger man aktier är man delägare av företaget. Visst, har man över 50% är man majoritetsägare och tar samtliga beslut, vilket sällan är något som investmentbolag eftersträvar. Men även under 50% kan man vara den största enskilda ägaren och då ha en beslutande roll i företaget. Dock plockar man hem den del av vinsten som man äger i motsvarande aktier. Du får gärna rätta mig, men snälla förvrid inte fakta. Hade jag bara listat namnen så hade det varit en sak men när ägarandelen presenteras är det självklart att de fortfarande är ägare av bolag <50%.

Jag försvarar inte Riot och det finns många anledningar att bojkotta dom. Det jag efterfrågar är dock konsekvens. Ska man bojkotta ett bolag som Tencent äger, för att Tencent äger det, så ska man bojkotta alla. Bojkottar man ett företag på grund av deras arbetsvillkor eller kultur bör man bojkotta samma med liknande problem.

@Maysay

Ja du har rätt. Tencent har många kassakor som är större än de olika spelbolagen men eftersom detta endast var ett inlägg på FZ begränsade jag mig till spel och tjänster som jag vet många spelare använder sig av. Jag vet personligen ingen som använder WeChat då jag trodde det var en kinesisk produkt men den kanske finns här i Sverige också?

@ELF

Okej. Det var ingen värdering från min sida utan en genuin fråga. Personligen tycker jag bojkott sällan är rätt väg att gå och är konsekvent med det. Ibland hamnar jag "utanför flocken" med den åsikten. speciellt när något drev blossar upp. Att tänka själv ska man alltid göra oavsett om det sammanfaller med flocken eller inte.

Men anser man att bojkott är rätt så kör på.

@Ender:

Håller med. Dom gör det "snyggt" och på något sätt under radarn fast ändå helt öppet.

@Parabellum87:

Då jag nämner 2010 i första stycket var det inte mycket som inte var svammel med andra ord. Gällande bojkott hänvisar jag till mitt svar till ELF ovan.

Skrivet av sebrock:

Då ska man veta att Tim Sweeney (som äger egen majoritet) öppet på sin Twitter sagt att han aldrig kommer bli en sellout till Kina. Epic har tagit emot pengar, ja det är sant - men Tencent har inget annat än ett ägarintresse. Dom kan inte påverka något (enligt Tim). Om dom surar över det får dom väl sälja sina 40%.

Oavsett bra att belysa den kommunistiska diktaturen Kina och dess roll i det globala samhället. Tyvärr är det ändå "money talks" som gäller och få multinationella företag lär väl sätta press på Kina. Rösta med er plånbok. Free HK!

Ja jag vet att Epic inte styrs av Tencent på det sättet, jag är inte en av dom som e sur på Epic för exklusivitet på spel, jag gillar inte det direkt men blir inte sur på Epic för det


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent
Skrivet av dali:

Oj, den här tråden blåste upp under dagen. Det är bra. Kände att diskussion låg i luften.

Är man intresserad av Kinas ekonomiska influenser utomlands rekommenderar jag boken "The New Silk Roads: The Present and Future of the World" av Peter Frankopan som är enkel att konsumera men belyser många av de utmaningar som Kinas expansion har lett och kan leda till. Han tar dock inte upp spelbranschen vad jag kan komma ihåg.

Jag har läst alla inlägg men har inte tid att svara alla. Här är dock mitt svar till några:

@Shadee:

Du får gärna påpeka vilken information du är orolig att ge bort till Kina (eller vem det nu kan vara) så att vi andra kan bli uppmärksamma på det. Tror jag och @Benii m. fl. gärna tar emot informationen.

Det är lite svårt att ens börja en diskussion där man på något sätt måste försvara ståndpunkten att man ska vara försiktig med vilken privat information om sig själv man säljer bort till höger och vänster. Har du levt under en sten senaste 10-15 åren och missat skandal på skandal med privatinsamlad information av Google, Facebook, Cambridge Analytica, NSA m.fl.

Utöver ovanstående så finns det garanterat företag som gör samma sak idag, några sådana företag skulle kunna vara Tencent, Amazon, Valve, Huawei m.fl. Ju mer de kan kartlägga om dig desto mer pengar kan de tjäna på dig. Det är DU som är produkten.

Personlig information är som sagt vad alla de här stora internetgiganterna är ute efter, det finns en anledning till att det är gratis att använda deras tjänster. Information om så många som möjligt är värt mer än att få en mindre skara folk att betala en månadsavgift för att använda tjänsterna. Sedan är det idag tyvärr i princip omöjligt att ha ett liv online utan att bli kartlagd av dessa giganter, men i den mån det går tycker jag man ska vara försiktig med vad man ger ut om sig själv, för man kan aldrig veta i vems händer data hamnar. Dessutom så läser ingen någonsin avtalen man godkänner när man skapar sina konton på alla olika tjänster som finns på nätet, så företagen vet att de kan gömma en liten asterisk i mitt någonstans och sedan operera i en gråzon tills de eventuellt blir påkomna (exakt som Cambridge gjorde).

EU har äntligen förstått detta och börjar ställa lite krav, men det är långt kvar och det är bara för giganterna att använda kryphål. Facebook t.ex. kan i princip skita i GDPR genom att flytta all data från Irland till USA.

https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/19/facebook-m...

Facebook has moved more than 1.5 billion users out of reach of European privacy law, despite a promise from Mark Zuckerberg to apply the “spirit” of the legislation globally.

...Privacy researcher Lukasz Olejnik disagreed, noting that the change carried large ramifications for the affected users. “Moving around one and a half billion users into other jurisdictions is not a simple copy-and-paste exercise,” he said.

“This is a major and unprecedented change in the data privacy landscape. The change will amount to the reduction of privacy guarantees and the rights of users, with a number of ramifications, notably for for consent requirements. Users will clearly lose some existing rights, as US standards are lower than those in Europe.

https://www.wired.com/amp-stories/cambridge-analytica-explain...

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/mar/28/all-the...

The data Google has on you can fill millions of Word documents
Google offers an option to download all of the data it stores about you. I’ve requested to download it and the file is 5.5GB big, which is roughly 3m Word documents.

Facebook has reams and reams of data on you, too
Facebook offers a similar option to download all your information. Mine was roughly 600MB, which is roughly 400,000 Word documents.

This includes every message you’ve ever sent or been sent, every file you’ve ever sent or been sent, all the contacts in your phone, and all the audio messages you’ve ever sent or been sent.

https://www.huffpost.com/entry/facebook-app-data-investigatio...

Much of that user data can include extremely sensitive information, such as insights into users’ fertility, heart rate and other health concerns, or intel on what potential purchasers of real estate are looking up.

Using software that monitors internet communications, the Journal found that out of 70 popular apps that handle sensitive information and are available in Apple’s app store, 11 sent Facebook information about their users, such as information users entered or data the app collected about the users’ behavior.

https://www.wired.com/insights/2012/10/google-opt-out/

The same agreement that gives Google the right use pretty much everything that happens in your internet session and mine any data that is input while you are using any Google service. This includes your Gmail, your Google searches, what YouTube videos you watch, your Google+ posts, which numbers you call on your Android phone, and where you are located when you use a Google service.

Kanske får vända på frågan, vad skulle du tycka är ett problem att världens största företag vet om dig? Är det ok med en kamera i hemmet så du kan få riktad reklam i brevlådan, kanske extrapris på mjölk när du tar sista dropparna ur paketet? Det är väl bra?

Ambassadör
League of Legends

@Shadee: Snälla gå inte in med taggarna utåt. Jag attackerade inte dig. Du har ingen anledning att "försvara" någon ståndpunkt. Och du kan skippa förminskade kommentarer nästa gång. Det är du som gör det svårt att hålla en diskussion eftersom du attackerar istället för att svara.

Men tack för lite matig information. Även fast det inte var så mycket nytt.

Jag är väl medveten om att jag konstant ger ut information om mig själv. Och jag är medveten om vilka effekter det kan leda till. Dock blir det en övervägning vad man tycker är värt och inte. Jag kan inte använda någon tjänst utan att ge bort information. Jag tror inte att Steam är bättre än Epic Store. Jag skulle inte kunna logga in på en vanlig hemsida utan VPN och definitivt inte spela onlinespel utan att ge bort information.

Om vi tar det mer sansat (utan att du går till ogrundad motattack). Detta är genuina frågor. Använder du inte någon onlinespel-tjänst? Köper du inte saker online? Använder du konstant VPN?

Finns det anledning att vara ännu mer orolig för företag som Tencent än västerländska motsvarigheter? De västerländska motsvarigheterna har ju redan bevisat att de tar första bästa chans att tjäna pengar på informationen vi ger dom (Facebook, apple, Google) som du länkar till i ditt inlägg?

Medlem

@dali: Jag vill börja med att tacka för ett gott initiativ med en tråd som denna, det blir tyvärr väldigt spretigt när det ska diskuteras lite hit och lite dit i diverse trådar.

  • Ni som bojkottar Riot, bojkottar ni resten?

Nu bojkottar jag inte Riot, men jag har dock valt att undvika Acitivision-Blizzard i form av att inte köpa nya CoD, prenumerera på WoW, eller stödja blizzcon i form av digital biljett etc. Jag känner dock att detta är en fråga som är större än "bojkott eller ej". Anledningen till att jag har valt att göra såhär för Activision-Blizzard är inte för att ge ett direkt stöd åt Hong Kong, utan som ett ställningstagande gentemot ett Amerikanskt företag som endast ägs till 5 % av ett Kinesiskt bolag, men likväl väljer att rätta sig efter dem. Det är trots allt bara omkring 12 % av deras intäkter som kommer från Kina och det är uppenbart att de saknar ryggrad.

  • Är bojkott rätt väg att gå? Är det inte lite sent att börja med det nu?

En bojkott gentemot produkter från Kina kommer inte fungera, det är alldeles för stora delar av våran värld som är beroende av tjänster och produkter som de står för. Som konsument har jag givetvis ett ansvar för vad jag delar med mig av för information samt vilka produkter och tjänster jag väljer att konsumera. I det stora hela är det dock världen, däribland landet Sverige och de inhemska företagen som har ett ansvar att ta hänsyn till när det gäller vilka länder de väljer att handla med och vilka länder de väljer att förlägga sin produktion i. Jag kan givetvis läsa på lappen och se vilket land som är producent, det är dock inte rimligt att undvika allt som har med Kina att göra, det räcker med produktionen av elektroniska komponenter för att förstå att jag inte kan leva utan dator, telefon, och TV.

  • Finns det fler exempel som listan med kinesiska influenser behöver kompletteras med?

Om vi ska ta en titt utanför spel och teknik så skulle jag vilja påstå att problemet är ännu större där. Kina har bland annat köpt väldigt stora delar av statsskulden från USA, de äger hamnar runt om i hela världen och de exporterar arbetskraft till flera länder på den Afrikanska kontinenten för att behålla jobben och projekten bland Kineser. Kina är ett land som har särbehandlats i många år på grund av sin potentiella arbetskraft och exportförmåga när det gäller billiga produkter, däribland det subventionerade postsystemet som bara nyligen har börjat att ändras.
Jag oroar mig för Kina och deras investeringar runt om i världen i alla dess olika former, där länder som USA i alla fall styrs till viss del av sitt folk i form av en demokrati, har Kina ingen som helst att ta hänsyn till. Det är en indirekt diktatur som kan göra precis vad de vill utan att ta hänsyn till omvärlden (än) eftersom de alla är så beroende av Kina och dess potential.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig.
Jag känner då ingen oro

Naivare människa får man leta efter.
Skatta dig lycklig när kinas krigsmaskin rullar igång tredje världskriget.
Du har trots allt gjort ditt bästa för att göda den

Medlem
Skrivet av loerk:

Naivare människa får man leta efter.
Skatta dig lycklig när kinas krigsmaskin rullar igång tredje världskriget.
Du har trots allt gjort ditt bästa för att göda den

Dommedagsprofeter finns överallt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av dali:

@eld:
Nej du rättade inte, du förvrängde. Äger man aktier är man delägare av företaget. Visst, har man över 50% är man majoritetsägare och tar samtliga beslut, vilket sällan är något som investmentbolag eftersträvar. Men även under 50% kan man vara den största enskilda ägaren och då ha en beslutande roll i företaget. Dock plockar man hem den del av vinsten som man äger i motsvarande aktier. Du får gärna rätta mig, men snälla förvrid inte fakta. Hade jag bara listat namnen så hade det varit en sak men när ägarandelen presenteras är det självklart att de fortfarande är ägare av bolag <50%.

Det är en otrolig skillnad på att vara ägare och delägare i ett företag, som Epic har visat. Det är självklart att man ska kunna sätta skillnad på företag där Tencent bestämmer precis allt och företag där de inte bestämmer så mycket alls, eller i vissa fall inte överhuvudtaget.

Att de är minimala delägare räcker inte som försvar för att undkomma bojkotten, Tencent äger bara 5% i actiblizzard men har ändå på grund av intressen hamnat i en dålig situation.

Vad är poängen med att sitta och försvara ett stort företag som Tencent och Riot när de inte har något intresse av dig förutom dina pengar om ens det.

Skrivet av loerk:

Naivare människa får man leta efter.
Skatta dig lycklig när kinas krigsmaskin rullar igång tredje världskriget.
Du har trots allt gjort ditt bästa för att göda den

Menar du att Kina ska starta ett tredje världskrig? Isåfall varför skall dom göra det?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Menar du att Kina ska starta ett tredje världskrig? Isåfall varför skall dom göra det?

Nu är detta kanske inte riktigt rätt plats att diskutera ett potentiellt tredje världskrig, men om det skulle vara en risk i framtiden så lär det vara på exakt samma grund som de flesta krig i världshistorien, resurser, drömmar om expansion och en tanke om "vårt sätt att leva är det bästa". Kina är ett otroligt homogent land med ett styrelseskick som innebär absolut kontroll över folket, de kan göra i stort sett vad de vill.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skrivet av Belfry:

Nu är detta kanske inte riktigt rätt plats att diskutera ett potentiellt tredje världskrig, men om det skulle vara en risk i framtiden så lär det vara på exakt samma grund som de flesta krig i världshistorien, resurser, drömmar om expansion och en tanke om "vårt sätt att leva är det bästa". Kina är ett otroligt homogent land med ett styrelseskick som innebär absolut kontroll över folket, de kan göra i stort sett vad de vill.

Har bara svårt att se att Kina ska starta ett krig mot sina konsumenter och förlora sin inkomst som gett deras ekonomi, känns lite kontraproduktivt.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

@Snake Plissken: Ja, det känns mer realistiskt med ett ekonomiskt krig, vilket vi redan har. Det faktum att Kina redan har köpt upp statsskulder från diverse länder, investerar över hela världen och dylikt är oroande enligt min uppfattning. Att det skulle rulla in någon pansarkår har jag dock svårt att se. Moderna tider kräver moderna krig/konflikter.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skrivet av Belfry:

@Snake Plissken: Ja, det känns mer realistiskt med ett ekonomiskt krig, vilket vi redan har. Det faktum att Kina redan har köpt upp statsskulder från diverse länder, investerar över hela världen och dylikt är oroande enligt min uppfattning. Att det skulle rulla in någon pansarkår har jag dock svårt att se. Moderna tider kräver moderna krig/konflikter.

Ja typ nåt sånt blir det i så fall, men allts som går u pp går ner, Kinas ekonomi kommer att mättas, när är en fråga jag inte kan svara på =P


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av eld:

Det är en otrolig skillnad på att vara ägare och delägare i ett företag, som Epic har visat. Det är självklart att man ska kunna sätta skillnad på företag där Tencent bestämmer precis allt och företag där de inte bestämmer så mycket alls, eller i vissa fall inte överhuvudtaget.

Att de är minimala delägare räcker inte som försvar för att undkomma bojkotten, Tencent äger bara 5% i actiblizzard men har ändå på grund av intressen hamnat i en dålig situation.

Vad är poängen med att sitta och försvara ett stort företag som Tencent och Riot när de inte har något intresse av dig förutom dina pengar om ens det.

Det är skillnad mellan delägare och majoritetsägare, korrekt. Dock är en delägare fortfarande ägare det gör det ack så viktigt att presentera även mindre poster i en lista med företag som investmentbolaget i fråga äger.

Jag hänger inte alls med i ditt tänk. Spelar det helt plötsligt roll att de äger en liten post i företagen? Det påpekade du ju precis att det inte gjorde? Du får gärna berätta vad det är du tycker istället för att kritisera mig.

Menar du att jag försvarar Tencent och Riot? Om ja, får du väldigt gärna gå tillbaka och läsa vad jag har skrivit. Det är inte jag som försvarar någon av dessa. Jag presenterar fakta så att dom som vill bojkotta Tencent inte bara väljer en del utan får hela bilden. Att förvränga denna fakta hjälper ingen.

Jag håller med dig att varken Tencent, Riot, EA eller vem det nu kan vara inte bryr sig om mig och jag tror inte de bryr sig om de möjliga 0-1000 kr jag kan tänka mig lägga på deras spel. Därför anser jag att bojkott inte är rätt väg att gå. Jag har redan skrivit min syn på bojkott ovan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Parabellum87:

Tyckte det var läsvärt tills du började svamla om 2010 och är det värt att bojkotta så sent. Det är alltid värt att bojkotta, när som. Stödjer inte kommunism och kommer aldrig göra.

Som nämnt tidigare i tråden så gör tyvärr inte bojkott så mycket. Kina är så stora nu att även om du skulle få hela Sverige att bojkotta allt från Kina så skulle det inte göra någon skillnad. Mår du, och andra bra utav det så får ni givetvis fortsätta, men vill man verkligen göra skillnad måste man tänka mycket större.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Belfry:

@Snake Plissken: Ja, det känns mer realistiskt med ett ekonomiskt krig, vilket vi redan har. Det faktum att Kina redan har köpt upp statsskulder från diverse länder, investerar över hela världen och dylikt är oroande enligt min uppfattning. Att det skulle rulla in någon pansarkår har jag dock svårt att se. Moderna tider kräver moderna krig/konflikter.

Kina säkrar sig gentemot ett ekonomiskt ingripande från väst. Det troliga inom en nära framtid är att de tar ett mer eller mindre våldsamt grepp om de områden de räknar som sina egna. Kina är i stort sett i konflikt med alla sina grannländer om landområden, öar och icke definierade gränsdragningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar