Recension – Disco Elysium

Robot
Recension – Disco Elysium

Suggestion [Medium: Success] – ”Utan tvekan ett av årets allra bästa spelsläpp, snutjävel”

#disco-elysiym, #recension, #rpg, #zaum


Releasehästryttare

Kul! Får flytta upp det i listan över spel man måste lira nu då!

Medlem

You had me at "Knark, fylla och mord". Det verkar vara ett riktigt lovande spel, tack för en fantastisk recension som vanligt. Redan inhandlat och håller på installeras!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Frilansare
Skrivet av Belfry:

You had me at "Knark, fylla och mord". Det verkar vara ett riktigt lovande spel, tack för en fantastisk recension som vanligt. Redan inhandlat och håller på installeras!

Tack för att du läser! You're in for a ride.

Medlem

Kul! Jag tänkte börja spela nästa vecka när jag jobbar lite mindre.

Medlem

Köpte det direkt på kvällen vid release. Spelat de få lediga timmarna jag haft sedan dess. Absolut underbart spel!

Medlem

Det är helt klart årets spel, började inse det strax efter att min ofantligt maskulina muskelkarl skulle visa sin enorma manlighet genom att bryta upp låset på en container och misslyckades. Detta bakslag kunde han inte släppa, hans maskulinitet hade krossats och därmed hamnade han i en djup depression. Game over.

Den stora frågan nu är om detta spel faktiskt slår Witcher 2 och 3 om titeln för världens bästa rollspel...

Medlem

Jag hatar att i spel behöva läsa tusentals rader med text, men nu blev ju till och med jag pepp på det här spelet.

Medlem

Hur långt är spelet? Blir sugen på spela men med så många valmöjligheter så föredrar jag nästan ett kortare spel man kan köra fler gånger med olika karaktärer än 100+ timmar per genomspelning.

Medlem

Känns som att det borde vara ett mobilspel


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

jbx
Medlem

Där fick ni mig! Blir ett självklart köp efter recensionen!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Moderator | Testpilot
Skrivet av DrDoom:

Hur långt är spelet? Blir sugen på spela men med så många valmöjligheter så föredrar jag nästan ett kortare spel man kan köra fler gånger med olika karaktärer än 100+ timmar per genomspelning.

Enligt utvecklarna kan det ta mellan 60-90 timmar beroende på hur mycket av världen man utforskar.

Jocke kan säkert annars berätta hur lång tid det tog för honom


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Provade kolla några streams, men allihop var bara läsa massa text, och inget gameplay. Så gav upp, haha

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Känns som att det borde vara ett mobilspel

Hur sjutton tänker du då? Vem föredrar att läsa tusentals rader text på sin mobilskärm istället för en datorskärm?

Frilansare
Skrivet av Bulberfoot:

Jag hatar att i spel behöva läsa tusentals rader med text, men nu blev ju till och med jag pepp på det här spelet.

Problemet med de flesta spel med mycket text är att det är dålig till halvbra text. Manuset här är galet välskrivet. Både pretto och bisarrt. Tar sig självt på stort allvar, och samtidigt inte alls.

Medlem

Spelade två timmar igår innan läggdags. Kunde inte somna utan låg bara och tänkte på spelet. Jag har väldigt ofta svårt för humor i spel. Brukar allt som oftast bli väldigt... B. Men här är det helt i min smak och ytterst träffsäkert och subtilt. Makalöst bra!

Medlem

Spelat det sen igår nästan hela natten och jag håller med recensenten. Detta är ett fullkomligt lysande spel på alla sätt och vis. Det här spelet är precis allt det som Torment: Tides of Numenera försökte att bli, men som i slutändan inte kom i närheten av att vara.

Dialogerna och valmöjligheterna och dess konsekvenser i spelet är fullständigt briljanta, för här har verkligen dina val konsekvenser.

Megadelux

Otroligt välskriven recension. Älskade dessutom alla Torsk på Tallinn referenser. SNYGGT Jocke. Blir nog ett köp.

Gnällkuk

Som jag hade förväntat mig, eller till och med bättre! Recensionen håller också 5/5, välskriven som vanligt Jocke! Har denna helg uppbokad så får avvakta tills en helg när jag kan ägna mig hela helgen att drifta in i världen de byggt upp, det verkar av allt att döma att det behövs!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

phi
Medlem

Oj vad synd, alla helgplaner måste avbokas. Jag fick plötsligt väldigt akuta saker att göra och kommer inte vara nåbar förrän till veckan.

Förbannat också.

Medlem
tääääärningar <3

Blir att skaffa om burken min klarar det.

MODD jag skulle vilja se är att istället för att tärningsslaget förs åt dig på skärmen, så ska man ha sina egna två tärningar och slå på bordet hemma. Sen får man välja resultatet på skärmen som man slog.
Så kan man fuska så mycket som man vill, precis som ett riktigt bordsrollspel!

Plus att det skulle bli väldigt unikt och sitta med sina egna tärningar! ^_^

Medlem

jag har inte riktigt förstått, hur är eller finns det lösa brott? och hur ? är det med pinpoint nålar med fall å dra dem med snöre? eller hur eller somsagt är det semi case solving?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Det här blir ett givet snart så snart lönen trillar in på kontot! Eller kanske innan om det är rea i nudelbacken på ICA

Edit: Håller tummarna för nudelbacken, för nu är spelet köpt!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Frilansare
Skrivet av Blessus:

jag har inte riktigt förstått, hur är eller finns det lösa brott? och hur ? är det med pinpoint nålar med fall å dra dem med snöre? eller hur eller somsagt är det semi case solving?

Med hjälp av dina skills kan du undersöka brottsplatser, föremål och förhöra karaktärer. Allt sker via dialoger, med din egen hjärna/skills eller med personer.

Exempel: Du hittar massa fotspår i leran. En specifik färdighet avgör om du över huvud taget kan kola närmare på dem och dra några slutsatser. Du kollar in vart och ett, försöker lista ut personens vikt, vilken typ av skor han har etc. Du samtalar med din kollega och bollar tankar. Sen drar du slutsatser. Som kan vara rätt eller fel.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Känns som att det borde vara ett mobilspel

😆😆😆

Medlem

Låter spännande. Men ack, man kan inte ändra sin figurs utseende. Stort minus i egen bok.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Frilansare
Skrivet av Ravenknight:

Låter spännande. Men ack, man kan inte ändra sin figurs utseende. Stort minus i egen bok.

Klädesvalen är oändliga! Men nej, inte looken. Tur att den passade mig som handsken.

Medlem

Kukk, vilket vackert namn måste köpas direkt!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Med hjälp av dina skills kan du undersöka brottsplatser, föremål och förhöra karaktärer. Allt sker via dialoger, med din egen hjärna/skills eller med personer.

Exempel: Du hittar massa fotspår i leran. En specifik färdighet avgör om du över huvud taget kan kola närmare på dem och dra några slutsatser. Du kollar in vart och ett, försöker lista ut personens vikt, vilken typ av skor han har etc. Du samtalar med din kollega och bollar tankar. Sen drar du slutsatser. Som kan vara rätt eller fel.

aha typ som witcher spel. ?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av DrDoom:

Hur långt är spelet? Blir sugen på spela men med så många valmöjligheter så föredrar jag nästan ett kortare spel man kan köra fler gånger med olika karaktärer än 100+ timmar per genomspelning.

Utvecklarna påstår att en vanlig genomspelning (där man inte rusar fram) tar runt 60 timmar, men jag själv klarade spelet på 17 timmar så den siffran känns rejält saltad.

Däremot kan jag tänka mig att det kan ta runt 30 timmar eller kanske lite mer om man inte gör som mig och blir skadad och sängliggande så spelet hoppar fram i tiden flera dagar...

Skriv svar