Recension – Disco Elysium

Frilansare
Skrivet av anon_306295:

Fan vad pretto det låter.
Men låter också som de kanske har fångat lite pnp-rollspelskänsla där allt kan hända, så blir helt klart att prova.

Det är ju pretto. Men på ett bra sätt. Min Bajsnöd-o-meter brukar snabbt skjuta i höjden om det är någon som låtsas men inte kan. ZA/UM är på riktigt. Hästarna är så höga att jag bara måste lägga mig under hovarna och tillbe dem

Medlem

Disco Disco
Good Good


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det är absurt politiskt, samtidigt som det egentligen inte är det - det hanterar politik på ett sätt som är svårt att inte finna komik i. Vissa aspekter i berättandet är tokkommunistiska, vissa enormt liberala, och andra är auktoritära och fascistiska, men spelet lyckas hela tiden distansera sig från det tillräckligt för att det "bara" ska bli ytterligare ett bisarrt element i spelet. Något som i mina ögon klart bidrar till att bygga en mer spännande värld att dyka djupare i.

Håller helt med Jocke i att spelet är enormt pretentiöst, men det lyckas så bra med vad det gör att jag inte kan tycka illa om det för det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har spelat i drygt två timmar och gillar det verkligen! Kul med ett spel som vågar dra grova skämt. Samt verkar vara en väldigt bra story än så länge

Medlem

Nej gillar inte alls det, spelat ca 2 timmar och stängde av det nu. Känns hur flummigt som helst rörigt.


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

Nej gillar inte alls det, spelat ca 2 timmar och stängde av det nu. Känns hur flummigt som helst rörigt.

Nya COD kommer ju om en vecka, kanske passar dig bättre.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Nya COD kommer ju om en vecka, kanske passar dig bättre.

Spelade betan, helt klart kul och lär hålla någon vecka, sen blir det för mycket. Får nöja mig med Fallout så länge eller lite Skyrim En till sak som märktes är att det är en ren textsimulator som jag inte gillade i detta spelet där det kändes som all text kunde vara viktig för att progressa, något jag starkt ogillar också. Låt mig ha ett val att gå direkt på sak eller om man är mer lore intresserad (vilket jag inte blev direkt av detta) så får man välja om man vill ha textsimulator.


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av FortuN:

Spelade betan, helt klart kul och lär hålla någon vecka, sen blir det för mycket. Får nöja mig med Fallout så länge eller lite Skyrim En till sak som märktes är att det är en ren textsimulator som jag inte gillade i detta spelet där det kändes som all text kunde vara viktig för att progressa, något jag starkt ogillar också. Låt mig ha ett val att gå direkt på sak eller om man är mer lore intresserad (vilket jag inte blev direkt av detta) så får man välja om man vill ha textsimulator.

Det här är inte ett spel för dig, helt enkelt. Det finns spel jag heller aldrig skulle röra, trots att många andra verkar älska dem.
Tror det finns förhållandevis många här som minns och till viss del saknar gamla äventyrsspel och RPG där texten och hur den var skriven var en stor del av själva spelet, inte bara (som i många spel i dag) fluff.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PeTTs0n:

Det här är inte ett spel för dig, helt enkelt. Det finns spel jag heller aldrig skulle röra, trots att många andra verkar älska dem.
Tror det finns förhållandevis många här som minns och till viss del saknar gamla äventyrsspel och RPG där texten och hur den var skriven var en stor del av själva spelet, inte bara (som i många spel i dag) fluff.

Som jag snackade om i Fragzone-fredag: jag har är inte helt säker på att detta är ett spel för mig heller, vilket gör mig lite avundsjuk på den fantastiska upplevelse folk verkar få från det. Sen är det ju så, alla spel är inte för alla.


signatur
Medlem
Skrivet av kaealy:

Nya COD kommer ju om en vecka, kanske passar dig bättre.

Varför skulle man inte kunna tycka om och spela båda dom spelen ?

Visst blir man sugen på det här, men är också lite osäker på om det är för mig. Har inget emot att läsa då jag läser böcker rätt ofta. Däremot har jag aldrig riktigt fastnat för spel som är alltför mycket textbaserade som det här verkar vara. Kanske plockar man upp det om några år vid en större rea.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Visst blir man sugen på det här, men är också lite osäker på om det är för mig. Har inget emot att läsa då jag läser böcker rätt ofta. Däremot har jag aldrig riktigt fastnat för spel som är alltför mycket textbaserade som det här verkar vara. Kanske plockar man upp det om några år vid en större rea.

Förstår vad du menar. Jag gillade förr i tiden spelen som Baldur's Gate p.g.a. bl.a. texten, men nuförtiden...

Det är som med många spel som får bra recension - man känner sig lite "utanför" om man inte gillar eller orkar det. Tar för min del Dark Souls - älskar serien, stämningen, grafiken, tom gameplay - men är uruselt på detta och kommer inte långt. Är nog inget för mig. Finns nog många andra exempel där man får inse att man får helt enkelt spela annat och ändå blir nöjd.

Som plåster på såret - på Steam kan man ju köpa och returnera om man har spelat mindre än 2 timmar (inom 2 veckor) - blir ju som ngn slags demo.
Eller man väntar tills det är på rea ngn.... Tror det blir nog det sistnämnde för min del.

Skrivet av Rh3nium:

Förstår vad du menar. Jag gillade förr i tiden spelen som Baldur's Gate p.g.a. bl.a. texten, men nuförtiden...

Det är som med många spel som får bra recension - man känner sig lite "utanför" om man inte gillar eller orkar det. Tar för min del Dark Souls - älskar serien, stämningen, grafiken, tom gameplay - men är uruselt på detta och kommer inte långt. Är nog inget för mig. Finns nog många andra exempel där man får inse att man får helt enkelt spela annat och ändå blir nöjd.

Som plåster på såret - på Steam kan man ju köpa och returnera om man har spelat mindre än 2 timmar (inom 2 veckor) - blir ju som ngn slags demo.
Eller man väntar tills det är på rea ngn.... Tror det blir nog det sistnämnde för min del.

Ja, är själv ett stort fan av Monkey island spelen, Broken sword mm, men det här verkar vara lite mer hardcore än så, så jag vet inte.

Retur på Steam kan ju vara ett aternativ ifall man inte gillar det ja, men har för mig att man inte kan få pengarna tillbaka på sitt kort /konto utan dom hamnar i sin "Steam-wallet"?

Moderator | Testpilot
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja, är själv ett stort fan av Monkey island spelen, Broken sword mm, men det här verkar vara lite mer hardcore än så, så jag vet inte.

Retur på Steam kan ju vara ett aternativ ifall man inte gillar det ja, men har för mig att man inte kan få pengarna tillbaka på sitt kort /konto utan dom hamnar i sin "Steam-wallet"?

Du kommer få tillbaka det på kontot.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Du kommer få tillbaka det på kontot.

Ahaa, vet inte varför jag hade för mig att man inte fick det. Kanske var så förrut?

Nåja, då kanske man kan testa spelet ändå.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag snackade om i Fragzone-fredag: jag har är inte helt säker på att detta är ett spel för mig heller, vilket gör mig lite avundsjuk på den fantastiska upplevelse folk verkar få från det. Sen är det ju så, alla spel är inte för alla.

Fast Calle, du borde prova.
Håller väl med att mängden text kan höja lite varningens tecken. Tyckte Pillars of eternity ett och till viss del 2 var ganska tungrodda emellanåt. Upplever dock det här betydligt lättsammare.

Skägg.
10 Chambers
Frilansare
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja, är själv ett stort fan av Monkey island spelen, Broken sword mm, men det här verkar vara lite mer hardcore än så, så jag vet inte.

Retur på Steam kan ju vara ett aternativ ifall man inte gillar det ja, men har för mig att man inte kan få pengarna tillbaka på sitt kort /konto utan dom hamnar i sin "Steam-wallet"?

Det enda som är mer hardcore är mängden text, och kanske kvaliten på texten. Både Monkey och Sword är "svårare", som i att gåtorna är i fokus och det krävs en del hjärna för att komma vidare. Här kan du bara lira, läsa och njuta.

Frilansare
Skrivet av Wille_3:

Fast Calle, du borde prova.
Håller väl med att mängden text kan höja lite varningens tecken. Tyckte Pillars of eternity ett och till viss del 2 var ganska tungrodda emellanåt. Upplever dock det här betydligt lättsammare.

Håller med. Trots rätt avancerad prosa emellanåt är den enklare att ta till sig för att den är skriven av proffs. Många fantasy-rollspel är ibland bara wall of text för sakens skull. Den betyder inget, är bara massa random utfyllnad och klichéer.

Och humorn gör det mer tillgängligt! Jävlar vad jag skrattar emellanåt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Håller med. Trots rätt avancerad prosa emellanåt är den enklare att ta till sig för att den är skriven av proffs. Många fantasy-rollspel är ibland bara wall of text för sakens skull. Den betyder inget, är bara massa random utfyllnad och klichéer.

Och humorn gör det mer tillgängligt! Jävlar vad jag skrattar emellanåt.

"That bitch bird had it comin", längesedan jag garvade åt ett sådant svarsalternativ.

Medlem

En ren njutning att läsa recensionen. Välskriven som alltid!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Blev sugen också, men säger som flera andra, vet inte om det är något för mig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Blev sugen också, men säger som flera andra, vet inte om det är något för mig.

Köp på steam, spela det i 90 minuter, stäng av och bestäm om det är något för dig annars kör en refund. Du kommer märka rätt snabbt om det är nåt för dig.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Håller med. Trots rätt avancerad prosa emellanåt är den enklare att ta till sig för att den är skriven av proffs. Många fantasy-rollspel är ibland bara wall of text för sakens skull. Den betyder inget, är bara massa random utfyllnad och klichéer.

Och humorn gör det mer tillgängligt! Jävlar vad jag skrattar emellanåt.

Att självreflektion och konceptualisering av tankar faktiskt är ett spelmoment som påverkar spelupplevelsen ("research"-mekaniken) är också riktigt spännande - det jobbiga känner jag är när man spelat en stund och man vill börja om några gånger till bara för att pröva andra resultat, svårt att hålla sig till nästa omspelning.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Köp på steam, spela det i 90 minuter, stäng av och bestäm om det är något för dig annars kör en refund. Du kommer märka rätt snabbt om det är nåt för dig.

Får prova det


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av Joakim Bennet:

Det enda som är mer hardcore är mängden text, och kanske kvaliten på texten. Både Monkey och Sword är "svårare", som i att gåtorna är i fokus och det krävs en del hjärna för att komma vidare. Här kan du bara lira, läsa och njuta.

Ja, var just mängden av text som jag hade i tanken. Kommer helt klart testa spelet på Steam och då får man se om spelet passar mig eller inte. Recensionen var iaf bra så man fick ett sug på det trots att jag aldrig ens hade hört talas om detta innan.

Medlem

Vad tycker ni som har spelat Planescape: Torment då? PS:T har ju länge ansetts vara rollspelens konung inom sin texttunga lilla subgenre. Men jag skulle nog vilja säga att Disco faktiskt är bättre. Jag gillar karaktärerna, jag gillar mysteriet, och jag fullkomligt älskar hur spelet tar sig an *dig*, huvudpersonen. Det känns som en enda lång interaktiv psykoanalys av en trasig människa. Prosan är dessutom fantastisk. Och som Bennet redan har påpekat, det är pretentiöst på ett *bra* sätt vilket inte direkt hör till vanligheterna. Det borde få en eloge bara därför.

Edit: Känns förövrigt som ett av få spel där man som spelare kanske inte ens vill berätta hur man har spelat sin karaktär. Jag menar i andra spel brukar det inte vara något problem att medge att man eldade upp barnen och tog pengarna från de hemlösa under sin genomspelning. Men även om man bara rollspelar känns det ju lite jobbigt att medge att man i Disco spelade en som fascist/rasist som hatar kvinnor. Vad skulle grannarna tycka om de fick höra!

Medlem

Älskar Fallout 1 och 2 så trodde detta skulle passa mig (kanske lite naivt tänkt). Gav det 2 timmar, rolig startdialog med sig själv men efter det gick det utför.

Medlem

Kontaktade HQ. hade tappat bort min pistol, min bricka, mindes ej mitt namn... så frågade jag om dom kunde skicka lite pengar haha


signatur

Allätare

Medlem

Man har en talande slips, låt mig säga så här... är inte riktigt med på allt som händer än så här i början...

Skriv svar