Vad gör ni nu?

Medlem

Sitter på jobb med enormt ont i min rygg. Googlar efter kiropraktik, massage hjälper inte.

Böjar bli segt att kunna sova max några timmar par natt innan ryggen gör det omöjligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Sitter på jobb med enormt ont i min rygg. Googlar efter kiropraktik, massage hjälper inte.

Böjar bli segt att kunna sova max några timmar par natt innan ryggen gör det omöjligt.

Ryggskott eller överansträngning?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ryggskott eller överansträngning?

Är inte helt säker, tvivlar på att det är ryggskott dock.

Det gör grymt ont mellan skulderbladen. När jag stretchar så känns det som att ryggen är lite böjd just där och behöver tryckas till.

Går på massage varannan vecka, det är skönt och det känns som att hon kommer åt en knuta eller två under ena skuldran. Men det försvinner liksom inte, utan lindrar enbart en tid efter behandling.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är inte helt säker, tvivlar på att det är ryggskott dock.

Det gör grymt ont mellan skulderbladen. När jag stretchar så känns det som att ryggen är lite böjd just där och behöver tryckas till.

Går på massage varannan vecka, det är skönt och det känns som att hon kommer åt en knuta eller två under ena skuldran. Men det försvinner liksom inte, utan lindrar enbart en tid efter behandling.

Låter ju som att det är kot-relaterat. En kiropraktor har nog mer långvariga lösningar på något sånt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Låter ju som att det är kot-relaterat. En kiropraktor har nog mer långvariga lösningar på något sånt.

Har hittat en kiropraktor här i byn som ska vara bra. Väldigt dyrt dock, 900 kr per behandling...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Har hittat en kiropraktor här i byn som ska vara bra. Väldigt dyrt dock, 900 kr per behandling...

Besök en doktor istället. Röntga ryggen och se vad som är fel.
Kiropraktiker är i stort sett glorifierade shamaner.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Besök en doktor istället. Röntga ryggen och se vad som är fel.
Kiropraktiker är i stort sett glorifierade shamaner.

Hittade denna kanalen för något år sedan, trodde också mest att det va glorifierade massörer men en duktig kiropraktor kan göra skillnad på riktigt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har hittat en kiropraktor här i byn som ska vara bra. Väldigt dyrt dock, 900 kr per behandling...

Jag gick 2-3 gånger och fick bot på mina skuldrors eviga värk.
Hon hade ungefär samma pris.

Första och andra gången är magiska,
du blir en som ny människa. 10 år yngre.

Medlem
Skrivet av Nichegamer:

Jag gick 2-3 gånger och fick bot på mina skuldrors eviga värk.
Hon hade ungefär samma pris.

Första och andra gången är magiska,
du blir en som ny människa. 10 år yngre.

Det låter fantastiskt. Ska ge det en chans, återkommer med intryck.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Besök en doktor istället. Röntga ryggen och se vad som är fel.
Kiropraktiker är i stort sett glorifierade shamaner.

Hör detta ofta. Många som upplever att det inte gör något nytta utöver att lätta på lädret.

Men känner flera som hävdar att de har fått livet tillbaka tack vare kiropraktik. Speciellt en person vet jag led utav bara fan i många år, gick på morfin osv. Sedan några år tillbaka så är han helt fri från smärta och medicin, han svär på att det är kiropraktiken som löste det.

Värt ett försök iaf


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Sitter själv med ont i ryggen och rethosta ( en lyckad kombination ), läser The outer worlds reviews och önskar det vore fredag.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Sitter själv med ont i ryggen och rethosta ( en lyckad kombination ), läser The outer worlds reviews och önskar det vore fredag.

Usch och fy. Smärta vid varje host. Själv känns det som att ryggen knäcks när jag nyser.

Hoppas det blir bättre för dig inom kort.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Usch och fy. Smärta vid varje host. Själv känns det som att ryggen knäcks när jag nyser.

Hoppas det blir bättre för dig inom kort.

Och bättre hälsa till dig!

Kolla upp ryggen hos en doktor om det inte blir bättre, själv blev jag sparkad i ryggen som skadade en kota och den smärtan återkommer ofta och hindrar mig från att göra fysiska jobb, för att inte tala om ischias brännande smärtor som vandrar ner längsmed benen.
Jag berättade detta som en varning till dem som inte tar hand om ryggen, tro mig, man fattar inte hur viktig den är tills en enkel handling som att plocka ur diskmaskinen får en att vilja lägga sig ned på golvet.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Och bättre hälsa till dig!

Kolla upp ryggen hos en doktor om det inte blir bättre, själv blev jag sparkad i ryggen som skadade en kota och den smärtan återkommer ofta och hindrar mig från att göra fysiska jobb, för att inte tala om ischias brännande smärtor som vandrar ner längsmed benen.
Jag berättade detta som en varning till dem som inte tar hand om ryggen, tro mig, man fattar inte hur viktig den är tills en enkel handling som att plocka ur diskmaskinen får en att vilja lägga sig ned på golvet.

Tack!

Bra att du lyfter ämnet, tror att många underskattar problemen tills de själva sitter där. Som du skriver så är det som så att även det enklaste ting kan sänka en. Just nu så skippar jag att ta upp saker som jag tappar på golvet, ligger skräp lite överallt i lägenheten. Orkar inte helt enkelt, det kostar mycket energi att stå emot smärta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Hör detta ofta. Många som upplever att det inte gör något nytta utöver att lätta på lädret.

Men känner flera som hävdar att de har fått livet tillbaka tack vare kiropraktik. Speciellt en person vet jag led utav bara fan i många år, gick på morfin osv. Sedan några år tillbaka så är han helt fri från smärta och medicin, han svär på att det är kiropraktiken som löste det.

Värt ett försök iaf

Placebo är ett vetenskapligt bevisat fenomen så bara att vara nöjd att det fungerar för vissa!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Placebo är ett vetenskapligt bevisat fenomen så bara att vara nöjd att det fungerar för vissa!

Har svårt att se att placebo botar diskbråck. Det finns gränser.

Om nu inte mitt ena exempel har gått runt och blivit felaktigt vårdad med narkotika i många år. Egentligen hade han aldrig ont.

Däremot kan jag se ett problem i följande:

En del av behandlingen går ut på att man ska ändra sina rutiner och göra diverse övningar. Här har jag svårt att se hur man kan avgöra ifall knäckandet eller förändringen i ens livstil är det som löste problemet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Har svårt att se att placebo botar diskbråck. Det finns gränser.

Om nu inte mitt ena exempel har gått runt och blivit felaktigt vårdad med narkotika i många år. Egentligen hade han aldrig ont.

Däremot kan jag se ett problem i följande:

En del av behandlingen går ut på att man ska ändra sina rutiner och göra diverse övningar. Här har jag svårt att se hur man kan avgöra ifall knäckandet eller förändringen i ens livstil är det som löste problemet.

Har svårt att se hur en kiropraktor "botar" diskbråck. Det är troligtvis mer sannolikt som du säger att förändringar i ens livsstil och liknande är det som gör skillnad. Men som sagt. Det tillsammans med att man tror på kiropraktorn och att man mår bra av behandlingen är väl det som tillsammans hjälper en bli frisk.

Fast jag är varken doktor eller kiropraktor så jag bara spekulerar

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Har svårt att se hur en kiropraktor "botar" diskbråck. Det är troligtvis mer sannolikt som du säger att förändringar i ens livsstil och liknande är det som gör skillnad. Men som sagt. Det tillsammans med att man tror på kiropraktorn och att man mår bra av behandlingen är väl det som tillsammans hjälper en bli frisk.

Fast jag är varken doktor eller kiropraktor så jag bara spekulerar

Kan ha fel med diskbråck, det är dock en återkommande åkomma jag har hört botas/blir bättre. Samma sak med ischias.

Men samtidigt så finns det alla andra exempel där det inte verkar ge något. Finns det en motsats till placebo? Där man missar effekten pga att man är skeptisk?

Jag spekulerar också bara fritt, försöker väl övertyga mig om att det är värt pengarna.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Kan ha fel med diskbråck, det är dock en återkommande åkomma jag har hört botas/blir bättre. Samma sak med ischias.

Men samtidigt så finns det alla andra exempel där det inte verkar ge något. Finns det en motsats till placebo? Där man missar effekten pga att man är skeptisk?

Jag spekulerar också bara fritt, försöker väl övertyga mig om att det är värt pengarna.

Helt klart värt att prova. Det funkar ju för vissa uppenbarligen

Medlem

Jobbar just nu, sista natten denna veckan. Ledigt tills Måndag.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Jobbar just nu, sista natten denna veckan. Ledigt tills Måndag.

Vad jobbar du med?

Skönt med ledig helg


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mår dåligt över att jag nog ger upp Ori and the blind forest till Switch.

Två saker som avgör:

1. Karaktären är för liten, spelet känns alldeles för utzoomat (bärbart, ej spelat dockat)
2. Onödigt svårt. Jag har njutit av Super Meat boy, Celeste, Dark Souls, etc. Men detta spelet är oftast frustrerande, snarare än utmanande, då attackerna man kan använda sig av är oprecisa och sega. Stort minus. Tror ej att jag spelar klart.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Tråddemonen
Testpilot

Överväger om jag ska offra speltid för att komma tillbaka till FZ som aktiv medlem

Skribent
Skrivet av Freakon:

Mår dåligt över att jag nog ger upp Ori and the blind forest till Switch.

Två saker som avgör:

1. Karaktären är för liten, spelet känns alldeles för utzoomat (bärbart, ej spelat dockat)
2. Onödigt svårt. Jag har njutit av Super Meat boy, Celeste, Dark Souls, etc. Men detta spelet är oftast frustrerande, snarare än utmanande, då attackerna man kan använda sig av är oprecisa och sega. Stort minus. Tror ej att jag spelar klart.

Ibland måste man släppa taget. Livet är för kort för att tvinga sig igenom spel man inte njuter av.

Moderator | Testpilot

Nyss vaknat upp på ett lan. Klockan är 10:30 och jag är den enda som är vaken.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Familjen är i full fart (3 barn). Ska iväg till Ikea, hallen ska göras om. Ser fram emot imorgon eftermiddag, då åker fru och barn bort så hade tänkt klämma in några timmar av ostörd speltid i piggt tillstånd, vanligtvis sker spelande mellan 22-00 när alla sover. Kör Outer Worlds

Medlem

Håller på med en onlinekurs från RFSL som handlar om HBTQ.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Försöker lära mig att tampas med Blender. Sitter just nu och skapar LEGO-klossar av olika slag.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ligger i soffan, kollar worlds, swipar lite på tinder, snapar, funderar på vad jag ska äta idag.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Skjuter upp plugget en timma med lite spelande, för att få gaming-brännan ur blodet innan man kommer till ro framför böckerna.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Skriv svar