Recension – The Outer Worlds

Robot
Recension – The Outer Worlds

Obsidians sci-fi-rollspel når inte Obsidian-höjder.

#obsidian, #the-outer-worlds


Medlem

Ville ju ha ett 30-40h spel!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Frilansare

Så magkänslan stämde. Trist att det inte nådde hela vägen, men ska nog köra ändå.

Medlem

Hmm, ett rollspel som inte griper tag i dig varken spelmässigt eller storymässigt, dessutom ett spel som du klarar på knappt två dagars spelande. nej tack. Trist! hade höga förväntningar på detta.

Kanske plockar upp det på rea i framtiden.

Medlem

Ja, framför allt så var det ju mest performance issues och grafiken som inte var bra, så ett par patcher så är det fixat.. förutom det, hur var gameplay läget? Som det övriga fallout spelen ?

Ambassadör
Xbox

Ganska så helt enligt förväntningarna alltså. 20h+ per genomspelning för en sådan som mig låter lagom också.

Härligt med lite RPG i helgen!!


signatur

Jump in.

Medlem

Välskriven recension, blir kul att få prova detta på fredag.

Nu har jag inte sett de grafiska inställningarna, men kan det vara automatisk upp- och nedskalning som är boven i dramat? (med tanke på suddigheten). Kolla om du har någon post-processing effekt på. Kan också vara kantutjämningen som ställer till det. Får invänta digital foundry analys.

Bra att det nämns med prestandaproblem, men har inte mer eller mindre alla spel prestandaproblem vid release?

Hade precis som flera en ljummen magkänsla inför detta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Hellspites:

Ja, framför allt så var det ju mest performance issues och grafiken som inte var bra, så ett par patcher så är det fixat.. förutom det, hur var gameplay läget? Som det övriga fallout spelen ?

Gameplay känns mycket som Fallout, ja, komplett med en egen VATS-liknande slow mo-funktion. Grafikproblemen var mest ett irritationsmoment. Det som hindrade spelet från att nå högre betyg var främst att RPG-inslagen kändes för tunna (bortsett från valmöjligheterna i uppdragen) samt att den övergripande storyn och karaktärerna inte klickade för mig.

Detta till trots är det fortfarande ett bra spel som jag rekommenderar.

Medlem

Tack för en bra text, den gav mig en bra bild av spelet och din upplevelse.

Trist med relativt ljummet mottagande, jag hade hoppats på mer.

Tror att jag skippar detta en stund. Är sugen på rymden så kanske kör The Outer Wilds istället.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

dunderbra betyg av IGN och Gamespot, väntar på ACG:s recension innan jag bestämmer mig


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent
Skrivet av magma:

Välskriven recension, blir kul att få prova detta på fredag.

Nu har jag inte sett de grafiska inställningarna, men kan det vara automatisk upp- och nedskalning som är boven i dramat? (med tanke på suddigheten). Kolla om du har någon post-processing effekt på. Kan också vara kantutjämningen som ställer till det. Får invänta digital foundry analys.

Bra att det nämns med prestandaproblem, men har inte mer eller mindre alla spel prestandaproblem vid release?

Hade precis som flera en ljummen magkänsla inför detta.

Mixtrade med alla inställningar för att säkerställa att det inte var något sådant som spökade. Visst kan vissa spel lida av prestandastrul vid release, men jag tycker det för det mesta brukar rulla på bra.

Hursomhelst var det inget som knuffade ned betyget från 4 till 3

Redaktör
Skrivet av magma:

Välskriven recension, blir kul att få prova detta på fredag.

Nu har jag inte sett de grafiska inställningarna, men kan det vara automatisk upp- och nedskalning som är boven i dramat? (med tanke på suddigheten). Kolla om du har någon post-processing effekt på. Kan också vara kantutjämningen som ställer till det. Får invänta digital foundry analys.

Bra att det nämns med prestandaproblem, men har inte mer eller mindre alla spel prestandaproblem vid release?

Hade precis som flera en ljummen magkänsla inför detta.

Sweclockers är på gång med ett grafiktest, håll koll framåt helgen.


signatur
Backloggens befriare

Jag känner mig måttligt taggad, men att spelet inte var länge känns faktiskt rätt skönt! Får nog spela på söndag, om jag kan slita mig från gears


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tack och lov för Game Pass. Behöver inte köpa ett enda Microsoft spel de kommande 2,5 åren. Det är ett gott tecken.

NuZ
Testpilot

Sjukt taggad! Lite synd med djupet i RPG elementen men tror 20h per karaktär räcker fint till en småbarnsförälder 🤗 Klar med Divinity så detta blir bra att hoppa på nu när man är sugen på FPS


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ungefär vad jag väntade mig. Bra recension. Du förmedlar dina intryck bra.

"Förhållandevis kort" är dessutom inget jag ser som ett minus. Alla upplevelser behöver inte vara 60+ timmar.

Berghagen är nog mitt nya favoritnamn i ett RPG. Gärna med amerikanskt uttal - Börghejgen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av WarpGuN:

dunderbra betyg av IGN och Gamespot, väntar på ACG:s recension innan jag bestämmer mig

Yup, det får riktigt bra betyg på de flesta ställen. Kul! 86 på OC/MC nu.


signatur

Jump in.

Medlem

Verkar som ett rpg som passar mig perfekt. Orkar inte med superdjupa, dialogtunga spel längre.

Medlem

Varför sitter du och klagar över att spelet är för lätt när du spelar på normal? Testa att öka isåfall? Hade förstått om du inte fanns möjlighet till detta


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Gameplay känns mycket som Fallout, ja, komplett med en egen VATS-liknande slow mo-funktion. Grafikproblemen var mest ett irritationsmoment. Det som hindrade spelet från att nå högre betyg var främst att RPG-inslagen kändes för tunna (bortsett från valmöjligheterna i uppdragen) samt att den övergripande storyn och karaktärerna inte klickade för mig.

Detta till trots är det fortfarande ett bra spel som jag rekommenderar.

Låter som att spelet är lite mer fokuserad på fps och slow-mo skjutandet precis som i F.E.A.R med ett knutta rpg i. Är det något som utvecklarna har sagt lr det bara blev så. Säger att det är rpg med det fps

Desto fler recensioner jag läser och dubbelkollar video-reviews på youtube bevisar bara att The Outer Worlds är spelet jag väntat på i flera år.
Med bara bethesdas alster som alternativ som inte riktigt funkat för mig och vi pratar inte ens om senast!
Det känns bara så befriande härligt att det äntligen existerar ett spel som fyller mina önskemål och allt jag suktat efter. Är det lycka jag känner, det var så länge sedan sist.
Fredag morgon står jag och rycker i dörren till Webhallen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Varför sitter du och klagar över att spelet är för lätt när du spelar på normal? Testa att öka isåfall? Hade förstått om du inte fanns möjlighet till detta

"Normal" är just det – normal. Alltså vad de flesta kommer välja när de kör spelet. Därför är det tämligen intressant för läsare att veta hur svårt det är på just Normal.

Högre svårighetsgrader körde jag på under mina påföljande genomspelningar, och då blir spelet givetvis avsevärt mer utmanande. Jag hade dock helst sett ett mellanting, eftersom Normal är alldeles för lätt för en första genomspelning medan Hard hade känts som väldigt svårt för en första genomspelning.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

dunderbra betyg av IGN och Gamespot, väntar på ACG:s recension innan jag bestämmer mig

För IGN och Gamespot kan man ju lita på ? Köpta recensioner of hell

Gen
Medlem

Tack vare AMD och Game Pass behöver jag inte lägga en krona på spelet men ändå köra igenom det. Tack vare recensionen vet jag att det gissningsvis kommer att vara en angenäm resa, lite som Gears 5 är (måste hinna köra klart det innan fredag).

Ambassadör
Xbox
Skrivet av EYEtriforce:

För IGN och Gamespot kan man ju lita på ? Köpta recensioner of hell

Oavsett sanningshalten i det påståendet så är de inte de enda som ger höga betyg


signatur

Jump in.

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

Oavsett sanningshalten i det påståendet så är de inte de enda som ger höga betyg

Verkar vara blandad kompott!

Ligger högre än New Vegas på metacritic?

Medlem

Många jämför med Fallout som om det vore måttstocken.
Fallout är också typiskt 3/5 dvs bra spel men inte fantastiskt alltid varit så.
Nu får vissa detta spel låta som ett misslyckande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Joakim Bennet:

Verkar vara blandad kompott!

Blandad?

i skrivande stund. Metacritic, PS4 versionen.
positive: 37
mixed: 2
negativ: 0

De flesta nämner att de önskade att det vore ett 60 timmar långt istället för den utlovade tiden, den ligger ju inom ramen Obsidian hela tiden utlovat, och att önska att ett spel var längre låter ju faktiskt inte som om spelet är dåligt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Joakim Bennet:

Verkar vara blandad kompott!

Mja, inte så jätteblandat va? Några outliers här o där, men överlag finfina betyg. 86 på OC.


signatur

Jump in.

Skriv svar