Om ni fick bossa över en stor spelstudio för att göra ert drömspel...

Medlem
Om ni fick bossa över en stor spelstudio för att göra ert drömspel...

Om ni fick bossa över en stor och kompetent spelstudio, tänk Rockstar Games, Naughty Dogs, Valve, Blizzard eller någon annan superstudio, och göra ert drömspel, vad hade det blivit för spel? Ni kan välja att göra ett helt nytt spel, en uppföljare till ett befintligt spel eller en remake. Ni kan bortse från tidsaspekten, budget och plattform.

För min del hade jag antingen velat göra ett humoristiskt äventyrsspel i fabelstuk med mänskliga djurkaraktärer (tänk en blanding mellan Zootropolis, Banjo-Kazooie och Conkers Bad Für Day), eller ett kartspel i stil med Diddy Kong Racing med fokus på fysik och kontroll. Självklart svinsnygg grafik och melodiösa melodier.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

@lampis: Antingen Naughty Dogs och göra något Crash liknande platformsäventyr med mer djup och fantastiska färger och miljöer. Eller såklart Blizzard och göra ett storslaget Warcraft spel, kanske ett tredjepersons-spel med fläskig spelmotor likt Cryengine. Alternativt bara en Warcraft IV =D.

Medlem

Bethesda.
Säga åt dom att sluta upp att larva sig med online och mobilspel och se till att få ut nästa Elder Scrolls, som skulle vara mera likt Morrowind än efterföljarna.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av lampis:

Ni kan bortse från tidsaspekten, budget och plattform.

Bortse från budget och tidsaspekt?😊 Ja, i så fall så blir det ett nytt rymdspel med BioWare såsom jag skulle vilja ha det: en episk kampanj, rymdskepp som spelaren kan gå omkring i med besättning man bryr sig om, massor av intressanta planeter och rymdstationer att besöka, inga trista minispel utan enbart bra action och mäktiga rymdstrider, samt välgjorda dialoger med intressanta dialogval.

Samtliga val som spelaren gör under spelets gång ska ha rejäl påverkan på hur kampanjen utvecklas och inte minst hur den slutar. Det ska finnas ett dussintal ganska olika slut (vilket innebär stort omspelningsvärde) och inget av sluten innebär att spelaren måste välja mellan olika färger utan alla slut kan härledas till olika händelser under kampanjen, sådant som spelare påverkat direkt eller indirekt.

Riktigt bra musik och grafik förstås. Bästa tänkbara ansiktsanimationer, ingen uncanny valley utan allt ser trovärdigt ut (framför allt ögonen skulle vara riktigt välgjorda). Och röstskådisar i världsklass i alla roller.

Kontot avslutas

Jag skulle bossa över Nintendo och sen skulle jag samarbeta med Eiji Aonuma och få fram ett nytt Zelda spel där man får spela som Linkle istället för Link.
Spelet skulle inte bli en öppen värld så som Breath of the Wild men det skulle bli ett nytt Zelda spel där det är en story och att man måste ta sig till ett gäng med olika tempel för att kunna rädda Hyrule precis som i A Link to the Past, Ocarina of Time, Twilight Princess med flera.

I dessa spelen så gör man ju några tempel innan man får mästarsvärdet och sen gör man ett flertal tempel till innan man kan klara av spelet.
I min version så skulle det också vara ett antal tempel först men det är för att man ska kunna få tag på kompassen som sen kommer hjälpa Linkle resten av äventyret så att hon kan ta sig till bland annat de andra templen. Ungefär som Sheikah Slate i Breath of the Wild.

Det är inte många spel egentligen som mästarsvärdet är med i om man ser på det totala och jag skulle heller inte ta med mästarsvärdet. Istället skulle jag ta med ett näst intill bortglömt svärd. Det magiska svärdet från första The Legend of Zelda.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Nemo:

Bortse från budget och tidsaspekt?😊 (...) välgjorda dialoger med intressanta dialogval.

Samtliga val som spelaren gör under spelets gång ska ha rejäl påverkan på hur kampanjen utvecklas och inte minst hur den slutar. Det ska finnas ett dussintal ganska olika slut (vilket innebär stort omspelningsvärde) och inget av sluten innebär att spelaren måste välja mellan olika färger utan alla slut kan härledas till olika händelser under kampanjen, sådant som spelare påverkat direkt eller indirekt.

Riktigt bra musik och grafik förstås. Bästa tänkbara ansiktsanimationer, ingen uncanny valley utan allt ser trovärdigt ut (framför allt ögonen skulle vara riktigt välgjorda). Och röstskådisar i världsklass i alla roller.

Jag är oftast inget för rymdäventyr men det som jag citerade från dig tycker jag är riktigt intressanta saker i ett spel som gör att man gärna spelar om spelet många gånger.


signatur

ゼルダの城

Geeks Gaming

Hmmm, svårt....

Jag hade velat ta över EA och förutom att jag hade gett DICE fullkomlig kontroll över sig själva, lagt ner mystiska mikrotransaktioner så hade jag satt Bioware att göra en nyversion av moonstone. Såklart ny grafik och mer äventyrs/RPG-inriktat än tidigare med en gigantisk värld som spelplan och möjlighet att skräddarsy spelomgångar efter sitt tycke.

Skribent

Jag hade nog satt Guerilla (Killzone) på att göra ett officiellt Terminator-spel. En riktigt dyster framtidsvision i linje med Kyle Reeses flashbacks (flashforwards?) från första filmen, komplett med tunga fordon och terminators som försöker infiltrera rebellerna.

Givetvis kommer det ha ett soundtrack i samma ångestframkallande stil som originalfilmen.

Ambassadör
Xbox

CD Project Red får göra ett storslaget 3rd-person RPG i Forgotten Realms om Drizzt o Co.


signatur

Jump in.

Medlem

Ett nytt Thimbleweed Park liknande spel. Hoppas verkligen dom jobbar på ett nytt!

Medlem

Hade bossat Larian Studios för ett nytt HOMM

Medlem

Jag hade gärna sett något slags co-op med en rejäl fysikmotor där man bygger en "bas" och skyddar sig mot zombies eller liknande fiender i stadsmiljö.

Åka och göra supply runs, skydda civila, använda ingenjörs skills för att säkra basen.

Inte helt originellt men jag har aldrig sett göras riktigt bra

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Bethesda.
Säga åt dom att sluta upp att larva sig med online och mobilspel och se till att få ut nästa Elder Scrolls, som skulle vara mera likt Morrowind än efterföljarna.

Amen!

Medlem

Något som hade varit kul är ett genreöverskridande spel; i förstapersonsperspektiv inleder du som en halvtaskig detektiv och i långsamt tempo undersöker brottsplatser som blir allt mer rituella och bestialiska i sin natur, i takt med att bevisen pekar mer och mer mot en ljusskygg sekt övergår spelet sakta, i takt med att de förstår att du är dem på spåren, till något mer actionorienterat och shooterliknande för att till slut kulminera i en fullskalig skräckupplevelse med övernaturliga inslag efter att du inte längre är den som jagar utan den som är jagad..

Lite LA. Noire -> Call of Cthulhu -> Condemned -> Resident Evil 7 / Outlast / The Evil Within i stämning. Stora möjligheter till att läsa ingame-böcker eller tidningar för att bygga upp världen för den som så önskar.

Precis som i den verkliga branschen hade Troy Baker och Nolan North gjort samtliga röster.

Sekundära drömmar är ett Bloodborneliknande spel, oavsett genre är jag ett fan av Lovecrafts verk och anser Bloodborne vara den hyllning, oavsett medie, som bäst fångat hans stämning och universum.

Och slutligen hade det varit kul att skapa någonting i stil med Lord of the Rings, Dragon Age, Forgotten Realms, Mass Effect, Warcraft, The Elder Scrolls eller liknande, d.v.s. en värld med lång historia, lore, religioner och andra ramar som diverse bättre lämpade och mer kreativa människor kunde fylla med berättelser, spel, filmer och annat.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hade köpt CD Projekt och lagt en obscen summa på att anställa huvudförfattaren bakom Disco Elysium till deras nästa projekt.

Medlem

En uppföljare på Silver (av Infogrames numera Atari?).

Medlem

CD project Red och fått dem att göra ett WH40K Rogue Trader RPG. Och efter det WH40k Inquisitor.

Jag hade bestämt över EA, och låtit bioware få hålla på med RPG spel, och Dice få hålla på med deras spel.

Skrivet av Ugly_Bob:

Något som hade varit kul är ett genreöverskridande spel; i förstapersonsperspektiv inleder du som en halvtaskig detektiv och i långsamt tempo undersöker brottsplatser som blir allt mer rituella och bestialiska i sin natur, i takt med att bevisen pekar mer och mer mot en ljusskygg sekt övergår spelet sakta, i takt med att de förstår att du är dem på spåren, till något mer actionorienterat och shooterliknande för att till slut kulminera i en fullskalig skräckupplevelse med övernaturliga inslag efter att du inte längre är den som jagar utan den som är jagad..

Lite LA. Noire -> Call of Cthulhu -> Condemned -> Resident Evil 7 / Outlast / The Evil Within i stämning. Stora möjligheter till att läsa ingame-böcker eller tidningar för att bygga upp världen för den som så önskar.

Precis som i den verkliga branschen hade Troy Baker och Nolan North gjort samtliga röster.

Sekundära drömmar är ett Bloodborneliknande spel, oavsett genre är jag ett fan av Lovecrafts verk och anser Bloodborne vara den hyllning, oavsett medie, som bäst fångat hans stämning och universum.

Och slutligen hade det varit kul att skapa någonting i stil med Lord of the Rings, Dragon Age, Forgotten Realms, Mass Effect, Warcraft, The Elder Scrolls eller liknande, d.v.s. en värld med lång historia, lore, religioner och andra ramar som diverse bättre lämpade och mer kreativa människor kunde fylla med berättelser, spel, filmer och annat.

Damn, det låter as nice hade varit coolt med LA. Noire -> Call of Cthulhu -> Condemned -> Resident Evil 7 / Outlast / The Evil Within.

Medlem

Swat 5, utan tvekan.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Svårt - beror på hur jag känner mig - spel och genre går i perioder för min del. 6 månader sen kunde jag inte få nog av rymdspel typ Elite, därefter blev det MMO som ESO eller Wow. Just nu är det racing spel..... Och med tankte på Disco Elysium eller Outer Worlds... då vet jag inte X-D

Medlem

CD Projekt Red att göra Knights of the old Republic 3.
Larian Studios att göra Baldurs Gate 3. Ja just det, de jobbar ju redan på det
Det bara att inse att BioWare som man minns från förr finns inte längre.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Första tanken är ju att låta Looking Glass Studios göra Thief 3 men jag får återkomma om jag kommer på något bättre.

Medlem

Intressant att ingen nämnt HL3 än.

Själv skulle jag dock köra på Portal 3 istället

Fragtjuv

FIFA 2021


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

CD Projekt RED skulle göra ett Star Wars-spel. RPG, i en massiv värld.

Medlem

Jag hade nog velat göra mer RPG inom middle-earth inte att klättra på hus o sånt. med level system o talents tree. Kunna välja hel fritt om arter o klasser. Då menar jag inte online spelet.
mer lite som the witcher 3 hållet typ. och öppen värld med stor karta att man kan resa från Bree till Black gate i mordor typ helst hela kartan haha

Medlem

CDPR + FromSoftware + Star Wars = Sant

Vet inte vilken studio jag hade velat göra det...

Men hade gärna sett Stargate spel i strategi andan (som typ empire at war)
forska och bygga upp sin armé ta över världar. Med olika faktioner som då Tauri, Goaulds, Asgards, acient, Free Jaffa, Ori, Wraith, replicators, Geni med mera.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag hade matat ut flera extremt påkostade GTA spel som inte släpps var 8e fucking år (Kom igen nu) utan vart 3e åtminstånde med hjälp av att ha 3 stora utvecklare som jobbar på sitt egna GTA spel likt ActiVision "COD" eller UBIsoft "Assassin's Creed". GTA är på tok för tunga titlar för att släppas så otroligt glest. Det gör ont i min själ i väntan på varje ny del. Suck...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd

Studio: Game Freak
Spel: Pokémon World 2020
Koncept: Återfödelse av alla tidigare regioner (inkl. senaste, Gen8) i samma 3D-koncept som PKMN Sworld & Shield kommer att ha dock med fri kamera överallt och inte vid begränsade områden, vilket inkluderar även alla tidigare gym, legendaries, in-game events, möjligheten att slutföra hela PokéDex (bara ett spel, inte två versioner men du måste byta med andra för Trade Evolutions), samt förmågan att flyga över hela Pokémon-världen som i Alpha & Omega-spelen på Latias eller Latios, givetvis lägre upplösning då sett uppifrån.

Vissa regioner skulle vara kopplade mellan tåg och andra via båtar (St. Anne). Dock kan du inte flyga mellan regioner utan bara inuti för det vore orimligt om alla regioner är utspridda på "Pokémon-jordklotet" (bara Latias eller Latios skulle låta dig göra detta).

Detta skulle vara mitt dröm-Pokémon-spel genom tiderna och jag skulle kunna lägga Pokémon-genren på hyllan efter det spelet.

123
Skriv svar