Fallout 76 har fått privata servrar, kostar "bara" 1 229 kr/år

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det är frivilligt, men fortfarande anmärkningsvärt dyrt för privata servrar, inventory, tält, en klädsel och låtsaspengar. 154 kr/mån eller 1 224 kr/år. Har något annat spel nåt liknande?

https://store.bethesda.net/store?Action=DisplayPage&Locale=en...

Jo folk betalar ju riktiga pengar för låsas kläder och möbler i mmo spel finns dom som betalar riktiga pengar för låsas pengar i eve online så det är ju inget nytt har pågått i flera år nu så förstår inte varför du upptäcker det nu. Sedan ska vi ju inte nämna varenda jävla mobil som finns som vill du ska betala riktiga pengar för låsas pengar eller fylla på engeri för att kuna spela mer.

dom har dåinte gjort som EA gjorde med dungon keeper mobile betala nu för att få skiten byggt eller vänta 20 timmar innan det är klart.

som sagt jag tror lite också privat servar är till lite för stora grupper personer jag menar vilken idiot skulle ens betala 20kr för att du och 1 persson ska spela på egen server.

så om en stor grupp på 20-30 pers hyr 1 server och alla hjälps åt skulle det kosta 5 till 7 kr per persson.

Det jag där i mot tycker är dumt är att Fallout 76 inte har some typ Ark survival eller Conan exiles där jag kan starta en singel player server för mig själv vilket jag kan tycka är skönt och spela alldeles själv i min egna takt. Det beror på vilket hurmör man är på vissa gånger vill man spela med andra vissa gånger ensam.

Medlem

@kaealy: nä jag missa inte det men det var typ de enda Blizzard sa var sitt sketna mobil spel medans bethesda anonserade ut både blades och ES 6 Blizzard sa inte ett piss om D4 eller något och Bethesda sa inte don´t you have phones så i mina ögon är bethesda bättre än blizzarad för dom sket inte i sina PC spelare även om dom gav sig in på mobil marknaden vilket företag kommer göra för det ger pengar men bara för det ska min inte glömma sin nuvarande market som Blizzard och Konami gjorde.

eld
Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Ju du påstår och jag citerar:
"Det kostar inte Bethesda något"

Vi kan säga så att det kostar Bethesda på den nivå att de kan använda sig av microtransactions för att stå för kostnaden att hålla igång ett pseudo-mmo på 24 spelare per dynamisk instans och fortfarande gå med vinst.

En stor del av de 150kr'a är garanterat ren vinst för Bethesda.

Ifall de kommit ikapp utvecklingskostnaderna är dock en helt annan historia.

Medlem

@Solidtamam: Men det är ju inte fysiska servrar.

Medlem

Alltid älskat Fallout-serien, men det här var bara för mycket. Jag blir nästan arg när jag tänker på att folk betalar pengar för detta.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

eld
Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Det blir ju fler server per spelare om folk vill ha privata servrar måste du ju förstå? Ja det är samma antal spelare, låt oss säga 100st. Om folk ska köra privat, 4oers per server ja då är det 20 servrar betchada måste stå för gemför med 24 spelare per server ja då räcker det med 5st servrar.

Så folk som säger det inte kostar bethsheda mer är helt ute och cyklar.

Då hade black desert och wow oxå erbjudit den möjligheten! Men det är sååå dyrt att du kan inte änns betala för en privat wow server!!!

Visst drar det mer av hårdvaran men Bethesda behöver inte anställa tio gånger så många tekniker för att de har tio gånger så många instanser som kör, och där har du själv också sagt att det är den stora kostnaden.

De kan och har tagit den kostnaden via microtransactions, men faktumet att det kommer kosta lite mer går nog inte hem hos aktieägarna, att de kan gå med vinst genom det hela har dock gjort det.

Redaktör
Skrivet av Duke_Gamer:

Jo folk betalar ju riktiga pengar för låsas kläder och möbler i mmo spel finns dom som betalar riktiga pengar för låsas pengar i eve online så det är ju inget nytt har pågått i flera år nu så förstår inte varför du upptäcker det nu. Sedan ska vi ju inte nämna varenda jävla mobil som finns som vill du ska betala riktiga pengar för låsas pengar eller fylla på engeri för att kuna spela mer.

dom har dåinte gjort som EA gjorde med dungon keeper mobile betala nu för att få skiten byggt eller vänta 20 timmar innan det är klart.

som sagt jag tror lite också privat servar är till lite för stora grupper personer jag menar vilken idiot skulle ens betala 20kr för att du och 1 persson ska spela på egen server.

så om en stor grupp på 20-30 pers hyr 1 server och alla hjälps åt skulle det kosta 5 till 7 kr per persson.

Det jag där i mot tycker är dumt är att Fallout 76 inte har some typ Ark survival eller Conan exiles där jag kan starta en singel player server för mig själv vilket jag kan tycka är skönt och spela alldeles själv i min egna takt. Det beror på vilket hurmör man är på vissa gånger vill man spela med andra vissa gånger ensam.

Klart jag känner till det.

Det anmärkningsvärda är egentligen inte funktionen i sig eller vad man får för pengarna, utan att Bethesda inför den nu, efter ett år fyllt av dålig publicitet för spelet. Det här gör ju inte direkt saken bättre.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Klart jag känner till det.

Det anmärkningsvärda är egentligen inte funktionen i sig eller vad man får för pengarna, utan att Bethesda inför den nu, efter ett år fyllt av dålig publicitet för spelet. Det här gör ju inte direkt saken bättre.

Nä men det är nog lite av samma anledning EA har loot boxes i så många spel dom vill ju dra in pengar och säljer spel dåligt då tar dom den enkla vägen ut och går på loot boxes eller ingame store eller vad man nu hittar på och sedan är det ju folk som köper det så igentligen är den någon du ska vara arg på så är det dessa idioter som köper allt det där betehsda vill ju dra in pengar visst det är dumt av dom och göra som dom gör så okej man kan vara arg på både företaget och dom som spenderar på låsas pengar och kläder och skit.

Medlem

Börjar tro att Solidtamam antingen är troll eller Bethesdaanställd. Så mycket bullcrap som kommer från det hållet i detta kommentarsfältet 😂

Medlem

wow ok att man kanske vill få in pengar för att driva servrarna men den prislappen är hutlös om man kollar antalet spelare. Det värsta är ju det kommer säkert finnas folk som är villiga o betala

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Folk som bara kommer med påhopp och inte ett ända argument som du gör i din kommentar är definitionen av troll.

Lägg till emojis därtill....

Otrevligt. Omoget.

Jag har sett dina argument och jag har läst igenom samtliga kommentarer där du har varit inblandad i en hel del.
Din logik fallerar och du har rent av fel i väldigt mycket du skriver, och så är det sedan du som försöker att dumförklara folk. Vet inte vem som är den otrevliga här egentligen.

Och som svar på "DET ÄR FYSISKA SERVRAR" så för hundrade gången så kommer du inte att hyra en dedikerad fysisk server, du kommer att få hyra en instans av servrar de troligtvis redan har, lär dig skillnaden och börja ta till dig vad folk skriver till dig istället för att streta emot allt så ska du se att klimatet mot dig här inne genast kommer att bli bättre.

Also, "enda"*

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Folk som bara kommer med påhopp och inte ett ända argument som du gör i din kommentar är definitionen av troll.

Lägg till emojis därtill....

Otrevligt.

Men herre jösses!

Ok var ska vi börja, ok vi tar kostnaden för privata wow-servers. Med tanke på den ofantliga mängden privata wow-servers som körs/kördes(gratis vill tilläggas), vilket ledde blizzard till att stänga ner nost och börja öppna dörren för classic wow ifrån början utgår jag ifrån att det inte är fantasisummor. Alla rullar ju runt på donationer.

De flesta ställen du kan hyra servers ifrån idag, ställer ju absolut inte in en ny fysik server åt dig, utan du tilldelas en virtuell server på en fysik enhet. OCH DET ÄR JU FORTFARANDE INTE DET BETHESDA ERBJUDER!!! Du får bara en invite only session, som stängs av för alla andra när du lämnar den. DU FÅR INGEN EGEN SERVER!
Kände att caps behövdes för det verkar inte gå fram.
Priset att hyra servers idag verkar efter lite snabb googling ligga runt 0,5dollar / slot +- några cent beronde på spel. (rust/dayz/mordhau/7 days to die etc)
Så alltså runt 4dollar för 8 slots. Om du inte bara kör den server själv på någon överbliven hårdvara, för ja det funkar fint i de små storlekarna.
Jämfört med fo76 som tar 13 dollar / slot i stort sätt. Och det är inte ens samma sak, så fattar fortfarande inte ens varför vi är inne på det här spåret överhuvudtaget.

Kostnaden för bethesda att köra 3st 8personers servrar i en virtuell miljö kontra att köra 1 24 slottars server i en virtuell miljö är EXAKT densamma!!!!! Precis som någon tidigare skrev är typ 95% av de 150+ kr / månad ren vinst, jämför med de som inte betalar men fortfarande använder samma server.

Jag tror de vet att fo76 är kört, och nu använder de det som ett experiment för att se vart gränsen går gällande microtransactioner och subs inför kommande spel. Folk gnäller ju och klagar som fan, men de har trots det sålt en jävla massa armor repair kits... Jag är helt övertygad om att npc expansionen är den sista vi ser. De moddar vi kommer kunna använda blir de moddar du kan köpa via dem, och som de kontrollerar. Efter allt skit de gjort det senaste året bara så har jag inga förhoppningar om att de kan vända det här på något sätt alls.

Medlem

@Solidtamam: Nej jag trollar inte. Men du skrev att det skulle bli fler servrar för att man delade upp i mindre instanser.

Citat:

Det blir ju fler server per spelare om folk vill ha privata servrar måste du ju förstå? Ja det är samma antal spelare, låt oss säga 100st. Om folk ska köra privat, 4oers per server ja då är det 20 servrar betchada måste stå för gemför med 24 spelare per server ja då räcker det med 5st servrar.

Det är ju bara en uppdelning i fler instanser. Inte fler fysiska servar.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Det blir ju det. Kanske inte för varje instans. Men kanske var 100de behöver en ny server. Så exakt samma sak. Olika uppdelning bara

Och för nuvarande uppdelning av spelare behöver dom också en ny fysisk server vid ett visst antal instanser. Så, vad är skillnaden som gör att dom behöver betalt per månad för serverkapaciteten?

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Du har ju fel men vägrar inse så jag håller det kort och simpelt.

Om det är som du påstår, att det inte kostar mer att dela upp sin spelarbas på fler instanser då det är samma fysiska server i slutändan...

Betätta då för mig värför wow eller black desert inte erbjuder den tjänsten alls, när det ändå inte kostar speltillvärkaren mer?

SJÄLVKLART kostar det mer annars hade alla spel gjort det!

140kr i månaden mer? Absolut inte! Men det är extra tjänst som är till för folk som vill ha privat server, NÅTT MÅNGA SPEL INTE ERBJUDER ALLS!

Du kan ju inte jämföra en wow server med 10k spelare emot 8?

Men det funkar precis så i wow classic, de kallar det layering dock. de delar upp servern i olika "lager" och anpassar dem efter tryck så att du inte ska se ALLA på samma ställe.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Men då kan wow dela upp sin server med 10000 spelare så ett gäng vill köra privat, så har vi 20 på en server och 9980 på en annan server. Det är exakt samma sak enligt dig. Så inga problem enligt dig för det är samma antal spelare.

Men det funkar ju tydligen inte så eller hur? Så låt mig vända på frågan.

Om det är exakt samma pris för tillverkaren, varför erbjuder inte wow privata instanser?

varför i heeeeeela friden skulle någon vilja ha det?

men det roliga är ju att det är precis så servern funkar
dock i helt andra storlekar och du får inte bestämma själv, men det kostar ju inte mer eller mindre för det.

Medlem
Skrivet av knoxudg:

Du kan ju inte jämföra en wow server med 10k spelare emot 8?

Men det funkar precis så i wow classic, de kallar det layering dock. de delar upp servern i olika "lager" och anpassar dem efter tryck så att du inte ska se ALLA på samma ställe.

Men om det inte kostar mer, enligt dig.
Varför erbjuder inte wow eller black desert privata instanser/servrar?

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Men då kan wow dela upp sin server med 10000 spelare så ett gäng vill köra privat, så har vi 20 på en server och 9980 på en annan server. Det är exakt samma sak enligt dig. Så inga problem enligt dig för det är samma antal spelare.

Men det funkar ju tydligen inte så eller hur? Så låt mig vända på frågan.

Om det är exakt samma pris för tillverkaren, varför erbjuder inte wow privata instanser?

Men de skulle kunna göra det, kostnaden för hårdvaran är EXAKT DEN SAMMA!!!! Och deras servers funkar precis så idag men sköts automatiskt av servern, alla delas upp i olika lager så det inte ska bli för trångt kring quest items osv.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Men om det inte kostar mer, enligt dig.
Varför erbjuder inte wow eller black desert privata instanser/servrar?

http://www.top100arena.com/wow-private-server/

nost hade 800 000 medlämmar när blizzard stänge ner dem. så nej det kostar inte miljoner om privatpersoner kan köra sina egna och gå runt på lite donationer.

eld
Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Du har ju fel men vägrar inse så jag håller det kort och simpelt.

Om det är som du påstår, att det inte kostar mer att dela upp sin spelarbas på fler instanser då det är samma fysiska server i slutändan...

Betätta då för mig värför wow eller black desert inte erbjuder den tjänsten alls, när det ändå inte kostar speltillvärkaren mer?

SJÄLVKLART kostar det mer annars hade alla spel gjort det!

Det är ingen som sagt att det inte kostar mer, fok säger bara att det inte kostar så otroligt mycket som du säger.
Dessa spel erbjuder inte såna tjänster för att det är mer besvär än vad det är värt, de har redan det som folk är ute efter.

Skrivet av Solidtamam:

140kr i månaden mer? Absolut inte! Men det är extra tjänst som är till för folk som vill ha privat server, NÅTT MÅNGA SPEL INTE ERBJUDER ALLS!

De erbjuder inte det för att det inte finns någon poäng med det, folk kan starta en solo eller privat server rakt från menyn, mineraft i singleplayer är en lokal server.

Möjlighet att hyra servrar tar tredjeparter hand om, det finns många att välja från.

och nej, sitt inte och jämför fallout 76 med mmo's eller liknande, om något så har det mer att göra med spel som rust eller ark att göra.

Till och med ökända Atlas med dessa potentiella 40k spelare lät folk starta egna servrar om de behövde, de la till och med ner tid på möjligheten för folk att starta server lokalt så de kunde spela singleplayer.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Men då kan wow dela upp sin server med 10000 spelare så ett gäng vill köra privat, så har vi 20 på en server och 9980 på en annan server. Det är exakt samma sak enligt dig. Så inga problem enligt dig för det är samma antal spelare.

Men det funkar ju tydligen inte så eller hur? Så låt mig vända på frågan.

Om det är exakt samma pris för tillverkaren, varför erbjuder inte wow privata instanser?

För att det går tvärt emot speldesignen. WoW (och andra stora mmorpg's) är designade för att du ska träffa på en massa spelare när du spelar (massive multiplayer). Fallout 76 är inte ett MMO i faktiskt mening för det är inte Massive, det är ett hmmm, Shared-World Online spel är nog rätta benämningen.
Det är redan designat för att en mindre grupp ska spela i en instans/värld. Något som garanterat även syns på hur mycket resurser det krävs för att driva en ny instans jmf med en ny instans/server i ett massive online spel som WoW.

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

Exakt! Och du tror det är gratis att hålla igång en sån server eller?
Gemför den kostnaden nu med bethsheda 130kr så ska vi se vad som är rimligt

Nej men inte i närheten av de summor du fantiserar om, det var gratis för alla att spela och de hostade servern själva och gick runt på lite donationer. inte 800 000x 150kr / månad.

Ingen här har ju sagt att servrarna inte kostar något alls, men att kostnaden att dela på serverns kraft på någotvis skapar ett svart hål där pengar skulle sugas in är ju befängt! en ökning med 3-5% pga tappade resurser pga overhead i virtualiseringen absolut, men inte mer.

blizzard hade en total kostnad (enligt dem själva) på 200 milj dollar ifrån 2004-2008, inkl lön för alla anställda. De hade då ca 10miljoner spelare. Så ca 40mille / år, 3,3 / månad. Så 3 300 000 / 10 000 000 = 0,33 dollar / spelare.

0,33dollar / spelare vs 12.99dollar / spelare. Vilket spel som är bäst låter jag vara osagt, men det ena anser jag vara mer prisvärt än det andra. Och då har jag inte ens brytt mig om skillnaden i dollarkursen idag jämfört med då.

Medlem

Om folk är dumma nog att fortsätta att ge pengar till Bethedsa efter fallout 76, har jag ingen sympati för de som betalar för det här. Idioter hela bunten.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Om folk är dumma nog att fortsätta att ge pengar till Bethedsa efter fallout 76, har jag ingen sympati för de som betalar för det här. Idioter hela bunten.

Ja men det är det jag alltid tyck om spel community världen dom senaste åren idioter som gnäller o klagar men betalar för skit ändå och så vidare och ja jag säger alla gamers idag är idioter på något sätt som text folk som klagar på early acess spel säger skiten är buggig och käns inte som det är färdigt men för satans gubbar det är early acess klart som fan det inte är färdigt så fan gnäller du i.

Sedan alla spel företag är ju bara skit som slutat göra spel för att göra spel utan enbart för göra mer pengar. kvantitet över kvalitet

Gamers är gnälliga idioter(Jag inräknad) och spel företag giriga svin.

Medlem

@Duke_Gamer: I fallet med fallout 76, så annoserade inte spelet som early acess.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Avstängd
Skrivet av Solidtamam:

Gamers 2019:
Va! Helt sjukt! 120kr per månad "om man vill ha privat server". Man behöver alltså inte? Bara om man vill. Som ett tillval. Helt oacceptabelt!!!

Oxå gamers 2019:
130kr i månaden för ett spel från 2003 med massa dlc som kostar? Helt okej!
"loggar in på wow"

Keff jämförelse.

Medlem
Skrivet av MacNille:

@Duke_Gamer: I fallet med fallout 76, så annoserade inte spelet som early acess.

Nä det sag jag alldrig Bethesda fucka upp rejält det jag menar med det finns snart inge poestift med spel indutrin det är bara lögner,grighet,gnäll,hat och massa annat skit. Känns som när jag går ut på nätet för kolla up om spel och sånt så är det alltid någon rabalder på någe sätt.

Men det värsta jag sätt idag var när jag kolla runt på reddit och folk kallar hyra F76 server för pay2win hur fan det nu går till.

Men jag ska citera en av dom bästa sakerna jag läste idag. To many people have opinions on things they know nothing about. And the more ignorant they are the more opinions they have.

Medlem

Jämförelsen i pris är lite underlig. Den ena i kronor och den andra i euro. Hade det inte varit enklare att ta båda i samma valuta? Men antar att det blir ungefär samma, orkar inte googla. Tar euron som 10kr+lite till

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Nä det sag jag alldrig Bethesda fucka upp rejält det jag menar med det finns snart inge poestift med spel indutrin det är bara lögner,grighet,gnäll,hat och massa annat skit. Känns som när jag går ut på nätet för kolla up om spel och sånt så är det alltid någon rabalder på någe sätt.

Men det värsta jag sätt idag var när jag kolla runt på reddit och folk kallar hyra F76 server för pay2win hur fan det nu går till.

Men jag ska citera en av dom bästa sakerna jag läste idag. To many people have opinions on things they know nothing about. And the more ignorant they are the more opinions they have.

Det som folk är sura över är väl stashen, det som man velat ha sen dag ett, som bethesda sa att man inte kunde göra för det skulle crasha allt, erbjuder de nu för 99 dollar extra. sjukaste jag varit med om.

Medlem

@knoxudg: Jo helt klart och jag förstår folks ilska men börjar bli lite tröt på allt bara. känns som det bara är negativitet i spel världen idag. förutom när det kommer ett spel som folk hypar sönder som satan då jävlar e folk glad men 90% av tiden är dom sur o arg.

Skriv svar