FragZåne - Tråden om pizza

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Långt ifrån, de har enbart burgare på menyn. Gör en sak och gör det bra Hamburgare på riktiga restauranger är nog bland det tråkigaste jag ätit. Lite omdömen - https://www.yelp.com/biz/barrels-burgers-och-beer-stockholm

AHA då är det då är det liknande Bastard Burger
Gott är det men man måste köpa allt separat dvs burgare, dricka pommes osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag blev sugen på att göra egen kebab. Är det någon här som gjort det, någon som kanske har ett bra nybörjarrecept?

Releasehästryttare
Skrivet av Bennii:

Jag blev sugen på att göra egen kebab. Är det någon här som gjort det, någon som kanske har ett bra nybörjarrecept?

Det fick mig att tänka på denna resturangen som jag såg för ca en månad sen i new york.

De låter en köra en egen kebab rulle på bordet!! Hur fett (litterally and fig) hade inte det varit

Backloggens befriare

@Devan


signatur

Ad hoc addendum

Releasehästryttare
Skrivet av Bennii:

Fredagen den 4 oktober 2019 sände @Joakim Bennet och @Carl Johansson-Sundelius plikttroget ett rafflande avsnitt av Fragzone-Fredag. Avsnittet handlade om… *mummel*, och.. pft.. spel? Kanske? Ingen vet egentligen vad Calle och Jocke pratade om i avsnittet för den viktiga diskussionen pågick i Youtube-chatten. Pizza! Heter det kall-såne, eller heter det cal-zoone? Lägger man till eller tar man bort från menyn när man vill komponera sin egen? Och vad innehåller egentligen den mytomspunna pizzan som går under namnet FragZåne? Någon nämnde i chatten att vi borde ha en pizzatråd på forumet och självklart ska vi ha det!

Fyll tråden med allt pizzarelaterat: Receptet på den perfekta pizzadegen, tips på bästa pizzaosten, en bild på din svulligaste fredagspizza med åtta sorters topping. Eller varför inte skapa en omröstning om bästa micropizzan? Och vilken är egentligen den bästa pizzan att äta när man spelar, om man vill undvika flott på sitt dyra tangentbord/handkontroll? Varför inte tipsa om bästa pizzerian?

Jag gjorde pizza hemma igår. Första gången jag försökte mig på att göra inbakad pizza. Den blev kanske inte så vacker, men faktiskt riktigt god. Fyllde med ost, skinka, liiite rödlök och färska champinjoner. Ska slänga i mig resterna idag till lunch.

Kan jag föreslå till dig och mods att döpa om tråden till FragZåne - Tråden om mat? Tråden har gått åt flera olika mathåll förutom pizza. Eller ska vi ha en separat tråd? Min trådidé är tråden "Mat och Matlagning", där FZ-medlemmar diskuterar restauranger, matlagning, kockarbete, tv-kockar och mat i allmänhet och fotograferar och delar sina kökskapelser till communityt. Vad tycker ni?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

Det fick mig att tänka på denna resturangen som jag såg för ca en månad sen i new york.

De låter en köra en egen kebab rulle på bordet!! Hur fett (litterally and fig) hade inte det varit

https://youtu.be/kamWsq2IUT4

Så hungrig nu.


signatur
Medlem

@Monsterfrukost: Tråden handlar om pizza, men att det uppstår snack om annan snabbmat är ju ganska naturligt.

Backloggens befriare
Skrivet av Monsterfrukost:

Kan jag föreslå till dig och mods att döpa om tråden till FragZåne - Tråden om mat? Tråden har gått åt flera olika mathåll förutom pizza. Eller ska vi ha en separat tråd? Min trådidé är tråden "Mat och Matlagning", där FZ-medlemmar diskuterar restauranger, matlagning, kockarbete, tv-kockar och mat i allmänhet och fotograferar och delar sina kökskapelser till communityt. Vad tycker ni?

Så, vad väntar du på? Dra igång en tråd vetja!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nu jävlar....appropå Batman.
Disskussionen fortsatte på jobbet, med några fellow expats från Småland....Det visar sig...Den finns..i Södertälje...
Kebabhouse, Köpmangatan

Småländsk sås, rätt kött, allt...och den hette Batman även här.
Tre år sen jag käkade en sån sist. Men i går hände det.

🥰

Releasehästryttare

Såg den här på imgur, de flesta kan hålla med om att en kebab pizza smakar gott om den ser ut så här ?

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Såg den här på imgur, de flesta kan hålla med om att en kebab pizza smakar gott om den ser ut så här ?

https://i.imgur.com/ntugBtI.jpg

Äter aldrig kebabpizza faktiskt. Är traditionell av mig. Pizza är pizza. Kebab är kebab.
Kebab ska ätas antingen i rulle eller på tallrik. Definitivt inte på pizza. Men det är ju tur att vi alla är olika eller hur?

Backloggens befriare
Skrivet av anon_326725:

Äter aldrig kebabpizza faktiskt. Är traditionell av mig. Pizza är pizza. Kebab är kebab.
Kebab ska ätas antingen i rulle eller på tallrik. Definitivt inte på pizza. Men det är ju tur att vi alla är olika eller hur?

Så, hur långt är du beredd att gå, för att bryta mot denna "traditionella" pizza? Vad. Kan man ha på den?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Äter aldrig kebabpizza faktiskt. Är traditionell av mig. Pizza är pizza. Kebab är kebab.
Kebab ska ätas antingen i rulle eller på tallrik. Definitivt inte på pizza. Men det är ju tur att vi alla är olika eller hur?

Du är traditionell när det gäller pizza, men var det inte du som tidigare i tråden tipsade om att ha tsatsiki på pizzan? Låter inte så traditionellt.

Skrivet av anon_326725:

Sen klper man en burk tzatsiki till och har på innan man ska äta.
Perfekt pizza!

Skrivet av Devan:

Såg den här på imgur, de flesta kan hålla med om att en kebab pizza smakar gott om den ser ut så här ?

https://i.imgur.com/ntugBtI.jpg

Njaa... Jag ska ta ett kort på nästa riktiga Smålandspizza när jag är nere nästa gång.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare
Skrivet av anon_326725:

Äter aldrig kebabpizza faktiskt. Är traditionell av mig. Pizza är pizza. Kebab är kebab.
Kebab ska ätas antingen i rulle eller på tallrik. Definitivt inte på pizza. Men det är ju tur att vi alla är olika eller hur?

Åtminstonde i GBG så är kebabpizzan den som överlägset säljer bäst på alla ställen, tveksam till att det är annorlunda i andra orter, men finns säkert nån håla som säljer mer calzones än kebabpizzas

Releasehästryttare
Skrivet av hannes.theorell:

Njaa... Jag ska ta ett kort på nästa riktiga Smålandspizza när jag är nere nästa gång.

Please do! Annars om du söker på svenska pizzor på google så hittar du och kan länka den du tycker ser bra ut ^^

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Åtminstonde i GBG så är kebabpizzan den som överlägset säljer bäst på alla ställen, tveksam till att det är annorlunda i andra orter, men finns säkert nån håla som säljer mer calzones än kebabpizzas

Hålan jag bor i, dvs Malmö, är jag rätt övertygad om att kebabrulle/tallrik är betydligt vanligare än en kebabpizza.

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Du är traditionell när det gäller pizza, men var det inte du som tidigare i tråden tipsade om att ha tsatsiki på pizzan? Låter inte så traditionellt.

Traditionell vad gäller pizza och kebab när det kommer till kebab ja. Då är det två separata ting.
Uppenbarligen inte speciellt traditionell när det gäller pizza då en texmex-pizza redan fimpar allt man kan kalla traditionellt

Medlem

Jag bor i Småland och håller med om att Sveriges bästa kebabsås finns här. Däremot skulle fulpizzor som kebabpizza och hemmagjorda pizzor gjorda med pizzakit aldrig komma innanför min dörr av rent ideologiska skäl. Pizzadeg görs alltid från grunden, gärna också tomatsåsen, likt den konnässör man är. Osten (mager sådan) läggs alltid på före toppingen och pizzan bakas med fördel på pizzasten. Toppingen består antingen av salami, ananas, torkad oregano och färsk basilika (hata mig inte, ananasen bryter av sältan av salamin perfekt) eller kyckling, fläskfilé, soltorkade tomater, lök, torkad oregano och någon mysig sås gjord på gräddfil. I vissa fall kan tacoköttfärs funka som topping.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Releasehästryttare
Inaktiv

Om ni frågar en pizzabagare vilken pizza den själv äter, är det "Cappricciosa", dvs med skinka och champinjoner, helt enkelt för att det är dom 2 mest använda ingredienserna, så dom är alltid färska.

Sen ska man aldrig i helvete äta en Napolitansk pizza, jag skällde ut pizzakocken på ett ställe i Rom för några år sedan, fi fan för tunnbröd, toppingen var perfekt, men, näe, åker jag till Rom igen avstår jag deras tunnbrödspizzor.

Jobbat som pizzabagare runt 10 år, och springer fort iväg om nån pratar om kebabpizza, eller nån pizza med skaldjur på.

Inaktiv
Skrivet av anon_326443:

Om ni frågar en pizzabagare vilken pizza den själv äter, är det "Cappricciosa", dvs med skinka och champinjoner, helt enkelt för att det är dom 2 mest använda ingredienserna, så dom är alltid färska.

Sen ska man aldrig i helvete äta en Napolitansk pizza, jag skällde ut pizzakocken på ett ställe i Rom för några år sedan, fi fan för tunnbröd, toppingen var perfekt, men, näe, åker jag till Rom igen avstår jag deras tunnbrödspizzor.

Jobbat som pizzabagare runt 10 år, och springer fort iväg om nån pratar om kebabpizza, eller nån pizza med skaldjur på.

Skällde du ut en random kock i Rom för att du inte gillade hans pizzabotten även fast toppingen var perfekt? "I don't know Rick..."

Medlem

Pizza är gott, särskilt om den har mycket gorgonzola. Vissa tycker det luktar illa, jag tycker tvärtom. Om nån beställer banan & curry kan jag däremot knappt sitta kvar i lokalen. Det stinker ju! Fattar inte hur nån kan käka den med flit.

Frilansare

Så sugen på Batman-pizza nu!!!

Inaktiv

@anon_326725:
Självklart, det var dessutom en sån med den speciella titeln, dom som är ungefär som en professor, och stackare får gå i flera år som lärling för att få godkänt.

När en pizzabotten spricker såpass mycket, att du är tvungen att använda gaffeln för att få in brödsmulor i munnen, och begära en sked för att få i sig toppingen, då är måttet rågat.

Medlem
Skrivet av Devan:

Såg den här på imgur, de flesta kan hålla med om att en kebab pizza smakar gott om den ser ut så här ?

https://i.imgur.com/ntugBtI.jpg

Säkert jättegoda, men enligt mig är en kebabpizza inte komplett utan sallad.

Medlem

Älllskar Seinfeld så orimligt mycket. This is happening!

Releasehästryttare

Vad tycker ni man skall dricka till en pizza på en fredag eller lördag kväll, öl eller rödvin?

Inaktiv

@Devan:

Äter enbart pizza som bakismat när jag inte orkar göra egen mat och det är även det enda tillfället jag dricker coca cola.
Perfekt bakisbehandling. Tung jävla pizza och 2 burkar iskall coca cola. (Helst på glasflaska men inte jättevanligt att hitta en pizzeria som levererar cola på glasflaska )

Öl och/eller rödvin till mat sker uteslutande till "riktig" mat på restaurang.

Skriv svar