Cathedral - ett metroidvania från ett svenskt bolag

Medlem
Cathedral - ett metroidvania från ett svenskt bolag

Hej!

Vi är ett gäng ifrån huvudsakligen Helsingborg (plus en ifrån Nederländerna samt en ifrån USA) som kallar oss för Decemberborn Interactive. De senaste 5 åren har vi arbetat på ett metroidvania som heter Cathedral. Väldigt NES- och SNES-inspirerat med inspiration från spel som exempelvis Zelda 2, Castlevania, (Super) Metroid, Wonder Boy 3 (som iofs. var till Sega, men fortfarande fantastiskt ).

Vi har jobbat väldigt mycket och väldigt länge på det, och det tar som snitt våra betatestare runt 30h att klara spelet. Som spelmotor har vi en custom-engine som vi byggt själva. För tillfället släpper vi på PC (OSX, Linux/Ubuntu och Windows), med förhoppningar om att kunna porta spelet till konsoler i framtiden.

Cathedral är som sagt ett Metroidvania, och är därmed hyfsat icke-linjärt, med en stor karta (650+ rum). Vi släpper det om några dagar (den 31 oktober) på GOG och Steam, och det går redan nu att antingen förköpa (GOG) eller lägga till spelet i sin wishlist (Steam):
https://store.steampowered.com/app/1056180/Cathedral/
https://www.gog.com/game/cathedral

Vi har fokuserat väldigt mycket på gameplay, utforskning och att ha så tighta controllers som möjligt. Vi gick ut med spelnycklar till press/youtubers/streamers för ett tag sedan, så det finns en del material redan nu. Här är ett par av våra favoritvideor:

Finns även en hel del mer information om spelet på vår hemsida: https://decemberborn.com

Vi har en rolig tid framför oss hoppas vi, när vi äntligen släpper ett spel som vi lagt ner så mycket tid och energi och kärlek på. Tack för att ni tog er tid att läsa så här långt!

Medlem

Det känns oerhört nostalgiskt!
Vet inte vad det är men det sticker ut bland den stora mängd 'metroidvania'-klassade spel som släpps idag!
Snyggt jobbat, hoppas att släppet lever upp till era förväntningar!

Medlem

@26D89: Tack så mycket!

Releasehästryttare

Har tipsat om ert spel innan, tyvärr är suget ganska dåligt här för retro liknande 2d metrovania spel, personligen tycker jag det ser svin kul ut, och hört att bossarna skall vara utmanande vilket jag ser fram emot!

Medlem

@Devan: Tack så mycket! Ja, spelet börjar relativt snällt, men vi rampar upp svårighetsgraden i bossarna rätt bra efter ett tag. Vi har försökt designa bossarna till att vara svåra, men rättvisa.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

Har tipsat om ert spel innan, tyvärr är suget ganska dåligt här för retro liknande 2d metrovania spel, personligen tycker jag det ser svin kul ut, och hört att bossarna skall vara utmanande vilket jag ser fram emot!

Vi har satt André på att recensera det!


signatur
Releasehästryttare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har satt André på att recensera det!

Kul! Ser fram emot att höra vad han tycker, hinner hans recension komma ut innan spelet släpps?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

Kul! Ser fram emot att höra vad han tycker, hinner hans recension komma ut innan spelet släpps?

Blir nog inte innan släppet tyvärr.


signatur
Releasehästryttare

@Decemberborn: Skulle vilja lyssna på spelmusiken men såg att ni svarat på Steamforumet att det inte är klart än.

Medlem

Kul. Är själv från Helsingborg så känner mig lite extra stolt när jag kikar på bilder och klipp.

Blir ett köp när det kommer till Switch.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Det ser väldigt intressant ut!
Metroidvanias är en av mina absolut favoritgenrer. Men av någon underlig anledning gillar jag att spela dem på konsol. Så kommer det en Switch-version framöver blir det ett givet köp

Ska bli väldigt intressant att läsa recensioner när den kommer


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Såg riktigt fint ut! Har länge letat efter ett motsvarande Shovel Knight och ni verkar precis träffa rätt! Introduktionen med spöket/anden som "råkar" knuffa ner hjälten var riktigt bra! Blir ett solklart köp!
Hade varit ännu fräckare om ni kunde göra en SNES version och släppa det på kassett också!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Avstängd

Första bilden påminner mig om den första banan i Super Ghouls n' Ghosts.

En sak som ni skulle kunna implementera innan spelsläppet (som jag såg en streamer kommentera om) är möjligheten att kunna toggla av/på för kartan längst uppe åt höger om det inte redan går att göra så att säga.

Gen
Medlem

Verkar grymt! Blir nog ett köp.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Första bilden påminner mig om den första banan i Super Ghouls n' Ghosts.

En sak som ni skulle kunna implementera innan spelsläppet (som jag såg en streamer kommentera om) är möjligheten att kunna toggla av/på för kartan längst uppe åt höger om det inte redan går att göra så att säga.

Det går (Betatestare)
Inte klar med spelet men njuter var sekund jag lirar!

Medlem

Nice att ni skippat Unity/Unreal, spelet ser riktigt fint ut och 30 timmar gameplay är mycket, det är om man skall göra allt antar jag, alla hemligheter, gömda saker och sådant?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Såg rätt kul ut, blir ett köp för mig

Medlem

Först: Ni är grymma, grabbar. Blir instaköp.
Sen: Läste vart ni hade fått inspirationen från, men när jag kollar trailers var det första spelet som jag tänkte på Wonder Boy 3 (som ni nämnde, fast inte först ).

Vet inte om ni 'slår' Blasphemous, som har hållit mig vaken många nätter, men hur som helst, grymt!

Medlem
Skrivet av Devan:

@Decemberborn: Skulle vilja lyssna på spelmusiken men såg att ni svarat på Steamforumet att det inte är klart än.

Precis! Musiken är klar, men vi håller på att "packetera" det lite mer i tracks. Kommer lägga upp det inom snart på bland annat Band camp!

Skrivet av Hipshot:

Nice att ni skippat Unity/Unreal, spelet ser riktigt fint ut och 30 timmar gameplay är mycket, det är om man skall göra allt antar jag, alla hemligheter, gömda saker och sådant?

Inte nödvändigtvis, men vi har märkt att det är väldigt svårt att säga med spelet (och antagligen metroidvanias i övrigt). Vi har haft enorm variation på tider, med allt från 25 timmar (absolut snabbast) till 60 timmar (långsammast), beroende på hur mycket du fastnar, hur många saker du samlar, hur många gånger man gör om bossar etc.

Skrivet av TheInmostDens:

Först: Ni är grymma, grabbar. Blir instaköp.
Sen: Läste vart ni hade fått inspirationen från, men när jag kollar trailers var det första spelet som jag tänkte på Wonder Boy 3 (som ni nämnde, fast inte först ).

Vet inte om ni 'slår' Blasphemous, som har hållit mig vaken många nätter, men hur som helst, grymt!

Stort tack för fina ord! Vi ska göra vårt bästa - Blasphemous håller oss vakna om nätterna just nu också

Releasehästryttare

@Decemberborn: Snälla mer källor än bandcamp då de inte har en volume slider så kan jag aldrig använda den sidan, kör gärna youtube själva och lägg på annonser så tjänar ni pengar där också!

Medlem
Skrivet av Devan:

@Decemberborn: Snälla mer källor än bandcamp då de inte har en volume slider så kan jag aldrig använda den sidan, kör gärna youtube själva och lägg på annonser så tjänar ni pengar där också!

Jag ska dubbelkolla med Aron (vår musiker), men jag är rätt säker på att han nämnde samma sak. Det kommer upp på fler källor, och Youtube är faktiskt planen också. Band camp var bara den första som poppade upp i mitt huvud när jag skrev

Medlem

Äntligen, ser mycket fram emot ett metroidvania av den kaliber detta verkar bli. Hoppas också att det får fäste i speedrun världen också. Har ni funderat något i de banorna som ex Axiom Verge att ha ett speedrun mode?

Medlem
Skrivet av moggen:

Äntligen, ser mycket fram emot ett metroidvania av den kaliber detta verkar bli. Hoppas också att det får fäste i speedrun världen också. Har ni funderat något i de banorna som ex Axiom Verge att ha ett speedrun mode?

Tyvärr inte. Vi gillar idén och pratade lite om att lägga in en del speedrunner-stöd (bland annat enklare grejer som timers etc). Vi kom tyvärr aldrig så långt på grund av att det hela tiden halkade ner på priolistan till förmån för andra saker. Vi får se vad vi kan hitta på längre fram. Man vet aldrig.

Medlem

För övrigt. Spelet är nu officiellt släppt på både Steam och GOG!

https://store.steampowered.com/app/1056180/Cathedral/
https://www.gog.com/game/cathedral

Vi kommer ta en välbehövligt lugn helg!

Medlem

Skulle vara intressant om du kan berätta om t ex en vecka hur det gått med försäljning och sådant. Speciellt om det inte går så som ni tänkt, det är få som vill berätta sådant, men det ger en realistisk inblick.
Spelet ser ut som ett spel som skulle kunna sälja bra, det ser ut som att det kan tilltala många så.

På 5 år har ni väl inte direkt jobbat heltid med spelet och har därför jobbat med andra saker vid sidan och lite så antar jag?

(Gör egna spel, det är intressant att höra från folk som jag INTE kan träffa här i Stockholm.)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ser riktigt trevligt ut! Håller tummarna för att publiken hittar till spelet!

Skribent

För de som är intresserad av spelet skrev jag en recension för FZ https://www.fz.se/recension/281450-recension-cathedral.

1
Skriv svar